Huren prijsvechters het volledige netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rabelais
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-02-2021
Onlangs besprak ik met enkele mensen de prijsverschillen tussen diverse mobiele providers.
De vraag rees hoe het toch kan dat bijvoorbeeld Simpel op het netwerk van T-Mobile een stuk goedkoper is dan T-Mobile zelf.

Bezuinigen op klantenservice bijvoorbeeld leek ons stug, aangezien T-Mobile ook gewoon gebruik maakt van facilitaire callcenters waar mensen na een training van een week de lijn in worden gegooid tegen minimumloon.

Nu opperde een van de gesprekspartners dat Simpel niet het volledige netwerk van T-Mobile huurt, maar slechts (ik noem maar wat) 80%, zodat er in principe overal bereik is, maar het lang niet overal optimaal.
Hier zou Simpel dan dusdanig veel op besparen dat ze hun abonnementen zo goedkoop aan kunnen bieden.

Kan iemand dit al dan niet bevestigen? En zo nee, waar besparen zij wel op?
Uiteraard graag met bron.

Via Google kwam ik er in ieder geval niet uit. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dat het goedkoper is wilt niet zeggen dat het beter is. T-Mobile stelt hun netwerk zo in dat eerst T-Mobile gebruikers voorrang krijgen op Simpel gebruikers, betekenend dat, indien het druk is op een mast, de kans dat jij 3G/4G/uberhaupt een goede dataverbinding hebt een stuk kleiner zal zijn dan wanneer je een T-Mobile gebruiker bent.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Rabelais
Ahh, dat verklaart ook een boel. Dank voor je reactie!
Heb je hier ook een bron bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:58 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Rabelais schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:51:
Ahh, dat verklaart ook een boel. Dank voor je reactie!
Heb je hier ook een bron bij?
Is een algemeen feit, Google er maar eens op. ;)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Rabelais
Dan ben ik blijkbaar toch niet zo goed in googelen. Ik kom alleen her en der een forumpost tegen. Welke query moet ik gebruiken dan?

• Rabelais
CurtPoindexter schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:59:
Je moet je ook voorstellen dat het verhuren van zendmastruimte gratis geld verdienen is. Die mast staat er, de capaciteit is er, maar de gebruikers niet.

Als je die ruimte voor een zacht prijsje kwijt kan bij een "concurrent" is dat mooi winst. Natuurlijk geldt er dan extra afschrijving en slijtage enzo maar toch.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dit zou toch juist geen oorzaak kunnen zijn van het feit dat de prijsvechters goedkoper zijn?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 21-09-2017 10:19 ]

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 08:03
CurtPoindexter schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:59:
Je moet je ook voorstellen dat het verhuren van zendmastruimte gratis geld verdienen is. Die mast staat er, de capaciteit is er, maar de gebruikers niet.

Als je die ruimte voor een zacht prijsje kwijt kan bij een "concurrent" is dat mooi winst. Natuurlijk geldt er dan extra afschrijving en slijtage enzo maar toch.
Vindt er ook niet een stukje kannibalisme plaats: T-mobile klanten die overstappen vanwege lagere kosten?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:11
Meer merken hebben met verschillende prijsstelling is ook gewoon handig .
Je hebt mensen die Gewoon Iets Goeds van een Echt Merk willen en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Het is handig om zowel een Zeeman als een Bijenkorf te kunnen zijn dan vang je beide groepen.

Natuurlijk ook geen toeval dat KPN 2 lijnen heeft, KPN en Telfort. En Hollands Nieuwe is ook gewoon Vodafone.
Of het echt van hun is of een ander bedrijf, het is handig.
Kwaliteit, ik weet t niet. Soms bieden die goedkope labels net wat minder, minder snelheid en alleen 3G ofzo . Soms loopt hun internetverkeer deels over een eigen backbone met minder overcapiciteit/hogere overboeking. Aangesloten op net mindere ICT.
Maar of er voorrang plaatstvind vraag ik me af. Sowieso heeft T-mobile nogal capaciteit.

Echt duidelijkheid zal er ook nooit komen denk ik. Dat is part of the game. De een roept dat je hetzelfde voor minder krijgt, met hooguit minder overbodige extras.
De ander roept dat je premium abbonee bent met een streepje voor.
Beide kanten zijn blij met die laag mist.
Er zit ook veel gevoel in. Het is net zoiets als een Skoda ofzo, is dat gewoon een goedkopere volkswagen of toch een B merk...Het is maar wie je t vraagt.

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:41
Joh een prijsvechter als simpel die nemen waarschijnlijk gewoon genoegen met een veel lagere winstmarge en dat is waarom je het vaak terug ziet in lagere kosten.

is met tele2 toch ook zo, die nemen momenteel ook genoegen met een veel lagere winst marge dan de andere 3 grote providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 11:40
op zich is het denk ik niet ingewikkeld. T-Mobile moet wel iets duurder zijn dan de bedrijven die het toelaat op zijn netwerk, want anders willen de bedrijven niet op hun netwerk. Zelfde geldt voor Vodafoon en KPN. Als je zelf het goedkoopst bent, heeft het geen zin om als virtuele provider op hetzelfde netwerk te gaan. Daarnaast kan je wat problemen met autoriteiten enz verwachten als je zelf goedkoper bent, omdat je dan jezelf bevoordeeld.

Dan de kosten. De meeste budget providers doen vrijwel alles online. Zo zijn er geen winkels en maar weinig call center medewerkers nodig. Bij de premium providers krijg je theoretisch sneller iemand aan de lijn dan bij een budget provider. Omdat ze verder geen onderhoud enz aan het netwerk te hoeven doen zijn hun kosten wat dat betreft lager. T-Mobile en de andere providers verdienen dan weer aan de mensen die de premium ervaring willen en aan het verhuren van restcapaciteit.

Derde punt is de voorwaarden. De grote providers zijn soms soepeler, Dat kan natuurlijk ook geld kosten aangezien je wel alle capaciteit beschikbaar moet hebben, maar wellicht wordt die niet gebruikt. Bij goedkope providers heb je een contract voor 2 jaar, en je kan soms nog omhoog, maar vaak niet omlaag. Dit geldt echter niet voor alle providers...

Als laatste is het soms gewoon te doen om marktaandeel. Dit gebeurt vaak bij nieuwe spelers op de markt. Eerst een groot marktaandeel krijgen ten koste van de winst (soms zelfs met verlies), in de hoop dat de gebruikers blijven en later een duurder abonnement nemen, of dat andere gebruikers in een later stadium zich ook aansluiten, want iedereen zit bij X.

[ Voor 12% gewijzigd door elhopo op 21-09-2017 11:32 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 22:51
Dat is algemeen bekend. .

simpel voorbeeld, ik gebruik hollandsnieuwe (maakt gebruik van Vodafone netwerk), en als ik bij me vader ben heb ik zeer slecht bereik zeker 3g/4g en me stiefbroer die echt bij Vodafone zit heeft een prima bereik.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Slavy schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:04:
[...]

Dat zijn alles behalve feiten. Dat wordt bijvoorbeeld ook over Telfort op het KPN netwerk gezegd.

Ik heb hier een brief liggen van de heer Steltenpool, "Executive Vice President Products" van KPN die dat volledig tegenspreekt.
Jeroenzer schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:38:
Dat is algemeen bekend. .

simpel voorbeeld, ik gebruik hollandsnieuwe (maakt gebruik van Vodafone netwerk), en als ik bij me vader ben heb ik zeer slecht bereik zeker 3g/4g en me stiefbroer die echt bij Vodafone zit heeft een prima bereik.
Andere telefoon? Het lijkt me zeer sterk dat er op deze manier op mastniveau bezuinigd wordt. Technisch en administratief namelijk best wel complex als je weet hoe bizar veel zendmasten je als provider wel niet moet hebben in dit landje.

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 21-09-2017 11:41 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 22:51
Glashelder schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:39:
[...]
[...]

Andere telefoon? Het lijkt me zeer sterk dat er op deze manier op mastniveau bezuinigd wordt. Technisch en administratief namelijk best wel complex als je weet hoe bizar veel zendmasten je als provider wel niet moet hebben in dit landje.
Nou ik gebruik zelf een een Samsung S7 Edge en uit me hoofd hij een S8.
qua specs van de telefoon zou het niet uit mogen maken lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenzer op 21-09-2017 11:56 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 21:47
Een verschil tussen een netwerkoperator en een MVNO is in ieder geval de netwerksnelheid. Neem bijvoorbeeld T-Mobile, daar is de netwerksnelheid 300 Mbit/s voor 4G+ (LTE Advanced) en 450Mbit/s voor 4.5G (TD LTE).

Bij dochteronderneming Ben is de netwerksnelheid maximaal 75 Mbit/s, hetzelfde geld voor Simpel. Zo hebben MNVO's dus minder bandbreedte nodig per klant.

Tevens is het zo dat prijsvechters vaak exorbitante bedragen vragen voor bellen / smsen of internetten buiten de bundel.

Bron: website, algemene voorwaarden en tarievenblad van de providers. Kan ze nu ff niet opzoeken indien je hier in geïnteresseerd bent kan ik ze later wel even bijvoegen.

[ Voor 37% gewijzigd door 2020Media op 21-09-2017 13:17 ]

May Lyssa aid you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Als jij investeerd in een groot netwerk en de piekbelasting is in lijn met je customer base maar kijkend naar de gemiddelde belasting is er nog flink wat ruimte;

Is het handig om een MVNO toe te laten op je netwerk. De kosten van je netwerk / billing systemen blijven grofweg gelijk maar de utilisatie van je netwerk is veel hoger. MAW, het is aantrekkelijk die extra revenue binnen te krijgen en zal je ebitda marge verbeteren. (zelfs voor een bijna kostprijs)

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat je je concullega's die extra centen niet gund. Want extra geld = extra investerings mogelijkheden = concurentie voordeel.

Uiteraard mag de eigen base hier geen negatieve gevolgen van ondervinden. Daarom zie je vaak dat MVNO's geknepen verbindingen verkopen. (en wellicht zelfs lagereprioriteit krijgen op netwerkniveau, al weet ik dat niet zeker).

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 21-09-2017 15:04 ]

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:04
Glashelder schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:39:
Dat zijn alles behalve feiten. Dat wordt bijvoorbeeld ook over Telfort op het KPN netwerk gezegd.

Ik heb hier een brief liggen van de heer Steltenpool, "Executive Vice President Products" van KPN die dat volledig tegenspreekt.
Je hebt helemaal gelijk. Technisch is dat bijna niet te doen. Op elke mast is elke gebruiker gelijk. Enig wat de provider kan doen is de maximale snelheid beknotten. Voorrang geven bestaat niet.

Dan zouden er enorm veel klachten komen over slecht bereik van de mensen met een b-provider.

Dit is een hardnekkige mythe waar men aan vast blijft houden omdat het 'logisch' klinkt. Ik heb daar al eerder een artikel over gelezen waar dit ook al ontkracht werd door een provider maar kan het helaas nog niet zo snel terugvinden.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Akemi schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Technisch is dat bijna niet te doen. Op elke mast is elke gebruiker gelijk. Enig wat de provider kan doen is de maximale snelheid beknotten. Voorrang geven bestaat niet.

Dan zouden er enorm veel klachten komen over slecht bereik van de mensen met een b-provider.

Dit is een hardnekkige mythe waar men aan vast blijft houden omdat het 'logisch' klinkt. Ik heb daar al eerder een artikel over gelezen waar dit ook al ontkracht werd door een provider maar kan het helaas nog niet zo snel terugvinden.
In het geval van Tele2, gebruikten hun klanten alleen het 3G signaal van alle T-Mobile zendmasten omdat ze zelf (alleen) een 4G netwerk hebben. Hierdoor kan je als Tele2 klant wel degelijk een mindere ervaring hebben op dezelfde mast dan een native T-Mobile abbonee wanneer de eigen Tele2 masten geen dekking bieden.
In het geval van een zendmast, het klopt dat deze naar iedereen hetzelfde uitstraalt. In de systemen daarachter wordt bepaald welke dienst met welke kwaliteit geleverd wordt. (geknepen versies van diensten bijvoorbeeld). Als een mast op piek capaciteit zit zal er een soort load balance of "QOS" gedaan worden. Welke variabelen daarvoor gebruike worden weet ik niet maar ik zie niet in waarom dat niet per MSISDN of IMEI gedaan kan worden... In principe staan calls naar de alarmdiensten open voor telefoons zonder simkaart + hoogste prio! Dus er is enorm veel in te regelen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, er worden hier aan het begin wat dingen genoemd als 'feit', en je moet er maar op googlen, maar voor mij mis ik toch wel een serieuze bron voor die 'feiten'.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:38
2020Media schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:00:
Een verschil tussen een netwerkoperator en een MVNO is in ieder geval de netwerksnelheid. Neem bijvoorbeeld T-Mobile, daar is de netwerksnelheid 300 Mbit/s voor 4G+ (LTE Advanced) en 450Mbit/s voor 4.5G (TD LTE).

Bij dochteronderneming Ben is de netwerksnelheid maximaal 75 Mbit/s, hetzelfde geld voor Simpel. Zo hebben MNVO's dus minder bandbreedte nodig per klant.

Tevens is het zo dat prijsvechters vaak exorbitante bedragen vragen voor bellen / smsen of internetten buiten de bundel.

Bron: website, algemene voorwaarden en tarievenblad van de providers. Kan ze nu ff niet opzoeken indien je hier in geïnteresseerd bent kan ik ze later wel even bijvoegen.
Simpel is 75 Mbit/s en Ben 100 Mbit/s.

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 21:47
dutchnltweaker schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:58:
[...]

Simpel is 75 Mbit/s en Ben 100 Mbit/s.
Je hebt gelijk maar het argument blijft wel valide. Saillant detail: Ben heeft op sommige pagina's 75 Mbit/s staan en op andere pagina weer 100 Mbit/s.

May Lyssa aid you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:16
Slavy schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:33:
Dat het goedkoper is wilt niet zeggen dat het beter is. T-Mobile stelt hun netwerk zo in dat eerst T-Mobile gebruikers voorrang krijgen op Simpel gebruikers, betekenend dat, indien het druk is op een mast, de kans dat jij 3G/4G/uberhaupt een goede dataverbinding hebt een stuk kleiner zal zijn dan wanneer je een T-Mobile gebruiker bent.
Sorry, maar dit is dus echt niet waar. Het zit hem inderdaad in de snelheid en bandbreedte. Maar een tmobile klant krijgt geen voorrang op een Ben klant. Ik weet niet wie of wat je bron hiervan is, maar ik ben reuze benieuwd.

Mijn bron (als ex klantexpert bij Tmobile) is Tmobile :).
Pagina: 1