Vraag

• pietjanklaas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10-2022
Beste mensen

Mijn vraag aan jullie is of het verstandig is om niveau 4 ict over te slaan en gelijk naar het hbo te gaan met een 21+ toets

Op dit moment ben ik een ICT student op een MBO niveau 3 in mijn laatste jaar.
Als je voor baan binnen ICT zoekt, vragen de meeste bedrijven hbo of hoger vandaar.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de opleiding Informatica en welke school raadden jullie mij aan.
Ik woon zelf in zeeland dus de beste opties zijn voor mij Vlissingen, Breda of Rotterdam.

Beste antwoord (via pietjanklaas op 20-09-2017 21:30)

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
sypie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:20:
Er is een reden dat je op MBO zit. Maak dat alsjeblieft eerst af, om de reden die hierboven al is genoemd: je kunt terugvallen op een MBO diploma.

Daarnaast moet je er goed rekening mee houden dat de overstap van MBO naar HBO erg groot kan zijn. MBO is nog redelijk aan het handje meenemen door docenten en het HBO is écht voor jezelf. Jij moet deadlines halen, jij moet werk inleveren en jij moet zorgen dat je je punten per jaar haalt. De docenten zijn er niet voor jou, jij bent er voor hen.
Als hij zijn niveau 3 heeft kan hij zo door naar het HBO.
De overstap van MBO (amper fatsoenlijk les krijgen en kennis op doen) naar HBO waar je de opdrachten krijgt en dan zelf de kennis je eigen moet maken is inderdaad even omschakelen.

De docenten op het MBO zijn er ook niet voor je hoor. Die hebben het veel te druk.

Verveel je je ook maar enig sinds op je MBO , ga dan direct door naar HBO en kijk niet terug ,geef 200% en je komt er zo. De markt trekt enorm aan en als jij thuis lekker een homelab omgeving opzet en je focussed op wat je wilt leren dan kom je er zo.

Tegenwoordig met Pluralsight , CBT , Tutsplus , hell zelfs met LinkedIN learning kan je al meer weten in een jaar dan dat je in 4 jaar op MBO niveau 4 te leren krijgt.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pietjanklaas schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:40:
Beste mensen

Mijn vraag aan jullie is of het verstandig is om niveau 4 ict over te slaan en gelijk naar het hbo te gaan met een 21+ toets

Op dit moment ben ik een ICT student op een MBO niveau 3 in mijn laatste jaar.
Als je voor baan binnen ICT zoekt, vragen de meeste bedrijven hbo of hoger vandaar.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de opleiding Informatica en welke school raadden jullie mij aan.
Ik woon zelf in zeeland dus de beste opties zijn voor mij Vlissingen, Breda of Rotterdam.
HBO met 21+ toets gaat 4 jaar duren, plus het huidige jaar, totaal 5 jaar.
MBO met niveau 4 kost je nu 2 jaar en daarna krijg je vaak vrijstelling op het HBO, waardoor je die in 3 jaar kan doen, totaal 5 jaar.

Je zal er dus even lang over doen, alleen heb je met de MBO route altijd nog een diploma achter de hand als je het HBO niet haalt.

https://www.roc.nl/default.php?fr=traject
Deze link gaat naar een overzicht met verkorting van bepaalde opleidingen. Hier staan NIET alle HBO opleidingen tussen, soms geeft een HBO wat er niet tussen staat toch een jaar verkorting.

Hogeschool Rotterdam en Avans geven 1 jaar korting op de ICT opleidingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 20-09-2017 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:16
Asjeblieft, ga eerst naar niveau 4. Mocht het HBO dan niet lukken, kan je terugvallen op een N4 diploma. En al kóst het je één of twee jaar extra, dat maakt werkgevers straks niet uit. Daarnaast bieden steeds meer N4 opleidingen oriëntatie vakken/lessen op het HBO aan. Verder heb je een kleinere 'kennisachterstand'.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ernemmer schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:46:
MBO met niveau 4 kost je nu 2 jaar en daarna krijg je vaak vrijstelling op het HBO, waardoor je die in 3 jaar kan doen, totaal 5 jaar.
Vaak kan je alleen de introductory courses overslaan. Het scheelt je daardoor bij de meeste HBO-ICT opleidingen enkel de eerste 30 studiepunten, ofwel een half jaar.

Naar de OP: Het verschil tussen N3 en HBO is nogal groot, en met N3 heb je eigenlijk niks om op terug te vallen mocht HBO toch tegen vallen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

D4NG3R schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:58:
[...]

Vaak kan je alleen de introductory courses overslaan. Het scheelt je daardoor bij de meeste HBO-ICT opleidingen enkel de eerste 30 studiepunten, ofwel een half jaar.

Naar de OP: Het verschil tussen N3 en HBO is nogal groot, en met N3 heb je eigenlijk niks om op terug te vallen mocht HBO toch tegen vallen.
Ik kon ook gewoon mijn complete stage overslaan op het HBO (half jaar).

• pietjanklaas
Persoonlijk vindt ik het MBO zwaar tegen vallen.
weinig tot geen uitleg, nauwelijks lessen misschien 1tje per week.
Ik snap dat het een zelfstudie is maar kom op ;)

ik ga tenminste op zoek naar een beter MBO/HBO school
Want ROC is echt niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
pietjanklaas schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:13:
Persoonlijk vindt ik het MBO zwaar tegen vallen.
weinig tot geen uitleg, nauwelijks lessen misschien 1tje per week.
Ik snap dat het een zelfstudie is maar kom op ;)

ik ga tenminste op zoek naar een beter MBO/HBO school
Want ROC is echt niks
MBO is geen zelfstudie, dat is de LOI. Je zegt dat je één les per week hebt, hoe ziet het rooster er verder uit? Je hebt recht op gemiddeld 1.000 uur les per jaar. Dat is ongeveer 25 uur per week. Wat doe je de andere 24 uur per week dan? Hangen in het OLC?
(Wel een nuancering, samen met klasgenoten aan projecten werken, in een lokaal waar een docent aanwezig is om je te helpen met die opdrachten, is les).

Heb je al eens geklaagd (eventueel samen met je ouders) bij de directie van het ROC?

Zie ook: https://www.rijksoverheid...baar-beroepsonderwijs-mbo

En lees het stukje over klachten onderaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 20-09-2017 20:24 ]

• pietjanklaas
Oke daar heb je gelijk in ik doelde op het feit dat zelfstandigheid belangrijk is in je studie.

Vorige jaar heb ik samen met meerdere studenten mijn beklag gedaan bij de Inspectie, maar tot nu toe zonder resultaat, ze noemen het inderdaad les maar is meer achter je laptop "opdrachten" maken.
En als je iets niet snapt zeggen ze "zoek je het maar op internet op"

bedankt voor de tip ik zal dat zeker eens voorleggen aan mijn Mentor of anders bestuur van de school

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:42
Ik zit zelf in tweede jaar MBO4 ICT BEHEERDER. Ik kom van Havo 3 af naar TL 4 en heb toen examen gedaan.

Het tweede leerjaar stelt ook niet veel voor. Ik heb in totaal 1 jaar stage, 1,5 jaar les en de andere half jaar examens.

Voor mij ligt het tempo te laag en proberen ze er wat aan te doen. Met nadruk op proberen.

Je kunt ook kijlen naar een asociate degree opleiding. Die duurt twee jaar. Ik ga naar MBO 4 die doen of de gewone HBO ICT van 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
pietjanklaas schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:42:
Oke daar heb je gelijk in ik doelde op het feit dat zelfstandigheid belangrijk is in je studie.

Vorige jaar heb ik samen met meerdere studenten mijn beklag gedaan bij de Inspectie, maar tot nu toe zonder resultaat, ze noemen het inderdaad les maar is meer achter je laptop "opdrachten" maken.
En als je iets niet snapt zeggen ze "zoek je het maar op internet op"

bedankt voor de tip ik zal dat zeker eens voorleggen aan mijn Mentor of anders bestuur van de school
Formeel is er dus wel sprake van 'les', maar de docent doet zijn werk niet goed. Wat je zou kunnen doen is:
1. Doe, per mail, je beklag bij de mentor.
2. Hou een week (of meer) bij of je, als je iets vraagt, geholpen wordt, of dat je "het op Internet mag opzoeken".
3. Als de situatie niet verbetert, stuur dan een brief naar de directie van de school én stuur een kopie hiervan naar de onderwijsinspectie (en zet helemaal onderaan de brief de volgende tekst: "cc: de Inspectie van het Onderwijs").
4. Jouw brief zal meegenomen worden in het eerstvolgende bezoek van de Onderwijsinspectie.

Laat je hierbij ook helpen, door je ouders, via dit forum of stuur me een PB als je dat wilt.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:51
Heb zelf eerst MBO4 Applicatie Ontwikkelaar gedaan op het Albeda College, daarna HBO Informatica op de Hogeschool Rotterdam. Niveaus lagen wel enorm veel uiteen, in feite heb ik persoonlijk niks geleerd op MBO. HBO was wel vrij snel op niveau. Mocht je minder vertrouwen hebben in je eigen vaardigheden zou ik eerst MBO doen, anders is het zonde van de tijd.

Korting op HBO kreeg ik niet, dat was mij ook beloofd maar is uiteindelijk afgeschaft het jaar dat ik begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zeg ik HBO, ik heb MBO gekozen en heb er echt spijt van. Ten eerste leer je minimaal, althans als Applicatie ontwikkelaar heb ik minimaal geleerd op school. Sterker nog, ik ging van school en had nog nooit C# gezien. Java hadden we minimaal. Mijn vriendin zit nu in het eerste jaar van Windesheim(HBO) informatica en die heeft letterlijk in 3 weken al ong. wat ik in 2 jaar gedaan heb.

Ga je wel voor MBO, zou ik zeggen, doe veel thuis, echt veel thuis.

Oh, en voor degene die zegt dat ik dan op de verkeerde school gezeten heb, ik heb zowel in Zwolle als in Harderwijk op school gezeten, beide was prut. Harderwijk is overigens nummer 1 Applicatie ontwikkelaar van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aionicus
Persoonlijk zou ik direct naar HBO gaan. Ik heb destijds de fout gemaakt om niveau 4 ict te doen bij mondriaan en ik zat meer in de kantine dan dat ik in de les zat. Uiteindelijk afgehaakt op niveau 4 door intresse gebrek.

Uiteindelijk zal je wel je plekje vinden of je nu hbo hebt of mbo, belangrijkste is dat je een werkgever vind die kijkt naar wat je kan ipv naar een papiertje. Hoe vaak ik wel niet HBO+ IT'rs heb zien komen en zien gaan omdat ze gewoon niet out of the box kunnen denken, puur alleen maar wat ze op school geleerd hebben .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er is een reden dat je op MBO zit. Maak dat alsjeblieft eerst af, om de reden die hierboven al is genoemd: je kunt terugvallen op een MBO diploma.

Daarnaast moet je er goed rekening mee houden dat de overstap van MBO naar HBO erg groot kan zijn. MBO is nog redelijk aan het handje meenemen door docenten en het HBO is écht voor jezelf. Jij moet deadlines halen, jij moet werk inleveren en jij moet zorgen dat je je punten per jaar haalt. De docenten zijn er niet voor jou, jij bent er voor hen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Aionicus
sypie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:20:

De overstap van MBO (amper fatsoenlijk les krijgen en kennis op doen) naar HBO waar je de opdrachten krijgt en dan zelf de kennis je eigen moet maken is inderdaad even omschakelen.

De docenten op het MBO zijn er ook niet voor je hoor. Die hebben het veel te druk.

Verveel je je ook maar enig sinds op je MBO , ga dan direct door naar HBO en kijk niet terug ,geef 200% en je komt er zo. De markt trekt enorm aan en als jij thuis lekker een homelab omgeving opzet en je focussed op wat je wilt leren dan kom je er zo.

Tegenwoordig met Pluralsight , CBT , Tutsplus , hell zelfs met LinkedIN learning kan je al meer weten in een jaar dan dat je in 4 jaar op MBO niveau 4 te leren krijgt.

• pietjanklaas
Ja dat ga ik doen voor dit jaar bedankt!
Als dit allemaal niet helpt denk ik dat het beter is naar HBO te gaan want Ik de motivatie om meer te leren.
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:10:
[...]

Formeel is er dus wel sprake van 'les', maar de docent doet zijn werk niet goed. Wat je zou kunnen doen is:
1. Doe, per mail, je beklag bij de mentor.
2. Hou een week (of meer) bij of je, als je iets vraagt, geholpen wordt, of dat je "het op Internet mag opzoeken".
3. Als de situatie niet verbetert, stuur dan een brief naar de directie van de school én stuur een kopie hiervan naar de onderwijsinspectie (en zet helemaal onderaan de brief de volgende tekst: "cc: de Inspectie van het Onderwijs").
4. Jouw brief zal meegenomen worden in het eerstvolgende bezoek van de Onderwijsinspectie.

Laat je hierbij ook helpen, door je ouders, via dit forum of stuur me een PB als je dat wilt.

Succes!

• pietjanklaas
ik ben zelf bezig met lynda.com volgens mij is dat van linkdin en ik heb er meer geleerd in een maand dan een heel jaar ICT in de klas op MBO niveau
Aionicus schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:24:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Aionicus schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:24:
[...]
En bedankt! Ik was zo'n docent en heb me altijd de kl#ten gewerkt voor 'mijn' leerlingen. Cursussen? Die betaalde ik zelf en deed ik in mijn vrije tijd. Materialen? Die kocht / organiseerde ik ook maar zelf, want mijn lln moesten toch wel met 'echte' switches en routers werken voordat ze examen konden gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
De klachten die je hebt zijn op het HBO ook van toepassing hoor :P

- Relatief weinig contacturen, als in echte lesuren. Meer dan 1 per week natuurlijk zoals je voorspiegelt, maar als je veel lesuren wil, dan is HBO ICT niet de opleiding die je moet kiezen. Talloze studies bieden véél meer contacturen. De eerste jaren had ik 15-20 contacturen per week.

- Ook op HBO zal je gewoon opdrachten moeten maken achter je laptop, zelfstandig of in groepjes. Eventueel is er een studentcoordinator die je inderdaad wellicht zou kunnen helpen... maar ook die zal je adviseren het zelf op internet op te zoeken als je de basis eenmaal kent. Immers, dat hoort ook een beetje bij programmeren. Later kan je ook niet al je vragen op StackOverflow plaatsen :P

- Zelfstandigheid is op HBO-niveau juist nog veel meer vereist. Daar hoef je je opdrachten helemaal niet te maken als je dat niet wil, maargoed: dan zal je je tentamen waarschijnlijk ook niet halen :P de snelheid ligt veel hoger, de verwachtingen zijn hoger. Er is geen docent die achter je broek aan zit.

Ik ben zelf vanaf de HAVO naar HBO gegaan, en kwam daar bij een aantal ex-MBO4-studenten in de klas te zitten. Aan het einde van het eerste schooljaar was 75% van de MBO4'ers gestopt met de opleiding omdat ze de stap te groot vonden, juist vanwege de verhoogde zelfstandigheid en het grote verschil in verwachtingen.
Er zijn aan de andere kant ook MBO-studenten die juist het tempo van HBO missen, en die schoppen zich wel door het HBO heen.

Wees je er van bewust dat het verschil best groot is.

Maak in ieder geval je MBO af, dan heb je altijd een terugval.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:12:
[...]

En bedankt! Ik was zo'n docent en heb me altijd de kl#ten gewerkt voor 'mijn' leerlingen. Cursussen? Die betaalde ik zelf en deed ik in mijn vrije tijd. Materialen? Die kocht / organiseerde ik ook maar zelf, want mijn lln moesten toch wel met 'echte' switches en routers werken voordat ze examen konden gaan doen.
Tja dan ben je (helaas voor het MBO) echt de uitzondering :/ Twee verschillende ROC's gehad en de eerste had een ICT Software docent welke niet wist wat DNS was en de tweede zei vrijwel geen woord, die ging zitten met zijn koffie en dat was de les...

Fixing things to the breaking point...

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 18:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

HBO, mbo is op IT lvl gewoon niks waard, het is een weg naar het sollicitatie gespek.
Heb je jouw toelatingsexamen gehaald of 1 jaar afgerond heb je HBO niveau komt stuk makkelijker binnen.

Heb nooit op mbo gezeten maar hbo is gewoon alles zelf doen je krijgt de boeken en les daarover door mensen uit het bedrijfsleven. Daarnaast moet je hetzelf doen, veel projecten die je met klasgenoten moet afronden.
Als je het kan waarom niet.

Kan je niet alvast kijken wanneer de examens voor de toelating zijn die kan je dan eventueel al maken zijn volgens mij twee rondes, zal wel wiskunde als toelating zijn.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben met een Havo diploma begonnen aan HBO ICT, maar het is gewoon een hele andere 'cultuur' als een havo/mbo. Daarnaast sluit het ontzettend slecht aan, ik zou zelfs durven stellen dat de stap Havo > HBO voor de gemiddelde leerling/student te groot is. Zelf ben ik bijvoorbeeld blijven steken op de wiskundige modules en volg nu daarom een HBO-AD ICT opleiding. Tussen MBO4 en de HBO-Bachelor gelegen is de AD opleiding eigenlijk de Bachelor, maar dan zonder wiskunde, onderzoek en statistiek.

Ik zit nu met 95% afgestudeerd MBO4 in de klas, en het valt me gewoon op dat bepaalde onderwerpen toch als heel moeilijk of geheel nieuw zijn voor deze mensen, terwijl mijn klasgenoten van vorig jaar op een veel hoger tempo door de stof heen kwamen. Vooral het concept zelfstudie en verantwoordelijkheid is iets wat de eerste week voor een hoop tumult heeft gezorgd in mijn nieuwe klas. "Hey! Hij is 5 minuten te laat, daar moet toch een notitie van worden gemaakt?" "Ja inderdaad! * 15", of een half uur eerder uit de les vertrekken omdat je je huiswerk af hebt, een concept dat gezien de gezichten van mijn klasgenoten ook nieuw was. Helemaal niet erg, maar het laat wel grote verschillen in cultuur zien.

Voor mijn huidige klasgenoten is het dus weer meer dan genoeg uitdaging, terwijl ik die uitdaging totaal kwijt ben. Ik zou dus ook zeker aanraden die uitdaging aan te gaan, vervelen (lees: 2 uur per week naar school om mijn gezicht even te laten zien en de rest thuis zitten) is namelijk ook verschrikkelijk.
Richh schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:26:
De klachten die je hebt zijn op het HBO ook van toepassing hoor :P

- Relatief weinig contacturen, als in echte lesuren. Meer dan 1 per week natuurlijk zoals je voorspiegelt, maar als je veel lesuren wil, dan is HBO ICT niet de opleiding die je moet kiezen. Talloze studies bieden véél meer contacturen. De eerste jaren had ik 15-20 contacturen per week.

- Ook op HBO zal je gewoon opdrachten moeten maken achter je laptop, zelfstandig of in groepjes. Eventueel is er een studentcoordinator die je inderdaad wellicht zou kunnen helpen... maar ook die zal je adviseren het zelf op internet op te zoeken als je de basis eenmaal kent. Immers, dat hoort ook een beetje bij programmeren. Later kan je ook niet al je vragen op StackOverflow plaatsen :P

- Zelfstandigheid is op HBO-niveau juist nog veel meer vereist. Daar hoef je je opdrachten helemaal niet te maken als je dat niet wil, maargoed: dan zal je je tentamen waarschijnlijk ook niet halen :P de snelheid ligt veel hoger, de verwachtingen zijn hoger. Er is geen docent die achter je broek aan zit.

Ik ben zelf vanaf de HAVO naar HBO gegaan, en kwam daar bij een aantal ex-MBO4-studenten in de klas te zitten. Aan het einde van het eerste schooljaar was 75% van de MBO4'ers gestopt met de opleiding omdat ze de stap te groot vonden, juist vanwege de verhoogde zelfstandigheid en het grote verschil in verwachtingen.
Er zijn aan de andere kant ook MBO-studenten die juist het tempo van HBO missen, en die schoppen zich wel door het HBO heen.

Wees je er van bewust dat het verschil best groot is.

Maak in ieder geval je MBO af, dan heb je altijd een terugval.
Eens, eens en eens... Ik heb nu 14 contacturen, opdrachten zijn er genoeg en zelfstandigheid bij het maken van die opdrachten is ook groot. Kom je niet? Zelf weten. Maak je die opdracht niet? Zelf weten.

Ik heb vorig jaar hele presentaties niet gemaakt omdat ik mijn energie liever in andere dingen stak, beetje rekenen hoe je dan met je cijfer gaat uitkomen en niemand die er wat van zegt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Aionicus
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:12:
[...]

Was niet ten negatieve naar jou toe Bernard038, er zitten ook goede leraren tussen. Maar als je kijkt naar het werk wat jullie moeten doen , het aantal leerlingen wat jullie moeten begeleiden en hoe de jeugd van tegenwoordig is is het al een wonder dat jullie leraren niet omvallen bij bosjes. Te veel werkdruk , te weinig ontspanning en te weinig salaris.

Toen ik nog wel eens met de bus naar mijn werk ging zaten er vaak MBO studenten in de bus , soms hoorde ik gesprekken over dingen dat ik dacht hmm hoe komen ze erop. Heb me een keer ermee bemoeid en ze op mijn werklaptop laten zien hoe het echt in elkaar zat ,wat handige tools zijn (ze waren 2e jaars maar van een homelab / vmware/xen etc hadden ze nimmer gehoord).

2 weken later zaten er 3 van weer in mijn bus, kwamen naar me toe vol lof over vmware etc en dat het ze enorm al had geholpen met testen. Heb ze daarna in die paar keer in de bus dat ik ze tegen kwam mini cursus gegeven :P.

Ook van hun hoorde ik dat leraren het gewoon te druk hadden met het aantal taken / leerlingen wat ze moesten begeleiden.

[ Voor 31% gewijzigd door Aionicus op 21-09-2017 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Doe je zelf een uitdaging en uiteindelijk een lol en stap over naar HBO. Binnen de IT heeft dat serieus meer waarde. De knock-out criteria op c.v.'s gaan steeds meer naar minimaal HBO diploma (dus niet niveau).

Ik werk gelukkig nu 18 jaar in de ICT en heb dus een hoop praktijkervaring, maar anders had ik ook een uitdaging met alleen een MBO4+ op zak.

Daarnaast ben ik van mening dat MBO leerkrachten (op een enkeling na natuurlijk) niet op niveau van het bedrijfsleven zijn. Mijn ervaring was 18 jaar geleden al dat MBO opleiding niks voorstelde en verschrikkelijk achter liep op de praktijk.

Doordat je op HBO juist meer de kennis zelf moet gaan halen bij de professionals in het kader van een scriptie/afstudeeropdracht kan je echt serieus een verschil maken voor een bedrijf en dus ook gelijk aan de bak komen.

Diverse detacheerders, overheidinstellingen en bedrijven hebben daarvoor afstudeercampussen, wat echt serieus motiviteert.

* Falcon stomste fout ooit ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Of je er iets me kunt geen idee, maar hier mijn verhaal:)

Ik ben in 2005 met een MBO-3 diploma gaan werken. Ik vond het welletjes en had geen zin om nog door te studeren. Aan de slag gegaan bij een helpdesk en vervolgens redelijk snel doorgestroomd naar mijn eerste technisch beheer functie met een HBO profiel. Een test vooraf was voldoende.
Ik heb vervolgens jaren met het plan gelopen om er in deeltijd een HBO opleiding bij te doen. Regelmatig over gehad met diverse leidinggevenden, maar altijd blijven uitstellen. Tot ik een leidinggevende kreeg waar ik datzelfde verhaal tegen vertelde en die me een stevige schop onder me hol heeft gegeven, linea recta naar fontys:)
Ik zit nu in het 3e jaar en heb tot op heden alles met een 8 of hoger afgerond. Het bevalt me enorm goed! Ik vermaak me kostelijk, maar moet wel toegeven dat er VEEL tijd in gaat zitten. Ik zit 2 avonden in college, ben minimaal een dag in het weekend kwijt aan studie, en daarnaast nog 2 avonden door de week dat ik na het eten aan de bak ga. Ik zit nu dus wel met het voordeel dat de baas de opleiding volledig betaald. Ik ben inmiddels 2 keer van werkgever veranderd en beide keren werd de studieschuld zonder probleem overgenomen met een nieuw standaard studieovereenkomst. Het feit dat ik al bezig ben met een HBO opleiding heeft ervoor gezorgd dat ik veel makkelijker leuke banen aangeboden krijg. Ik kan je dus hoe dan ook aanraden om een HBO studie te gaan volgen! Het heeft me tot nu toe enorm veel gebracht.

HBO is totaal anders dan MBO. Op het MBO krijg je een handleiding die je stap voor stap mag gaan installeren. Alles is voorgekauwd en je hoeft zelf niet veel na te denken. Op het HBO krijg je een aantal kaders waaraan je opdracht moet voldoen en mag je zelf gaan bedenken hoe dit te bouwen.
Het HBO in deeltijd bevalt mij enorm goed. Nogmaals: het is veel en hard werken, het kost je een actief sociaal leven, het kost je acftief sporten (van 7 dagen per week naar 1 avondje en wellicht nog een stukkie hardlopen in het weekend:() en het is een commitment voor de komende 4 jaar die echt niet mals is, maar het heeft me nu al heel veel gebracht, en ik moet nog anderhalf jaar:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
Beste @Aionicus, @Falcon,

Het sneue van het MBO is dat het kapot gereorganiseerd is. Vooraf,ik heb het salaris altijd netjes gevonden. Als je kiest voor de publieke sector weet je dat je minder verdient dan, mogelijk, in het bedrijfsleven.

In het MBO spelen een aantal zaken, die het onderwijs bepaald niet ten goede komen:

* De schaalvergroting door de komst van de ROC's. Midden jaren negentig zijn de zelfstandige MTS-en, MEAO's etc.. gefuseerd tot ROC's. Deze schaalvergroting zou geld besparen. Dat is niet gebeurd. Het effect is geweest dat aan de top van de ROC's een managementkaste is ontstaan die:
- Veel geld kost.
- Graag een monument voor zichzelf opricht. Denk hierbij aan al die nieuwe panden waarnaar ROC's de laatste decennia zijn verhuisd.
- Gefocust is op 'beleid' en 'vernieuwing', maar daar later meer over.
- Alle ROC's, alle opleidingen 'mogen' aanbieden. Vooral 'hippe' opleidingen (webdesign!), worden door té veel opleidingen aangeboden. In mijn woonplaats zit (I kid you not) tegenóver één van de laatste zelfstandige grafische opleidingen een ROC die ook grafische opleidingen aanbiedt. Er is in 'mijn' regio geen plek voor zoveel 'webdesigners'.

* Deze directielaag heeft in het middle-management veel mensen aangesteld die 'op hen lijken'. Veel opleidingsmanagers (afdelingshoofden, conrectoren) zijn, vakinhoudelijk, niet op de hoogte van de sector waar zij voor opleiden. Waar vroeger de directeur van de MEAO echt wel iets wist over de sector, is dat niet meer zo.De opleidingsmanager ICT, kan volgend jaar overgeplaatst worden naar de opleiding banketbakken. Hierdoor zijn alle 'beleidsposities' in het MBO, bezet door mensen die niets weten over de inhoudelijke finesses van hun 'klanten', het regionale bedrijfsleven. Vanuit het hoger- en middle-management is geen focus op de vakinhoud, maar vooral op onderwijsvernieuwing en generieke vakken. Het grootste deel van de scholingsbudgetten gaat hieraan op, het grootste deel van het beleid heeft hiermee te maken.

* Onderwijsvernieuwing, competentiegericht onderwijs, Veel tijd en geld is de laatste jaren besteed aan het vernieuwen van het MBO, middels het, inmiddels achterhaalde, 'competentiegerichte onderwijs. Leerlingen moesten gaan 'reflecteren' en het 'leerproces'werd belangrijker dan het product. Leerlingen moesten hun 'eigen leervraag' definiëren en deze vastleggen in een 'Persoonlijk Opleidingsplan' (POP's) . Er moest in teams' aan producten gewerkt worden en de docent moest, 'op afroep' de individuele leervraag van de leerling kunnen beantwoorden. Dit had een aantal effecten:
- Er ging héél veel tijd zitten in het schrijven van POP's, PvA's, projectplannen, reflectieverslagen etc... (en in het corrigeren van deze)
- Leerlingen moesten zelf leren om te leren, dus, zoek het maar op op Wikipedia.
- Het aanleren van concepten, ideeën, (de logica achter bijvoorbeeld, Active Directory, DNS, routingprotocollen), gaat het snelste in een instructie-achtige omgeving, maar dát was 'verboden' (of onmogelijk ruimte waar 50 lln van 3 opleidingen door elkaar zitten).
- In een aantal examens was het zelfs mogelijk om te slagen, zonder enige technische vaardigheid, zolang 'het papierwerk', de verslagen, maar voldeden aan de eisen, immers het proces was goed gevolgd.

Door al het bovenstaande zijn MBO's, naar binnen gerichte organisaties geworden, er is, bij veel opleidingen onvoldoende aandacht voor de 'klant' van het MBO, het regionale bedrijfsleven. Er is bijna geen aandacht meer voor de inhoud van de opleiding, alles gaat om de 'vorm'.

* Het falen van het VMBO
- De laatste jaren wordt er in het MBO veel aandacht (tijd, geld) besteed aan rekenen en taal (ja rékenen en táál!). Dit omdat dit niet goed aangeleerd is op het VMBO. In het VMBO wordt het reken- en taalonderwijs niét verbeterd, kennelijk vinden we dat tegenwoordig een taak van het beroepsonderwijs. Niemand 'spreekt' het VMBO hier op aan.
- Afstromen is het nieuwe zittenblijven. In het middelbaar onderwijs, bleef je vroeger zitten, nu stroom je af naar een lager niveau. Effect is dat in iedere MBO-2 klas lln zitten met een HAVO-intelligentie die zich stierlijk vervelen. Studievaardigheden (huiswerk maken) worden onvoldoende aangeleerd in het VMBO.

* De maatschappij
- Tegenwoordig zijn teveel mensen van mening dat ieder maatschappelijk probleem, op school opgelost moet worden. Toename obesitas onder kinderen? Onderwijs moet er meer aandacht aan besteden. Onvoldoende maatschappelijke betrokkenheid onder jongeren? In het MBO wordt het vak 'burgerschapskunde' ingevoerd.
- Daarnaast is het 'klantdenken' doorgeslagen. 'We' denken dat we overal 'klant' zijn en dat is niet zo. In het ziekenhuis ben je geen klant maar patient, in contacten met de gemeente ben je geen klant maar burger. Een leerling in het beroepsonderwijs is geen klant maar leerling. De klant, de afnemer, is het regionale bedrijfsleven. Maar veel ROC's zien de leerlingen wél als klant. En dat leidt tot ongewenste situaties, leerlingen maar vooral ouders, gaan zich als klant gedragen (en zonder discriminerend te zijn, dit geldt vooral voor mondige, blanke middenklasse ouders, en dat is geen grap). Ouders zijn van mening dat hun kind, hun prinsje, geen fouten kan maken.Heeft 't prinsje zijn huiswerk niet gemaakt? Tja.. huiswerk maken is een verantwoordelijkheid van school, niet van ouders. Haalt 't prinsesje onvoldoendes? Tja.. het is ook een heel moeilijk vak, kan daar niet wat aan gedaan worden? Spijbelt een leerling structureel? Tja.. als hij op school komt mist hij de aansluiting met de stof....

* Verwachtingen waar misschien niet aan voldaan kan worden. Een MBO-applicatie ontwikkelaar zou (volgens mij), heel goed moeten zijn in app-development en het bouwen van webapplicaties. Ik weet niet of het reëel is om te verwachten dat je op het MBO full-blown C-dinges of Java ontwikkelaar kunt worden (waarmee ik niet zeg dat deze omgevingen niet langs mogen komen in de opleiding)

En tóch is het werken in het MBO gaaf, bijna alle leerlingen zijn gemotiveerd en, door wat 'creatief' met de regels omgaan kan je als docent heel veel bereiken. Ik begrijp dat docenten stuklopen, ik vind wél dat de leerlingen daar geen 'last' van mogen hebben.

Maar goed, er is veel mis in het MBO. Leerlingen, docenten, de rest van de maatschappij én dus jullie hebben daar 'last' van. Je kan dan een aantal dingen doen:
* Niets. Effect, er verandert niets.
* Je onvrede uiten op een forum als deze. Effect, je trapt op de tenen van een oud-docent MBO.
* Naar het lokale ROC gaan en je onvrede uiten. Effect, je krijgt een kopje slechte koffie, er wordt geknikt en je krijgt gelijk.
* Naar het lokale ROC gaan en aangeven dat je het onderwijs wil ondersteunen door mee te denken over de opzet hiervan. Effect, er verandert misschien iets op dat specifieke ROC. Maar laten we hopen dat er méér professionals dit ook gaan doen bij de ándere ROC's

--Nagekomen--
Gezien de vele kritiek op het MBO op GoT, heb ik een topic hierover geopend. Zie: De mislukking van het MBO-ICT onderwijs, wat nu?

[ Voor 1% gewijzigd door Bernard0343 op 21-09-2017 11:43 . Reden: Taalvoutjes ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 11:48
Ikzelf zou dan toch nog even die twee jaartjes niveau 4 doen. Al is het maar om iets achter de hand te hebben. Bovendien sta je niet een jaar stil.

Ik ga je wel alvast even zeggen, ik woonde ook in Zeeland, heb ook niveau 4 gedaan (in Vlissingen), en ben toen ook naar HBO gegaan. Daar zit ik overigens nog steeds. De keuze voor de HZ is misschien interessant, maar let op: Dit betreft de opleiding genaamd 'HBO ICT' en dit is heel wat anders wat ze geven in bijvoorbeeld Breda op Avans, de opleiding genaamd 'Informatica' (echt developer). Ze hebben op Avans nog een opleiding die 'Business IT & Management' waar mijn interesse totaal niet ligt. 'HBO ICT' op de HZ is een combinatie van deze twee opleidingen. Dus daar doe je minder developer werk en meer business en management werk.

En als je voor Avans zou kiezen, zou mijn voorkeur met de kennis die ik nu heb uitgaan naar de locatie Den Bosch. Ik heb daar een minor gevolgd en de docenten zijn daar toch een heel pak beter.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk. Ik zeg alleen: Let op, HBO-ICT is misschien wat anders dan je zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door xFeverr op 21-09-2017 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Bernard0343 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:32:
Beste @Aionicus, @Falcon,

Het sneue van het MBO is dat het kapot gereorganiseerd is. Vooraf,ik heb het salaris altijd netjes gevonden. Als je kiest voor de publieke sector weet je dat je minder verdient dan, mogelijk, in het bedrijfsleven.

...bla
- Daarnaast is het 'klantdenken' doorgeslagen. 'We' denken dat we overal 'klant' zijn en dat is niet zo. In het ziekenhuis ben je geen klant maar patient, in contacten met de gemeente ben je geen klant maar burger. Een leerling in het beroepsonderwijs is geen klant maar leerling. De klant, de afnemer, is het regionale bedrijfsleven. Maar veel ROC's zien de leerlingen wél als klant. En dat leidt tot ongewenste situaties, leerlingen maar vooral ouders, gaan zich als klant gedragen (en zonder discriminerend te zijn, dit geldt vooral voor mondige, blanke middenklasse ouders, en dat is geen grap). Ouders zijn van mening dat hun kind, hun prinsje, geen fouten kan maken.Heeft 't prinsje zijn huiswerk niet gemaakt? Tja.. huiswerk maken is een verantwoordelijkheid van school, niet van ouders. Haalt 't prinsesje onvoldoendes? Tja.. het is ook een heel moeilijk vak, kan daar niet wat aan gedaan worden? Spijbelt een leerling structureel? Tja.. als hij op school komt mist hij de aansluiting met de stof....
Ik begrijp wat je bedoeld en ben het met het grootste gedeelte van je verhaal eens. Ook het gedeelte hierboven. Dit is, als je het mij vraagt, een groot probleem van de wereldwijde samenleving. Ik heb hierover recent een filmpje gezien op youtube van Simon Sinek die zijn visie geeft over de millenials. Een groep geboren na 1984. Ik ben uit 1983 dus dacht de dans te ontspringen, maar ik herken het verhaal totaal! Ook bij mijzelf.

Door opgevoed te zijn met het bericht dat je speciaal bent, door beloond te worden voor hele normale dingen of zelfs dingen waarvoor je helemaal niet beloond moet worden (zijn voorbeeld is de troostprijs voor de laatste in de race) en door constant maar te horen dat je alles kan bereiken wat je wil heb je totaal geen realistisch beeld over wat nu daadwerkelijk de echte wereld is en hoe belonen (op wat voor manier dan ook) daadwerkelijk werkt. Successen moeten tegenwoordig elke week gevierd worden en wanneer een project pas na een jaar enig resultaat oplevert lijkt het alsof er niets gebeurd, want er is niks te vieren. Ook ikzelf ben onbewust nog steeds op zoek naar dat snel te halen resultaat, terwijl veel van mijn werk maanden of zelfs langer duurt.

Daarnaast ben ik ook helemaal niet speciaal! In tegendeel. Ik ben jantje modaal. Ik ben gemiddeld. Ik ben gewoon! Wellicht wat langer dan de gemiddelde nederlander en sinds de afgelopen jaren met wat minder haar, maar er is niets speciaals aan mij. Dit was een harde realiteit, maar ik ben veel gelukkiger en succesvoller sinds ik dat door heb.

Ouders die naar school komen om verhaal te halen bij de directe waarom hun kind niet voldoet aan de norm moeten eerst thuis eens het gesprek aan gaan. Ben je ervan bewust dat je kind net zo min speciaal is als je dat zelf bent. Dit betekend niet dat de lat naar de grond moet, maar dat betekend wel dat je op een totaal andere manier kunt gaan meten.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
lj_tree schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:48:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld en ben het met het grootste gedeelte van je verhaal eens. Ook het gedeelte hierboven. Dit is, als je het mij vraagt, een groot probleem van de wereldwijde samenleving. Ik heb hierover recent een filmpje gezien op youtube van Simon Sinek die zijn visie geeft over de millenials. Een groep geboren na 1984. Ik ben uit 1983 dus dacht de dans te ontspringen, maar ik herken het verhaal totaal! Ook bij mijzelf.

Door opgevoed te zijn met het bericht dat je speciaal bent, door beloond te worden voor hele normale dingen of zelfs dingen waarvoor je helemaal niet beloond moet worden (zijn voorbeeld is de troostprijs voor de laatste in de race) en door constant maar te horen dat je alles kan bereiken wat je wil heb je totaal geen realistisch beeld over wat nu daadwerkelijk de echte wereld is en hoe belonen (op wat voor manier dan ook) daadwerkelijk werkt. Successen moeten tegenwoordig elke week gevierd worden en wanneer een project pas na een jaar enig resultaat oplevert lijkt het alsof er niets gebeurd, want er is niks te vieren. Ook ikzelf ben onbewust nog steeds op zoek naar dat snel te halen resultaat, terwijl veel van mijn werk maanden of zelfs langer duurt.

Daarnaast ben ik ook helemaal niet speciaal! In tegendeel. Ik ben jantje modaal. Ik ben gemiddeld. Ik ben gewoon! Wellicht wat langer dan de gemiddelde nederlander en sinds de afgelopen jaren met wat minder haar, maar er is niets speciaals aan mij. Dit was een harde realiteit, maar ik ben veel gelukkiger en succesvoller sinds ik dat door heb.

Ouders die naar school komen om verhaal te halen bij de directe waarom hun kind niet voldoet aan de norm moeten eerst thuis eens het gesprek aan gaan. Ben je ervan bewust dat je kind net zo min speciaal is als je dat zelf bent. Dit betekend niet dat de lat naar de grond moet, maar dat betekend wel dat je op een totaal andere manier kunt gaan meten.
Wat een geweldig goed verhaal, ik kan het alleen maar met je eens zijn!

Pagina: 1