Schakelaar electriciteit schuur

Pagina: 1
Acties:

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik ben op zoek naar een betaalbare schakelaar (2 stuks) om mijn werkplaatsje in één keer spanningsvrij te kunnen schakelen, mocht dat eens nodig zijn (calamiteiten, onderhoud of vakantie).

Het gaat om twee groepen van 230V 16A (1x B- en 1x C-kar). Deze komen rechtstreeks uit de meterkast.

Wellicht voldoet een solide lichtschakelaar hier al voor, maar ik vraag me af of dit wel zo'n mooie oplossing is.
Een klein kastje met DIN-rail zou misschien ook wel kunnen. Een installatie-automaat daarin is alleen weer niet handig in verband met selectiviteit. Of zou je deze dan uit kunnen (mogen) voeren als 20A automaat, waardoor hij de functie van automaat verliest?

Ik gebruik liever componenten welke hiervoor bedoeld zijn. Ik mis alleen de zoektermen.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt, René

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat kan toch gewoon met elke (licht)schakelaar ? Zolang hij maar 16A kan schakelen.
ik zou niet weten wat daar niet mooi aan is.
En als je het in een din wil doen zoek je een din-schakelaar.

* heuveltje snapt even niet waar je nu precies naar op zoek bent.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 21-09-2017 11:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:38

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Lichtschakelaars zijn formeel 1500W.

Ik heb zelf Eaton Moeller schakelaars in de schuur. Kan je in de meest bizarre spanningen en meerpolig krijgen. Ook veel varianten in schakelingen. Overigens wel één schakelaar per groep gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s6izP5wmIipGvrqawZlyRGWP/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AaLn13KwO2dT2EoWWsgT9Y2y/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lVNoeYrmeYm8NSvmb2ztK6w5/medium.jpg

Links is 0-1 voor de WCD's buiten. Rechts is een driestandenschakelaar voor de tuinverlichting aan/uit/automatisch op sensor

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2017 12:04 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rene2322
Wellicht denk ik te moeilijk.
Een lichtschakelaar is in de regel van het type wipschakelaar. Ben bang dat het bedienen hiervan te gemakkelijk is, waardoor het ongewenst spanningsvrij maken, aannemelijk is.

Maar ik ben weer een stukje verder.
Lastschakelaar, werkschakelaar eventueel uitgevoerd als DIN-schakelaar.

Bedankt

//edit
@Señor Sjon Dat is een nette oplossing. Zoiets had ik inderdaad in het hoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door Rene2322 op 21-09-2017 12:02 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 17:45

ATS

Je kan toch ook gewoon een hoofdschakelaar in dat kastje zetten ipv een automaat? Die past gewoon op een dinrail.

Verkrijgbaar in up/down schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.com/medias/global/ce/6000_6999/6100/6100/6109/610952_LB_00_FB.EPS_250.jpg
of draaischakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h54/h1b/8839186415646/2700873103-jpg-300Wx300H.jpg

Deze zijn ook meer-polig verkrijgbaar, zodat je je twee groepen tegelijk kan schakelen met één schakelaar als je dat wil.

[ Voor 87% gewijzigd door ATS op 21-09-2017 12:08 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• jeroen3
Voor DIN heten het beveiligingschakelaars or vermogensschakelaars.
https://www.conrad.nl/nl/...schakelaars-o0216770.html

Dat is over het algemeen duurder dan een handmatige lastscheider incl doosje.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat zijn motorbeveiligings schakelaars die zet men voor een 3-fasen motor.
De I-nominaal is instelbaar.
Topicstarter zoekt een werkschakelaar, bijvoorbeeld:
https://www.elektroschake...laar-sa425-25a-500v-90149
Dit is een 4-polige 25 ampere er kunnen m25 wartels op (dat is handig voor 5x2,5mm2) iets makkelijker
aan te sluiten dan die ronde Eaton dingen.
Kleinere varianten zijn er ook.

[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 21-09-2017 15:32 ]

• jeroen3
bouwfraude schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:30:
[...]

Dat zijn motorbeveiligings schakelaars die zet men voor een 3-fasen motor.
Daarom zijn ze ook duurder.

Als je iets meer custom zoekt kun je ook din rail beschermingsrelais* nemen.
2x Finder 22 Series.
1x hulpcontactje voor geheugenschakeling.
Met uit de Eaton M22 serie een fraai aan/uit knopje.
1x M22-DDL-GR-X1-X0
1x M22-A
1x M22-K10
1x M22-K01
1x M22-LED230-W
1x Fraai kastje naar wens.

Je kunt de verbreek schakelaar via een aantal noodstops laten lopen. Dit heeft voordelen:
- Wil niet in met noodstop.
- Gaat uit met noodstop.
- Gaat uit bij stroomstoring.
- Heeft meer cycles dan werkschakelaar.
- Èèn knop voor twee groepen, of drie, of vier.

*double break met extra air gap.

[ Voor 66% gewijzigd door jeroen3 op 21-09-2017 16:10 . Reden: custom onderdelen ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:00:
Overigens wel één schakelaar per groep gebruiken.
[afbeelding]
Goed advies.

Ik heb er nog één: Groen/geel niet voor andere functies dan een beschermingsleiding misbruiken. :P Voor €2 had je een meter 5x2,5 en had je het nog netjes volgens de normen aangelegd ook...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Xander schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:45:
[...]

Goed advies.

Ik heb er nog één: Groen/geel niet voor andere functies dan een beschermingsleiding misbruiken. :P Voor €2 had je een meter 5x2,5 en had je het nog netjes volgens de normen aangelegd ook...
Dan had ik loze draadjes gehad. :+ Voor 5x2,5 had ik ook weer een dikkere buis nodig. Maar goed, alles is gemarkeerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rene2322
Bedankt voor de reacties. Heb ik zeker wat aan.
Nog 1 aanvullende vraag:

Ik breng zo meteen 2 (of 3) groepen, met geschikte grondkabel ondergronds naar mijn werkplaatsje. Daar in een verdeelkastje met evenveel schakelaars. Qua schakelaar ga ik voor een type die zowel de fase als de nul schakelt.
Hoe werkt zoiets met de aardedraad? Mag ik alle 2 (of 3) aarddraden bundelen als centrale aarde in dit kastje en die vervolgens weer richting de gebruikers brengen? Of is het zo dat de aarde die met de groep meekomt bij deze groep dient te blijven?

//edit
Het lijkt mij dat dit gewoon mag, omdat de aarde vanaf het verdeelpunt in de meterkast volgens mij nergens geschakeld wordt. Het enige verschil zou dan de weerstand in de draad kunnen zijn door variatie kwaliteit verbinding en minieme verschil in kabellengte.

[ Voor 20% gewijzigd door Rene2322 op 28-09-2017 11:07 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
Rene2322 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:25:
Bedankt voor de reacties. Heb ik zeker wat aan.
Nog 1 aanvullende vraag:

Ik breng zo meteen 2 (of 3) groepen, met geschikte grondkabel ondergronds naar mijn werkplaatsje. Daar in een verdeelkastje met evenveel schakelaars. Qua schakelaar ga ik voor een type die zowel de fase als de nul schakelt.
Hoe werkt zoiets met de aardedraad? Mag ik alle 2 (of 3) aarddraden bundelen als centrale aarde in dit kastje en die vervolgens weer richting de gebruikers brengen? Of is het zo dat de aarde die met de groep meekomt bij deze groep dient te blijven?

//edit
Het lijkt mij dat dit gewoon mag, omdat de aarde vanaf het verdeelpunt in de meterkast volgens mij nergens geschakeld wordt. Het enige verschil zou dan de weerstand in de draad kunnen zijn door variatie kwaliteit verbinding en minieme verschil in kabellengte.
Waarom drie losse groepen naar je schuur :?
Ik zou gewoon 1 kabel leggen en klein onderverdelertje maken in je schuur.
Nu moet je 3 losse kabels gaan leggen naar de schuur.

• Rene2322
Onderverdelen betekend dat de eindgroepen minder zwaar te belasten zijn, toch?

Ik heb, ik heb en ik wil... Korte uitleg:

Ik heb een 25A 1-fase aansluiting.
Ik wil een eigen groep in mijn werkplaatsje (is in oude situatie doorgelust op de bijkeuken).
Ik overweeg op het kleine 40m2 dakoppervlak in nabije toekomst wat zonnepanelen te plaatsen.
Ik wil een losse groep (aardlekautomaat) met meeraderige (4-aderig + aarde) kabel naar werkplaats. Daar een schakelklok voor tuinverlichtinging. Geschakelde fase komt door deze kabel ook terug om enkele lichtpunten in voortuin te voeden.

Op deze manier (met 3 kabels) beschik ik gewoon over 3 tot ~16A belastbare groepen.
Mocht ik later toch een krachtgroep in de werkplaats willen, dan verhuist de schakelklok naar meterkast, krijgt de 4-aderige kabel de functie van krachtgroep en krijgt een van de 3-aderige kabels de functie van geschakelde buitenverlichting.

Misschien te simpel gedacht. Andere ideeën en/of suggesties zijn welkom.

Greetz, René

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Je kan toch gewoon de groepen (B en C) uitzetten? Of heb je geen automaten maar nog smeltzekeringen?

Edit: Nevermind, geen eigen groepen blijkbaar.

Gewoon goed doen en even een eigen groep aan je schuurtje geven. Heb je direct ook een schakelaar.

[ Voor 48% gewijzigd door B-lex op 29-09-2017 16:20 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:12
Rene2322 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:56:
Onderverdelen betekend dat de eindgroepen minder zwaar te belasten zijn, toch?
Als je alles selectief wilt houden krijg je officieel lichtere eindgroepen inderdaad in je schuur.
Maar afhankelijk van wat je daar wilt/gaat doen zou ik het afwegen om daar een onderverdeler te plaatsen.

Als jij bv. veel metaal gaat bewerken of gaat lassen of andere apparaten gebruikt die mogelijk veel A vragen en/of de kans groot(er) is dat er een groep springt door wat je doet in je schuur zou ik persoonlijk daar een verdeler plaatsen. Dit zodat je dan niet telkens in huis hoeft om alles weer in te schakelen.

Overweeg tevens om C-klasse automaten/aardlekautomaten te plaatsen als je wat zwaardere dingen gaat gebruiken, bv. een oudere 2000W slijptol zonder softstart, anders kan je je partner bij de meterkast laten staan als jij dat ding wilt starten :+
Ik heb, ik heb en ik wil... Korte uitleg:

Ik heb een 25A 1-fase aansluiting.
Ik wil een eigen groep in mijn werkplaatsje (is in oude situatie doorgelust op de bijkeuken).
Ik overweeg op het kleine 40m2 dakoppervlak in nabije toekomst wat zonnepanelen te plaatsen.
Ik wil een losse groep (aardlekautomaat) met meeraderige (4-aderig + aarde) kabel naar werkplaats. Daar een schakelklok voor tuinverlichtinging. Geschakelde fase komt door deze kabel ook terug om enkele lichtpunten in voortuin te voeden.

Op deze manier (met 3 kabels) beschik ik gewoon over 3 tot ~16A belastbare groepen.
Mocht ik later toch een krachtgroep in de werkplaats willen, dan verhuist de schakelklok naar meterkast, krijgt de 4-aderige kabel de functie van krachtgroep en krijgt een van de 3-aderige kabels de functie van geschakelde buitenverlichting.

Misschien te simpel gedacht. Andere ideeën en/of suggesties zijn welkom.

Greetz, René
Leg je nu alvast 1x 4-aderig + litze en 2x2-aderig + litze?
Zo ja is dat in ieder geval al ruim genoeg bemeten ;) Let wel ff op de mm2 van je kabels ;) Pak in ieder geval iets dikker voor het geval dat, minstens 4mm2, liever nog 6mm2.

Je moet wel even goed opletten met hoe je dat doet met je 4-aderig + litze kabel aansluiten, deze moet je in je meterkast eerst laten inkomen in een lasdoos en vandaar uit met 3-aderig naar je groepenkast toe.
Zo kan je direct je geschakelde draad + nul daar doorverdelen naar je voortuin, en houd je nog steeds 1 ader over, die je nog ergens anders voor kan (mis)gebruiken :P

W.b.t. het stukje over aardlekautomaat(en) >> als je er 3 wilt gebruiken (iedere kabel 1) is dit vrij duur.. dan kan je beter overwegen een enkele aardlek schakelaar + 3 groepen aanschaffen, dit is aanzienlijk goedkoper en het blijft "afgescheiden" van je huis. Alle tuin/schuur groepen heb je dan op 1 aardlekschakelaar.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Rene2322
Voor wat betreft de aardlekautomaat. Dit gaat slechts om 1. Tuinverlichting en eventueel buitenstopcontact acht ik gevoeliger voor storing en ik wil de stabiliteit van de rest van mijn installatie daar niet mee om zeep helpen.

De gebruikersgroep voor de schuur krijgt een automaat met C-kar. De aardlekautomaat en andere groep gewoon B.

Qua bekabeling had ik alles willen leggen in 2,5 mm2 (dit heb ik al aangeschaft). Gaat om een 15m. Laat hier in de schuur nog eens een 5 meter bijkomen. Krijg ik hier spijt van?

Verlichting middels 4-aderige kabel had ik inderdaad zoals omschreven in gedachten.

Voor wat betreft de aarde. Mag ik die nu weer in ster koppelen in de "verdeelkast" in de schuur?
Pagina: 1