WIFI netwerk thuis optimaliseren, schema's inside

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 11:16
Beste forumleden,

ik tracht een optimale wifi dekking te krijgen in het gehele huis. Met name in de woonkamer is de ontvangst zo slecht dat surfen op een tablet daar zo goed als onmogelijk is.

Het is een groot huis (oppervlak gelijkvloers ca 250m2) met dikke muren en op het gelijkvloers jammer genoeg nergens ethernet aansluitingen. De slaapkamers boven hebben wel alle een ethernetaansluiting.

Bijgevoegd een schemaatje van gelijkvloers en eerste verdieping; de groene ruimten hebben prima wifi dekking, de orange matig goed (onvoldoende alleszins) en de rode geen tot zeer slechte wifi connectiviteit.

De huidige opstelling is zeer simpel: in de garage hangt de Telenet Modem/Wireless Router (ca 2j oud) en that's it :) Alleen in de bureau (PC) en woonkamer (Digibox) heb ik 2 powerline adapters zitten, die relatief goed werken.

Wat zou nu de beste optie zijn? Mogelijkheden waaraan ik gedacht had:
- Telenet wifi uitschakelen en een nieuwe (dure) wifi router in de garage plaatsen (vb. Asus RT-AC87U of iets dergelijks)
- ergens een nieuwe wifi aanschakelen op powerline adapters?
- een wifi Mesh netwerk ? (geen enkele ervaring mee...)
- en voor het eerste verdiep: hier gewoon een nieuwe wifi router op een ethernet poort aanschakelen?

Ik heb hier allemaal bijzonder weinig ervaring mee, vandaar graag jullie mening hoe jullie dit zouden aanpakken! Het budget speelt niet echt een rol (niets exorbitant), als het resultaat maar top is!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rxy0qGo.png

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verdiep je eens in Ubiquiti apparatuur: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
Met een aantal van die accespoints moet je een prima dekking kunnen verkrijgen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PearlChoco schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:19:
[...]

Het budget speelt niet echt een rol (niets exorbitant), als het resultaat maar top is!
Dan is het simpel: op alle locaties waar topresultaat vereist is, alsnog Ethernet (laten) aanleggen.

Geen zin in?

Voordelige keus is slim gebruik maken van wat je hebt. Als ik je kleurtjes bekijk, lijkt het alsof er aardig wat signaal door de vloer heen gaat. In dat geval zou een extra AP in de kamer direct boven de woonkamer uitkomst kunnen bieden.

Heb je trouwens niet bij Telenet zelf gekeken? Ze hebben informatiefilmpjes over dit soort zaken en kunnen AP's leveren die netjes samenwerken met de modemrouter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Groot huis met dikke muren is meestal houten plafond.
Zoals dion_b al aangaf gewoon op de eerste verdieping een of meerdere AP's ophangen die gaan wel door een houten vloer heen.
Mesh netwerken zijn redelijk waardeloos en hun geld momenteel nog niet waard.

Niet gaan knutselen met meerdere routers, maar je kunt natuurlijk wel een router als AP schakelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PearlChoco
Alvast dank voor de snelle responsen!

- Ik ga zeker eens proberen een AP aan te sluiten op de slaapkamer, heb ergens nog wel een oude router liggen.

- Dit ben ik ondertussen ook tegengekomen: http://www.devolo.nl/producten/dlan-1200-wifi-ac-powerline/
Gezien mijn PC en TV reeds aangesloten zijn via een (non-wifi) Devolo powerline, is dat misschien een elegante optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
Ik heb zeer goede ervaringen met Devolo, en precies de Devolo dLAN 1200+ WiFi. Drie stuks hier, op elke verdieping een (1).

De TV's hangen aan de Ethernet outlet (IPTV), alle draadloze apparaten pakken automatisch de dichtsbijzijnde AP. Meestal vol bereik (of een streepje minder).

Ik weet niet of dat allemaal erg goed samenwerkt met Powerline adapters van andere merken.

Ik haal ongeveer 170 tot 300 Mbit vanuit de meterkast naar elke adapter.

• PearlChoco
Dus je moet dan niet manueel kiezen welk wifi netwerk (Telenet Wifi router of Powerline wifi adapter) je wil gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• likewise
De Devolo's die ik heb, kunnen met 1 druk op de knop , de instellingen (SSID/wachtwoord) van je router overnemen, mits WPS ondersteund wordt op je router. Anders typ je het in, in het web interface van je eerste Devolo.

Daarna kan ik de instellingen met een druk op de knop overnemen van de andere Devolo's.

Zeer gebruiksvriendelijk. Er zit bovendien een web interface in met geavanceerde zaken.

Ik hoef inderdaad dus nooit te kiezen.

Maar nogmaals: ik weet niet of dit zo makkelijk gaat werken tussen meerdere merken...

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 08:12
Ben(V) schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:54:
Groot huis met dikke muren is meestal houten plafond.
Zoals dion_b al aangaf gewoon op de eerste verdieping een of meerdere AP's ophangen die gaan wel door een houten vloer heen.
Mesh netwerken zijn redelijk waardeloos en hun geld momenteel nog niet waard.

Niet gaan knutselen met meerdere routers, maar je kunt natuurlijk wel een router als AP schakelen.
Ik las even snel over dit topic heen en ben toch wel benieuwd wat jou argumenten zijn waarom dit waardeloos is? Ik lees alleen maar lof over de amplify hd om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Deef_K schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:24:
[...]

Ik las even snel over dit topic heen en ben toch wel benieuwd wat jou argumenten zijn waarom dit waardeloos is? Ik lees alleen maar lof over de amplify hd om maar een voorbeeld te noemen.
Omdat je voor hetzelfde of minder geld een beter/sneller bedraad alternatief hebt? Voor een 'starter set' met 2 Mesh points ben je 340 euro kwijt. Voor dat geld heb je 3x een AC lite en heb je nog 115 euro over voor bekabeling, een 4e zou ook nog moeten lukken.

Verder moet je bij mesh systemen zorgen voor overlap en voldoende signaal onderling, een 'normaal' AP kun je daar inzetten waar je je signaal echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PearlChoco schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:03:
Alvast dank voor de snelle responsen!

- Ik ga zeker eens proberen een AP aan te sluiten op de slaapkamer, heb ergens nog wel een oude router liggen.

- Dit ben ik ondertussen ook tegengekomen: http://www.devolo.nl/producten/dlan-1200-wifi-ac-powerline/
Gezien mijn PC en TV reeds aangesloten zijn via een (non-wifi) Devolo powerline, is dat misschien een elegante optie?
Bespaar wat geld en neem als je dat overweegt de PLC-oplossing van Telenet. Qua functionaliteit identiek aan de dLAN1200, met als bijkomend voordeel dat alle instellingen automatisch samenwerkend.

Maar je hebt al een Ethernetaansluiting in de kamer erboven. Eerst die proberen met een gewone bedrade AP, want PLC is zelfde techniek als WiFi en geeft je dus nog een onzekere schakel in de keten.
Deef_K schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:24:
[...]

Licht offtopic, maar twee redenen:

1) Als je WiFi niet goed door een muur heen gaat, gaat het ook niet goed "in mesh" erdoor. Mogelijk kun je met mesh om je obstakels, maar dat werkt alleen als je op 1e verdiep geen zware muren hebt.
2) Mesh is per definitie duurder dan bedrade AP's. Iedere mesh node moet namelijk goed signaal hebben van de node ervoor, terwijl een reguliere AP juist zo min mogelijk overlap moet hebben. Gevolg is dat een tweede node erbij max 50% dekking vergroot en je dus anderhalf keer meer apparaten nodig hebt om zelfde dekking te leveren. TLDR: zelfde dekking als 2 normale AP's kost 3 mesh nodes. Geweldig voor verkoopcijfers van meshfabrikanten, verder gewoon prut.

Oslik blyat! Oslik!

• PearlChoco
Heb hier eens kort geprobeerd met een oude Wifi Powerline adapter die ik hier heb liggen (van een ander merk wel..), en dat werkt wel (wel zeer trage snelheden), maar om te connecteren moet ik een apart wifi netwerk selecteren. Helpt het als ik beide netwerken (Telenet wifi en powerline wifi) dezelfde naam geef, of is er een andere manier om er een naadloos netwerk van te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PearlChoco schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:09:
Heb hier eens kort geprobeerd met een oude Wifi Powerline adapter die ik hier heb liggen (van een ander merk wel..), en dat werkt wel (wel zeer trage snelheden)
Exact welke en exact hoe snel? Op basis daarvan durf ik een redelijke voorspelling te doen van wat je gaat halen met een moderner set.
maar om te connecteren moet ik een apart wifi netwerk selecteren. Helpt het als ik beide netwerken (Telenet wifi en powerline wifi) dezelfde naam geef, of is er een andere manier om er een naadloos netwerk van te maken?
Dat is dus wat Telenet automatisch voor je doet als je hun PLC adapters koopt.

Zelf doen?

Zorg dat volgende zaken identiek zijn:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security
- encryption
- IP subnet

Zorg dat deze NIET hetzelfde of overlappend zijn:
- 2.4GHz kanaal
- 5GHz kanaal

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Ik zie dat je in de woonkamer al een powerline adapter gebruikt voor je TV/Digibox. Misschien een idee om hier een Wifi-extender op aan te sluiten van die groene internetprovider ;) Voor €50,- maakt deze een 2,4Ghz en 5Ghz netwerk aan met 4 nieuwe netwerkaanluitingen. Dus bekabeld aansluiten tussen je powerline en TV/Digbox. Scheelde voor mij enorm qua wifi bereik en snelheid.

Op de 1e verdieping kan je zo'n zelfde apparaat ook aansluiten op een van je ethernetaansluitingen die daar zijn. Betekent 2x €50,- investeren voor totaal 3 wifi netwerken waarvan de extra aangekochte apparaten ook nog 5Ghz ondersteunen wat in de huidige tijd geen overbodige luxe is.

[ Voor 27% gewijzigd door smrtphoneuser op 21-09-2017 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 20:27
ik zou beginnen met een vast accespoint op kamer 2 te zetten (kamer 4 indien je bureel prefereerd boven woonkamer)

indien niet ok , verwissel je de powerline's door een telenet wifi-powerline set, of bekijk of je toch bedrading kan aanleggen (bv telefoonlijn laten eruittrekken ten bate van een utp/netwerkkabel, ik neem aan dat je bureel wel een telefoonlijn heeft ?)

ik ben zelf best tevreden over de telenet wifi oplossing , zeker gezien wat ze kosten vs wat ze kunnen
een mesh netwerk is best duur , en een asus dark night is best zonde gezien je 99procent van de functionaliteit gewoon afzet in accespoint modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 22:27
Ik heb ongeveer een week geleden dit probleem voor mijn schoonvader opgelost. Was een oud huis met dikke muren. Hier was al een accespoint aanwezig die in wifi-repeater mode werkte zonder veel succes en ook waren een devolo dlan 800+ en een 1200+ aanwezig voor internet op het 1ste verdiep.

Ik heb nog een devolo 800+ bijgekocht en deze accespoint opnieuw ingesteld en nu werkt alles naar behoren. Hij zit ook bij telenet en behaalt nu dezelfde wifisnelheden als met de telenet modem. Ook de overdracht van wifi van de ene kamer naar de andere verloopt naadloos. Het bijvoegen van een extra powerline was ook met een druk op de knop geregeld. Als je al een oude router hebt liggen zeker het proberen waard.

Bij het instellen was volgend topic wel handig. HyperBart in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Waw, dank voor de talrijke tips!

Ik heb een extra Powerline adapter aangeschaft (Devolo 1200+ Wifi) die ik de woonkamer heb ingeplugd, en met één druk op de knop herkende die idd de andere adapters. En dat geeft meteen een fantastisch signaal in de bureau en woonkamer! De downloadsnelheden varieren tussen de 1 en 2,5 MB/s, hetgeen voor surfen etc genoeg is (de vaste powerline adapaters geven tot 10 MB/s, toch wel een stevig verschil...). Na manueel aanpassen van SSID etc (zoals hoger in de thread gesuggereerd) werkt dit naadloos samen met het wifi netwerk van de Telenet router!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
[quote]dion_b schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:30:
[...]
Exact welke en exact hoe snel? Op basis daarvan durf ik een redelijke voorspelling te doen van wat je gaat halen met een moderner set.
[...]

Ik ging van TP-link 50 Mbit/s met Devolo naar 773 Mbit/s over AC. Dit is na de upgrade waarbij ook de aardlijn gebruikt wordt.

Die had ik niet voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
PearlChoco schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:03:

Ik heb een extra Powerline adapter aangeschaft (Devolo 1200+ Wifi) die ik de woonkamer heb ingeplugd, en met één druk op de knop herkende die idd de andere adapters. En dat geeft meteen een fantastisch signaal in de bureau en woonkamer! De downloadsnelheden varieren tussen de 1 en 2,5 MB/s, hetgeen voor surfen etc genoeg is (de vaste powerline adapaters geven tot 10 MB/s, toch wel een stevig verschil...). Na manueel aanpassen van SSID etc (zoals hoger in de thread gesuggereerd) werkt dit naadloos samen met het wifi netwerk van de Telenet router!
Fijn te horen dat het (ook) goed werkt (andere adapters)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

likewise schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:50:
[quote]dion_b schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:30:
[...]
[...]

Ik ging van TP-link 50 Mbit/s met Devolo naar 773 Mbit/s over AC. Dit is na de upgrade waarbij ook de aardlijn gebruikt wordt.

Die had ik niet voorspeld.
Exact welke "TP-link" en welke "Devolo"? De gebruikte chipset zegt doorgaans (veel) meer dan het apparaatmerk. Ben sowieso erg sceptisch over 773Mbps - hoe heb je dat gemeten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
PearlChoco schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:03:

Je noemt in je beginpost dat je goed resultaat wilt, en je neemt genoegen met `tussen 1 en 2.5MB`?

Probeer zoveel mogelijk bekabeld aan te leggen en leg die powerline rommel weg. Ook repeaters moet je je niet aan branden, dat is zonde van je snelheid.

Heb je geen kruipruimte waar je kabels doorheen kan halen?

Geloof me, na jarenlang ook geklooid te hebben met slap wifi en trage verbindingen heb ik nu eindelijk gewoon 2 access points opgehangen en nu door het hele huis super internet, snel webpagina's laden en geen gedoe meer met trage verbindingen.

• PearlChoco
Mja, je hebt ongetwijfeld gelijk maar zie het echt niet zitten om hier kabels te gaan trekken... Zou ook rap tientallen meters zijn.

Mijn PC haalt tot 10 MB/s en dat vind ik prima. Wifi zou idd wel iets sneller mogen, maar youtube streamen etc gaat zonder haperen dus kan er wel mee leven voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
dion_b schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:54:
[...]

Exact welke "TP-link" en welke "Devolo"? De gebruikte chipset zegt doorgaans (veel) meer dan het apparaatmerk. Ben sowieso erg sceptisch over 773Mbps - hoe heb je dat gemeten?
"dLAN® 1200+ WiFi ac". De TP link heb ik weggegeven aan een kennis, dat was een van de eerste adapters van TP Link.

Gemeten heb ik *Niet*. De snelheid die ik opgaf is wat de Devolo app aan link snelheid laat zien tussen de apparaten. Dat is de fysieke link snelheid. Dus zonder hogere protocol lagen zoals IP, TCP, SSH etc/

Volgens mij is de maximale bandbreedte 1200 Mbps, mits MIMO gebruikt kan worden; de aardlijn wordt bij mij ook gebruikt. Ik heb een vrij nieuw huis, alles zit op een fase, en overal ligt een groen/gele draad voor aarde.

Ik heb er een op 180 Mbps, een op 280 Mbps en een op 773 Mbps. Die laatste zat dan ook maar 1 verdieping hoger.

De adapter op 280 Mpbs gaat over 3 verdiepingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

likewise schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:35:
[...]

"dLAN® 1200+ WiFi ac". De TP link heb ik weggegeven aan een kennis, dat was een van de eerste adapters van TP Link.
OK, prima (en duur) spul. Qualcomm Atheros QCA7500 chipset, zelfde als alle andere "1200Mbps" gevalen, gecombineerd met beste analoge filters die je kunt krijgen.
Gemeten heb ik *Niet*. De snelheid die ik opgaf is wat de Devolo app aan link snelheid laat zien tussen de apparaten. Dat is de fysieke link snelheid. Dus zonder hogere protocol lagen zoals IP, TCP, SSH etc/
En zonder foutcorrectie (FEC)!

Bij technieken als WiFi en PLC is de werkelijk haalbare throughput (zelfs over UDP) veel lager dan link rate - overhead door zeer grote hoeveelheden FEC. In praktijk komt het erop neer als versnellingen van een auto: de link rate is de versnelling. Hoe snel je daadwerkelijk in die versnelling rijdt, handt af van omstandigheden en moet je meten (daarom voldoet stand van versnellingspook niet om je snelheid te meten :+ ).

Dan nog, dat is een zeer degeijke link rate, dus je werkelijke throughput zal in de honderden Mbps liggen, tenzij de firmware van Devolo volledig faalt en een onhaalbare link rate kiest (vgl: veel te vroeg opschakelt) - wat me gezien algemene kwaliteit Devolo zou verbazen.
Volgens mij is de maximale bandbreedte 1200 Mbps, mits MIMO gebruikt kan worden; de aardlijn wordt bij mij ook gebruikt. Ik heb een vrij nieuw huis, alles zit op een fase, en overal ligt een groen/gele draad voor aarde.
Om >600Mbps link te halen moet MIMO wel werken ;)
Ik heb er een op 180 Mbps, een op 280 Mbps en een op 773 Mbps. Die laatste zat dan ook maar 1 verdieping hoger.

De adapter op 280 Mpbs gaat over 3 verdiepingen.
Wederom, de link rates zeggen zeker niet alles, maar het mag duidelijk zijn dat op de hogere verdiepingen PLC zelfs met deze dLAN1200+ adapters de bottleneck gaat worden als je het als backhaul gebruikt voor WiFi. Beter dan dit ga je het niet over stroomnet krijgen (de "2000Mbps" adapters gebruiken exact zelfde techniek als de "1200Mbps", maar dan met Broadcom chipset ipv QCA. Prestaties zijn identiek.)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@PearlChoco We hebben je topologie bekeken en zoals je aangeeft heb je op meerdere kamers een ethernet aansluiting liggen.
We raden je aan op meerdere plekken in huis een access point neer te zetten.
TP-Link heeft een breed assortiment aan access points. Voor verdere vragen over onze producten mag je ons altijd contacteren op support.nl@tp-link.com. Hierbij kunnen we een passend product voor je zoeken binnen je budget.

Voor meer informatie over onze access points kan je ook op dit topic terecht: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799387

Mvg Carmen van TP-Link :)

[ Voor 18% gewijzigd door TP-Link op 26-09-2017 16:27 ]

Pagina: 1