Troubleshooting, waar begin in en hoe pak je het aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zoals de titel luidt, hoe begin je ergens mee?

Ik heb een Lorch HandyTIG 180 DC las inverter staan welke ik natuurlijk graag zijn ouderlijke functie terug geef. Hij staat nu stof te happen maar hij moet eigenlijk Argon happen en rupsen leggen.

De machine is in 1 keer dood gegaan, er werd mee gelast en vervolgens niks meer. Het toestel is bijzonder weinig gebruikt en de garantie is verlopen. De leverancier zegt doodleuk dat de hoofdprintplaat vervangen moet worden, wat echt serieus geld kost. Naar aanleiding van het succes van mijn vorige topic (wauw een jaar geleden alweer!) zou ik willen vragen hoe je zoiets vaak aanpakt. Simpele dingen zoals een aan - uit schakelaar heb ik gecontroleerd maar dat stelt niets voor.

Naar aanleiding van het klachtenbeeld heb ik meer het idee dat er een onboard zekering uit ligt of een relais die doorgebrand is. Of beter gezegd, dat hoop ik.. Dit terwijl de machine natuurlijk stampvol met condensatoren en resistoren zit. Hoe begin je, waar begin je, hoe weet je wat goed is en wat vooral niet? 8)7

Allereerst bedankt voor het lezen.
Richard.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik zou beginnen met het ding open schroeven :+
Nou heb ik zelf geen idee wat je daar binnen aan gaat treffen, maar als het ding plots is overleden (tijdens gebruik neem ik aan) is stap 2 inderdaad zoeken naar zekeringen, als er daarvan eentje geklapt is heb je in ieder geval een aanknopingspunt, al betwijfel ik of ze net zo mooi gelabeld zijn als onder de motorkap van de auto.
Een gesprongen zekering is daarnaast vaak een teken dat er ergens kortsluiting heeft plaatsgevonden, ga dus ook op zoek rond alle condensators e.d. naar brandplekken, een geplofte condensator moet niet te moeilijk te vinden zijn.
Als er brandplekken op de printplaat zitten vrees ik dat je òf heel erg goed moet zijn met een soldeerbout, òf je zal toch aan een nieuwe printplaat van de fabrikant moeten geloven.

Als het nou allemaal niks oplevert kun je natuurlijk proberen een schema van de electronica te vinden en met een multimeter aan de slag te gaan, mogelijke verbindingen doormeten en op die manier dichter bij de oorzaak van het probleem te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wintervacht op 20-09-2017 22:02 . Reden: Kleine toevoeging ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kan eigenlijk op 3 manieren troubleshooten:
1: lukraak dingen meten/controleren.
2: vanaf het laatste deel dat werkt stap voor stap verder testen.
3: vanaf het laatste deel dat werkt en het gedeelte waar je merkt dat het het niet werkt naar elkaar toe werken.

Zoals je snapt is optie 1 niet de beste, en afhankelijk van het apparaat wat je probeert te repareren kun je voor 2 of 3 gaan. Als alles in 1 lijn zit (zeg maar schakelaar, voeding, bedrading, lampje) is 2 het beste. Als er bijvoorbeeld meerdere componenten met elkaar babbelen ga je vaak naar optie 3, waarin je ook weer zijaftakkingen hebt die je moet checken. Om maar wat te noemen: Een voeding in het lasapparaat welke wel spanning geeft, maar je zult ook moeten testen of een feedback circuit of draaiknop werkt welke de spanning/stroom op het juiste niveau houd.

Ps; check ook solderingen, zelf eens een Kemppi lasapparaat gerepareerd doordat de grote soldeer verbindingen barstjes hadden rond condensatorpootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
In elk geval alvast bedankt, ik ga hier mee verder.

Ik ben 1 ding alvast te weten gekomen over hoe hij ermee gestopt is. Het is een TIG/Elektrode lasapparaat. Enige verschil is dat met elektrode lassen de polariteit omgedraaid moet worden, en dat is niet gebeurd.

Op die manier bedenk ik me dat ik beter vanaf de uitgang van de machine kan terug zoeken naar iets, wellicht is er een lead van de PCB verbrand.
Ik heb de behuizing al uit elkaar gehaald en heb nu printplaten over een een transformator. Het is allemaal moderne techniek met vele componenten, maar een elektrisch schema die heb ik zomaar niet gevonden.. Maar op het oog zie ik er echt helemaal niets aan; geen mosfet of weerstand of condensator die opgeblazen is.
Als ik google op wrong polarity dan kom ik mosfet's tegen en diode's. Het lijkt me dat ik iets meer zo'n diode moet gaan zoeken.

Lukraak maar wat meten heb ik een heel klein beetje gedaan maar ik pas er enorm mee op.

[ Voor 7% gewijzigd door Riesss op 22-09-2017 09:45 ]

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:34
Riesss schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:43:
In elk geval alvast bedankt, ik ga hier mee verder.

Ik ben 1 ding alvast te weten gekomen over hoe hij ermee gestopt is. Het is een TIG/Elektrode lasapparaat. Enige verschil is dat met elektrode lassen de polariteit omgedraaid moet worden, en dat is niet gebeurd.
Opzich niet zo ramp, omdraaien doe je omdat anders met TIG lassen je punt smelt. Met elektrode verwarm je eigenlijk de elektrode en met tig lassen maak je een smeltbad door het materiaal te verwarmen. Duurde even voordat ik door had dat het zo werkt O-)