Toon posts:

BNS E14 speakers misen in de highs, iets mis met de tweeter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb een paar dagen geleden een setje BNS E14 speakers gekocht bij een kringloopzaak. De tweeters en woofers verkeerden op het eerste gezicht in goede staat, en de eigenaar van de winkel gaf me een bonnetje zodat ik ze binnen 7 dagen kan ruilen, mochten ze niet bevallen.

Nou bevallen ze me eigenlijk wel, heel warm geluid; vooral mannelijke vocals en de wat lagere vrouwelijke vocals komen prachtig naar voren. Echter, probleem: In de hogere frequenties wordt muziek heel matig weergegeven en percussie mist af en toe haar 'punch'. Is er iets mis met de tweeters (ik kan de boxjes niet uit elkaar slopen om te kijken), of hoort dit bij dit model?

Mochten er meer mensen ervaring hebben met deze speakers, dan hoor ik het graag. Ik wil er wel aan sleutelen als het op te lossen is, maar anders breng ik ze gewoon terug.

Alle reacties

Verwijderd

Topicstarter
Btw, excuses voor spellingsfout in topictitel. Kan ik dat veranderen?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat voor versterker heb je?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuur de speakers aan met een Marantz 1030, dus 30 watt versterker; met 15 watt per channel. De Marantz kan een weerstand aan van 8 Ohm. Ik heb er nu goedkope Pioneer S-P640 speakers van 6 Ohm op aangesloten, die hebben geen mooi geluid, maar geven het geluid wel weer op de gehele range van laag naar hoog. Ook percussie wordt beter weergegeven op de pioneers.

Misschien is het een mismatch, maar ik ga ervanuit dat de BNS speakers het goed zouden moeten doen op de Marantz. Hun gevoeligheid ligt op 92dB op 1m. Weerstand 8 Ohm.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 22:47
Zou het niet in gevoeligheid oid zoeken
15 watt per kanaal is ruim voldoende voor kamervullende muziek.

Als ik fotos en video's bekijk dan zou het front er gewoon af moeten kunnen.
Goed luisteren of de tweeters uberhaupt meedoen.

Hoor je niets....dan zijn de vermoedelijk stuk....zacht dan zou de condensator in het wisselfilter kapot kunnen zijn.
Anders eens beluisteren op een andere versterker?

Bij twijfel terugbrengen en wat anders zoeken.
Mede omdat de pioneers alles wel goed weergeven.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Amp zou prima moeten zijn voor die speakers. Die pioneers ken ik, althans een vergelijkbaar model van Technics staat hier op zolder. Probeer eens wat met je instellingen van treble en bass te spelen op je amp, komen ze dan wel naar voren? Zo nee, dan lijkt de speaker defect in het hoog.
Voor wat betreft het laag zijn die Pioneers gemaakt om een flinke bass te produceren en dus hoor je die punch wel. Maar dat is vnl de bassreflex die je hoort en niet zozeer de echte muziek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ronnie vd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:05:

Anders eens beluisteren op een andere versterker?
Ja, heb ik gedaan, op een wat nieuwere sony receiver. De tweeters werken volgens mij op minimale capactiteit, maar ze werken wel een beetje. Maargoed, heb ook geen zin om nieuwe tweeters erin te zetten of te gaan solderen. Heb er 45 eu voor betaald. Is dat een koopje, ook voor BNS speakers met kapotte tweeters, of gelijk terugbrengen en iets anders kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Bestaat de kans dat je gehoor je in de steek laat en je iets anders denkt te horen dan er wordt uitgestuurd Pak een toongenerator en gebruik dat om een enkele luidspreker te testen. Muziek is dan niet ideaal, stereo ook niet. Er bestaan wat apps die dat kunnen.

Verder is het interessant om te kijken waar het crossover punt ligt, dan weet je dat boven die frequentie sterk moet afnemen wanneer de tweeter echt kapot / slecht is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:29:
Bestaat de kans dat je gehoor je in de steek laat en je iets anders denkt te horen dan er wordt uitgestuurd
Dat denk ik niet eigenlijk. Ik heb de Pioneers op de Marantz aangesloten. De BNS op de Sony, en met Spotify connect constant gewisseld tussen de systemen, zodat ik het verschil kon horen. De treble ontbreekt echt significant bij de BNS. Ik weet het nu zeker. Ik heb hetzelfde gedaan met toongenerators: de BNS geven wel treble, maar niet genoeg.

Helaas pindakaas :P My search continues!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou ze denk ik terugbrengen, tenzij je voordelig dit kunt repareren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 22:47
Ik zeg terugdoen
Voor 45 euro zijn zag goede 2e hands speakers te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de BNS speakers inmiddels teruggebracht en via mp Wharfedale delta 50 speakers gekocht. Ben er erg tevreden mee, zeker de prijs viel mee: 28 eu. Chille klank in combinatie met de Marantz; erg warm, ruimtelijk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Marantz 1030 versterker is een oud beestje met niet al te veel vermogen, daar zou een probleem kunnen zitten.

In de E14 zit een VIFA tweeter, ik weet uit mijn hoofd niet of daarin ferrofluid is gebruikt, maar als dat het geval is zou verharde ferrofluid de spoel kunnen belemmeren om vrij te bewegen en het hoog beperken.
Pagina: 1