Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ZIggo IP adres verandert bij gebruik andere router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:14
Ik heb een Ziggo internet aansluiting met een Cisco EPC3212 modem (geen router functie, puur modem). Daarop heb ik een Draytek Vigor 2130 aangesloten. Omdat ik daar te weinig poorten op had heb ik hierachter een UniFi Switch 8 POE-150W gehangen waarop oa 2 Unifyi AP's via PoE.
Dat werkt op zich allemaal prima, maar omdat ik het wi-fi in de Draytek nu toch niet meer gebruik wil ik de Draytek vervangen door een EdgeRouter X (deze kan ik ook voeden via de Unifi switch, dus ik kan een hoop adapters en snoeren opruimen in de meterkast) maar wat ik merk als ik de ER-X aansluit op het modem is dat mijn Ziggo IP adres verandert.
Dat is op zich geen probleem maar ik vraag me af hoe dit kan en of het wel in orde is. De ER-X staat ingesteld voor DHCP van Ziggo. Je zou dan toch verwachten dat het IP adres hetzelfde zou blijven ? Als ik weer terug ga naar de Draytek dan verandert het IP adres ook weer mee. (modem wordt bij de omschakeling > 10 sec uitgezet)
Is het normaal/ok dat het Ziggo IP adres verandert bij wijzigen van de router achter het modem ?

Beste antwoord (via sanook op 20-09-2017 19:08)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja. Je DHCP lease is gekoppeld aan het mac-adres. Als je je router eruit trekt is je lease (ip adres) nog gewoon geldig (in vanuit het systeem gezien gewoon in gebruik). Een nieuw apparaat (andere router, dus ander mac-adres) vraagt en krijgt dus gewoon een nieuwe lease. Enige manier om dit te 'omzeilen' is door je nieuwe router hetzelfde macadres te geven op de WAN-zijde als je oude router. Dan krijg je vaak gewoon je bestaande IP.

Voor DSL/glasvezel-verbindingen met PPPoE werkt dit anders aangezien het IP daar gekoppeld kan zijn aan je PPPoE profiel/tunnel. Daar wordt geen DHCP voor gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 20-09-2017 18:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dhcp werkt op basis van Mac adres. Alleen door hetzelfde Mac adres te gebruiken behoud je het zelfde ip adres.

Acties:
  • Beste antwoord

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja. Je DHCP lease is gekoppeld aan het mac-adres. Als je je router eruit trekt is je lease (ip adres) nog gewoon geldig (in vanuit het systeem gezien gewoon in gebruik). Een nieuw apparaat (andere router, dus ander mac-adres) vraagt en krijgt dus gewoon een nieuwe lease. Enige manier om dit te 'omzeilen' is door je nieuwe router hetzelfde macadres te geven op de WAN-zijde als je oude router. Dan krijg je vaak gewoon je bestaande IP.

Voor DSL/glasvezel-verbindingen met PPPoE werkt dit anders aangezien het IP daar gekoppeld kan zijn aan je PPPoE profiel/tunnel. Daar wordt geen DHCP voor gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 20-09-2017 18:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:14
Duidelijk (en logisch), dankjewel !

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vorkie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:53:
Dhcp werkt op basis van Mac adres. Alleen door hetzelfde Mac adres te gebruiken behoud je het zelfde ip adres.
Nee, niet altijd. Bij *DSL-verbindingen wordt vaak iets anders (vpi/vci van de client-kant) gebruikt als unieke identifier, en daar veranderd je IP dus niet als je je modem verwisselt. Bij kabelnetwerken kan dat op dezelfde manier (die 'option-82' heet) maar Ziggo heeft er voor gekozen om dat niet zo te doen.

Er zijn meer variaties mogelijk. Een verre voorvader van Ziggo, A2000, gebruikte je DHCP Client ID om een voorgeconfigureerd IP uit te delen. Je moest dan iets als 'node-c-3fd3' in je modem instellen voordat je het goede IP kreeg..

Maar: meestal is het op MAC-adres.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
burne schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:11:
[...]

Nee, niet altijd. Bij *DSL-verbindingen wordt vaak iets anders (vpi/vci van de client-kant) gebruikt als unieke identifier, en daar veranderd je IP dus niet als je je modem verwisselt. Bij kabelnetwerken kan dat op dezelfde manier (die 'option-82' heet) maar Ziggo heeft er voor gekozen om dat niet zo te doen.

Er zijn meer variaties mogelijk. Een verre voorvader van Ziggo, A2000, gebruikte je DHCP Client ID om een voorgeconfigureerd IP uit te delen. Je moest dan iets als 'node-c-3fd3' in je modem instellen voordat je het goede IP kreeg..

Maar: meestal is het op MAC-adres.
TS heeft Ziggo en bridge modus en vond derhalve dus niet noodzakelijk om de gehele uitleg te geven over DHCP manieren, kan namelijk ook een hoop verwarring geven :)

Vroeger was alles anders, met de oude Arris modems custom firmware laden, hogere snelheden , beetje weggestopt in mijn geheugen ;)
Pagina: 1