Raspberry Pi krijgt soms geen IP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds een paar dagen herkent mijn modem de Raspberry Pi soms niet meer. Wanneer je de Pi verbindt met de modem, geeft de modem de Pi een IP-adres, maar een paar minuten later wordt de Pi niet meer herkent en is het IP verdwenen. Het model van de PI is Raspberry Pi 1 B model.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspbian Jessie
Raspberry Pi 1 B model
Telenet router/modem
Netwerkkabel RJ-45

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De netwerkkabel drie keer vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Kijk even in de logs van de Pi wat er allemaal gaande is, als een IP "verdwijnt" moet je dit terug kunnen vinden.

Tevens is het vaak wel handig om een Pi een statisch IP te geven, ben je denk ik gelijk van dit probleem af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Normaliter als een apparaat aangezet wordt vraagt hij een adres aan de DHCP server. Deze geeft een adres met bijbehorende tijd (bv. 24 uur). Nadat er 50% van de tijd verstreken is (dus bv. na 12 uur) vraagt de RBpi weer aan de server of hij nog steeds deze IP mag houden. Meestal geen probleem.

Maar als er iet sniet goed werkt, en IP adressen "verdwijnen"... dat is wel raar.

Wat eric zegt: zet een IP vast, BUITEN de DHCP scope. Dus als jouw DHCp lootp van 192.168.1.10 ... 192.168.1.100, dan zet je de RB pi op bv 192.168.1.101.

Klaar. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de image vervangen door een nieuwere en het ip adres static gemaakt. Nu werkt het wel weer goed. Dankjewel.