Beste @
Aionicus, @
Falcon,
Het sneue van het MBO is dat het kapot gereorganiseerd is. Vooraf,ik heb het salaris altijd netjes gevonden. Als je kiest voor de publieke sector weet je dat je minder verdient dan, mogelijk, in het bedrijfsleven.
In het MBO spelen een aantal zaken, die het onderwijs bepaald niet ten goede komen:
* De schaalvergroting door de komst van de ROC's. Midden jaren negentig zijn de zelfstandige MTS-en, MEAO's etc.. gefuseerd tot ROC's. Deze schaalvergroting zou geld besparen. Dat is niet gebeurd. Het effect is geweest dat aan de top van de ROC's een managementkaste is ontstaan die:
- Veel geld kost.
- Graag een monument voor zichzelf opricht. Denk hierbij aan al die nieuwe panden waarnaar ROC's de laatste decennia zijn verhuisd.
- Gefocust is op 'beleid' en 'vernieuwing', maar daar later meer over.
- Alle ROC's, alle opleidingen 'mogen' aanbieden. Vooral 'hippe' opleidingen (webdesign!), worden door té veel opleidingen aangeboden. In mijn woonplaats zit (I kid you not) tegenóver één van de laatste zelfstandige grafische opleidingen een ROC die ook grafische opleidingen aanbiedt. Er is in 'mijn' regio geen plek voor zoveel 'webdesigners'.
* Deze directielaag heeft in het middle-management veel mensen aangesteld die 'op hen lijken'. Veel opleidingsmanagers (afdelingshoofden, conrectoren) zijn, vakinhoudelijk, niet op de hoogte van de sector waar zij voor opleiden. Waar vroeger de directeur van de MEAO echt wel iets wist over de sector, is dat niet meer zo.De opleidingsmanager ICT, kan volgend jaar overgeplaatst worden naar de opleiding banketbakken. Hierdoor zijn alle 'beleidsposities' in het MBO, bezet door mensen die niets weten over de inhoudelijke finesses van hun 'klanten', het regionale bedrijfsleven. Vanuit het hoger- en middle-management is geen focus op de vakinhoud, maar vooral op onderwijsvernieuwing en generieke vakken. Het grootste deel van de scholingsbudgetten gaat hieraan op, het grootste deel van het beleid heeft hiermee te maken.
* Onderwijsvernieuwing, competentiegericht onderwijs, Veel tijd en geld is de laatste jaren besteed aan het vernieuwen van het MBO, middels het, inmiddels achterhaalde, 'competentiegerichte onderwijs. Leerlingen moesten gaan 'reflecteren' en het 'leerproces'werd belangrijker dan het product. Leerlingen moesten hun 'eigen leervraag' definiëren en deze vastleggen in een 'Persoonlijk Opleidingsplan' (POP's) . Er moest in teams' aan producten gewerkt worden en de docent moest, 'op afroep' de individuele leervraag van de leerling kunnen beantwoorden. Dit had een aantal effecten:
- Er ging héél veel tijd zitten in het schrijven van POP's, PvA's, projectplannen, reflectieverslagen etc... (en in het corrigeren van deze)
- Leerlingen moesten zelf leren om te leren, dus, zoek het maar op op Wikipedia.
- Het aanleren van concepten, ideeën, (de logica achter bijvoorbeeld, Active Directory, DNS, routingprotocollen), gaat het snelste in een instructie-achtige omgeving, maar dát was 'verboden' (of onmogelijk ruimte waar 50 lln van 3 opleidingen door elkaar zitten).
- In een aantal examens was het zelfs mogelijk om te slagen, zonder enige technische vaardigheid, zolang 'het papierwerk', de verslagen, maar voldeden aan de eisen, immers het proces was goed gevolgd.
Door al het bovenstaande zijn MBO's, naar binnen gerichte organisaties geworden, er is, bij veel opleidingen onvoldoende aandacht voor de 'klant' van het MBO, het regionale bedrijfsleven. Er is bijna geen aandacht meer voor de inhoud van de opleiding, alles gaat om de 'vorm'.
* Het falen van het VMBO
- De laatste jaren wordt er in het MBO veel aandacht (tijd, geld) besteed aan rekenen en taal (ja rékenen en táál!). Dit omdat dit niet goed aangeleerd is op het VMBO. In het VMBO wordt het reken- en taalonderwijs niét verbeterd, kennelijk vinden we dat tegenwoordig een taak van het beroepsonderwijs. Niemand 'spreekt' het VMBO hier op aan.
- Afstromen is het nieuwe zittenblijven. In het middelbaar onderwijs, bleef je vroeger zitten, nu stroom je af naar een lager niveau. Effect is dat in iedere MBO-2 klas lln zitten met een HAVO-intelligentie die zich stierlijk vervelen. Studievaardigheden (huiswerk maken) worden onvoldoende aangeleerd in het VMBO.
* De maatschappij
- Tegenwoordig zijn teveel mensen van mening dat ieder maatschappelijk probleem, op school opgelost moet worden. Toename obesitas onder kinderen? Onderwijs moet er meer aandacht aan besteden. Onvoldoende maatschappelijke betrokkenheid onder jongeren? In het MBO wordt het vak 'burgerschapskunde' ingevoerd.
- Daarnaast is het 'klantdenken' doorgeslagen. 'We' denken dat we overal 'klant' zijn en dat is niet zo. In het ziekenhuis ben je geen klant maar patient, in contacten met de gemeente ben je geen klant maar burger. Een leerling in het beroepsonderwijs is geen klant maar leerling. De klant, de afnemer, is het regionale bedrijfsleven. Maar veel ROC's zien de leerlingen wél als klant. En dat leidt tot ongewenste situaties, leerlingen maar vooral ouders, gaan zich als klant gedragen (en zonder discriminerend te zijn, dit geldt vooral voor mondige, blanke middenklasse ouders, en dat is geen grap). Ouders zijn van mening dat hun kind, hun prinsje, geen fouten kan maken.Heeft 't prinsje zijn huiswerk niet gemaakt? Tja.. huiswerk maken is een verantwoordelijkheid van school, niet van ouders. Haalt 't prinsesje onvoldoendes? Tja.. het is ook een heel moeilijk vak, kan daar niet wat aan gedaan worden? Spijbelt een leerling structureel? Tja.. als hij op school komt mist hij de aansluiting met de stof....
* Verwachtingen waar misschien niet aan voldaan kan worden. Een MBO-applicatie ontwikkelaar zou (volgens mij), heel goed moeten zijn in app-development en het bouwen van webapplicaties. Ik weet niet of het reëel is om te verwachten dat je op het MBO full-blown C-dinges of Java ontwikkelaar kunt worden (waarmee ik niet zeg dat deze omgevingen niet langs mogen komen in de opleiding)
En tóch is het werken in het MBO gaaf, bijna alle leerlingen zijn gemotiveerd en, door wat 'creatief' met de regels omgaan kan je als docent heel veel bereiken. Ik begrijp dat docenten stuklopen, ik vind wél dat de leerlingen daar geen 'last' van mogen hebben.
Maar goed, er is veel mis in het MBO. Leerlingen, docenten, de rest van de maatschappij én dus jullie hebben daar 'last' van. Je kan dan een aantal dingen doen:
* Niets. Effect, er verandert niets.
* Je onvrede uiten op een forum als deze. Effect, je trapt op de tenen van een oud-docent MBO.
* Naar het lokale ROC gaan en je onvrede uiten. Effect, je krijgt een kopje slechte koffie, er wordt geknikt en je krijgt gelijk.
* Naar het lokale ROC gaan en aangeven dat je het onderwijs wil ondersteunen door mee te denken over de opzet hiervan. Effect, er verandert misschien iets op dat specifieke ROC. Maar laten we hopen dat er méér professionals dit ook gaan doen bij de ándere ROC's
--Nagekomen--
Gezien de vele kritiek op het MBO op GoT, heb ik een topic hierover geopend. Zie:
De mislukking van het MBO-ICT onderwijs, wat nu?
[
Voor 1% gewijzigd door
Bernard0343 op 21-09-2017 11:43
. Reden: Taalvoutjes ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.