Aanschaf en plaatsing surround set

Pagina: 1
Acties:
  • 1.019 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben een nieuw appartement ingetrokken en wil graag een surround set kopen voor in de woonkamer. Nu is mijn oog gevallen op de set LG LHB625. Ik weet zelf niet zoveel van geluidssystemen en dergelijken en daarom vraag ik jullie advies. :*)
Ik vroeg me af of dit een goede set is om te kopen en wat misschien nadelen zijn aan deze set. Ik heb zelf even rondgekeken en mij leek uit het aanbod tot zo'n 250 euro dit wel de beste kandidaat, maar nogmaals ik heb er niet erg veel verstand van. Zijn er misschien andere sets die beter zijn in deze prijsklasse? Ik ben niet een ontzettend fanatieke gamer, maar ik vind het vooral leuk om een mooi effect bij films te hebben en lekker wat muziek te draaien etc.
Ik vraag me ook af of het het überhaupt waard is om een 5.1 set te kopen voor dit budget of dat ik dan beter een 2.1 set kan kopen. Ik hecht wel waarde aan het surround effect, maar als in deze prijsklasse alleen maar bagger zit dan wil ik mijn keus wel aanpassen.
Nu heb ik nog een andere vraag en dat is of het überhaupt wel handig is om een surround set te kopen. De plekken waar ik de achterste speakers wil plaatsen zijn redelijk ver achter de bank en niet bepaald symmetrisch tegen over elkaar (zie foto). Ik hoef geen perfecte akoestiek te hebben ofzo, maar zou dit heel erg storen als de speakers zo geplaatst zijn? En als de plaatsing ver van optimaal is hoe kan ik het dan beter neerzetten?

Plattegrond van de kamer:
https://imgur.com/a/iZmEq
met X bedoel ik de twee speakers aan de voorzijde, deze zet ik naast de tv op het tv meubel. Y is de centrale speaker, deze gaat net onder de tv. Z zijn de achterspeakers, deze wil ik in de hoek bij het plafond hangen. Subwoofer moet ik nog een plekje voor vinden maar ik heb begrepen dat de plaatsing van die niet heel belangrijk is.

Linkje van de set op MediaMarkt:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lg-lhb625-1374754.html

Alvast bedankt voor de behulpzaamheid! :)

Groetjes Lars.

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-09-2017 13:31)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dus in jouw ogen is de ts (die aangeeft op zoek te zijn naar het bioscoop-effect) beter af met een enkele mono speaker zonder enige film-afspeelmogelijkheid :? Ik ben het met je eens dat je met dit budget nogal wat concessies moet doen, maar mono zie ik toch echt niet als een serieus alternatief!

@Verwijderd ik kan je alleen maar adviseren om de set eens te gaan beluisteren. Mij lijkt het helemaal niks, maar het kan best dat jij er tevreden mee bent. Verwacht iig geen bioscoop-waardig geluid. De specificaties moet je gewoon niet naar kijken. Ze schermen nogal met vermogen, maar die getallen slaan nergens op. Verder staat er geen zinvolle informatie voor wat betreft geluidsweergave, dus beluisteren is de enige zinvolle manier om er wat over te kunnen zeggen.

Weet dat bij dit soort sets de speakers super klein zijn. Die kunnen de lage tonen (<150-200hz) niet weergeven, waardoor de subwoofer dat moet doen. Bij subwoofers wordt idd vaak gezegd dat plaatsing niet uitmaakt, daarmee doelen ze op het feit dat lage frequenties niet lokaliseerbaar zijn voor ons gehoor. Oftewel we horen niet waar het geluid vandaan komt, het vult de kamer als het ware. Dit fenomeen is echter enkel aanwezig tot een bepaalde frequentie (ik dacht ergens tussen 80-120hz). De subwoofer bij deze set zal ook hogere frequenties moeten weergeven, waardoor je soms zal kunnen horen waar de sub staat. Bepaalde effecten kunnen daardoor minder goed overkomen.

Voor wat betreft de rearspeakers, mogelijk kun je ze op een standaard langs de bank zetten? Als ze te ver van de luisterpositie staan, heb je kans dat ze nauwelijks hoorbaar zijn. Ik weet niet of deze set inregelmogelijkheden kent, maar als je het volume per kanaal niet kan aanpassen, zul je daar tegenaan lopen. Het is ook nog maar de vraag of de speakerkabel lang genoeg zal zijn. Stel dat beiden het geval is, dan loop je weer sneller tegen de max van de speakers aan. Dan kan het zomaar zijn dat een dergelijke set en setup niet luid genoeg gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Voor 250 zou ik een Sonos 1 kopen en doorsparen.
5.1 of 2.1 voor 250 is veel plastic en zo klinkt het over het algemeen ook.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dus in jouw ogen is de ts (die aangeeft op zoek te zijn naar het bioscoop-effect) beter af met een enkele mono speaker zonder enige film-afspeelmogelijkheid :? Ik ben het met je eens dat je met dit budget nogal wat concessies moet doen, maar mono zie ik toch echt niet als een serieus alternatief!

@Verwijderd ik kan je alleen maar adviseren om de set eens te gaan beluisteren. Mij lijkt het helemaal niks, maar het kan best dat jij er tevreden mee bent. Verwacht iig geen bioscoop-waardig geluid. De specificaties moet je gewoon niet naar kijken. Ze schermen nogal met vermogen, maar die getallen slaan nergens op. Verder staat er geen zinvolle informatie voor wat betreft geluidsweergave, dus beluisteren is de enige zinvolle manier om er wat over te kunnen zeggen.

Weet dat bij dit soort sets de speakers super klein zijn. Die kunnen de lage tonen (<150-200hz) niet weergeven, waardoor de subwoofer dat moet doen. Bij subwoofers wordt idd vaak gezegd dat plaatsing niet uitmaakt, daarmee doelen ze op het feit dat lage frequenties niet lokaliseerbaar zijn voor ons gehoor. Oftewel we horen niet waar het geluid vandaan komt, het vult de kamer als het ware. Dit fenomeen is echter enkel aanwezig tot een bepaalde frequentie (ik dacht ergens tussen 80-120hz). De subwoofer bij deze set zal ook hogere frequenties moeten weergeven, waardoor je soms zal kunnen horen waar de sub staat. Bepaalde effecten kunnen daardoor minder goed overkomen.

Voor wat betreft de rearspeakers, mogelijk kun je ze op een standaard langs de bank zetten? Als ze te ver van de luisterpositie staan, heb je kans dat ze nauwelijks hoorbaar zijn. Ik weet niet of deze set inregelmogelijkheden kent, maar als je het volume per kanaal niet kan aanpassen, zul je daar tegenaan lopen. Het is ook nog maar de vraag of de speakerkabel lang genoeg zal zijn. Stel dat beiden het geval is, dan loop je weer sneller tegen de max van de speakers aan. Dan kan het zomaar zijn dat een dergelijke set en setup niet luid genoeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Met dat budget kun je veel beter naar 2e hands kijken:
Na een paar minuten zoeken kan ik bijv. dit vinden:
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=1
met
https://www.marktplaats.n...24&previousPage=lr&pos=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansdk
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04-2022
Deze set heb ik in mij bezit en IK ben tevreden.
De afstand van alle luidsprekers tot de luisterpositie is prima in te stellen. Ook het geluidsniveau van de speakers is in 6 niveaus per speaker in te stellen. En 1000 W is echt voor een normale woonkamer ruim voldoende.
Ik weet niet waar de eerste schrijver LA-384? zijn info vandaan heeft, hoor. Er staan echt onjuistheden in.
Heel veel sets hebben tegenwoordig kleine speakers. Maar de kwaliteit is m.i. echt prima. De subwoofer is groot en goed. Klaar.
Wil je een echt audiofielenset, dan is dit misschien het juiste set. Dan zit je ver boven de 1000 euro.
En de prijs-kwaliteitsverhouding is dik in orde.
Heb je geen LG tv dan is beste instellen wat gecompliceerd, vooral als je via HDMI of digitaal je tv aansluit. Met LG-tv is het een stuk makkelijker, ook gezien de afstandsbediening.
En online bestelken en uitproberen kan altijd. Terugsturen kan dan als je echt ontevreden ben. (Ik ben daar geen voorstander van, marian het kan).
Schrijf even een korte review als je de set toch koopt. Is altijd leuk en wordt op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
@Hansdk,
@LA-384 weet echt wel waar hij het over heeft. Dat jij zijn verhaal in twijfel trekt en dan uitspraken doet als:
- 1000W is voor een normale woonkamer ruim voldoende
- Heel veel sets hebben kleine speakers en de kwaliteit is echt prima
- Een subwoofer is groot en goed. Klaar
- Zonder LG tv is het instellen wat gecompliceerd.

maakt dat we jouw advies in ieder geval niet serieus hoeven te nemen. Al jouw argumenten hebben objectief gezien helemaal niets met geluidskwaliteit te maken. Daar heeft de topicstarter echt niks aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 07-03-2022 10:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik sluit me aan bij @LA-384 en @Hulleman

@Verwijderd kijk eens in dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Hier kun je zien waar je keuze voor een geluidsset aan moet voldoen. Ik schrijf daar receiver maar het geldt net zo goed voor een homecinemaset, versterker, soundbar of microsysteem.

Kort gezegd:
  • Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig?
  • Hoeveel overige aansluitingen heb je nodig?
  • Hoeveel speakers wil je hebben?
  • Welke opties zijn voor jou noodzakelijk?
  • Welke opties zijn nice to have, maar niet noodzakelijk?
  • Prijs en uiterlijk
Als dan jouw set de juiste opties heeft, dan kijk je of je hem ergens kunt beluisteren; of dat je hem thuis mag uittesten. Klinkt ie fijn en kan hij alles wat je wil? Prima keuze! Mis je dingen en/of klinkt het naar niks? Dan zoek je verder ;)

Let alsjeblieft niet op wattages als je apparaten vergelijkt. Of op "hetzelfde merk als de tv"
In de huiskamer gebruik je hooguit een paar Watt.
Hetzelfde merk als de tv, heeft alleen maar 1 voordeel: als je CEC wilt gebruiken om met 1 afstandsbediening je tv en geluidssysteem te bedienen. Elke fabrikant implementeert dat op zijn eigen manier en tussen merken onderling kan het geweldig werken, of juist niet. Of je dat belangrijk vindt is geheel aan jou, maar ik zou mijn keuze voor geluid totaal niet van het merk van de tv af laten hangen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

@Hansdk @Hulleman @Jorgen
Pssst, topic uit 2017 waarvan TS al meer dan twee jaar niet op GoT is geweest ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansdk
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04-2022
Hebben we het hier nu over Larss96 die een relatief eenvoudig surroundset wil hebben? Of zijn er hier audiofielen die het topje van het segnent willen bespreken, testresultaten willen hebben? Ik.denk het eerste.
Ik hoop op.een reactie van Larss96.
En laten we het allemaal vriendelijk houden, hè. Dat probeer ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd is zelfs al meer dan 2 jaar niet meer online geweest hier. En heeft na zijn openingspost in de afgelopen 4,5 jaar sowieso nooit gereageerd in zijn eigen topic. Dit topic voortzetten heeft dus geen enkele zin. Snel op slot dus. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.