Vraag

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 21:52

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Functionele vereisten:
Mijn situatie is de volgende: ik wil een koptelefoon kopen voor mijn vriendin.
Deze koptelefoon zou ze voornamelijk gebruiken om naar tv te kijken of om naar muziek te luisteren.
Wanneer we samen in de woonkamer zitten en ik game (teamspeak gebruik om te praten met vrienden) dan wordt ze vaak gestoord door mijn gepraat, dus zet ze bijgevolg de tv wat luider (wat dan weer hoorbaar is voor mijn vrienden door mijn microfoon).

Daarom ben ik op zoek naar koptelefoon waarbij mijn vriendin draadloos kan luisteren naar tv of gsm zonder dat ze mij daarbij hoort.

Technische vereisten (conclusie):
- Draadloos
- Noise cancelling
- Geluidskwaliteit en bouwkwaliteit moeten goed zijn

Budget:
Max € 300

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na wat zoekwerk op Google, reviews en filmpjes kwam ik op de volgende 2 koptelefoons:
1. Bose QuietComfort 35
2. Sony MDR-1000X
3. Sennheiser RS 175

Waarom mijn vraagstelling:
Na heel wat feedback (Mediamarkt of reviews) zie ik het volgende:
1. Noise cancelling bestaat op draadloze koptelefoons (edit typo), echter zal mijn tv (Sony Bravia KDL-55W8070C) geen draadloos signaal uit kunnen sturen.
Mijn tv heeft bluetooth, maar dit zal niet werken omdat mijn tv enkel bluetooth ontvangt.
Mijn tv is 1 jaar oud en heeft bluetooth.

2. Mediamarkt stelde mij de Sennheiser RS 175 voor omdat die een station heeft die wel draadloos signalen naar de koptelefoon kan sturen die uit de tv komen (en verbonden zijn met het station met digitale kabel).
Nadeel: geen noise cancelling, maar is wel over ear.

Mijn vraag:
Welke koptelefoon leunt nu het dichtst aan bij mijn noden?

Sennheiser RS 175
De gesloten overear koptelefoon van Sennheiser RS 175 beschermt blijkbaar goed af voor het omgevingsgeluid en is draadloos.
Er kan hier dus draadloos gekeken worden naar een film zonder dat ze mij hierbij hoort én het geluid blijkt (volgens de Mediamarkt medewerker) beter te zijn dan dit van de Bose QuietComfort 35 of Sony MDR-1000X

Bose QuietComfort 35 of Sony MDR-1000X
Mijn vriendin was bij een test direct verliefd op het noise cancelling effect. Rustig luisteren zonder omgevingsgeluid.
Zo zou ik minder gestoord worden en kan zij in alle rust een film bekijken.
Helaas is dit geen werkelijkheid omdat de Bose QuietComfort 35 geen signaal kan ontvangen vanuit de tv.
Bedraad zou dit dan wel weer gaan (zonder lag), maar dan is er geen noise cancelling en moet ik uitwijken naar de Bose QuietComfort 25

Wie kan me helpen of me nog advies geven, want momenteel is het voor mij onduidelijk wat de beste oplossing is.
De Sennheiser RS 175 heeft lichtjes mijn voorkeur alhoewel ik de noise cancelling functie zal missen als extra'tje.

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
[b]Nutellaah schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:41:
Na heel wat feedback (Mediamarkt of reviews) zie ik het volgende:
1. Noise cancelling bestaat op draadloze telefoons, echter zal mijn tv (Sony Bravia KDL-55W8070C) geen draadloos signaal uit kunnen sturen.
Mijn tv heeft bluetooth, maar dit zal niet werken omdat mijn tv enkel bluetooth ontvangt.
Mijn tv is 1 jaar oud en heeft bluetooth.
Wat bedoel je hiermee? Noice-cancelling op draadloze telefoons? Smartphones? De noice-cancelling zit in de koptelefoon.
2. Mediamarkt stelde mij de Sennheiser RS 175 voor omdat die een station heeft die wel draadloos signalen naar de koptelefoon kan sturen die uit de tv komen (en verbonden zijn met het station met digitale kabel).
Nadeel: geen noise cancelling, maar is wel over ear.
Dat klopt, dit zijn modellen specifiek bedoeld voor TV kijken. Deze zijn dus niet bedoeld om mee te nemen, te verbinden met een smartphone of muziek mee te luisteren.
Bose QuietComfort 35 of Sony MDR-1000X
Mijn vriendin was bij een test direct verliefd op het noise cancelling effect. Rustig luisteren zonder omgevingsgeluid.
Zo zou ik minder gestoord worden en kan zij in alle rust een film bekijken.
Helaas is dit geen werkelijkheid omdat de Bose QuietComfort 35 geen signaal kan ontvangen vanuit de tv.
Bedraad zou dit dan wel weer gaan (zonder lag), maar dan is er geen noise cancelling en moet ik uitwijken naar de Bose QuietComfort 25.
Hoe kom je hierbij? De QC35 is zowel bedraad als draadloos te gebruiken met noice-cancelling. Er zijn tevens 3 instellingen; uit - laag - maximaal/hoog. De kabel is overigens niet heel lang, ik gok zo'n 1,5 meter.

Bedenk dus eerst goed wat je wilt. Is het vooral TV kijken dan is een dergelijke koptelefoon prima, moet ie portable zijn (ook muziek luisteren on-the-go bijvoorbeeld) dan is het niets.
In mijn geval werkt de QC35 op mijn TV en alle portable devices, en de noice-cancelling vind ik heerlijk. Dat een MM medewerker zegt dat het geluid van zo'n TV koptelefoon beter is dan allerlei andere modellen zou ik sowieso met een korreltje zout nemen, alsof diegene alles uitvoerig heeft getest thuis? Wat wel zo is, is dat de 'reguliere' headphones niet zozeer ontwikkeld/bedoeld zijn voor de koppeling met een TV.
Indien mogelijk; test ze zelf eens en bedenk goed wat je er precies mee wilt doen.

[ Voor 20% gewijzigd door remzor op 21-09-2017 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:38

skoozie

SCSI

Nutellaah schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:41:
[...]
Bedraad zou dit dan wel weer gaan (zonder lag), maar dan is er geen noise cancelling en moet ik uitwijken naar de Bose QuietComfort 25
Dit klopt niet. Wanneer je de QC35 bedraad aansluit en aanzet heb je bedrade muziek met noise canceling, dit gebruik je in het vliegtuig omdat alles in vliegtuigmodus meot staan. Trek je de draad er uit gaat hij over op Bluetooth+noise canceling.
enige nadeel van de QC35 is dat ik niet de optie heb: wél BT, géén NC.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
remzor schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:22:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Noice-cancelling op draadloze telefoons? Smartphones? De noice-cancelling zit in de koptelefoon.

[...]

Dat klopt, dit zijn modellen specifiek bedoeld voor TV kijken. Deze zijn dus niet bedoeld om mee te nemen, te verbinden met een smartphone of muziek mee te luisteren.

[...]

Hoe kom je hierbij? De QC35 is zowel bedraad als draadloos te gebruiken met noice-cancelling. Er zijn tevens 3 instellingen; uit - laag - maximaal/hoog. De kabel is overigens niet heel lang, ik gok zo'n 1,5 meter.

Bedenk dus eerst goed wat je wilt. Is het vooral TV kijken dan is een dergelijke koptelefoon prima, moet ie portable zijn (ook muziek luisteren on-the-go bijvoorbeeld) dan is het niets.
In mijn geval werkt de QC35 op mijn TV en alle portable devices, en de noice-cancelling vind ik heerlijk. Dat een MM medewerker zegt dat het geluid van zo'n TV koptelefoon beter is dan allerlei andere modellen zou ik sowieso met een korreltje zout nemen, alsof diegene alles uitvoerig heeft getest thuis? Wat wel zo is, is dat de 'reguliere' headphones niet zozeer ontwikkeld/bedoeld zijn voor de koppeling met een TV.
Indien mogelijk; test ze zelf eens en bedenk goed wat je er precies mee wilt doen.
Euh dat moet inderdaad noise cancelling op koptelefoon zijn en niet telefoons (typfout)

i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Bedankt voor de feedback.
De Mediamarkt medewerker was dus verkeerd , hij zei me duidelijk dat als ik vb. een langere jack kabel zou kopen en een Bose QuietComfort 35 zou aansluiten op tv dat hij geen noise cancelling zou ondersteunen.
Als dit wel kan dan koop ik de Bose QuietComfort 35.

De Bose QuietComfort 35 heb ik reeds getest qua geluid en dit vond ik echt prima. De sennheiser daarentegen heb ik nog nooit getest.

[ Voor 18% gewijzigd door Nutellaah op 21-09-2017 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 14:15

Sjaak_Afhaak

Bleh!

bekabeld kan de QC35 wel aan NC doen. je moet 'm gewoon aanzetten, met de audiokabel erin. NC is via een app op de telefoon wel enigszins instelbaar.

het is echter wel zo, dat NC niet zozeer focust op stemgeluid, maar juist wel op achtergrondruis. dus als de TS er doorheen loopt te praten met z'n game-maten, zal die echt niet helemaal gecanceld worden, maar slechts deels.

Bose noemt het niet voor niets Noise Reduction, geen cancellation ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 21-09-2017 14:54 ]

Hier staat tekst

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:55
Je kunt sowieso ook nog een bluetooth zender kopen en dan kan je met de qc35 draadloos genieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 13:28
Inmiddels is er van de Sony MDR-1000X een opvolger verschenen, de WH-1000XM2. Wellicht is dit ook de moeite waard om even in te duiken.

http://specs.tweak.to/18230

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 16:40
borft schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:51:
Je kunt sowieso ook nog een bluetooth zender kopen en dan kan je met de qc35 draadloos genieten :)
Daar zat ik ook aan te denken, maar wat wordt de delay bij dit soort trucjes? Je tv heeft geen idee dat je een bluetoothverbinding gebruikt om te luisteren, dus die zal daar het beeld niet voor compenseren.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:38

skoozie

SCSI

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:51:
bekabeld kan de QC35 wel aan NC doen. je moet 'm gewoon aanzetten, met de audiokabel erin. NC is via een app op de telefoon wel enigszins instelbaar.

het is echter wel zo, dat NC niet zozeer focust op stemgeluid, maar juist wel op achtergrondruis. dus als de TS er doorheen loopt te praten met z'n game-maten, zal die echt niet helemaal gecanceld worden, maar slechts deels.

Bose noemt het niet voor niets Noise Reduction, geen cancellation ;)
Ik was net ook al aan het zoeken, en blijkbaar kan je inderdaad in de bose app ANC lager/uit zetten. na de vakantie maar even updaten :D

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Zou persoonlijk geen draad aan een TV headset willen.
Gebruik hier de RS 185 en ben ik zeer over te spreken.
Hij is wat zwaar(der) dan gelijkwaardige headsets maar heeft het beste geluid dat je voor een draadloze set kunt verwachten/krijgen namelijk ongecomprimeerd. Zit erg comfortabel ook met groot hoofd :)
BT headsets vond ik altijd waardeloos klinken qua muziek (compressie).

Wissel hier steeds af met een HD 650.
Die is open ear dus lawaaierig maar spetterend geluid.

RS 185 is voor mij het beste compromis, de RS 175 heeft dacht ik kleer? compressie en klonk echt anders.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Bad Brains schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:03:
Zou persoonlijk geen draad aan een TV headset willen.
Gebruik hier de RS 185 en ben ik zeer over te spreken.
Hij is wat zwaar(der) dan gelijkwaardige headsets maar heeft het beste geluid dat je voor een draadloze set kunt verwachten/krijgen namelijk ongecomprimeerd. Zit erg comfortabel ook met groot hoofd :)
BT headsets vond ik altijd waardeloos klinken qua muziek (compressie).

Wissel hier steeds af met een HD 650.
Die is open ear dus lawaaierig maar spetterend geluid.

RS 185 is voor mij het beste compromis, de RS 175 heeft dacht ik kleer? compressie en klonk echt anders.
De RS 185 dacht ik ook te overwegen, maar die is open. De RS 175 is gesloten en zal dus het omgevingsgeluid meer dempen...
Qua geluid lees ik dat de Bose QuietComfort 35 of de Sony MD-1000 niet kan tippen aan de Sennheiser RS 185.
Ik ga toch eens binnen springen in een winkel om die koptelefoon te testen, voornamelijk dan of het omgevingsgeluid nog goed te horen is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Dacht dat hij half open was, maar dat heb ik dan toch verkeerd.
Voordelen van de RS 185 zijn;
++Goed voor muziek.
++Zeer lange accutijd.
++meerdere koptelefoons op een zendstation.
++losse AAA batterij 2x (ik gebruik eneloops)
++ear kussens kunnen makkelijk vervangen worden (en comfortabel)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Bad Brains schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:10:
Dacht dat hij half open was, maar dat heb ik dan toch verkeerd.
Voordelen van de RS 185 zijn;
++Goed voor muziek.
++Zeer lange accutijd.
++meerdere koptelefoons op een zendstation.
++losse AAA batterij 2x (ik gebruik eneloops)
++ear kussens kunnen makkelijk vervangen worden (en comfortabel)
Deze heb ik dus voor die redenen ook in overweging genomen.
Nadelen zijn voor mij dan (en ook hetgene dat ik nog wil uittesten):
- geluidsomgeving goed te horen? (geen NC)
- niet draadloos te koppelen aan telefoon of tablet om te luisteren naar muziek

• Bad Brains
  • Nu online
Je kunt hem prima aansluiten met minijack / tulp/rca.
Zitten twee ingangen op, digitaal en analoog. Handiger is natuurlijk via je versterker alles te regelen en een minijack aansluiting op een uitgang voor tablets/telefoons.

Geluidsomgeving, kan ik geen objectieve opmerking over maken want het is hier altijd stil behalve een mekkerende kat.

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Draadloos tv kijken, via een bluetooth koptelefoon met ANC is wel mogelijk, maar alleen met low latency. Bv aptx low latency. Ik heb zo'n bt avantree low latency headphone jack in mijn tv en die gepaired met een bt headphone met aptx low latency is het te bereiken. Die headphoned zijn wel zeldzaam! Dan is de latency rond 30ms i.p.v. 200ms. Echter gebruik ik het zelden tot nooit meer, omdat pairen zo omslachtig is. Dat ligt dan weer aan die avantree saturn pro. En dan had ik nog een factor in mijn setup dat als het geluidsniveau heel laag was van de televisie, iets het niveau compleet dempte en je fracties geluid mistte als er weer geluid kwam. Voor mij onacceptabel gerotzooi eerlijk gezegd, moet gewoon goed werken. Dedicated is beter, maar dedicated zonder draad én ANC?? Iemand?

pepernooot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Je kunt gewoon een klein kastje kopen die 3.5mm jack omzet naar bluetooth. Er zijn verschillende op de markt. De goedkope versies zijn wat minder qua geluidskwaliteit en de verbinding zou soms haperen. Bij de duurdere zou je dat probleem niet mogen hebben. Eind van de maand wou ik deze bestellen:

https://www.amazon.de/Ava...+to+bluetooth+sender+aptx

Om hem te gebruiken in combinatie met een Sony WH-1000XM2 (dat is de Sony MDR-1000X v2). Dankzij zo een kastje kun je op vrijwel alles met bluetooth aan de slag.

Oh en wat latency betreft over bluetooth, er is een specifieke codec daarvoor. Die heet aptx low latency. Deze codec is uiterst geschikt voor tv kijken. Die transmitter hierboven heeft dat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-09-2017 17:21 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Bad Brains
  • Nu online
Sir_Hendro schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:58:
Je kunt gewoon een klein kastje kopen die 3.5mm jack omzet naar bluetooth. Er zijn verschillende op de markt.
BT heeft vreselijke compressie, voor tv wellicht ok maar voor muziek niet te pruimen.
Heb 3 dure BT headphones gehad en alles was brak.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:51:
Als collega naast me de zijne (Bose QC) op heeft kan ik lullen als brugman, maar hij hoort niets.
Dan heeft hij wel muziek aanstaan. Met slechts tv-geluid is dat mogelijk anders.
Bad Brains schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:35:

BT heeft vreselijke compressie, voor tv wellicht ok maar voor muziek niet te pruimen.
Niet met aptX

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 21-09-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Bad Brains schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:35:
[...]

Deze statement is niet geheel correct. Als je de standaard SBC codec gebruikt klinkt het ruk maar bij APTX of AAC klinkt het gewoon goed. ;)

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Uiteindelijk de Bose QuietComfort 35 gekocht.
De bluetooth die deze koptelefoon had was doorslaggevend.
Bedankt iedereen voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Mocht je toch nog een bluetooth transmitter nodig hebben, ik heb vandaag dat ding van Amazon besteld. Begin volgende week heb ik hem binnen. Mocht je er vragen over hebben zal ik deze voor je beantwoorden.

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:46:
Mocht je toch nog een bluetooth transmitter nodig hebben, ik heb vandaag dat ding van Amazon besteld. Begin volgende week heb ik hem binnen. Mocht je er vragen over hebben zal ik deze voor je beantwoorden.
Ok, laat maar weten hoe het ging.
Ik heb mijn bluetooth van de tv reeds getest, maar dit werkt dus niet (enkel via de kabel)

Pagina: 1