• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Bij mijn werkgever (rijksoverheid) hebben we de IKAP-regeling (volgens mij hetzelfde als werkkostenregeling) die inhoudt dat we 750 euro belastingvrij in de aankoop van een fiets mogen steken voor het woon-werkverkeer.

Wij zijn net verhuisd waardoor de afstand wat groter is geworden, dus een wat betere fiets is wel zo fijn. Het ouwe "stadsbarrel" voldoet niet meer.

Nu voeg ik mij af, en ik kan dat zo gauw niet vinden elders, moet die fiets nieuw zijn of mag hij ook tweedehands zijn? Weet iemand hier dat?

Alvast bedankt!

Catch a smile out there!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:16
Als hij maar met factuur komt toch?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://wetten.overheid.nl/BWBR0015799/2017-01-01
Voor zover de geldende fiscale bepalingen dit mogelijk maken zijn de belastingvrije bestemmingsmogelijkheden:
een fiets voor het woon-werkverkeer, inclusief fietsaccessoires, en een fietsverzekering;
Er staat hier niets vermeld over nieuw of tweedehands

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Moet aantoonbaar zijn. Dus een fiets van een junk bij het station telt niet ;)
Having said that, als dit idd de WKR is dan is dan mooi klote, want dan is je budget er aardig doorheen aan het gaan. Persoonlijk zou ik dat liever an andere zaken besteden. Dikke kans dat trainingen er bij jullie ook uit moeten namelijk (vraag dat ff na).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Glenfiddich
The Eagle schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:55:
[...]

Dat idd. Moet aantoonbaar zijn. Dus een fiets van een junk bij het station telt niet ;)
Having said that, als dit idd de WKR is dan is dan mooi klote, want dan is je budget er aardig doorheen aan het gaan. Persoonlijk zou ik dat liever an andere zaken besteden. Dikke kans dat trainingen er bij jullie ook uit moeten namelijk (vraag dat ff na).
Het is IKAP: https://www.p-direkt.nl/i...el/financien/salaris/ikap

Ik was ook niet van plan een fiets van een junk te kopen hoor ;)

Wil gaan voor een goeie fiets met versnellingen. Voordat ik me er in ga verdiepen is het wel handig om te weten of ik me moet beperken tot nieuw, of dat tweedehands ook een optie is.

Ik denk inderdaad dat tweedehands ook gewoon mag, aangezien nergens gezegd wordt dat het een nieuwe moet zijn.

Catch a smile out there!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:44
Kijk wel even in de Rijksportaal (neem aan dat je die weet te vinden, anders evt per dm) naar de voorwaarden waaraan het bewijsstuk moet voldoen, om problemen te voorkomen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:52
The Eagle schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:55:
[...]

Er is geen 'je budget'. WKR geldt voor de gehele onderneming, niet per afzonderlijke medewerker. 'Echte' trainingen vallen niet onder de WKR.

• t_captain
Een werkgever can cursussen etc gewoon inkopen voor zijn werknemers zonder doorbelasting naar WKR. Dan nog, de vrije ruimte is wel heel beperkt.

Is het niet aantrekkelijker om de fiets prive te kopen en 19 cent/km te schrijven?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

t_captain schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:23:
Is het niet aantrekkelijker om de fiets prive te kopen en 19 cent/km te schrijven?
19 cent per km kan toch alsnog? Dat vervalt toch niet door de regeling?

• Glenfiddich
t_captain schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:23:
Een werkgever can cursussen etc gewoon inkopen voor zijn werknemers zonder doorbelasting naar WKR. Dan nog, de vrije ruimte is wel heel beperkt.

Ik lees nergens dat dat elkaar uit sluit. Volgens mij kan ik gewoon max 750 in een fiets stoppen, daarmee naar het werk fietsen en 19 ct/km binnenharken?

Catch a smile out there!

• t_captain
Hmm, ik denk dat je gelijk hebt :) De fiets is eigen vervoer dus dat moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Glenfiddich schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:45:
[...]

Ik lees nergens dat dat elkaar uit sluit. Volgens mij kan ik gewoon max 750 in een fiets stoppen, daarmee naar het werk fietsen en 19 ct/km binnenharken?
Die € 750 is niet de maximale prijs voor de aanschaf van de fiets. Je kan gerust een fiets van € 2.000 kopen. Je krijgt dan echter maar over € 750 belastingvoordeel.
En de reiskostenvergoeding staat er inderdaad los van, fietsen = geld verdienen :-)

Pro tip: rep met geen woord over de werkkostenregeling, fietsplan of IKAP bij de fietsenmaker. Gewoon de fiets kopen, factuur vragen voor de verzekering en dan indienen. Dan is er tenminste voldoende onderhandelruimte. Zodra een fietsenmaker ruikt dat jij toch wel via een belastingvoordeel geld terugkrijgt voor die fiets zal hij daar optimaal gebruik van willen maken.
Pagina: 1