Synology OpenVPN geen internet toegang vanaf nas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ries188
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 11:50
Hallo,

Ik heb een IPVanish account dat ik al langere tijd gebruik op mijn pc.

Nu wilde ik al het internetverkeer vanaf m'n nas (DS216+II) ook via een vpn laten gaan.
Op m'n nas heb ik daarvoor een OpenVPN verbinding aangemaakt door bij IPVanish een .opvn file voor een server en een certificaat te downloaden en vervolgens te importeren.
De 3 opties bij geavanceerde instellingen heb ik aangebinkt.

Verbinding maken gaat goed.

Echter, daarna heb ik vanaf m'n nas geen internet toegang meer naar buiten (nas is nog wel gewoon vanuit intern lan benaderbaar).

Zodra ik de vpn verbinding verbreek is er weer direct internet toegang vanaf het nas.

Heeft iemand misschien enig idee wat het zou kunnen zijn dat na het opzetten van de OpenVPN verbinding er geen internet toegang naar buiten meer is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

ps.
Nu zag ik net in mijn Ziggo modem (Cisco EPC3928AD) bij kopje 'Security' wel een optie [VPN Passthrough] staan en daarin kan ik aanvinken om PPTP en IPSec door te laten.

>> If enabled, the settings on this screen will allow VPN tunnels using IPSec or PPTP protocols to pass through the device's firewall

Hier staat OpenVPN dus niet bij maar als ik op m'n pc de IPVanish client gebruik, dan wordt er ook het OpenVPN (tcp) protocol gebruikt en vanaf de pc heb ik wel gewoon internet naar buiten.
Dus ik betwijfel of dit er iets mee te maken heeft.

Alle reacties

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die VPN passtrough optie is waarschijnlijk om een VPN je netwerk in te laten, jij wilt het verkeer juist je netwerkt uit laten.
OpenVPN doet ook niets met PPTP en IPSec. Wat doet je PC als je de .ovpn config gebruikt met de eigen OpenVPN client en niet met die van IPVansish?

• ries188
Als ik bij openvpn.net de windows client download/installeer en vervolgens de .opvn file importeer en certfiicaat file erbij zet, dan kan ik gewoon verbinding maken.
Krijg netjes scherm voor naam/wachtwoord en daarna met de betreffende vpn server verbonden.

Vanaf de pc heb ik vervolgens gewoon internet toegang dus .opvn file lijkt wel goed te zijn.

Zou het een DNS issue kunnen zijn?
Of is dit iets wat normaal gesproken niet aangepast hoeft te worden?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmm, en op je Synology heb je dezelfde config e.d. gebruikt? Dus ook het certificaat en het wachtwoord?

• ries188
Ja, exact dezelfde .opvn, certificaat, username & password....

Staan genoeg artikelen online hoe op een synology een vpn o te zetten en dat is eigenlijk alleen maar die korte wizard doorlopen. Dat lijkt op zich ook prima te gaan want die verbinding komt tot stand.

Bij de windows TAP-Windows Adapter zie na connectie 2 andere dns servers dan m'n fysieke nic gebruikt; 198.18.0.1 en 198.18.0.2 maar ik kom dat op de nergens een dns server tegen behalve bij de fysieke nic.
Maar geen idee of dit ermee te maken heeft, viel me alleen op