Welk soldeerstation is de beste

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaskiaXL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10-2022
Ik moet voor mijn werkgever een soldeerstation aanschaffen.
Nu twijfel ik tussen een JBC CD-2BE of een Weller WD 2M.
Welke bevelen jullie aan?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via SaskiaXL op 25-09-2017 20:43)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb hier een Weller WR 3M staan. Dat is volgens mij een uitgebreide versie van de WD 2M. Deze heeft ook een heteluchtbout en desoldeerbout. Verder hebben we later de WRMT SMD soldeer tweesers erbij gekocht.
De JBC heb ik geen ervaring mee.

Wat betreft de control unit (WR3M). Er zit een plusknop,minknop, drie sneltoetsen(1-2-3), een wisselknop 1-3, airknop en pickupknop op. De sneltoetsen moet je echt aan wennen en werken echt niet handig. Zeker de combinatie sneltoetsen en wisselknop is raar, verder werkt de unit zoals je verwacht.

Soldeerbout WP80, een prima soldeerbout waar veel tips voor te krijgen zijn. Buiten de normale punt gebruik ik ook een dikkere voor meer vermogen, een speciale SO-8 tip om IC's te verwijderen, een gull-wing om medium pitch SMD componenten met veel pootjes te solderen en zeer incidenteel een extra kleine punt voor hele kleine pootjes. Voor through-hole is de standaard tip meestal voldoende.
Zodra je de bout terug legt op de houder wordt hij afgeschakeld, dit gebeurt mechanisch via een schakelaar. Als je een tip wilt vervangen en liever niet wilt dat hij al aangaat kun je dus makkelijk een schroevendraaier erin leggen.

Desoldeerbout DSX80, een fantastische desoldeerbout. Hiervoor hadden we ander onbekend merk desoldeerbout, maar de Weller werkt echt heel fijn en goed. Je moet hem wel met enige regelmaar schoonmaken.

Heteluchtbout HAP200, tja heteluchtsolderen is een kunde op zich. Het heeft niet mijn voorkeur en gebruik hem enkel als ik niet anders kan.

Soldeertweeserbout WRMT, werkt fantastisch voor het verwijderen van SMD weerstanden, condensator e.d. Echt een aanrader als je dit soms moet doen!
Zodra je de bout terug legt op de houder wordt hij afgeschakeld, dit gebeurt magnetisch.

Verder zit er nog een SMD pickuptool (een soort vacuumpen met luchtgaatje bij je vinger) bij die ook op het station kunt aansluiten. Deze werkt, maar stopt er soms willekeurig mee als je bezig bent. Meestal gebruik ik dus gewoon een pincet daarvoor.

Jij soldeert enkel through-hole zeg je dan lijkt de WD2M me een prima apparaat. Als je soms ook rework doet, zou ik je zeker adviseren ook een goede desoldeerbout aan te schaffen. Daar ga je echt heel veel plezier van hebben!

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 15:47

g0tanks

Moderator CSA
Wat voor eisen heeft je werkgever en welke verschillen tussen beide stations heb je zelf al gevonden?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• SaskiaXL
De eisen van mijn werkgever zijn dat ie goed is. Tja lekker simpel, dat dacht ikzelf ook al... We hebben hem nodig om printplaten te solderen. Tru hole gaten om draadjes in te doen. De prijs maakt niet uit.
ik heb zelf weinig verschillen gezien, alleen het merk.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04:43
Ik persoonlijk zou gaan voor de JBC CD-2BE is snel warm, er zit een reed contact in waardoor als hij een tijdje op de standaard staat in een 'slaapstand gaat', heb tot op heden nog nooit problemen gehad met het wisselen van punten (in tegenoverstelling bij Weller :( ).

• SaskiaXL
Tja, van een ander bedrijf had ik gehoord dat de weller ook heel goed is. Dat ook deze "uit" gaat als je hem in de standaard doet en weer aan zodra je hem pakt. Dit is perfect dacht ik. En toen kwam ik die jbc tegen en vroeg ik me af welke nou eigenlijk beter is

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 19:51:
Ik persoonlijk zou gaan voor de JBC CD-2BE is snel warm, er zit een reed contact in waardoor als hij een tijdje op de standaard staat in een 'slaapstand gaat', heb tot op heden nog nooit problemen gehad met het wisselen van punten (in tegenoverstelling bij Weller :( ).
De genoemde weller heeft icm de solder pen dezelfde eigenschappen.
Wisselen van punten is zo simpel als er uit trekken en nieuwe inpluggen terwijl die heet is.
Op het werk had ik onderstaande set. Solderen ging geweldig! Vanuit standby heet in 2-3 seconden. Met de tweezer pak je smd caps en weerstanden zo van de print af.
Nadeel is beperkte keus aan punten ivm JBC.
Als het goedkoop moet, zoek de JBC BT-2BWA Kit Weidinger Edition, zelfde tip heater tech voor veel minder en ruim voldoende voor alledaags soldeerwerk.

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.jensentools.com/images/p/441-861.01_s500_p1._Vd2664415_.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 21-09-2017 20:17 ]

• SaskiaXL
Het hoefde niet goedkoop. Mijn werkgever wil het beste hebben zodat we professioneel werk kunnen afleveren.

• SaskiaXL
Moeten jullie ook weleens desolderen? Dit gaat ook regelmatig voorkomen en met zo'n pompje is het soms erg lastig

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04:43
Ploink schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:12:
[...]

De genoemde weller heeft icm de solder pen dezelfde eigenschappen.
Wisselen van punten is zo simpel als er uit trekken en nieuwe inpluggen terwijl die heet is.
Op het werk had ik onderstaande set. Solderen ging geweldig! Vanuit standby heet in 2-3 seconden. Met de tweezer pak je smd caps en weerstanden zo van de print af.
Nadeel is beperkte keus aan punten ivm JBC.
Als het goedkoop moet, zoek de JBC BT-2BWA Kit Weidinger Edition, zelfde tip heater tech voor veel minder en ruim voldoende voor alledaags soldeerwerk.

[afbeelding]
Ik heb vaak gehad dat zodra ik van een punt wisselde er in het display kwam te staan 'Err'. Als ik dan een andere punt pakte was het goed, een andere oplossing was om vaak de punt erin en eruit te trekken tot hij het deed (we hebben toen ook gekeken naar vuil op de punten en de soldeerbout maar geen vuil kunnen vinden). Heb toen contact gehad met Weller over dit probleem (het betrof namelijk een stuk of 10 soldeerbouten op een stagebedrijf) en die hebben we allemaal toen opgestuurd naar Weller inclusief de soldeerpunten. We hebben toen nieuwe soldeerstations en punten gekregen alleen daarbij gebeurde exact hetzelfde na 1-2 maanden.

Er stond bij de repair afdeling 5 JBC soldeerbouten en die hadden dit probleem nooit.

Natuurlijk kan het zijn dat Weller het probleem heeft opgelost. Ik praat tenslotte al over een ervaring 2 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-09-2017 20:39 ]

• Ploink
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:38:
Er stond bij de repair afdeling 5 JBC soldeerbouten en die hadden dit probleem nooit.

Natuurlijk kan het zijn dat Weller het probleem heeft opgelost. Ik praat tenslotte al over een ervaring 2 jaar geleden.
Mijn ervaring is zo'n 6 jaar geleden. Ik ken het probleem niet maar heb hem ook niet zo heel intensief gebruikt toen.
De bout vond ik erg fijn, heel klein en prettig in de hand, maar toch heel krachtig. Met de dikke punt soldeerde ik moeiteloos grote leds op aluminium printplaten.
Het station was ik minder over te spreken. Soms trok iemand de stekker uit het stopcontact en de volgende dag was hij alle instellingen vergeten.

Een draaiknop zoals op die weidinger JBC vind ik veel prettiger omdat je letterlijk in een handomdraai de temperatuur instelt, geen gehannes met up/down toetsen als je bezig bent met solderen.

DIe weidinger is in dit forum wel vaker besproken en prima geschikt voor professioneel werk (hoewel ik er persoonlijk geen ervaring mee heb).
Maar als je volgens strakke ISO normen wil werken dan heb je een professioneel apparaat nodig waarmee je de temperatuur kan garanderen, met een slot of een USB log functie bijvoorbeeld. Ach als prijs geen issue is, ga gewoon voor een duure JBC :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Desolderen is flink anders dan solderen, als je goed wil desolderen heb je daarvoor andere apparatuur.

En een goede soldeerbout aanbevelen op eisen als 'moet goed zijn' en 'hoeft niet goedkoop' is redelijk zinloos, dan wordt het gewoon een opsomtopic met 'ik heb xxxx en die is prima'.

Ik zou toch eens met duidelijker eisen en budget komen voor er iets zinnigs gezegd kan worden.
Denk aan:
- Wat voor soldeerwerk (trough hole, lomp of juist niet, smd, etc)
- Nieuw solderen of juist rework/reparaties.
- Hoeveel gaat het gebruikt worden.
- Etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb hier een Weller WR 3M staan. Dat is volgens mij een uitgebreide versie van de WD 2M. Deze heeft ook een heteluchtbout en desoldeerbout. Verder hebben we later de WRMT SMD soldeer tweesers erbij gekocht.
De JBC heb ik geen ervaring mee.

Wat betreft de control unit (WR3M). Er zit een plusknop,minknop, drie sneltoetsen(1-2-3), een wisselknop 1-3, airknop en pickupknop op. De sneltoetsen moet je echt aan wennen en werken echt niet handig. Zeker de combinatie sneltoetsen en wisselknop is raar, verder werkt de unit zoals je verwacht.

Soldeerbout WP80, een prima soldeerbout waar veel tips voor te krijgen zijn. Buiten de normale punt gebruik ik ook een dikkere voor meer vermogen, een speciale SO-8 tip om IC's te verwijderen, een gull-wing om medium pitch SMD componenten met veel pootjes te solderen en zeer incidenteel een extra kleine punt voor hele kleine pootjes. Voor through-hole is de standaard tip meestal voldoende.
Zodra je de bout terug legt op de houder wordt hij afgeschakeld, dit gebeurt mechanisch via een schakelaar. Als je een tip wilt vervangen en liever niet wilt dat hij al aangaat kun je dus makkelijk een schroevendraaier erin leggen.

Desoldeerbout DSX80, een fantastische desoldeerbout. Hiervoor hadden we ander onbekend merk desoldeerbout, maar de Weller werkt echt heel fijn en goed. Je moet hem wel met enige regelmaar schoonmaken.

Heteluchtbout HAP200, tja heteluchtsolderen is een kunde op zich. Het heeft niet mijn voorkeur en gebruik hem enkel als ik niet anders kan.

Soldeertweeserbout WRMT, werkt fantastisch voor het verwijderen van SMD weerstanden, condensator e.d. Echt een aanrader als je dit soms moet doen!
Zodra je de bout terug legt op de houder wordt hij afgeschakeld, dit gebeurt magnetisch.

Verder zit er nog een SMD pickuptool (een soort vacuumpen met luchtgaatje bij je vinger) bij die ook op het station kunt aansluiten. Deze werkt, maar stopt er soms willekeurig mee als je bezig bent. Meestal gebruik ik dus gewoon een pincet daarvoor.

Jij soldeert enkel through-hole zeg je dan lijkt de WD2M me een prima apparaat. Als je soms ook rework doet, zou ik je zeker adviseren ook een goede desoldeerbout aan te schaffen. Daar ga je echt heel veel plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 14:43
Ik zou ook voor een Weller gaan. Ik heb een Weller WD 1000 met 80W bout. Hij is erg fijn in gebruik en warmt zeer snel op.

[ Voor 15% gewijzigd door Sepio op 22-09-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Welk station je ook kiest, ik zou voor een bout met tip heater gaan. Dit betekent dat het verwarmingselement helemaal in de punt van de bout zit en dus met de punt verwisseld wordt. De temperatuur is daarmee veel stabieler omdat de temperatuur regeling zeer snel reageert.
Zowel Weller (met de WMRP solder pencil) als JBC hebben deze optie, maar de implementatie is verschillend. Bij Weller zit de finger grip op de cartridge, bij JBC aan de houder.
Afbeeldingslocatie: https://www.alauda.ro/wp-content/uploads/2012/02/DSCN9439.jpg
Nadeel van weller is het beperkt aantal tips of "cartridges". Onderstaand is alles wat ze hebben. Bij JBC is de keuze veel groter.
Het vermogen lijkt laag. In de lijst 40W, op de houder staat 55W. Hoe dan ook was het voor mij meer dan genoeg, ook voor het zware werk met de RT11 punt.

Afbeeldingslocatie: https://azt.cz/nweb/image/WMRP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt ook nog een Ersa i-Con 1 overwegen. Ook best fijn spul. Snel de tip verwisselen is er daar niet bij, dan moet je de JBC hebben. De JBC is echt tof voor SMD en gemengde printen, zoals bij reparatie of prototype.

Vergeet niet dat alleen een soldeerbout niet genoeg is. Als je dagelijk uren gaat solderen moet* je ook afzuiging. En die dingen zijn duur.

Als je alleen eenvoudig draadjes gaat solderen is een setje met een Weller PU 81 ook al wel voldoende.

*Wetgeving omtrent arbeidsomstandigheden

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaXL
Super bedankt voor de reacties.
ik ga voor de weller 2m met wxmp soldeer pen.

Ik heb nu wel een andere uitdaging erbij gekregen op mijn werk.
Ik moet een weerstandje op een messing plaatje solderen.
Eerst dacht ik dat messing plaatje goed te verhitten zodat de tin blijft pakken. Nu is het alleen zo dat en 2 messing plaatjes gesoldeerd moeten worden met daartussen een kunstof plaatje zodat de 2 messing plaatjes geen contact maken met elkaar. Alleen via het weerstandje.
Zou een WSA een oplossing hiervoor kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Messing is een matige warmte geleider. Ik denk dat je het gewoon kan solderen als de plaat niet al te massief is. Eventueel een beetje flux gebruiken (flux pen of gel flux)
Is het een draadweerstand en hoe moet die er op? Ik bedoel, kan je er bij met een bout?
Een foto of tekening zou handig zijn.
Pagina: 1