Volume wel uitgebreid met 2 schijven, maar geen ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag betreft een Synology 216:

Ik wel de schijf kunnen toevoegen maar ik krijg er geen ruimte bij. Ook kan ik de tweede 2TB schijf niet benaderen, wat doe ik nu precies fout??

Dus bij opslagbeheer, volumes heb ik nu schijf 1 a 250 GB staan en schijf 2 a 2TB. Echter heb ik een totale ruimte van 250 GB en hij pakt dus niet mijn 2TB extra.

Hij HDD/SDD herkent hij ook netjes 2 normale schijven, maar ook hier kan ik er helaas niks mee.

Ik hoor graag of jullie mij hiermee kunnen helpen! |:(

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synologie NAS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al een uur bezig met google, tweakers etc. maar ik zie het niet, snap het niet of begrijp het niet...

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
Wat probeer je precies te bereiken want afhankelijk van je situatie kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn.

Als ik je goed begrijp gebruik je de schijven in JBOD, en schijf 1 is gewoon benaderbaar via het netwerk.
Schijf 2 is wel te zien op de NAS, maar niet op je netwerk.
De meest logische oorzaak is dat je geen netwerk folder op schijf 2 hebt.

Wil je beide schijven combineren tot 1 grote schijf dan wordt je totale ruimte 500GB bij raid0 en 250GB bij raid1.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat staat er bij RAID type?

• hansheem
Sory voor de onduidelijkheid.

Wat ik eigenlijk wilde is die 2TB samenvoegen met de 250GB.
Maar als ik het goed begrijp gaat dat niet lukken?

Raid type: synology hybrid SHR met gegevensbeveiliging.

Ik kan de 250GB gewoon netjes volpompen met files, films etc. maar de 2TB kan ik inderdaad niet zien of benaderen via mijn PC. In mijn Synologie gegevensbeheer etc. zie ik hem wel staan, maar ik kan hem dus niet effectief gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door hansheem op 21-09-2017 17:41 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:41
Mijn gok is SHR met gegevensbescherming. Dan neemt je Volume automatisch het formaat aan van je kleinste schijf. Wanneer 1 van de 2 stuk gaat staat al je data nog gewoon op de andere schijf en blijft alles gewoon beschikbaar zonder verlies. Ieder blokje data staat dus op beide schijven. Ga je boven de 250 GB dan past dat niet meer, daarom is die ruimte ook niet in gebruik.

edit: Reactie heeft die van jou gekruist. Zie uitleg hierboven waarom. Wil je dit niet, dan moet je het instellen als JBOD. Let op, je hebt dus geen gegevens bescherming als je hier voor kiest.

[ Voor 42% gewijzigd door gastje01 op 21-09-2017 17:42 ]

• hansheem
gastje01 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:41:
Mijn gok is SHR met gegevensbescherming. Dan neemt je Volume automatisch het formaat aan van je kleinste schijf. Wanneer 1 van de 2 stuk gaat staat al je data nog gewoon op de andere schijf en blijft alles gewoon beschikbaar zonder verlies.

edit: Reactie heeft die van jou gekruist. Zie uitleg hierboven waarom. Wil je dit niet, dan moet je het instellen als JBOD. Let op, je hebt dus geen gegevens bescherming als je hier voor kiest.
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen, dat is aan de ene kant prima, maar niet als ik dan die andere ruimte niet kan gebruiken natuurlijk. Dus dan zou ik eigenlik beide schijven eruit moeten halen en enkel die van 2TB erin zetten?

Die van 250 had ik nog liggen in eerste instantie en heb die gewoon opstart gebruikt.

• gastje01
Ga je voor gegevensbescherming: Kies 2 schijven van hetzelfde formaat, of gebruik het formaat van de kleinste.
Ga je voor lompe opslag en is gegevensbescherming niet belangrijk: alle schijven voldoen. Kies voor JBOD en je hebt in dit geval dus 2,25 GB.

Zorg in beide gevallen voor een goede (externe/offsite) backup.

[ Voor 23% gewijzigd door gastje01 op 21-09-2017 17:46 ]

• hansheem
gastje01 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:45:
Ga je voor gegevensbescherming: Kies 2 schijven van hetzelfde formaat, of gebruik het formaat van de kleinste.
Ga je voor lompe opslag en is gegevensbescherming niet belangrijk: alle schijven voldoen. Kies voor JBOD en je hebt in dit geval dus 2,25 GB.

Zorg in beide gevallen voor een goede (externe/offsite) backup.
JBOD is inderdaad wat ik wil, maar nu moet ik dan natuurlijk weer die volumes van elkaar ontkoppelen, die nieuwe schijf "formateren"en dan in een diskgroep gooien oid?

• gastje01
Yes, hoe dat exact moet zou ik ook even op moeten zoeken, ik heb die functie zelf nooit gebruikt. Je maakt in ieder geval een Volume op je eerste schijf aan dat je later gaat uitbreiden met je 2e schijf. Hierbij kies je voor de optie zonder gegevensbescherming.

[ Voor 12% gewijzigd door gastje01 op 21-09-2017 17:53 ]

• hansheem
gastje01 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:52:
Yes, hoe dat exact moet zou ik ook even op moeten zoeken, ik heb die functie zelf nooit gebruikt. Je maakt in ieder geval een Volume op je eerste schijf aan dat je later gaat uitbreiden met je 2e schijf. Hierbij kies je voor de optie zonder gegevensbescherming.
Dus feitelijk heb ik het allemaal goed gedaan, alleen heb ik MET gegevensbescherming gedaan waardoor hij die 250 GB gaat "mirroren" naar schijf 2 --> ipv dat hij gaat uitbreiden met schijf 2!?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:40
Je gooit dan in feite al je volumes weg, dus backup is noodzakelijk.
Als je van plan bent in de nabije toekomst nog een schijf te kopen voor deze NAS, is de keuze JBOD niet zo handig; dan heb je een herhaling van zetten om de 250 GB schijf te kunnen vervangen.
Als je de schijven als losse volumes gaat indelen is het wat eenvoudiger.

• hansheem
Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik het volume niet weg kan gooien.

Maar goed, dat is een kwestie van uitzoeken hoe je hem moet formatteren denk ik.
Heb zojuist alles gebackuped dus dat moet wel goedkoper.
biomass schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:57:
Je gooit dan in feite al je volumes weg, dus backup is noodzakelijk.
Als je van plan bent in de nabije toekomst nog een schijf te kopen voor deze NAS, is de keuze JBOD niet zo handig; dan heb je een herhaling van zetten om de 250 GB schijf te kunnen vervangen.
Als je de schijven als losse volumes gaat indelen is het wat eenvoudiger.
Pagina: 1