Speakers te oud?

Pagina: 1
Acties:

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Mijn vraag
Ik heb een surroundset geërfd(BNS Intelligent SDS-80) en ik vind die erg goed klinken.
Maar omdat deze best oud is wil ik aan de kenners vragen of dat deze set nog goed mee kan komen en of dat het echt goede speakers zijn? (ik heb echt geen idee, had eerst een Logitech setje aan de muur hangen(Z-5500)
Want de speakers zijn nogal groot en ik heb een dochtertje rondlopen(die alles graag omgooit).
Lang verhaal kort: kan ik deze speakers vervangen door kleine speakers en verlies ik dan kwaliteit, of lekker deze behouden? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onkyo TX-NR515
BNS Intelligent SDS-80

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reviews vind ik niet zo makkelijk omdat het een oude set betreft, ik kan zo niet vergelijken met bijvoorbeeld
een: HT-S5805.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Speakers hebben over het algemeen niet zoveel te lijden en kunnen vrij oud worden.
Maar het belangrijkste aspect, beantwoord je zelf in je eerste zin.
"en ik vind die erg goed klinken" is namelijk waar het uiteindelijk allemaal om draait bij speakers.

Wat betreft je dochtertje. Zou zij logischerwijs niet des te beter kunnen gooien met kleinere en lichtere speakers?
Sowieso zal je uit melkpakjes a la de Logitech nooit dezelfde "kwaliteit" krijgen als uit de significant grotere BNS'

Ik zou dus zeker de BNS' aanhouden!

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
Speaker ontwerpen zijn nooit oud want het draait maar om 1 ding goed geluid te weergegeven en dat concept is nog steeds zelfde als 100 jaar geleden gok ik?

Of je moet Bose heten en je speaker vol dsp spul gooien met zo goedkope mogelijk materialen en dan verkopen voor idiote prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zolang de foamranden nog niet gaar zijn, lekker laten spelen en genieten. Meestal zijn de foamranden het eerste aan de beurt door ouderdom namelijk, die worden bros.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Switchie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:54:
Speakers hebben over het algemeen niet zoveel te lijden en kunnen vrij oud worden.
Maar het belangrijkste aspect, beantwoord je zelf in je eerste zin.
"en ik vind die erg goed klinken" is namelijk waar het uiteindelijk allemaal om draait bij speakers.

Wat betreft je dochtertje. Zou zij logischerwijs niet des te beter kunnen gooien met kleinere en lichtere speakers?
Sowieso zal je uit melkpakjes a la de Logitech nooit dezelfde "kwaliteit" krijgen als uit de significant grotere BNS'

Ik zou dus zeker de BNS' aanhouden!
Die kleine speakertjes kan ik vastzetten aan de muur. Maar dat omgooien gebeurt per ongeluk als ze probeert op te staan of te gaan zitten. Dat gaat ook ooit over :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:34

Daniel36

vernieuwde formule

Lekker houden, protip uit ervaring helaas: met kleine kinderen nooit de kappen van je speakers halen...
De conussen zijn te leuk voor kleintjes om in te duwen.
-O-

• Arjantje72
ToFast schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:15:
Zolang de foamranden nog niet gaar zijn, lekker laten spelen en genieten. Meestal zijn de foamranden het eerste aan de beurt door ouderdom namelijk, die worden bros.
Foam zit er niet op, althans niet zichtbaar

• Arjantje72
Amdwarrior schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:08:
Speaker ontwerpen zijn nooit oud want het draait maar om 1 ding goed geluid te weergegeven en dat concept is nog steeds zelfde als 100 jaar geleden gok ik?

Of je moet Bose heten en je speaker vol dsp spul gooien met zo goedkope mogelijk materialen en dan verkopen voor idiote prijzen.
Ik dacht dat misschien omdat deze speakers zo oud zijn, dat de moderne techniek het wel ingehaald had.
Zodat bijvoorbeeld nu satellietspeakers beter klinken dan oude zuil speakers van vroeger :)

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
Arjantje72 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:36:
[...]

Ik dacht dat misschien omdat deze speakers zo oud zijn, dat de moderne techniek het wel ingehaald had.
Zodat bijvoorbeeld nu satellietspeakers beter klinken dan oude zuil speakers van vroeger :)
Satelliet speakers zijn juist veel minder leuk voor vrouwen vanwege omvang

Ik vind juist boekenplank luidspreker of vloerstaander speakers juist veel mooier :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:36
Arjantje72 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:36:
[...]

Ik begrijp je gedachte volkomen, maar bij speakers valt het inderdaad erg mee. De techniek is daarin niet veel veranderd, meer wat andere materialen. Overigens moet ik de eerste satellietspeakers die beter klinken als een paar zuilen nog tegenkomen ;)

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 14:57
Arjantje72 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:46:
Mijn vraag
Ik heb een surroundset geërfd(BNS Intelligent SDS-80) en ik vind die erg goed klinken.
Maar omdat deze best oud is wil ik aan de kenners vragen of dat deze set nog goed mee kan komen en of dat het echt goede speakers zijn? (ik heb echt geen idee, had eerst een Logitech setje aan de muur hangen(Z-5500)
Want de speakers zijn nogal groot en ik heb een dochtertje rondlopen(die alles graag omgooit).
Lang verhaal kort: kan ik deze speakers vervangen door kleine speakers en verlies ik dan kwaliteit, of lekker deze behouden? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onkyo TX-NR515
BNS Intelligent SDS-80

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reviews vind ik niet zo makkelijk omdat het een oude set betreft, ik kan zo niet vergelijken met bijvoorbeeld
een: HT-S5805.
BNS, Dikke prima als je het mij vraagt, ik gebruik naar volle tevredenheid mijn Symphony 120's (en al jaren :))

• Arjantje72
Duidelijk dus, ik houd gewoon de BNS aan.
Bedankt voor de reacties. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bert_K
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-10 20:52
BNS was een Nederlands merk dat hoogwaardige speakers maakte. BNS staat voor Brabant Noble Sound. Ik zou zeggen, laat je niet verblinden door de vormgeving van hedendaagse speakers, zoals die met blue tooth, ze zijn van plastic en dat is een heel slecht materiaal voor het functioneren als klankkast. Immers, in de klassieke muziek gebruiken ze ook geen plastic violen, om maar eens een vergelijking te maken.

Ik zie dat jouw speakers een mooie grote houten kast hebben, dat is alvast een groot voordeel voor de sound. En de drivers zijn technisch ook van hoge kwaliteit, dus dat zit wel goed. BNS testte haar producten zeer uitvoerig, en heeft gekozen voor een bepaalde sound.

Ik kan mensen echt waarderen wanneer ze audio apparatuur gebruiken die zichzelf heeft bewezen en wat ouder is. Zoveel beter dan maar weer nieuwe plastic troep kopen die na een aantal jaren bij het vuilnis moet.

Onderstaand artikel veegt heerlijk de vloer aan met mensen die audio willen maar geen speakers ;)

https://audio-creative.nl/column/column-4-november-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bert_K schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:53:
BNS was een Nederlands merk dat hoogwaardige speakers maakte. BNS staat voor Brabant Noble Sound. Ik zou zeggen, laat je niet verblinden door de vormgeving van hedendaagse speakers, zoals die met blue tooth, ze zijn van plastic en dat is een heel slecht materiaal voor het functioneren als klankkast. Immers, in de klassieke muziek gebruiken ze ook geen plastic violen, om maar eens een vergelijking te maken.

Ik zie dat jouw speakers een mooie grote houten kast hebben, dat is alvast een groot voordeel voor de sound. En de drivers zijn technisch ook van hoge kwaliteit, dus dat zit wel goed. BNS testte haar producten zeer uitvoerig, en heeft gekozen voor een bepaalde sound.

Ik kan mensen echt waarderen wanneer ze audio apparatuur gebruiken die zichzelf heeft bewezen en wat ouder is. Zoveel beter dan maar weer nieuwe plastic troep kopen die na een aantal jaren bij het vuilnis moet.

Onderstaand artikel veegt heerlijk de vloer aan met mensen die audio willen maar geen speakers ;)

Hier zal TS na 2,5 jaar vast wat aan hebben...

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49

FeaR

In GoT we trust

Bart ® schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:57:
[...]
Hier zal TS na 2,5 jaar vast wat aan hebben...
In principe is TS nog steeds actief hier (geen Hit and Run Tweaker) en voegt de post wel informatief iets toe. Deze kick kan mijns inziens niet veel kwaad.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18

Prachtig verhaal en 100% waar! Ik koester mijn 30 jaar oude Infinity Kappa 7 luidsprekers nog steeds, en die gaan nooit de deur uit. Foamrand van de woofers zijn 10 jaar geleden door Audiolab vervangen door een rubber variant. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch ben ik hier niet helemaal mee eens.
Toen ik een twee weg boekenplank luidsprekers naast oude Philips 3 weg systeem zette viel mij heel erg op hoe slecht het balans was in die Philips luidsprekers.

Sterker nog, de meeste boekenplank luidsprekers vindt ik beter in balans dan een hoop zuil luidsprekers. Wel is het waar dat je wat mist in het lage weergave maar daar voor krijg je wel heel veel terug in de rest van het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar Philips was dan ook geen toegewijd speakerbouwer, dat was een bedrijf die complete sets verkocht. Losse speakers zijn over het algemeen toch beter dan die alles in 1 sets, ook die oude sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 17:11
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:58:
Toch ben ik hier niet helemaal mee eens.
Toen ik een twee weg boekenplank luidsprekers naast oude Philips 3 weg systeem zette viel mij heel erg op hoe slecht het balans was in die Philips luidsprekers.

Sterker nog, de meeste boekenplank luidsprekers vindt ik beter in balans dan een hoop zuil luidsprekers. Wel is het waar dat je wat mist in het lage weergave maar daar voor krijg je wel heel veel terug in de rest van het geluid.
Je gehoor klopt, voor stemmen is het volume van ongeveer vier melkpakken voldoende, maar om goed laag en midden weer te geven, maar ook de dynamiek van een ruimte neer te zetten is toch het nodige kastvolme nodig wil je dit bij benadering zo goed mogelijk neerzetten. Dus voor het totale beeld tock maar een paar grote kasten neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sypie,

Dat zou wel kunnen kloppen.
In ieder geval is wel mijn ervaring dat high end door de jaren zeker verbeterd is. Al speelt desondanks een oude high end luidspreker nog steeds met gemak een nieuwe budget luidsprekers er uit mits die in goede staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya

Klipsch heeft een moi transmissielijn systeem, doe je het goed neem je een paar kleinere kasten voor midden en hoog, en werk je de transmissielijn weg ins je voer, dan kun je dansen vanaf 4 Hz, of wat je huiskamer weer kan geven natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satya,
Ik vind juist een goede midde en hoog erg belangrijk. Het is ook net wat je zelf het belangrijkst vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-10 21:43
Daniel36 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:16:
Lekker houden, protip uit ervaring helaas: met kleine kinderen nooit de kappen van je speakers halen...
De conussen zijn te leuk voor kleintjes om in te duwen.
-O-
Dit kan ik bevestigen.. heb onlangs 3 van mij wharfedale speakers "hersteld" door de conussen weer terug te duwen. (direct de kapjes weer gemonteerd :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:12:
Satya,
Ik vind juist een goede midde en hoog erg belangrijk. Het is ook net wat je zelf het belangrijkst vind.
Helemaal waar, en er zijn tegenwoordig een behoorlijk aantal niet al te grote kasten die midden en hoog goed doen en waarbij het laag voor de meeste muziek helemaal niet achter blijft. Wil nog altijd eens een paar Linn Majik 109 of Dynaudio focus 160's beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@satya Heb je meer info over dat TL systeem van Klipsch? Ik heb ook Klipsch staan (Synergy F3 resp F1) maar nog nooit gehoord dat dat, of een andere speaker van Klipsch, een TL speaker zou zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
The Eagle schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:09:
@satya Heb je meer info over dat TL systeem van Klipsch? Ik heb ook Klipsch staan (Synergy F3 resp F1) maar nog nooit gehoord dat dat, of een andere speaker van Klipsch, een TL speaker zou zijn.
Misschien gebruik ik een verkeerde naam, maar de grote glijbanen in de Klipsch luidsprekers noem ik TL.

Ik doel meer op de Klipshhorn of Klipsch La Scala AL5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72

Bedankt voor je reactie maar heb ondertussen Klipsch speakers en heb de BNS gedoneerd(onder andere omdat er met de BNS Sub problemen waren) aan een vriend die er erg blij mee is :)
Pagina: 1