Keuzelijst werkblad 1 met uitwerkingen blad 2.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Interlift
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
Hoi,

Ik heb op dit moment een soort dashboard gemaakt in Excel. Een onderdeel hiervan is een keuzelijst.
Nu wil ik de uitkomsten van die keuzelijst in een ander werkblad hebben.

Om dit met een voorbeeld toe te lichten:
Automerk: Renault, Audi, Volvo
Type: Twingo, Megane, Clio (Renault); A3, A4, A6 (Audi); V60, V70, V90 (Volvo)
Brandstof: Diesel, Benzine, Elektrisch
Bouwjaar: 2010, 2011, 2012, 2013

Iedere combinatie heeft een uniek nummer. Nu wil ik dat als ik kies voor: Audi - A3 - Benzine - 2012; dat ik alle unieke nummers (combinaties) zie die voldoen aan mijn keuzes. Als ik mijn keuze verander dan wil ik natuurlijk meteen de nieuwe lijst zien die voldoen aan mijn andere eisen.

Ik heb de keuzelijst al kunnen verwerken in een drop-down menu. Ik heb de optie van Geavanceerd Filter al geprobeerd waarbij Excel netjes alle combinaties uitwerkt die aan mijn eisen voldoet. Wijzig ik mijn eisen dan verwerkt Excel dit echter niet naar een nieuwe reeks.

Naar mijn idee zou dit wel met een Macro moeten kunnen maar hierin ben ik maar een beginneling. Ik weet dus nog weinig van VBA maar ik wil dit natuurlijk wel gaan leren. :)

Alle reacties

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:01
Als je VBA wilt leren, dan is (uiteraard) de eerste vraag: Wat heb je al geprobeerd om zelf op te lossen

• Interlift
Ik heb een paar eenvoudige macro's gemaakt met behulp van de Marco-recorder. Verder heb ik 1 macro mbv VBA gemaakt waarbij Excel uit een reeks met verschillende kleuren telt hoeveel van iedere kleur in die reeks te vinden zijn. Meer niet, ik heb echt basic ervaring met macro's en nog minder met VBA.
Met betrekking tot mijn vraag hierboven heb ik nog niks geprobeerd aangezien ik niet weet hoe ik dat moet doen of waar ik moet beginnen. Vandaar mijn post :) .

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:01
kijk eens of je hier wijs uit wordt:
https://www.extendoffice....from-closed-workbook.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
Bedankt voor het doorsturen van de link! De gegevens die opgehaald moeten worden komen echter uit hetzelfde document. Vanuit het eerste blad moet na het invoeren van de selectielijst een commando uitgaan naar het tweede blad die hier alle gegevens laat zien die voldoet aan het ingegeven criterium.

Ter aanvulling: ik ben op zoek naar een mogelijkheid of formule waarbij de functie vert.zoeken andersom gebruikt wordt. Met vert.zoeken kan ik aan de hand van een uniek nummer het bijbehorende automerk, type en brandstof vinden. Ik wil dit andersom doen. Dus aan de hand van het automerk, type en brandstof alle unieke nummers zien die voldoen aan die criteria.

[ Voor 38% gewijzigd door Interlift op 22-09-2017 11:36 ]