Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Een jaar of 4 geleden heb ik een i1 Display Pro aangeschaft om mijn beeldscherm te kalibreren. Ik weet nog dat ik destijds tegen wat problemen aanliep, maar ik weet niet meer welke problemen dat waren en heb er (helaas) nooit naar gehandeld. Het apparaat is in een kast beland en heeft daar zo'n 4 jaar gelegen.

Onlangs herinnerde ik me weer dat ik het had en heb het weer tevoorschijn getoverd. Helaas kan ik er geen gebruik van maken, omdat de bijbehorende software (i1 Profiler) het apparaat niet herkent.

Na wat e-mail contact met X-rite werden enkele suggesties aangedragen welke neerkwamen op het opnieuw installeren van de software en het handmatig verwijderen en opnieuw installeren van de "device service manager". Beiden hebben niet geleidt tot een oplossing. Ook een oudere versie van de i1 Profiler software biedt geen soelaas.

X-rite gooit het nu op een hardware-fault, maar daar twijfel ik zelf sterk aan. Het apparaat wordt namelijk gewoon door Windows herkend, welke er een stuurprogramma voor installeert. Het apparaat komt ook voor in de apparaten en printers lijst.

Heeft er iemand nog suggesties? Heeft iemand eenzelfde probleem gehad?

Ik heb het op zowel een Windows 7 als Windows 10 pc getest, evenals met de compatibiliteitsmodus op windows 7 en de antivirus-software uitgeschakeld. Allen zonder resultaat.

Wat is overigens een reële levensverwachting van een dergelijk apparaat? Het zit een eind over de garantie heen, maar naar mijn idee zou het niet defect moeten kunnen raken als het in een kast staat opgeborgen.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 21-09-2017 20:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Ik gebruik zelf zo'n i1 Display al enige jaren. Eerst onder Win7, tegenwoordig i.c.m. de meest recente Win10. No problemo.

Heb je deze mogelijke lijst met suggesties al doorgenomen:
http://www.xrite.com/serv...n-solutions/i1display-pro

En dan met name:
http://www.xrite.com/serv...ctanti1deviceonwindowspcs
http://www.xrite.com/serv..._recognized_by_windows_pc
http://www.xrite.com/serv...stallation__i1display_pro
etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 21-09-2017 21:07 ]

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Nu online
@ehtweak Bedankt voor je suggesties!

Ik heb eerst alles weer volledig verwijderd en nogmaals geïnstalleerd volgens de stappen genoemd in jouw derde link. Dat gaf helaas geen verbetering.

Daarna heb ik naar de andere twee links gekeken, maar ik loop eigenlijk al meteen tegen problemen aan. Zo komt de i1 Display namelijk niet voor in het overzicht van apparaatbeheer. Als ik kijk naar het stuurprogramma, dan wordt er een windows stuurprogramma gebruikt. Is dat bij jou ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4nTCdnp.jpg

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een andere USB poort proberen?
En, zoals aangegeven, EERST de s/w installeren, dan pas de calibrator inpluggen!

Bij mij staat er een X-Rite Device Services Manager X-Rite 15-9-2016 27,6 MB 2.4.1 als installed device bij de geïnstalleerde software.
(weet je zeker dat je die apart geïnstalleerd hebt, los van de calibratiesoftware zelf?)

En als ik USBDeview run zie ik:
ColorMunki Display USB Input Device HID (Human Interface Device) Yes Yes No No 21-9-2017 09:35:27 29-7-2017 21:20:16 0765 5020 0.01 03 00 00 Hub 0, Port 2 6&23146f41&0 HidUsb @input.inf,%HID.SvcDesc%;Microsoft HID Class Driver hidusb.sys (Standard system devices) 100 mA 2.00 USB Input Device 10.0.15063.0 HID_Inst.NT USB\VID_0765&PID_5020\5&1caa961e&0&2 Removable, SurpriseRemovalOK
als de USB poort waar de iDisplay aan zit.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 21-09-2017 23:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik weet idd zeker dat ik eerst de software heb geïnstalleerd, maar ik ga het nog eens proberen vanavond. Ik kan het stuurprogramma ook niet handmatig aanpassen, hij blijft zeggen dat de meest recente versie is geïnstalleerd. Ook als ik naar de drivers map van x-rite verwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon i1 profiler van de website installeren, die installeert vervolgens ook een driver (moet je voor op oké klikken), vervolgens opnieuw opstarten en dan pas je i1 er aan hangen en i1 profiler opstarten. Het kan dan even 5/10 seconden duren voordat hij hem herkent en de bolletjes groen worden van je licentie :)

Zonder opnieuw op te starten werkt het niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 22-09-2017 14:37 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@ehtweak en @Ventieldopje Ik heb alles nog eens verwijdert en opnieuw geïnstalleerd. Exact op de manier zoals het moet. Eerst software en driver, opnieuw opstarten, dan pas inpluggen. Ik heb ook USBDeview geïnstalleerd om te zien welke apparaten allemaal aangesloten zijn/waren en de eerdere "devices" verwijdert alvorens de installatie-procedure.

De informatie van de i1 Display Pro in USBDeview is bijna exact gelijk aan jouw informatie. Het enige verschil is de naam van het apparaat. Bij mij heet het i1Display3 i.p.v. ColorMunki Display. X-Rite Device Services Manager staat ook in de geïnstalleerde programma's lijst, met als enige verschil dat mijn versie de helft zo groot is.

Windows herkent het apparaat dus gewoon, enkel i1Profiler niet. Daarom kan ik ook niet registreren en het programma niet verder gebruiken. Ik snap gewoon niet waarom Windows het wel herkent en i1 Profiler niet. Dat kan toch geen hardware-probleem zijn dan?

Edit:
Om eens wat anders te proberen heb ik zojuist de ColorTrue app geïnstalleerd (voor het kalibreren van mobiele apparaten) en de i1 Display Pro aan m'n tablet gehangen. Ik krijg meteen een melding dat het apparaat herkent wordt en de vraag of het apparaat met ColorTrue geopend moet worden, maar daarna krijg ik in de app de melding dat "OEM calibration tools cannot currently be supported".

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 22-09-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Andere PC geprobeerd?
Andere USB poort geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2017 21:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Beiden geprobeerd idd. De andere pc was een Windows 7 pc.
Elke koppeling aan een USB poort resulteert in dezelfde notificatie rechtsonder en dezelfde info in USBDeview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, het ding kan natuurlijk ook wel degelijk kapot zijn... of de kabel is niet helemaal jofel (heb ik ook wel eens meegemaakt met USB devices).

Al eens geprobeerd of je virusscanner iets tegenhoudt? Zo heb ik eens gehad dat ik een switch via een browser niet kon updaten, omdat de virusscanner het uploaden van een binary file tegenhield (zonder enige melding).

En al eens gekeken of de Windows event viewer zinnige meldingen geeft?

http://www.xrite.com/serv...ds/i/i1diagnostics_v4_1_2
Die al eens geprobeerd? Wellicht dat je daar iets wijzer van wordt? (of niet)

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2017 21:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Misschien is het idd kapot, maar ik wil eerst alles uitgesloten hebben voordat ik dat wil accepteren :P het feit dat windows het herkent geeft me gewoon hoop dat er ergens iets fout gaat ipv dat het beschadigd is.

Installeren met virus-scanner uitgeschakeld heb ik al eens geprobeerd, maar gaf geen resultaat.
Ik heb event viewer eens doorgespit en zie telkens een waarschuwing staan als ik het apparaat in een USB poort steek.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Logboeknaam:   Microsoft-Windows-DeviceSetupManager/Admin
Bron:          Microsoft-Windows-DeviceSetupManager
Datum:         22-9-2017 22:06:26
Gebeurtenis-id:122
Taakcategorie: Geen
Niveau:        Waarschuwing
Trefwoorden:   
Gebruiker:     SYSTEM
Computer:      DESKTOP-BGJ03SE
Beschrijving:
De toegang tot stuurprogramma's op Windows Update is door beleid geblokkeerd
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-DeviceSetupManager" Guid="{FCBB06BB-6A2A-46E3-ABAA-246CB4E508B2}" />
    <EventID>122</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>3</Level>
    <Task>0</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x4000000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2017-09-22T21:06:26.310066600Z" />
    <EventRecordID>1434</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="47704" ThreadID="47752" />
    <Channel>Microsoft-Windows-DeviceSetupManager/Admin</Channel>
    <Computer>DESKTOP-BGJ03SE</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
  </EventData>
</Event>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nog meer troubleshooting info:

http://support.xritephoto.eu/document2/

Hoe zit het met de device manager en de entry van de X-rite? "Manages X-Rite hardware devices and applications"

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2017 22:33 ]

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is een dun kabeltje (heb hem zelf ook) en het klinkt toch alsof hij niet goed herkent wordt, dat kan aan een brakke kabel liggen. Het lijkt mij in ieder geval geen driver issue als hij op andere computers/apparaten ook niet werkt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik heb nog de suggesties geprobeerd die @ehtweak aanhaalt en ik denk dat ik moet concluderen dat de display pro idd kaduuk is.

Het kabeltje zit niet super solide vast in de display pro, ik kan het wat "wiebelen", de mate waarin is vergelijkbaar met de meeste niet-fixed kabels in een connector. Denk hierbij aan HDMI en USB, daar zit altijd wat speling op. Het doet me eigenlijk vermoeden dat de aansluiting op de display pro ook een stekkertje is ipv een vaste verbinding. Ik kan em niet verder in het apparaat duwen.

Bedankt voor het meedenken!

Overigens is dit het verschil in melding wanneer het apparaat wel of niet is aangsloten (klik voor groot). Ook i1Profiler lijkt het dus te herkennen, maar zegt dat het apparaat niet gebruikt kan worden omdat het iets niet ondersteund.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SEUf40ql.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MWmy1gPl.jpg

Inmiddels het apparaat open gehad. Ik dacht te zien dat een van de kabeltjes niet goed zou zitten, aangezien ik wat zilverachtig materiaal zag. Na het doorknippen van de kabel zag ik dat dit de mantel was :+ Alles weer terug aan elkaar gedraaid, maar dat heeft het probleem helaas niet opgelost.

De USB-kant lijkt mij iig gewoon in orde, de stekker zit zeer solide aan de kabel. Het zal dan toch intern zitten verwacht ik.

[ Voor 45% gewijzigd door LA-384 op 24-09-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan eventueel ook eens kijken wat Argyll (of DisplayCAL) onder linux ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Niet nodig. De oude is bij het grof vuil gegaan en er is reeds een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LA-384 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:44:
Niet nodig. De oude is bij het grof vuil gegaan en er is reeds een nieuwe.
Het zal vermoedelijk ook weinig hebben uitgemaakt.
Pagina: 1