Waarschuwing - Healthdata verlies bij iOS restore

Pagina: 1
Acties:

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:43
Vandaag kwam ik achter iets wat anderen mogelijk ook vervelend kunnen vinden.

Sinds oktober 2015 heb ik een Apple Watch welke hartslag, stappen en verdere meetpunten sinds die tijd overdraagt aan mn iPhone. Af en toe kijk ik terug op die grafieken en is het toch aardig dat je over langere periodes deze data terug kunt zien.

Nu heb ik sinds een week een nieuwe iPhone vanuit garantie en dacht ik deze snel op gang te hebben door in plaats van een iCloud backup een iTunes backup terug te zetten. Wat blijkt nu, als je die iTunes backup niet encrypt dan wordt de health data weggegooid want dat is mogelijk privacy gevoelig...

Ik heb echter ook nog een iCloud backup van mn vorige toestel en dus zal ik deze terugzetten in de hoop dat daarmee de health data ook terugkomt. Vandaag ben ik daar niet meer toe in de gelegenheid (hotel met matige internetverbinding), morgen zal ik laten weten of deze data vanuit de iCloud kopie wel terugkomt.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Nu ik een iCloud reservekopie heb teruggezet heb ik bijna alle data terug min een week. Dus voor degene die hier tegenaan loopt; restore vanaf een iCloud backup :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:44
Het is top dat je dit wilt aangeven :). Alleen mis ik waar je over wil discussiëren?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoedje schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:11:
Het is top dat je dit wilt aangeven :). Alleen mis ik waar je over wil discussiëren?
Het probleem is dat je maar twee opties hebt. Discussie of vraag. Dit valt meer in categorie 1 dan 2 :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-09 11:30
On that note, vanaf iOS 11 is dit opgelost door: http://www.redmondpie.com...nc-health-data-to-icloud/ hoef je dus niet meer een volle backup terug te zetten om het terug te syncen vanuit iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ook nog een tip voor vorige keer: Verwijder niet je originele data totdat je weet dat je kopie volledig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Hoedje schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:11:
Precies wat Nelizmaster aangeeft, en om het in een algemeen ervaringen topic neer te zetten vond ik net te weinig aandacht.
ex87 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:15:
On that note, vanaf iOS 11 is dit opgelost door: http://www.redmondpie.com...nc-health-data-to-icloud/ hoef je dus niet meer een volle backup terug te zetten om het terug te syncen vanuit iCloud.
Ah, dat is mooi! Handmatig kon dit ook maar heb ik nooit gebruikt natuurlijk (export, import)
Stoelpoot schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:34:
Ook nog een tip voor vorige keer: Verwijder niet je originele data totdat je weet dat je kopie volledig was.
Dat had ik dus, zowel iTunes als iCloud reservekopie en die in iCloud gooi ik pas weg wanneer ik ruimte tekort kom (2TB dus zo'n vaart zal het niet lopen :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
bokkow schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:02:
[...]

Dat had ik dus, zowel iTunes als iCloud reservekopie en die in iCloud gooi ik pas weg wanneer ik ruimte tekort kom (2TB dus zo'n vaart zal het niet lopen :+ ).
Waarom had je dan niet nog een encrypted backup getrokken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Waarom had ik niet een tweede iPhone parallel?
Waarom had ik niet nog een extra cloud backup dienst?
Waarom had ik niet de healthdata meetpunten uitgeprint?
;-)

Bij deze twee backups (al meer dan gemiddelde persoon zou maken) dacht ik veilig te zijn en dat was uiteindelijk dus ook het geval.

Bij het maken van een iTunes backup wordt er bij de vraag of je het encrypt wil wegschrijven niet aangegeven dat er meer gevolgen zijn voor je data dan die beveiliging. Dat had wel gezegd mogen worden mijn inziens; "Let op bij geen encryptie worden healtdata gegevens niet meegenomen in de backup"

Maar blijkbaar heeft Apple hier dus nu ook een andere denkwijze in gevonden getuige de post van @ex87 en wordt het vanaf iOS11 meegenomen in iCloud synchronisatie.
In previous versions of iOS, such as the currently running iOS 10, this type of synchronization of Health data wasn’t possible. If a user took advantage of Health data and wanted to back that data up to be restored onto other or new devices, then they would have previously needed to use an encrypted iTunes backup and then go through the cumbersome process of restoring via the same iTunes software. Given the sophistication of the Health data system, and the level of data that it collects and is available, it always felt like a convoluted process in need of streamlining.

With iOS 11, Health app users can head directly into Settings > Apple ID > iCloud to get access to this new functionality. Like most iCloud toggles, the Health option will come with a simple on/off toggle that will allow users to instantly turn this feature on or off at will. When turned on, Health data will be synced to iCloud automatically and will be available across all devices signed in with the same Apple ID. When it’s turned off, the data won’t be collected and stored in iCloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-09 11:30
bokkow schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:39:

Maar blijkbaar heeft Apple hier dus nu ook een andere denkwijze in gevonden getuige de post van @ex87 en wordt het vanaf iOS11 meegenomen in iCloud synchronisatie.

[...]
Niet echt een andere denkwijze, ze hebben het technisch opgelost (denkt iedereen).

Voorheen wilde ze geen health data in iCloud want daar stond ook de encryptie key. Nu, schijnen ze die dus ergens anders te storen en kunnen ze meer en meer data gaan syncen die niet voor hun leesbaar is (wat voorheen dus al zo was met iMessage & health data).

Vandaar dat er ook iMessage iCloud sync aan komt binnenkort. Interssant background artikel met een hoop aannames: https://www.macworld.com/...message-in-the-cloud.html

Ze hebben helaas hun officele documentatie nog niet geüpdatet: https://support.apple.com/en-us/HT202303

[ Voor 5% gewijzigd door ex87 op 22-09-2017 16:52 ]

Pagina: 1