Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om te switchen van werkgever. Nu heb ik aangegeven dat ik geen concurrentiebeding in mijn contract wil hebben. Een relatiebeding heb ik minder moeite mee want de relaties dat dit bedrijf heeft zijn kortstondig en ik zou het ook niet netjes vinden om relaties mee te nemen naar weer een eventuele andere werkgever. Nu is dit opgenomen in het concept arbeidsovereenkomst:

Wat vinden jullie hier van? Ik vind het nog deels naar een concurrentiebeding toegaan. Ondanks dat het artikel in de arbeidsovereenkomst zo niet wordt genoemd.
Relatiebeding

Werkgever exploiteert een regionaal .......... Er is veel concurrentie in deze
markt. Werknemer heeft als enige binnen de onderneming de functie ..........
en beschikt, dan wel gaat gedurende de arbeidsovereenkomst beschikken, over
gedetailleerde kennis over klanten van Werkgever alsmede alle andere bedrijfsinformatie.
Deze kennis is van strategisch belang voor Werkgever. Indien kennis over de
bedrijfsinformatie alsook kennis over klanten bij de concurrent terecht komt, heeft dit zijn
weerslag op de activiteiten als ..............
Werkgever heeft een kleine hechte organisatie, waarbij ook Werknemer meerdere taken
heeft en toegang heeft tot meerdere cruciale data zoals klantgegevens, prijzen (in- en
verkoop), verkoopontwikkelingen, prospects, strategieën, etc.
Naar het oordeel van Werkgever zijn dit zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen op grond
waarvan het volgende relatiebeding noodzakelijk en gerechtvaardigd is.

Het is Werknemer verboden om gedurende een periode van één jaar na het eindigen van
deze arbeidsovereenkomst, ongeacht de wijze waarop deze arbeidsovereenkomst eindigt,
zakelijke contacten te hebben, te onderhouden en/of aan te gaan op welke wijze dan ook
met (rechts)personen die bij het einde van de arbeidsovereenkomst behoren tot de kring
van relaties van Werkgever. Tot de kring van relaties behoren in elk geval ook alle
(rechts)personen waaraan Werkgever binnen één jaar voor het einde van de
arbeidsovereenkomst een factuur heeft uitgebracht.

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
In principe is dit echt een relatie beding. Wat verduidelijking:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er wordt specifiek gesproken over relaties en niet concurrenten, dus geldt het niet voor concurrenten. OVerigens zou ik het meeste moeite hebben met dit:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Moet jij bij gaan houden waar alle facturen naar toe gaan? Zijn er concurrenten die soms ook relatie zijn? Dat zijn zaken die uiteindelijk toch beperkend kunnen gaan zijn, zeker bij specifiek werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mythio op 21-09-2017 09:33 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit betekent dus ook geen contact onderhouden met relaties via LinkedIn: http://dirkzwagerarbeidsr...iebeding-een-overzicht-2/

Ik vind dit soort algemene clausules een beetje achterhaald. Je kunt ze vragen welk risico ze precies af willen dekken en of ze dat in een concreter relatiebeding willen opnemen (dat je geen klanten meeneemt naar je nieuwe werkgever bijvoorbeeld).

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
The devil is in the details, TS mag het eerste jaar na einde arbeidsovereenkomst geen zakelijke contacten onderhouden met relaties van de werkgever. Ik ben geen jurist, maar ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen. Ik vraag mij af of dit relatiebeding ook geldt voor leveranciers van werkgever. Vind je dit akkoord?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Verwijderd

Topicstarter
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:15:
The devil is in the details, TS mag het eerste jaar na einde arbeidsovereenkomst geen zakelijke contacten onderhouden met relaties van de werkgever. Ik ben geen jurist, maar ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen. Ik vraag mij af of dit relatiebeding ook geldt voor leveranciers van werkgever. Vind je dit akkoord?
Ja, want wij leveren een dienst die we zelf ontwikkelen. Leveranciers buiten de koffiebonen, de leasemaatschappij en de ict op het kantoor regelt hebben wij niet.

Verwijderd

Topicstarter
In het relatiebeding staat ook nog het woordje concurrenten. Vinden jullie dat dit er mag blijven staan?

• Bernard0343
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:19:
In het relatiebeding staat ook nog het woordje concurrenten. Vinden jullie dat dit er mag blijven staan?
Je bedoelt:
. Indien kennis over de
bedrijfsinformatie alsook kennis over klanten bij de concurrent terecht komt, heeft dit zijn
weerslag op de activiteiten als ..............
Dat vind ik eigenlijk wel keurig, werkgever geeft aan waaróm er overgegaan wordt tot het opnemen van een relatiebeding in een (tijdelijk) contract. Hiermee sluit werkgever, mogelijk, ook een aantal relaties (bijvoorbeeld de leverancier van de koffiebonen) uit. Daarnaast levert werkgever een dienst. Er zijn geen leveranciers van halffabricaten of onderdelen die onder dit beding vallen (toch?), en volgens mij is dit wat je wilt...

--off-topic---

[quote]
....want de relaties dat dit bedrijf heeft zijn kortstondig....
[/quote]

Doe je het dan wél veilig?

Verwijderd

Topicstarter
Een concurrent waar je af en toe mee samen werkt maar die je niet hoeft te betalen is dat ook een relatie?

• Bernard0343
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:37:
Een concurrent waar je af en toe mee samen werkt maar die je niet hoeft te betalen is dat ook een relatie?
Volgens mij wél, er is een overeenkomst (mondeling of schriftelijk) waarin de samenwerking geregeld is. Er is dus sprake van een 'relatie'. Dus hier moet je héél voorzichtig mee zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:54:
[...]

Volgens mij wél, er is een overeenkomst (mondeling of schriftelijk) waarin de samenwerking geregeld is. Er is dus sprake van een 'relatie'. Dus hier moet je héél voorzichtig mee zijn.
De samenwerking staat niet op papier en als er samengewerkt wordt wordt hier ook niet voor betaald. Sterker nog, je werkt allebei voor een andere opdrachtgever en behartigt die belangen voor die opdrachtgever. Maar je werkt in zeker zin wel samen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Mythio schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:58:

Moet jij bij gaan houden waar alle facturen naar toe gaan? Zijn er concurrenten die soms ook relatie zijn? Dat zijn zaken die uiteindelijk toch beperkend kunnen gaan zijn, zeker bij specifiek werk.
Laat de werkgever bij uitdiensttreding maar een uitputtend lijstje opleveren. Dan kunnen er twee dingen gebeuren; ofwel je krijgt een beknopt lijstje met daarop de belangrijkste. In dat geval lijkt het me duidelijk dat de werkgever dan ook een punt daarmee heeft. Het kan ook zijn dat je een lijst van drie ordners dik krijgt en dan is de werkgever duidelijk moeilijk aan het doen. Jammer, maar je hebt de omvang wel direct duidelijk waardoor het ook bij een rechtzaak makkelijker om aan te tonen dat er sprake is van een onredelijke opstelling door de werkgever.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:41
Yucon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:13:
[...]

Laat de werkgever bij uitdiensttreding maar een uitputtend lijstje opleveren. Dan kunnen er twee dingen gebeuren; ofwel je krijgt een beknopt lijstje met daarop de belangrijkste. In dat geval lijkt het me duidelijk dat de werkgever dan ook een punt daarmee heeft. Het kan ook zijn dat je een lijst van drie ordners dik krijgt en dan is de werkgever duidelijk moeilijk aan het doen. Jammer, maar je hebt de omvang wel direct duidelijk waardoor het ook bij een rechtzaak makkelijker om aan te tonen dat er sprake is van een onredelijke opstelling door de werkgever.
Niemand gaat eerst uit dienst en dan op z'n dooie gemak kijken waar hij daarna eens gaat werken. In de praktijk vind je een mooie andere baan, je gaat akkoord met je nieuwe werkgever, dan licht je je huidige werkgever in en die gaat stuiteren en zwaaien met het beding.

• Bernard0343
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:13:
[...]

De samenwerking staat niet op papier en als er samengewerkt wordt wordt hier ook niet voor betaald. Sterker nog, je werkt allebei voor een andere opdrachtgever en behartigt die belangen voor die opdrachtgever. Maar je werkt in zeker zin wel samen.
Het lijkt wel of je in dienst treedt bij werkgever A om later te kunnen overstappen naar werkgever B. Maar ik denk dat dit niet je bedoeling is. In dit geval kan het ijs dunner zijn dan je zou willen, er wordt 'in' zekere zin' wel samengewerkt. Dit is echter geen formele samenwerking, er staat niets op papier.Maar je werkgever kan je moeilijk verbieden om over te stappen naar een bedrijf dat hij in de afgelopen 365 dagen gebeld heeft. Mocht je overstappen, dan moet het héél duidelijk zijn dat je geen werkzaamheden kan verrichten voor de klanten van je dan ex-werkgever en dat je niet betrokken bent bij acquisities bij deze klanten. Verder zal veel afhangen van de manier waarop je vertrekt.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:13:
[...]

Het lijkt wel of je in dienst treedt bij werkgever A om later te kunnen overstappen naar werkgever B. Maar ik denk dat dit niet je bedoeling is. In dit geval kan het ijs dunner zijn dan je zou willen, er wordt 'in' zekere zin' wel samengewerkt. Dit is echter geen formele samenwerking, er staat niets op papier.Maar je werkgever kan je moeilijk verbieden om over te stappen naar een bedrijf dat hij in de afgelopen 365 dagen gebeld heeft. Mocht je overstappen, dan moet het héél duidelijk zijn dat je geen werkzaamheden kan verrichten voor de klanten van je dan ex-werkgever en dat je niet betrokken bent bij acquisities bij deze klanten. Verder zal veel afhangen van de manier waarop je vertrekt.

Succes!
Dat eerste zeker niet. Echter ik wil mezelf niet compleet vast zetten.

• Bernard0343
  • Nu online
Volgens mij ben je er als de laatste zin als volgt gewijzigd wordt:
"Tot de kring van relaties behoren enkel alle
(rechts)personen waaraan Werkgever binnen één jaar voor het einde van de arbeidsovereenkomst een factuur heeft uitgebracht."

Hiermee sluit je concurrenten en leveranciers uit van het beding. Alleen klanten vallen onder het relatiebeding.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:53
Bernard0343 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:55:
Volgens mij ben je er als de laatste zin als volgt gewijzigd wordt:
"Tot de kring van relaties behoren enkel alle
(rechts)personen waaraan Werkgever binnen één jaar voor het einde van de arbeidsovereenkomst een factuur heeft uitgebracht."

Hiermee sluit je concurrenten en leveranciers uit van het beding. Alleen klanten vallen onder het relatiebeding.
Want een inkoopfactuur is geen factuur?

Nee, ik vind het beding persoonlijk te breed. Laat ze maar verder specificeren bij wie je niet aan de slag mag. Als dit bij mijn werkgever erin stond zou ik zomaar 50% van de bedrijven kunnen afstrepen die ik ook interessant vind om te werken.

Verder weet je bij een beetje grotere organisatie echt niet met welke klanten en leveranciers er zaken gedaan wordt. Ik zou het laten specificeren. Of beter nog, laat ze maar een lijst van bedrijven aanleveren in je contract. Dan kan je wel tekenen.

In een tijdelijk contract is een relatiebeding trouwens niet toegestaan. Zo ben je er helemaal makkelijk vanaf. Ik neem even aan dat je geen OT contract meteen krijgt. https://www.fnv.nl/themas/contract/relatiebeding/

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Bernard0343
  • Nu online
Van de site van de FNV:
"In tijdelijke contracten die zijn afgesloten na 1 januari 2015 mag geen relatiebeding meer staan. Alleen als je werkgever een zogenaamd zwaarwegend bedrijfsbelang heeft."

Werkgever doet een beroep op dit zwaarwegend bedrijfsbelang en omschrijft dit belang.

Goh, inkoopfacturen. Ik weet niet hoeveel bedrijven zélf nog inkoopfacturen verzenden. Nu ja, dan wijzig je 'factuur' in 'verkoopfactuur'. Daarnaast zegt TS ook iets over de leveranciers...

Tot slot, TS geeft aan dat de klantrelaties 'kortstondig' zijn (ik denk aan een begrafenisonderneming ;)) dit maakt het voor werkgever onmogelijk om, bij indiensttreding al een lijst van relaties aan te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Bernard0343 op 20-09-2017 21:34 ]

Pagina: 1