EHBO - opleiding en vereniging

Pagina: 1
Acties:

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43
Ik heb via Livis (heette voorheen IedereenEHBO) een EHBO-cursus gedaan. Niet aan te raden wat mij betreft, want je mist toch echt wel heel veel kennis, plus dat je niet eens een boekje als naslagwerk hebt. Je hebt een aantal fimpjes dat je kijkt, met wat afsluitende vragen. Tevens heb je 1 praktijk-avond, waarin je een heel klein beetje verbandleer krijgt, leert met een AED te werken, en reanimatie leert toe te passen. Hierna ben je gediplomeerd EHBO'er.

Wat wel een voordeel is: het is goed betaalbaar (de goedkoopste die ik kon vinden), en de echte basis krijg je wel mee.

Afgelopen jaar heb ik EHBO-diensten gedraaid bij Campzone, en ik merkte dat ik toch echt veel te weinig kennis had. Geen grote blunders begaan uiteraard, maar ik moest er regelmatig wel iemand bij roepen die meer kennis en ervaring had.

Ik wil dus lid gaan worden van een EHBO-vereniging, in Leiden. Maar de sites van de verenigingen blinken niet uit in duidelijkheid, ik heb ze dus maar gemaild. Ik heb ook het Rode Kruis Leiden gemaild, maar hun mailadres klopt kennelijk niet, de mail komt terug. Hen heb ik dus maar gebeld en ingesproken op de voicemail.

Nu ben ik benieuwd of er hier meer mensen ervaring hebben met EHBO-opleidingen en -verenigingen, en of iemand toevallig een goede in Leiden weet :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.opleidingenlumc.nl/ verzorgt ook meerdere opleidingen. En volgens mij kan je via de Universiteit Leiden ook een traject volgen maar weet niet of dit alleen voor studenten en/of medewerkers is. Heb je BRHM al een belletje gegeven of zij cursussen geven of afnemen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 12:05
Ik zelf heb zowel mijn herhalingen als eerste EHBO cursus via het Rode Kruis gedaan. Al hoewel ik de uitgebreide versie heb gedaan duurde het wel langer dan 1 praktijk-avond, het waren 2 volledige dagen van 10 uur per stuk. De normale EHBO cursus van het Rode Kruis is eenmalig 8 uur klassikaal. Wat ik erg fijn vond was dat er ook gebruik werd gemaakt van een lotus, of te wel een andere vrijwilliger die bepaalde dingen acteerde waarop gereageerd diende te worden. Al met al ben ik wel tevreden over de cursussen van het Rode Kruis. Helaas wel in Amsterdam.
Als ik goed heb onthouden geeft het Oranje Kruis vergelijkbare cursussen, alleen doen ze of bepaalde stappen net iets anders of deden ze andere hulpsituaties er extra bij. Weet niet meer goed welke het precies was.

Even iets anders, de ehbo app van Rode Kruis is aan te raden, aangezien deze zowel AED locaties aangeeft en stappenplan heeft voor bepaalde aandoeningen.

EDIT: Wat betreft de kosten, veel ziektekostenverzekeringen vergoeden een EHBO cursus dus mogelijk kan je de kosten van deze of de mogelijk nieuwe (deels) vergoed krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pompi op 20-09-2017 15:38 ]

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 17:58

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Als Scout houd ik mijn EHBO-skills natuurlijk bij via de MES (https://mes.scouting.nl/)
Elk jaar (een enorm gezellig) herhalingsweekend, met een 'grote ramp' met meerdere Lotussen en alle kennis is weer op peil :)

(Daarnaast elk half jaar herhaling reanimatie en AED)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Ardana
MAX3400 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:19:
https://www.opleidingenlumc.nl/ verzorgt ook meerdere opleidingen. En volgens mij kan je via de Universiteit Leiden ook een traject volgen maar weet niet of dit alleen voor studenten en/of medewerkers is.
Ik zie hier geen EHBO-zaken tussen staan.
Heb je BRHM al een belletje gegeven of zij cursussen geven of afnemen?
Wat is BRHM? En het gaat me op dit moment in eerste instantie dus niet om een cursus: het certificaat heb ik al.

Ik zoek juist een EHBO-vereniging om m'n kennis uit te breiden, en vooral in de praktijk te brengen.

@Oscar the Grouch, helaas heb ik nooit iets gehad met Scouting, vraag me dus af of dit wel iets voor mij zou zijn. Heb echter wel veel ervaring met MES-teams, heb jarenlang naar The Summoning gegaan en daar was altijd een vast team van MES.

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:15:
Ik heb ook het Rode Kruis Leiden gemaild, maar hun mailadres klopt kennelijk niet, de mail komt terug. Hen heb ik dus maar gebeld en ingesproken op de voicemail.
Je kunt gewoon 'bestellen': https://shop.rodekruis.nl/cursus-uitgebreide-eerste-hulp. Is inderdaad 2x 10 uur. Redelijk intensieve dagen kan ik je vertellen, maar dan heb je wel de meest uitgebreide EHBO cursus die er is. En daarna kun je dus Rode Kruis-vrijwilliger worden.
Nu ben ik benieuwd of er hier meer mensen ervaring hebben met EHBO-opleidingen en -verenigingen,
Geen ervaring met een vereniging, maar ik heb me wel aangemeld voor hartslagnu. Dan krijg je een SMS of melding op je telefoon als er ergens een reanimatie in de buurt nodig is. Tot nu toe 3 meldingen gehad, maar 2x was ik niet thuis (nieuwe App werkt op basis van GPS locatie geloof ik) en een keer had ik gedronken dus kon ik ook niet reageren :(. Gelukkig worden er per melding ook veel vrijwilligers opgeroepen dus je bent niet verplicht te reageren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 18:49 ]

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:25
Ik ben zelf instructeur (Het Oranje Kruis, Rode Kruis, NRR) en kan je in de eerste plaats geruststellen: na alleen een opleiding is het heel normaal dat je twijfelt tijdens het handelen. De zekerheid komt pas na de nodige ervaring. Tijdens je diensten en herhalings-/verdiepingslessen bouw je de nodige kennis en ervaring op.

Ik geef zelf geen les in Leiden, maar kan wel voor je rondvragen als je nog niets gevonden hebt. Stuur maar een PM als je meer wilt weten.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:51
Hoeveel lessen heb je gehad dan?
Hier bij de vereniging krijg je 14 lessen van 2 uur, en een examen.

Oh ja, totaal kost dat € 200,- incl. materiaal, examen, en boekje.

[ Voor 25% gewijzigd door Aardappel op 21-09-2017 16:53 ]

• Cass Casey
Zo hoort het in mijn ogen ook. Instituten als Livis bieden je voor een relatief lage prijs een online cursus aan en vier uur praktijk. Daar heb je eigenlijk bar weinig aan. Bij EHBO-verenigingen (KNV EHBO afdelingen) worden opleidingscursus inderdaad meestal in 14 tot 16 lessen gegeven, waardoor je de handelingen veelvuldig kan oefenen onder toeziend oog van een instructeur.

• Touchdomex
  • Laatst online: 22:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ardana schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:32:
[...]

@Oscar the Grouch, helaas heb ik nooit iets gehad met Scouting, vraag me dus af of dit wel iets voor mij zou zijn. Heb echter wel veel ervaring met MES-teams, heb jarenlang naar The Summoning gegaan en daar was altijd een vast team van MES.
Gewoon eens langs gaan bij dat soort dingen desnoods om te kijken. Is vaak wel ruimte voor. Eventjes contact opnemen werkt bij dat soort dingen het beste.

Of gewoon kijken of je eens mee kan met @Oscar the Grouch :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Ardana
Potato42 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:41:
Hoeveel lessen heb je gehad dan?
Hier bij de vereniging krijg je 14 lessen van 2 uur, en een examen.
Stuk of 10-20 filmpjes van 3-5 minuten, wat vragen over die filmpjes (ik geloof dat dat gold als het examen), en 'n praktijkavond van 'n uur of 4.

https://livis.nl/product/ehbo-bij-volwassenen Ze adverteren zelf met 4-6 uur on-line, en 4 uur praktijk. En ja, ze zijn gecertificeerd door het Rode Kruis en je krijgt een certificaat van het Rode Kruis.

Niet heel vreemd dat ik het gevoel heb niet echt 'n goede basis te hebben volgens mij :)

Maar ik heb idd contact opgenomen met Rode Kruis Leiden, en ga dinsdag eens kijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 21-09-2017 16:50 ]

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
ALMTS in Den Haag. Staat op veel evenementen en zoeken vaak nieuwe medewerkers. Je wordt ingezet als EHBO-er en kan aanvullende cursussen doen voor First Responder en afhankelijk van je opleiding (arts of verpleegkundige) nog meer.

Werken veel studenten van Erasmus en Leiden.

(Nee geen aandelen, ken de eigenaar wel goed)

• daredevil__2000
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11 16:23
ardana de zekerheid krijg je door veel inzetten te doen. Een cursus is leuk als basis maar van de praktijk leer je veel meer. En door te leren van de fouten die je misschien maakt wordt je alleen maar beter.

Je deed het volgens mij toch prima tijdens Campzone ;) Dat je vragen aan ons stelt is juist waar je jezelf door verbeterd. Er zijn er genoeg binnen de EHBO die zelf gaan lopen dokteren.

Mijn ervaring komt ook van gewoon heel veel evenementen draaien. Ik heb ook diverse evenementen gedraaid van 50.000 en meer. Doordat daar veel gebeurd krijg je wat sneller ervaring mee dan tijdens een campzone waar niet zo heel veel gebeurd ;)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 17:53
Ik heb een paar jaar geleden een cursus EHBO gedaan bij de plaatselijke EHBO vereniging. Nou hoef ik dingen maar 1 keer te horen om ze te onthouden - meestal dan - dus probleemloos het examen gehaald. Geen enkel probleem om een slachtoffer te verplaatsen, stabiele zijligging, reanimeren - de routine zat er in.

Maar daarna, de jaarlijkse oefeningsavond van de vereniging, herhalingslessen en vooral veel werken met lotusslachtoffers - dat vond ik nog veel inzichtelijker, leerzamer: omgaan met mensen, inleven in problemen en mensen. Dus wat ik er van heb meegekregen is dat je EHBO prima kan leren uit een boekje, maar bruikbaar toepassen pas door het veel te doen (in het echt, dan wel met Lotus-slachtoffers enzo).

Helaas ook wel geleerd dat het dus niet echt iets voor mij is... ie-de-re keer weer sloeg ik vast, had ik geen idee waar ik bij een 'echt' slachtoffer moest beginnen. Dus, laten verlopen, ben nu ex-EHBO-er...

• Ardana
Vanavond de eerste avond gehad bij Rode Kruis Leiden :) Dat gaan we dus vaker doen, en ook inzetten bij evenementen :)

• Ardana
Zo, even een update.

Ik zit nu bijna 4 maanden bij het Rode Kruis en heb al div. inzetten achter de rug. Tot nu toe bevalt het prima.

Wel word ik net geconfronteerd met een stukje lesmateriaal, waarin het gaat over de grondbeginselen van het Rode Kruis: voor iedereen, overal, en altijd. Dat klinkt heel vriendelijk en menslievend, toch? Als voorbeeld werd gegeven dat ze ook een Rode Kruis-post opgezet hebben bij een demonstratie van neo-nazi's. En dat zette me aan het denken.

Ben ik niet toch te bekrompen? Let wel: als ze hulp nodig hebben, en ik ben er bij, zal ik ze sowieso helpen. Niet helpen zou niet eens in me op komen, ongeacht wie er voor me zou liggen, of het nou de grootste crimineel is, of wat hij of zij ook aanhangt. Wil ik echter actief mee helpen door zo'n post te bemannen? Ik vind het lastig eigenlijk...

Maar goed, dit lijkt me meer iets om intern te bespreken, en anders voor AWM :P

Anyway, ik vind het echt onwijs leuk, ga ook zeker door, ook met het behalen van aanvullende certificaten en zou graag ook meer aandacht willen voor bijv. andere initiatieven van het Rode Kruis, zoals Ready2Help, waarbij je je kan opgeven om bij grootschalige calamiteiten, op incidentele basis te helpen :)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:19

defiant

Moderator General Chat
Ardana schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:15:
Wel word ik net geconfronteerd met een stukje lesmateriaal, waarin het gaat over de grondbeginselen van het Rode Kruis: voor iedereen, overal, en altijd. Dat klinkt heel vriendelijk en menslievend, toch? Als voorbeeld werd gegeven dat ze ook een Rode Kruis-post opgezet hebben bij een demonstratie van neo-nazi's. En dat zette me aan het denken.
Het ligt natuurlijk een beetje in het verlengde van de Eed van Hippocrates voor artsen, die EHBO'ers niet hoeven af te leggen als ik het goed heb begrepen. Je stelt de hulp los van de politiek maatschappelijke standpunten van mensen. Neo-nazi's zijn natuurlijk een makkelijk voorbeeld, maar de scheidslijn kan al heel snel erg dun worden met andere grensgevallen, bijvoorbeeld motorclubleden. Ik denk dan altijd maar zo, de kans dat je wordt ingezet bij een neo-nazi demonstratie lijkt me zeer klein (tenzij je toevallig bij een demonstratie hotspot zit) en dus is het gewetens dillema is vooral theoretisch :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Ardana
defiant schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:00:
[...]

Het ligt natuurlijk een beetje in het verlengde van de Eed van Hippocrates voor artsen, die EHBO'ers niet hoeven af te leggen als ik het goed heb begrepen. Je stelt de hulp los van de politiek maatschappelijke standpunten van mensen. Neo-nazi's zijn natuurlijk een makkelijk voorbeeld, maar de scheidslijn kan al heel snel erg dun worden met andere grensgevallen, bijvoorbeeld motorclubleden. Ik denk dan altijd maar zo, de kans dat je wordt ingezet bij een neo-nazi demonstratie lijkt me zeer klein (tenzij je toevallig bij een demonstratie hotspot zit) en dus is het gewetens dillema is vooral theoretisch :)
Niet helemaal. Een van m'n eerste inzetten was bij een taptoe. Da's zo'n militair-muziek-ding. En aangezien ik écht pacifist en anti-leger ben, moest ik wel even slikken toen ik daar aankwam: ik had niet gekeken bij wat voor evenement ik inzet zou draaien. Ik heb het evenement gewoon gedraaid hoor, maar had het er wel even moeilijk mee.

• Cass Casey
Die twijfels zijn geen enkel probleem. Niets menselijks in ons vreemd. Ik ben zelf instructeur bij het RK en vertel mijn cursisten eerlijk hoe ik er over denk. In beginsel help ik iedereen die onwel wordt of gewond raakt, zolang mijn eigen fysieke of mentale veiligheid niet in gevaar komt. Fysieke veiligheid is simpel uit te leggen: als er een vechtpartij gaande is en iemand krijgt een bloedneus, blijf ik op een afstand. De kans is dan te groot dat de tegenstanders van het slachtoffer mij belagen als ik ga helpen. Mentale veiligheid is lastiger (ik weet niet eens of het een werkelijke term is...). Maar extreem voorbeeld: als een terrorist aan het rennen is met een bom in zijn armen om ergens neer te gooien, maar onderweg struikelt over een paaltje en z'n enkel verstuikt, kan ik hem gaan helpen, maar als hij daarna (vanwege zijn prachtige steunverband) doorhinkelt en een winkelcentrum opblaast, zal ik me toch niet goed voelen. (excusez-moi voor de lange zin)

Het is voer voor flinke dialogen. Maar bedenk: het zijn grondbeginselen. Basisprincipes. Geen wetten. Dus ja: in beginsel/in principe ben je namens het Rode Kruis hulpverlener voor iedereen. Op zich niet vreemd: ook in onze strafwet staat dat je verplicht bent hulp te verlenen aan een ieder die het nodig heeft (wat overigens dus wel een wet is en je bent dus inderdaad strafbaar als je dit niet doet). Alarmlijn bellen is dan vaak al voldoende.

Probeer bij een slachtoffer te focussen op zijn/haar onwelwording/verwonding en niet op zijn kleding (uniform, kostuum of zwerver) of andere persoonlijke eigenschappen. Zeker als pacifist zou je toch makkelijk het uniform moeten kunnen negeren? Het zijn gewoon je medemensen. Goed, ze hebben wellicht een beroep waar jij niet achter staat, maar ja.. dat heb ik met zoveel mensen. Heb ook hooligens behandeld, terwijl ik toch redelijk anti-voetbal ben. En zeker anti-hooligan...

Even afsluitend: denk er niet te zwaar over. Jij zal als regulier EHBO'er niet in de frontlinie van een oorlog terecht komen waar je de vijand moet behandelen. En als je tijdens een dienst hier echt niet over je persoonlijke drempel kan stappen, dan laat je je collega toch handelen en doe jij de adminstratie/assistentie?

Succes!

• Ardana
Ow, als ik me opgeef voor een inzet, zal ik iedereen behandelen. Net als dat, wanneer ik een slachtoffer in nood tegen kom, ik deze zal helpen, ongeacht plaats, kleding, etc. Als ik toevallig langs een neo-nazi-betoging fiets, en zie een deelnemer aan die betoging met een verwonding of ongeval: ik zal stoppen en kijken of ik diegene kan helpen. Nog onafhankelijk van of ik op dat moment m'n kleding aan heb of niet. Dat is nl. sowieso mijn overtuiging: iedereen heft recht op een humane behandeling en hulp.

Zo'n extreme situatie als jij hem schetst zal gelukkig niet snel voorkomen, maar ik weet zeker dat ik levensreddende handelingen zou uitvoeren, indien noodzakelijk. Of ik hem ook zover zou oplappen dat hij die bom zou kunnen plaatsen, geen idee... Ik vind het wel mooi voer voor discussie idd :)

De vraag voor mij is meer of ik me wil opgeven voor inzet bij een evenement waar ik principieel op tegen ben. Voor mij voelt dat toch anders... Botsing van principes zeg maar.

Snap je het verschil?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 17:53
Ardana schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:15:
De vraag voor mij is meer of ik me wil opgeven voor inzet bij een evenement waar ik principieel op tegen ben. Voor mij voelt dat toch anders... Botsing van principes zeg maar.

Snap je het verschil?
Beetje het verschil tussen iemand helpen die een ongeluk krijgt als je daar toevallig bij bent, of dat je 'medeschuldig' bent aan het faciliteren van een fascistische demonstratie. Als ze graag willen demonstreren, prima - maar dan mogen ze zelf de EHBO voorzieningen regelen, lijkt mij.

• Ardana
vanaalten schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Beetje het verschil tussen iemand helpen die een ongeluk krijgt als je daar toevallig bij bent, of dat je 'medeschuldig' bent aan het faciliteren van een fascistische demonstratie. Als ze graag willen demonstreren, prima - maar dan mogen ze zelf de EHBO voorzieningen regelen, lijkt mij.
Ja, dat inderdaad. Dat vind ik lastig.

• Cass Casey
Ah, zo. Tja. Ik geef me alleen op voor de diensten die ik interessant vind qua EHBO of activiteit. Een risicovolle demonstratie zou ik wel doen. Niet vanwege het onderwerp waarover gedemonstreerd wordt, maar vanwege de te verwachte incidenten. Interessanter dan EHBO op een tentoonstelling of zo. Maar ik geef me soms ook op voor diensten die weinig risicovol zijn, maar waar het evenement interessant is.

Dus: nee, je steunt geen voor- of tegenstanders als hulpverlener bij een demonstratie. De organisator is voor de vergunning verplicht vanuit de GHOR om EHBO te regelen. Van een simpele EHBO-koffer op de locatie tot een enorme organisatie inclusief meldkamer, zoals op de Vierdaagse van Nijmegen. Regelmatig wordt het Rode Kruis hiervoor ingehuurd en jij bent werknemer (betaald middels je "gratis" EHBO opleidingen) van het Rode Kruis. Dus je bent gewoon aan het werk eigenlijk. Het zegt niets over of je iets steunt. Bij een voetbalwedstrijd weet ik vaak niet eens voor wie de supporter komt. Maar dat zegt vooral iets over mijn kennis van voetbal... ;-)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-11 08:57
ik ben erg benieuwd of je nog steeds ordekruis vrijwilliger bent?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

alwind schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:33:
ik ben erg benieuwd of je nog steeds ordekruis vrijwilliger bent?
@Ardana :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Ardana
Ik wel idd. Met veel plezier :)

Pagina: 1