Vraag

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
We laten een kleine caravan (2 m breed x 4 meter lang) op maat maken.
Daarin wil ik graag een audio (220 volt) laten monteren die ik zelf uitzoek.

Voor mij is het allerbelangrijkst:
• een mooi, zuiver en helder geluid (ik luister vooral naar klassieke muziek)
• maar harde muziek is uitgesloten (ik wil niet dat mijn buren het horen)

en daarnaast:
• de muziekbron is een externe (losse) harde schijf (met cd’s) en spotify, maar in principe zonder pc of laptop
• de boxen moeten vastgezet worden (los met spikes is dus geen optie)
• de boxen kunnen niet groot zijn: maximaal 30 x 25 cm
• eventueel kan er een subwoofer geplaatst worden (in feite onder de zitplek), maar bij voorkeur niet (want is een kwetsbare plek)

er zijn voor de boxen 2 plaatsen in de caravan mogelijk:
1: halverwege de caravan richting zitplek, hangend op een hoogte van 140 cm, of grotendeels ingewerkt in de kast daarboven
2: aan de achterkant van de caravan op de plaats van bovenkastjes, staand op een hoogte van 1.40 cm. (vanwege verlies aan bovenkastjes heeft dat niet de voorkeur)

Ik heb een heleboel vragen:
• hoe stream ik:
... • hoe leg ik het contact met de externe harde schijf (en kan ik die bedienen)
... • hoe leg ik contact met de tablet die Spotify ontvangt
• welke versterker/streamer bevelen jullie aan (wordt ingebouwd in een kast, maar hoeft natuurlijk geen inbouwapparaat te zijn)
• biedt de voorkeursplek (1) voldoende kwaliteit?
• de boxen kunnen bij 1 ingewerkt worden in de bovenkastjes, naar beneden gericht, maar ik heb geen idee of dat storend werkt
• hoe zouden jullie de boxen vastmaken (oftewel: gaan trillingen bij het gewoon vastschroeven de kwaliteit van het geluid verpesten, en wat kun je dan daaraan doen?)
• welke boxen bevelen jullie aan?
• mijn oog viel op de “Eltax Monitor III”, op Marktplaats goed te krijgen. Zou dat in jullie ogen een goed keus zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door livingtale op 20-09-2017 18:45 . Reden: vormgeving ]

rein van der meij

Beste antwoord (via livingtale op 22-09-2017 10:58)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Is een kleine stereoversterker met HDMI input geen optie, combineren met een chromecast en je kunt alles streamen vanaf je telefoon/tablet. Speakers plaatsen etc. lijkt me een kwestie van de juiste maten vinden en plaatsen. Subwoofer zou bij een beetje leuke boekenplankspeaker niet nodig hoeven zijn in een caravan.

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Waarom zoek je het niet in de categorie (12v) car audio?
Die Eltax monitors zijn wel erg lomp voor een 4*2 ruimte.

Heb je naast de Eltax trouwens nog wat kunnen vinden?
Het lijkt nu wel erg op een huiswerkopdracht namelijk

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Is een kleine stereoversterker met HDMI input geen optie, combineren met een chromecast en je kunt alles streamen vanaf je telefoon/tablet. Speakers plaatsen etc. lijkt me een kwestie van de juiste maten vinden en plaatsen. Subwoofer zou bij een beetje leuke boekenplankspeaker niet nodig hoeven zijn in een caravan.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou dan liever zoiets achter een 12v accu zetten:
Bluetooth, aux, usb, radio, cd en meer dan voldoende power om flink lawaai uit 4 speakers te krijgen. En dat allemaal in 1 klein kastje.
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1418571_BB_00_FB/kenwood-dpx-5000bt-autoradio-dubbel-din-4-x-50-w-usb-jackplug-bluetooth.jpg?x=520&y=520

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 20-09-2017 19:24 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• livingtale
Bedankt Switchie en JdM voor jullie reactie.
Het heeft me lekker aan het werk gezet.

Het idee van een chromecast via een HDMI ingang van een versterker sprak me zeer aan.
Heb nagezocht wat die kan:
http://www.chromecast-info.nl/mogelijkheden-chromecast/

Daar begint echter de twijfel: hoe leest een chromecast een externe harde schijf en hoe bedient je die dan?Volgens mij kun je normaliter toch geen harde schijf aansluiten op een tablet, bijvoorbeeld.
Kan dat überhaupt wel: een externe harde schijf streamen zonder pc?
Ik kom daar niet uit...

Wel over de speakers. Met viltjes moet dat lukken om die vast te zetten.
Gek genoeg ontdekte ik in mijn zoektocht naar reviews van de "Eltax Monitor III" de "Eltax Monitor III TB" met geïntgreerde versterker en mogelijkheid voor streamen. Best wel aantrekkelijk, alleen .... niet in Nederland te verkrijgen, zelfs niet via internet of Eltax zelf. Merkwaardig.

Ook 12 volt is best wel een optie, maar ik denk dat ik dan te veel krijg met te weinig kwaliteit.
En als er 1 ding is dat ik niet wil is het "flink veel lawaai". En "dat allemaal in 1 kastje" ... dat maakt mij dus wantrouwig
En volgens mij is er geen dus geen eenvoudige 12 volts versterker/streamer.
Daarnaast: de Kenwood die je laat zien: hoe zou dat dan werken met de harde schijf?

Harde schijf, OF USB stick by the way, want daar kan tegenwoordig meer muziek op dan ik wil meenemen!

rein van der meij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

En een USB stick, of een MicroSD past gewoon in je telefoon. Dan heb je dus ook geen HDD meer nodig die ergens op aangesloten moet worden indien je dat combineert met een chromecast ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 21-09-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Eventueel ter aanvulling (wellicht zie je het over het hoofd): je moet naast de chromecast ook nog een WIFI routertje in de caravan plaatsen, want de chromecast en telefoon zullen via dat WIFI netwerk met elkaar communiceren. De router die je kiest kan de meest simpele worden die je kunt vinden (lees goedkoop), aangezien de signalen nou niet bepaald zullen worden gehinderd in een caravan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

livingtale schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:27:
Ook 12 volt is best wel een optie, maar ik denk dat ik dan te veel krijg met te weinig kwaliteit.
Reden dat ik 12v voorstel is omdat deze gevoed kan worden door de accu van b.v. de auto.
Zo kun je onderweg, tijdens b.v. een korte stop, ook genieten van muziek, zonder afhankelijk te zijn van het lichtnet.
Qua kwaliteit maakt het overigens niets uit. Op 12v zal er gewoon een hogere stroom lopen.
En als er 1 ding is dat ik niet wil is het "flink veel lawaai". En "dat allemaal in 1 kastje" ... dat maakt mij dus wantrouwig
Dit zei ik puur om aan te geven dat een 12v installatie niet hoeft onder te doen voor een 220v versterker.
En volgens mij is er geen dus geen eenvoudige 12 volts versterker/streamer.
Juist legio. In principe is elke autoradio hier een mooi voorbeeld van.
Daarnaast: de Kenwood die je laat zien: hoe zou dat dan werken met de harde schijf?
Hangt heel erg van het model af.
Maar in principe gewoon usb inprikken en door de mappen scrollen op het device.
Harde schijf, OF USB stick by the way, want daar kan tegenwoordig meer muziek op dan ik wil meenemen!
Voor pakembeet 2 tientjes heb je tegenwoordig al een 128gb usb-stickje.
Even snel gerekend, kun je daar genoeg mp3'tjes op kwijt, om meer dan 50 dagen non-stop muziek te luisteren, zonder ook maar een keer, hetzelfde nummer te hoeven horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Ik zou inderdaad voor een autoradio gaan. Deze apparaten kunnen alles wat je wilt, het zit in een mooi kastje welke gemaakt is om in te bouwen en je kunt op accu werken.

Een Chromecast lijkt me maar omslachtig, aangezien je daarvoor een wifi netwerk moet realiseren.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 22-09-2017 23:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bijkomend voordeel van een accu is trouwens dat je deze onderweg kunt opladen met een relatief goedkoop zonnepaneeltje en dat je er b.v. ook gewoon een koelboxje of koffieapparaat achter kunt hangen en dus onderweg kunt genieten van je favoriete drankje.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik heb goede ervaring met deze Edifiers icm klassieke muziek: Edifier R1280T (Bruin) Versterker is ingebouwd dus die keuze is al voor je gedaan. Er is ook een iets duurdere variant met support voor bluetooth en digitaal (SPDIF) ingang: Edifier R1280DB Wood. Spotify met een tablet is dan erg makkelijk te doen. Hoe je je muziek afspeelt van een externe harddisk zonder computer... geen idee, misschien met zoiets als dit? http://www.seagate.com/nl/nl/consumer/backup/wireless-plus/ , al lijkt me dat weer meer gedoe opleveren...

Met Microsoft Groove in combinatie met OneDrive kan je trouwens je CD's op OneDrive zetten waarna je ze met Groove overal kan afspelen, dus ook via de tablet op je speakers. Begrijp dat zoiets ook met Google Music kan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:29

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou helemaal niets inbouwen. Vaak is de geluidskwaliteit toch al om te janken als je geen rekening houdt met akoestiek, dus het kan goed zijn dat de locatie voor die je nu voor je speakers hebt behaald helemaal niet lekker gaat klinken.

Ik zou het eerder zoeken in een goede bluetooth speaker of een draadloze koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Helaas, beste mensen.
Chromecast leek zo'n goed idee.
Maar Chromecast blijkt niet alleen wifi nodig te hebben, maar ook internet.
http://www.chromecast-inf...chromecast/#comment-23483

Wifi in de caravan kan, maar internet niet.

rein van der meij

Pagina: 1