Pair Bonding toch mogelijk door alarmlijn aan te vragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:23
Ik heb nu een VDSL-verbinding met ongeveer 50/10 Mb/s. Niet abominabel, maar nu zag ik dat je dubbele snelheid kunt krijgen door beide aderparen te gebruiken die je huis binnenkomen middels 'pair-bonding'. Echter, volgens thd-fpi-info.fourstack.nl wordt dit bij mij niet geleverd.

Ik lees nu her en der dat je KPN kan dwingen om toch je adres beschikbaar te maken voor pair-bonding, door eerst een extra analoge lijn aan te vragen op je adres, bijvoorbeeld t.b.v. een alarmlijn, zie bijv. hier en hier.

Vervolgens kun je die meteen weer opzeggen waarna pair-bonding wel beschikbaar zal zijn.

Omdat dit wel een rare omweg is vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze tactiek? Of dat er dingen zijn waar ik op moet letten als ik dit wil doen?

Voor zover ik weet zijn mijn lijnen direct op de centrale aangesloten, niet via een straatkast.

[ Voor 7% gewijzigd door TimoDimo op 21-09-2017 19:39 ]

Alle reacties

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Gaat KPN dit echt doet? VDSL kan toch ook i.c.m. line sharing? Dus je analoge telefoonnummer incl VDSL op 1 lijn (splitter er tussen). Lijkt me dat als je een analoge lijn aanvraagt dat ze deze dan gewoon bij je 1e aderpaar opdrukken.

Dat van een analoge lijn als je nog geen aansluiting hebt klopt in ieder geval wel, zelf wel eens meegemaakt hier op zon vakantiepark waar eigenlijk gewoon permanent gewoond wordt. Hadden ze doodleuk een analoge lijn aangevraagd voor zon chalet en werd kosteloos idd een kabel naar de straatkast geschoten, paar dagen later konden ze er gewoon internet op aanvragen.

/edit
Kan wel eens zijn dat line share i.c.m. VDSL2/vectoring niet meer werkt trouwens?

[ Voor 49% gewijzigd door Bakema op 20-09-2017 15:58 ]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
RKorenberg schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:54:
Gaat KPN dit echt doet? VDSL kan toch ook i.c.m. line sharing? Dus je analoge telefoonnummer incl VDSL op 1 lijn (splitter er tussen). Lijkt me dat als je een analoge lijn aanvraagt dat ze deze dan gewoon bij je 1e aderpaar opdrukken.

Dat van een analoge lijn als je nog geen aansluiting hebt klopt in ieder geval wel, zelf wel eens meegemaakt hier op zon vakantiepark waar eigenlijk gewoon permanent gewoond wordt. Hadden ze doodleuk een analoge lijn aangevraagd voor zon chalet en werd kosteloos idd een kabel naar de straatkast geschoten, paar dagen later konden ze er gewoon internet op aanvragen.

/edit
Kan wel eens zijn dat line share i.c.m. VDSL2/vectoring niet meer werkt trouwens?
Bestaande linesharing aanslutingen worden niet actief afgesloten, maar KPN levert geen nieuwe linesharing aansluitingen meer op. In dat geval komt KPN dus inderdaad een extra lijn aanleggen, tenzij er een andere lege lijn beschikbaar is.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• TimoDimo
Voor de duidelijkheid, ik heb dus wel een tweede aderpaar in mijn meterkast, maar ik denk dat die in de centrale niet is aangesloten o.i.d.

Maar hoe moet ik eigenlijk een extra 'telefoonlijn' aanvragen? Ik neem aan niet via www.mijnaansluiting.nl; de aansluiting zit er immers al. Misschien gewoon bellen naar hun 0800 nummer? Zoals hier staat https://www.kpn.com/zakelijk/telefonie/pstn.htm? En hier https://www.kpn.com/bellen/abonnementen.htm? En dan gewoon het goedkoopste abonnement nemen, wat misschien een alarmlijn is (maar ik kan daar geen PSTN variant bij KPN van vinden).

Wat ik me ook afvraag, als je zo'n abonnement aanvraagt, en je zou geen aderpaar meer over hebben, komen ze het dan toch helemaal gratis aanleggen? (Ook als je, stel, al vijf lijnen in gebruik hebt?)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:15

MsG

Forumzwerver

Bedenk wel dat je voor pair bonding wel gebonden bent aan de premium DSL-providers. Veel virtuele providers doen er niet aan, ook al heb je de infrastructuur wel liggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
MsG schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:20:
Bedenk wel dat je voor pair bonding wel gebonden bent aan de premium DSL-providers. Veel virtuele providers doen er niet aan, ook al heb je de infrastructuur wel liggen.
Klein detail... Mogen er niet aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
TimoDimo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:02:
Voor de duidelijkheid, ik heb dus wel een tweede aderpaar in mijn meterkast, maar ik denk dat die in de centrale niet is aangesloten o.i.d.

Maar hoe moet ik eigenlijk een extra 'telefoonlijn' aanvragen? Ik neem aan niet via www.mijnaansluiting.nl; de aansluiting zit er immers al. Misschien gewoon bellen naar hun 0800 nummer? Zoals hier staat https://www.kpn.com/zakelijk/telefonie/pstn.htm? En hier https://www.kpn.com/bellen/abonnementen.htm? En dan gewoon het goedkoopste abonnement nemen, wat misschien een alarmlijn is (maar ik kan daar geen PSTN variant bij KPN van vinden).

Wat ik me ook afvraag, als je zo'n abonnement aanvraagt, en je zou geen aderpaar meer over hebben, komen ze het dan toch helemaal gratis aanleggen? (Ook als je, stel, al vijf lijnen in gebruik hebt?)
KPN moet zelf uitzoeken hoe ze die extra lijn gaan aansluiten. Ze hebben een leveringsplicht. Als een klant een analoge telefoonlijn wil hebben dan moeten ze dat voor elkaar krijgen. De meest voor de hand liggende optie is dan een extra aderpaar inlassen, aangezien ze geen linesharing meer aanbieden. In principe moet je dus gewoon KPN bellen en aangeven dat je een analoge vaste telefoonlijn wilt hebben.

Mocht je alsnog je twijfels hebben, dan kun je evt. een topic aanmaken op het KPN forum. Daar kun je dan vragen of ze een extra lijn aanleggen als je een analoge telefoonlijn(PSTN) naast je VDSL lijn wilt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Het enige wat ik nog niet zeker weet is of er dan ook echt bonding beschikbaar komt. Dus dat ze dan automatisch op thd-fpi-info.fourstack.nl de 100Mb/s optie bij bonding weergeven zodra de analoge lijn actief is. Ze moeten dan genoeg ruimite over hebben in de centrale bijvoorbeeld om pair-bonding aan te kunnen sluiten. Anders betaal ik een PSTN-jaarabonnement voor niks!

Ik blijf het vreemd vinden dat KPN niet speciaal hievoor een procedure heeft. Dat je dus gewoon tegen een redelijk bedrag je tweede aderpaar kunt laten inlassen. Maar ja, de voortvarendheid in deze branch is nou eenmaal ver te zoeken. Zal wel aan de marktvorm liggen die volgens mij vrij dicht tegen de duopolie aanligt.

(Moet dat echt gelast worden trouwens? Het eindigt gewoon bij de telefooncentrale, niet in een wijkkast of zo.)

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 22-09-2017 11:33 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11
timmie1 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:36:
[...]

KPN moet zelf uitzoeken hoe ze die extra lijn gaan aansluiten. Ze hebben een leveringsplicht. Als een klant een analoge telefoonlijn wil hebben dan moeten ze dat voor elkaar krijgen. De meest voor de hand liggende optie is dan een extra aderpaar inlassen, aangezien ze geen linesharing meer aanbieden. In principe moet je dus gewoon KPN bellen en aangeven dat je een analoge vaste telefoonlijn wilt hebben.

Mocht je alsnog je twijfels hebben, dan kun je evt. een topic aanmaken op het KPN forum. Daar kun je dan vragen of ze een extra lijn aanleggen als je een analoge telefoonlijn(PSTN) naast je VDSL lijn wilt.
Die leveringsplicht is voor de diensten, niet voor de techniek. Jij vraagt telefoon aan en zij mogen besluiten of ze daarvoor nog een analoge lijn willen aansluiten of iets anders.
Je kan dus wel een analoge lijn aanvragen en die kunnen ze dan aansluiten. Of weigeren. Of tegen extra kosten aansluiten.

@TimoDimo :Door die analoge lijn worden de andere twee van de vier aders in de kabel die in jouw huis uitkomen ook in de hoofdkabel in de stoep opgelast (dus ja, echt graven en lassen).
Daarvoor moeten er dus nog wel 2 aders vrij zijn in die hoofdkabel. Meestal gaat dat wel maar er zijn soms kabels in de stoep die volledig gebruikt zijn en heb je meestal pech en gaat het niet door.
Als dat afgerond is heb je vier aders die dan afgewerkt zijn tot in de hoofd verdeler (wijk centrale).
Dus ja, dan is pairbinding mogelijk want ze zitten al in de centrale.

@Darkz0rs : elke provider mag pairbinding inkopen bij KPN. KPN mag geen onderscheid maken. Het kost uiteraard ook meer dus inkoop en bijna alle andere providers willen hun prijzen laag houden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Let wel, KPN heeft leverplicht alleen de telecom wet zegt niet binnen welke periode KPN dat moet doen. Als KPN daar 2 jaar over wil doen ,dan mag KPN daar 2 jaar overdoen, ze leveren wel alleen niet direct. KPN is daar vrij in. Tevens gebeurd dit ook niet kosteloos, ik zou uitgaan van 300-400 euro.

Ik durf overigens ook met grote zekerheid te zeggen de leverplicht is komen te vervallen in jouw situatie, je hebt tenslotte een enkele aansluiting binnen dus kan jij technisch gezien opgeleverd worden.

De Leverplicht telecomwet schrijft voor dat jij minimaal een 2 aderige aansluiting dient te hebben, omdat je een werkende verbinding hebt is er aan die verplichting voldaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Uthog schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:39:
Let wel, KPN heeft leverplicht alleen de telecom wet zegt niet binnen welke periode KPN dat moet doen. Als KPN daar 2 jaar over wil doen ,dan mag KPN daar 2 jaar overdoen, ze leveren wel alleen niet direct. KPN is daar vrij in. Tevens gebeurd dit ook niet kosteloos, ik zou uitgaan van 300-400 euro.

Ik durf overigens ook met grote zekerheid te zeggen de leverplicht is komen te vervallen in jouw situatie, je hebt tenslotte een enkele aansluiting binnen dus kan jij technisch gezien opgeleverd worden.

De Leverplicht telecomwet schrijft voor dat jij minimaal een 2 aderige aansluiting dient te hebben, omdat je een werkende verbinding hebt is er aan die verplichting voldaan.
Ik ben heel benieuwd waar jij in de Telecomwet terug vindt dat er minimaal een 2-aderige aansluiting moet zijn.
KPN heeft geen aansluitplicht meer maar een leveringsplicht. Als KPN aan kan tonen dat de gevraagde dienst prima via 4G kan (bijvoorbeeld), dan hoeft er geen 2-aderige kabel naar een huis te worden getrokken hoor.Daarnaast hoeft KPN al jaren lang geen koperkabels meer uit te rollen in nieuwbouwgebieden waar Reggefiber haar openbare glasvezelnetwerk aanlegt. Ook toen KPN nog niet volledig eigenaar van Reggefiber was. Simpelweg omdat ze konden aantonen op elk Reggefiber netwerk diensten te kunnen leveren (middels de operatorrol in de PoPs van die netwerken). Dus aan de leveringsplicht werd voldaan.
Dus ook daaruit blijkt dat er geen verplichting is tot het aansluiten van een koperkabel.

"Verplichtingen (artikel 9.1):
De volgende diensten en voorzieningen zijn voor iedere eindgebruiker, onafhankelijk van diens geografische locatie, tegen een betaalbare prijs en met een bepaalde kwaliteit beschikbaar:

a. het naar aanleiding van een redelijk verzoek aansluiten op een openbaar elektronisch communicatienetwerk op een vaste locatie;

b. het leveren van een openbare telefoondienst over de in onderdeel a bedoelde netwerkaansluiting;

c. openbare betaaltelefoons;

d. gedrukte of elektronische telefoongidsen;

e. een abonnee-informatiedienst, en

f. diensten of voorzieningen waardoor eindgebruikers met een fysieke beperking toegang hebben tot de in onderdeel b, d en e genoemde diensten en voorzieningen op een niveau gelijkwaardig aan dat van andere eindgebruikers."

Het gaat hier vooral om A en B. Je kan dus aangesloten worden op een vaste locatie (je huis) op een openbaar electronisch cmmunicatienetwerk (het mobiele 4G netwerk) als KPn dat zo zou willen besluiten. Dat is niet het uitgangspunt op dit moment maat wel een mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 02-10-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Het wordt langzamerhand steeds een stukje duidelijker hoe je bij KPN bepaalde zaken voor elkaar kunt krijgen. Even terugkomend op mijn vraag dan maar. Als ik een analoge lijn erbij wil (t.b.v. bonding) dan heeft dat (zoals Barre73 zegt) helemaal niks te maken met de Telecomwet. Je moet gewoon betalen als je een extra lijn wilt en KPN zal daar wel een offerte voor maken.

Echter, als je al een tweede lijn hebt, zoals ik, dan moet deze eerst nog worden ingelast en aangesloten. Ook dat kost geld, en zal op dezelfde manier worden afgehandeld middels een offerte van KPN (alleen zal het een stuk goedkoper zijn dan een hele nieuwe lijn aanleggen).

Zoals je kunt lezen in de aangehaalde discussies op het KPN-forum is het doen van dergelijke aanvragen bij KPN alleen mogelijk als je een product aanvraagt op de nieuw te activeren koperlijn. Direct pair-bonding aanvragen is blijkbaar niet mogelijk. Daarbij doen ze dit (als het forum klopt) alleen bij klanten die slechts een zeer lage snelheid halen.

Het is dus nog maar de vraag of het lukt om bonding actief te krijgen. Ik heb KPN even gebeld hierover. Ik kreeg te horen dat ik geen bonding aan kon vragen 'omdat er geen plek was in de telefooncentrale'. Ze konden me verder niet veel zeggen. Ik had in ieder geval niet de indruk dat ze erg zeker waren van de informatie die ze mij gaven. :)

Ik denk dat ik het hier maar bij laat overigens. Ik zie dat het snelste abonnement bij KPN dat nodig is bij bonding 44 euro per maand kost. Aangezien kabelinternet nog geen 8 euro duurder is, met een dubbele snelheid, zou ik eerder daarvoor gaan. Bovendien heb je dan ook kabel-TV. Opmerkingen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
De KPN klantenservice kan niet zien of er wel of geen plek is in de telefooncentrale die informatie krijgen zij gewoonweg niet.
Omdat jouw 2de ader niet als actief staat kunnen ze geen Pairbonding bestellen vanuit de leverstraat van KPN.

Kabel is een goed alternatief die meestal ook stukken goedkoper blijkt te zijn dan een DSL verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uthog schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:09:
De KPN klantenservice kan niet zien of er wel of geen plek is in de telefooncentrale die informatie krijgen zij gewoonweg niet.
Omdat jouw 2de ader niet als actief staat kunnen ze geen Pairbonding bestellen vanuit de leverstraat van KPN.

Kabel is een goed alternatief die meestal ook stukken goedkoper blijkt te zijn dan een DSL verbinding.
Dat eerste klopt als een bus. KPN klantenservice heeft geen toegang tot netwerkinformatie (chinese muur) en hun melding is dan ook van nul waarde.

Dat tweede is een stelling die discutabel is. Soms wel soms niet. Heb jij een goede DSL lijn die makkelijk 100 Mbit en meer haalt, dan kan je bij sommige providers al voor 30 tot 40 euro per maand een 100/30 abonnement inclusief TV scoren. Dat haal je nooit bij de kabel voor dat geld.
Heb je een matige DSL lijn zoals TimoDimo, dan kan de kabel een beter alternatief zijn.

Dus altijd goed onderzoeken blijft het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dank jullie wel beiden. Is het nog steeds zo tegenwoordig dat de snelheid van kabelinternet afhankelijk is van hoeveel mensen in de straat tegelijkertijd aan het internetten zijn? (Omdat je allemaal dezelfde kabel gebruikt.) Of heeft iedereen tegenwoordig meestal zijn eigen kabel tot aan de straatkast? Of verschilt dat per adres? (Ik heb een grijs kastje in de straat tegen de muur staan van ongeveer 80cm hoog en 40cm breed, waar de kabelaansluitingen op uitkomen voor zover ik weet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 18:37
Darkz0rs schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:51:
[...]

Klein detail... Mogen er niet aan doen.
Dat mogen ze zeer zeker wel, maar doen ze niet (waarschijnlijk uit kostenoverwegingen). Pair Bonding is gewoon via KPN Wholesale af te nemen, als dat niet zo was zou KPN heel hard op de vingers worden getikt door ACM.
TimoDimo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:24:
Dank jullie wel beiden. Is het nog steeds zo tegenwoordig dat de snelheid van kabelinternet afhankelijk is van hoeveel mensen in de straat tegelijkertijd aan het internetten zijn? (Omdat je allemaal dezelfde kabel gebruikt.) Of heeft iedereen tegenwoordig meestal zijn eigen kabel tot aan de straatkast? Of verschilt dat per adres? (Ik heb een grijs kastje in de straat tegen de muur staan van ongeveer 80cm hoog en 40cm breed, waar de kabelaansluitingen op uitkomen voor zover ik weet.)
Naar mijn weten is dat nog steeds zo, maar de overboeking is dusdanig dat je er in de praktijk vaak geen last van hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door DiedB op 05-10-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Waarschijnlijk heb je gewoon 2 afgewerkte aderlaten in je IS/RA-punt zitten. Kpn levert koper volgend mij al vanaf de jaren 50 met 2 aderlaten. Maar als fpi aangeeft dat er geen pair-ponding mogelijk is komt dat waarschijnlijk omdat de dslam geen pair-bonding ondersteund.

Mijn sportverenigingen heeft 7aderparen (ander verhaal hoe dat is gekomen). Maar de dslam in de straatkant ondersteund geen pairbonding. Dus leveren ze dat niet.

Je kan natuurlijk wel verbindingen stapelen. Lijkt natuurlijk op pairbonding maar is toch net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44
ewoutw schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:38:
Waarschijnlijk heb je gewoon 2 afgewerkte aderlaten in je IS/RA-punt zitten. Kpn levert koper volgend mij al vanaf de jaren 50 met 2 aderlaten. Maar als fpi aangeeft dat er geen pair-ponding mogelijk is komt dat waarschijnlijk omdat de dslam geen pair-bonding ondersteund.

Mijn sportverenigingen heeft 7aderparen (ander verhaal hoe dat is gekomen). Maar de dslam in de straatkant ondersteund geen pairbonding. Dus leveren ze dat niet.

Je kan natuurlijk wel verbindingen stapelen. Lijkt natuurlijk op pairbonding maar is toch net anders.
Ik heb een ISRA 20 maar KPN levert hier ook geen pairbonding. Dat heeft inderdaad te maken met de slam die niet geschikt is voor pairbonding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

De reden is meestal echter anders:
KPN sluit inderdaad al heel lang woningen aan met 4 aderige kabel. Alleen zijn bij veel woningen maar twee van die 4 aders opgelast in de hoofdkabel die naar de verdeler en de centrale loopt. Het is bij het aanleggen veel makkelijker om overal dezelfde4 aderige kabel als huisaansluitkabel te gebruiken dan steeds te moeten wisselen van 2-aderig naar 4 aderig. Maar waar het dan dus werkelijk om gaat is het aantal opgelast huisaders in de hoofdkabel.
Dus woningen die maar 2 aders, 1 aderpaar dus, opgelast hebben staan ook in de FPI tool als niet mogelijk voor pairbonding.
En wat ook nog een hele bekende reden is voor het niet kunnen gebruiken van pairbonding: ADSL.
Indien je woning op meer dan 2 km van de Dslam staat (wijkkast of centrale) krijg je geen VDSL maar is alleen ADSL beschikbaar.
Pairbonding wordt alleen toegepast bij VDSL en niet bij ADSL. Dus het is wellicht niet zozeer de Dslam zelf die niet geschikt is, alswel het feit dat je bij die Dslam op een ADSL poort zit.

Maar goed: We dwalen af van de oorspronkelijke vraagsteller want die heeft wel VDSL en ik weet 99% zeker dat hij geen pairbonding kan krijgen door de eerste reden die ik hier noem. Een Dslam die VDSL levert met een snelheid van 50/10 is een moderne Dslam en zeker wel geschikt voor pairbonding.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 06-10-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik denk het niet, want andere adressen in de straat, vooral bedrijven weliswaar, maar ook woningen, hebben wel pair-bonding beschikbaar volgens FPI. Bovendien heb ik dus VDSL, en dan kan pair-bonding gewoon, zoals Barre73 ook zegt. Ik meen dat het dus niet aan de DSLAM kan liggen.
Dan heb je volgens mij twee IP-adressen. Dat kan wel maar dat lijkt me toch echt teveel gedoe om dat netjes transparant als één verbinding te organiseren, om nog maar niet te spreken van de extra apparatuur en bijbehorend energieverbruik. Bovendien heb je dan nog steeds een tweede aderpaar nodig dat actief is.

Ik denk dus echt dat inderdaad, zoals Barre73 zegt, mijn tweede aderpaar niet is ingelast. Samenvattend is mijn enige optie dus een analoge telefoonlijn erbij te nemen door een Belbudgetabonnement o.i.d. aan te schaffen voor een jaar en de aansluitkosten te voldoen, waarna mijn tweede aderpaar wordt ingelast. Dan opzeggen en pair-bonding aanvragen bij KPN (of een van haar merken -- ik geloof dat verder alleen XS4All pair-bonding aanbiedt).

Echter, het wordt mij dan allemaal te duur. Ik ga t.z.t. dan wel voor kabelinternet (alleen zit mijn TV-kabel op een vervelende plek in huis). Per megabit is Ziggo sowieso een stuk goedkoper dan KPN, mits ik de geadverteerde snelheid haal.

[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 06-10-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:09:
[...]
Ik denk het niet, want andere adressen in de straat, vooral bedrijven weliswaar, maar ook woningen, hebben wel pair-bonding beschikbaar volgens FPI. Bovendien heb ik dus VDSL, en dan kan pair-bonding gewoon, zoals Barre73 ook zegt. Ik meen dat het dus niet aan de DSLAM kan liggen.

[...]
Dan heb je volgens mij twee IP-adressen. Dat kan wel maar dat lijkt me toch echt teveel gedoe om dat netjes transparant als één verbinding te organiseren, om nog maar niet te spreken van de extra apparatuur en bijbehorend energieverbruik. Bovendien heb je dan nog steeds een tweede aderpaar nodig dat actief is.

Ik denk dus echt dat inderdaad, zoals Barre73 zegt, mijn tweede aderpaar niet is ingelast. Samenvattend is mijn enige optie dus een analoge telefoonlijn erbij te nemen door een Belbudgetabonnement o.i.d. aan te schaffen voor een jaar en de aansluitkosten te voldoen, waarna mijn tweede aderpaar wordt ingelast. Dan opzeggen en pair-bonding aanvragen bij KPN (of een van haar merken -- ik geloof dat verder alleen XS4All pair-bonding aanbiedt).

Echter, het wordt mij dan allemaal te duur. Ik ga t.z.t. dan wel voor kabelinternet (alleen zit mijn TV-kabel op een vervelende plek in huis). Per megabit is Ziggo sowieso een stuk goedkoper dan KPN, mits ik de geadverteerde snelheid haal.
Er is nog een mogelijkheid maar dat speelt dan pas in het komende jaar. Je geeft zelf al aan dat jouw aansluiting direct op de centrale zit en niet op een kabelverdeler in de wijk of op een actieve straatkast.
Als dat inderdaad zo is dan kan jij nu niet meer dan 50 krijgen omdat Vectoring-VDSL (nodig voor meer dan 50) alleen beschikbaar is in straatkasten en niet in centrales. Dat heeft een technische reden en dat gaat komend jaar veranderen dus wellicht dat voor jouw adres dan alsnog 100 Mbit beschikbaar komt, op dat ene aderpaar.

Dus als het jou nu te duur wordt om pairbonding mogelijk te maken zoals je aangeeft, dan zou ik een jaar naar Ziggo gaan en in de gaten houden of er iets verandert in dat jaar via de Fourstack tool.
Of natuurlijk gewoon bij VDSL blijven en hopen dat het inderdaad verandert in het komende jaar. Ik kan niks garanderen namelijk, alleen dat het wel zeer zeker in de planning ligt en KPN het ook wel heel graag mogleijk wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
[...]
Correct, als jij VDSL hebt dat in de DSLAM geschikt voor pairbonding, pairbonding is niks anders als 2 profielen op de DSLAM.

De enige DSLAM kaarten die dat niet kunnen zijn de oudere kaarten en daar heeft KPN er niet heel veel meer van enkel nog in de buitengebieden en voor de schare ISDN lijntjes die nog rondzweven.

Grote kans, dat jouw 2de ader niet ingelast staat, dan staat die in de netwerk administratie niet actief en kan jij geen PB aanvragen. De enige manier om daar achter te komen, is een KPN infra monteur die dat uitpiept en eventueel rechttrekken als de 2de ader wel fysiek aanwezig is:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
[...]
Umm oké, op bedrijfsterreinen is de PTT idd minder hard aan het aansluiten geweest in het verleden. Dus het zou kunnen. Dan moet de koper administratie van kpn uitkomst bieden. Kpn/xs4all al eens gebeld? Die mensen moeten genoeg verkopen. Die denk alleen in orders, niet in kosten.
[...]
Klopt, mijn voorkeur gaat dan ook uit naar pairbonding. Maar als de dslam niet geschikt is voor bonding levert dit wel de zelfde snelheid op.

Ik weet zeker dat KPN en XS4ALL bonding bieden. Telfort doet het niet. Sterker nog, Telfort beweerd dat het niet bestaat.
Uthog schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:36:
[...]
De enige DSLAM kaarten die dat niet kunnen zijn de oudere kaarten en daar heeft KPN er niet heel veel meer van enkel nog in de buitengebieden en voor de schare ISDN lijntjes die nog rondzweven.
Ah mijn sportclub (die heeeeel graag meer snelheid wil), 12Mb VDSL is toch net teweinig. Maar helaas geen bonding mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door ewoutw op 06-10-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik zal toch KPN nog eens bellen dan. Ik ga ervan uit dat KPN toch liever heeft dat ik bij hen een abonnement afsluit à €44,- per maand (of zelfs €55,- bij XS4ALL) dan een Telfortabonnementje van 30 euro per maand.
Telfort doet het niet. Sterker nog, Telfort beweerd dat het niet bestaat.
Bij Telfort klantenservice verwijzen ze me netjes door naar KPN als ik over pair-bonding begin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:55:
Ik zal toch KPN nog eens bellen dan. Ik ga ervan uit dat KPN toch liever heeft dat ik bij hen een abonnement afsluit à €44,- per maand (of zelfs €55,- bij XS4ALL) dan een Telfortabonnementje van 30 euro per maand.

[...]

Bij Telfort klantenservice verwijzen ze me netjes door naar KPN als ik over pair-bonding begin. :)
Je mag ze altijd bellen maar er is geen proces voor. Geloof me...
Dat is ook iets dat vaak wordt gevraagd aan KPN om in het portfolio te brengen. Maar tot nu toe nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Barre73 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:23:
[...]

Je mag ze altijd bellen maar er is geen proces voor. Geloof me...
Dat is ook iets dat vaak wordt gevraagd aan KPN om in het portfolio te brengen. Maar tot nu toe nog niet.
Omdat Telfort een Budget provider is:). Daarom word het niet toegevoegd aan het portfolio;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uthog schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:18:
[...]

Omdat Telfort een Budget provider is:). Daarom word het niet toegevoegd aan het portfolio;)
Beter lezen. Het ging niet over telfort maar over KPN of xs4all.
En wat ik bedoelde: providers kunnen niet bij KPN Wholesale een pairbonding abonnement aanvragen waarbij dan direct een tweede aderpaar wordt opgelast. Dat kan alleen als dat al geregistreerd is. Dat geldt dus ook voor KPN de provider (en elke andere provider).
Vandaar dit hele topic: Hoe krijgt een klant 2 aderparen zodat er daarna toch pairbonding kan worden gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 09-10-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Door een opdracht in te leggen met het verzoek te gaan testen en labelen. Als er dan een 2de ader ligt die niet ingelast is of niet goed geregistreerd staat word het vanaf dat moment gedaan.

En over je beter lezen, mijn reactie was een reactie op wat jij stelde:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uthog schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:24:
Door een opdracht in te leggen met het verzoek te gaan testen en labelen. Als er dan een 2de ader ligt die niet ingelast is of niet goed geregistreerd staat word het vanaf dat moment gedaan.

En over je beter lezen, mijn reactie was een reactie op wat jij stelde:)
Sorry maar een opdracht om te testen en te labelen wordt echt niet gehonoreerd als er niks aan de hand is. En er is niks aan de hand aangezien de vraagsteller 1 werkende lijn heeft met een normale en zelfs maximale snelheid (vanuit een CO dan).

En ik herhaal nog maar eens: Ik gaf aan dat KPN dat niet in het portfolio heeft. Daarmee bedoel ik KPN Wholesale en niet KPN CM (provider). Dus dat Telfort een budgetprovider is heeft hier niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 19:59

Eltjo

Groninger in Fryslân

Ik was dit topic onlangs tegengekomen in mijn zoektocht naar de opties om pair bonding beschikbaar te krijgen op mijn adres en geef het topic toch maar even een schop om wellicht andere mensen die op zoek zijn naar een mogelijkheid op weg te helpen.

Via XS4ALL kun je een pakket aanvragen / upgraden waarmee er ook gekeken kan worden of pair bonding mogelijk is. Hieraan zijn verder geen kosten verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Eltjo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:17:
Ik was dit topic onlangs tegengekomen in mijn zoektocht naar de opties om pair bonding beschikbaar te krijgen op mijn adres en geef het topic toch maar even een schop om wellicht andere mensen die op zoek zijn naar een mogelijkheid op weg te helpen.

Via XS4ALL kun je een pakket aanvragen / upgraden waarmee er ook gekeken kan worden of pair bonding mogelijk is. Hieraan zijn verder geen kosten verbonden.
Gaat dit alleen als xs4all abonee?
Kun je misschien iets meer info geven. Wil graag pair bondig en vind het ook niet erg over te stappen naar xs4all (vanaf Tweak).
Maar volgens fourstack is het niet beschikbaar op mijn adres. De wijkkast waar ik zo goed als zeker op aangesloten zit, heeft wel pair bonding. Redelijk nieuwe huis (10 jaar), dus kabel zal wel goed zitten

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Gewoon de check bij XS4All doen? Anders ook even emailen/bellen?

De fourstack checkt houdt geen rekening met in te lassen aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eltjo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:17:

Is nog steeds zeer situatie afhankelijk, er moet al een volledige lijn liggen willen ze er nog wat mee gaan doen, als je (mijn geval) gewoon een paar hebt die bij de aansluiting opgesplitst is naar de buren, doen xs4all verder niets en moet je zelf alles opnieuw aanvragen (~1400 euro).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
SinergyX schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Is nog steeds zeer situatie afhankelijk, er moet al een volledige lijn liggen willen ze er nog wat mee gaan doen, als je (mijn geval) gewoon een paar hebt die bij de aansluiting opgesplitst is naar de buren, doen xs4all verder niets en moet je zelf alles opnieuw aanvragen (~1400 euro).
1400 euro lijkt me erg sterk voor het inlassen van een kabeltje. Op https://www.youchooseweco...-vanaf-1-januari-2017.pdf vind je volgens mij alle pairbondingtarieven. Geen idee welke voor mij van toepassing is. In ieder geval kost BelBudget nog steeds 12,50 euro per maand. Dus ik denk dat dat nog steeds de slimste optie is (voor 150,- euro heb je dan volgens mij een werkend tweede paar). Geen idee alleen of ze die dan ook echt gaan aanleggen op het tweede aderpaar als er al een werkend paar is.
Barre73 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:17:
@TimoDimo :Door die analoge lijn worden de andere twee van de vier aders in de kabel die in jouw huis uitkomen ook in de hoofdkabel in de stoep opgelast (dus ja, echt graven en lassen).
Daarvoor moeten er dus nog wel 2 aders vrij zijn in die hoofdkabel. Meestal gaat dat wel maar er zijn soms kabels in de stoep die volledig gebruikt zijn en heb je meestal pech en gaat het niet door.
Als dat afgerond is heb je vier aders die dan afgewerkt zijn tot in de hoofd verdeler (wijk centrale).
Dus ja, dan is pairbinding mogelijk want ze zitten al in de centrale.
Ik begin nu toch te twijfelen wat er precies (fysiek) zou moeten gebeuren in mijn geval. Ik heb nu een andere site gevonden, de VVDSL-database, en volgens die site heb ik geen straatkasten in mijn straat, maar wel kabelverdelers (twee stuks zelfs). Geen idee wat zo'n kabelverdeler is en hoe deze eruit ziet, maar zou daar de hoofdkabel misschien gemakkelijk bovengronds kunnen worden aangesloten op mijn tweede aderpaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Een kabelverdeler (kvd) is eigenlijk hetzelfde als een straatkast waar VVDSL uitkomt. Het enige verschil is dat naar sommige kabelverdelers glasvezel ligt waardoor je verbinding dus sneller wordt.

In jouw geval kun je nog een kabelverdeler hebben die nog niet op glas is aangesloten. Die verdeler is dus met koperlijnen aangesloten op de telefoon/nummercentrale. (De hoofdverdeler)

Normaal gesproken kan je tweede aderpaar in zo'n kabelverdeler wel aangesloten worden. Maar, als er vanaf je woning maar 1 aderpaar is ingelast in de kabel in de straat, dan gaat het niet werken. In dat geval zal er gegraven moet worden in de straat, om de tweede aderpaar in te lassen. En dat doet KPN niet zomaar.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 26-02-2019 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oké, alleen weet ik nu nog steeds niet wat het verschil is tussen een straatkast en een kabelverdeler. ;)

En wat betekent "ingelast in de kabel in de straat"? Ligt het uiteinde van mijn tweede aderpaar dan ergens los onder een paar stoeptegels?

• Barre73
TimoDimo schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:41:
Oké, alleen weet ik nu nog steeds niet wat het verschil is tussen een straatkast en een kabelverdeler. ;)

En wat betekent "ingelast in de kabel in de straat"? Ligt het uiteinde van mijn tweede aderpaar dan ergens los onder een paar stoeptegels?
Kabelverdeler of KVD is een passieve kast. Dikke kabel gaat erin en dunnere kabels komen er uit. Soort splitsing van de hoofdkabels in een wijk zeg maar.
Als je de ombouw van de KVD er af neemt en daar een twee keer zo grote ombouw op terugzet, waarbij je in het extra deel de actieve switch plaatst die normaliter in de telefooncentrale zit, dan heb je een straatkast. Die switch wordt dan gevoed met glasvezel. Jouw koperverbinding wordt dan in die kast gekoppeld aan de switch. Daardoor is jouw verbinding via koper ineens een stuk korter geworden. En korter is sneller bij een koper verbinding.

Bijna alle woningen hebben een kabeltje met vier aders ofwel twee aderparen. Bij veel woningen zijn beide aderparen ook in de hoofdkabel in de stoep aangesloten, en uiteindelijk dus ook in de KVD of in de straatkast. Dan heb je direct pairbonding als mogelijkheid.
Maar in heel veel gevallen is er maar 1 aderpaar in die hoofdkabel gelast. Dat tweede aderpaar zit dus voor niks in jouw aansluitkabel. MITS er nog voldoende niet-bezette aders in de hoofdkabel zitten, kan de netwerkbeheerder KPN de stoep opengraven, ook het tweede aderpaar aansluiten (inlassen), in de KVD/straatkast aansluiten en voila.. dan heb jij ook pairbonding.

Als dienst is dat extra inlassen beschikbaar voor elke provider maar het kost uiteraard geld. Voor zover ik weet is XS4all de enige die het voor haar klanten laat doen. Zelfs KPN zelf (de provider) doet het niet.

• TimoDimo
Bedankt voor de uitleg. Dus het uiteinde van mijn ongebruikte aderpaar komt inderdaad ergens onder de tegels of onder de aarde in de straat uit? Dat zal dan nog lastig te vinden zijn! Daarbij moeten ze dan ook nog de (gesplitste) hoofdkabel opgraven en op een of andere manier weten welk draadje daarin nog beschikbaar is. Zijn die kabels genummerd of iets dergelijks zodat ze weten wat voor welk adres in gebruik is?

• Barre73
TimoDimo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:36:
Bedankt voor de uitleg. Dus het uiteinde van mijn ongebruikte aderpaar komt inderdaad ergens onder de tegels of onder de aarde in de straat uit? Dat zal dan nog lastig te vinden zijn! Daarbij moeten ze dan ook nog de (gesplitste) hoofdkabel opgraven en op een of andere manier weten welk draadje daarin nog beschikbaar is. Zijn die kabels genummerd of iets dergelijks zodat ze weten wat voor welk adres in gebruik is?
Er loopt van jouw woning naar de stoep 1 kabel met daarin 2 aderparen. Het ene paar is wel gelast in de hoofdkabel, het andere niet, die zit er "opgerold" vlak bij zal ik maar zeggen. Dus vinden is niet zo moeilijk aangezien ze in 1 kabel zitten. Als je je ISRA punt zou openmaken zie je ook 4 aders, oftewel 2 aderparen.

En ja, elk draadje in de hoofdkabelheeft een (denkbeeldig) nummer. Je moet op een bepaalde plek en bepaalde manier beginnen met tellen en dan weet je waar je moet uitkomen voor de vrije adernummers. Als je het ziet lijkt het ook erg ingewikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Interessant! Door dit soort details begrijp je een beetje beter hoe het precies georganiseerd is en wat de werkzaamheden zullen zijn die gedaan moeten worden hiervoor. Lijkt me wel een vakkundig werkje, als je verkeerd telt o.i.d. snijd je een kabel af van een ander adres ;)

Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat de PTT destijds niet gekozen heeft om het tweede aderpaar gewoon ook meteen in te lassen. Maar waarschijnlijk dacht men dat het echt voor reserve was voor het geval het eerste aderpaar kapot zou gaan. Het internet bestond nog niet dus ik denk niet dat men stil stond bij bandbreedte in de toekomst. Men dacht hiermee zeker wat koper uit te sparen...

Had het tweede aderpaar op zijn minst niet tot aan de kabelverdeler kunnen lopen en dan alleen niet met de "hoofd-hoofdkabel" verbonden kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:36:
Interessant! Door dit soort details begrijp je een beetje beter hoe het precies georganiseerd is en wat de werkzaamheden zullen zijn die gedaan moeten worden hiervoor. Lijkt me wel een vakkundig werkje, als je verkeerd telt o.i.d. snijd je een kabel af van een ander adres ;)

Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat de PTT destijds niet gekozen heeft om het tweede aderpaar gewoon ook meteen in te lassen. Maar waarschijnlijk dacht men dat het echt voor reserve was voor het geval het eerste aderpaar kapot zou gaan. Het internet bestond nog niet dus ik denk niet dat men stil stond bij bandbreedte in de toekomst. Men dacht hiermee zeker wat koper uit te sparen...

Had het tweede aderpaar op zijn minst niet tot aan de kabelverdeler kunnen lopen en dan alleen niet met de "hoofd-hoofdkabel" verbonden kunnen worden?
De woningen die maar met 1 aderpaar zijn ingelast zijn terug te voeren naar een bepaald bouwjaar (en daarna dus). Toen KPN/PTT manieren zag om geld te besparen. Bij een wijk van 200 woningen moeten er dus 400 aders vanuit de kast komen en ook afgelast worden in de kast. Dat wordt een 200% bezetting genoemd. Inmiddels werkte 1aderpaar ook prima voor de telefoondienst en ging men terug naar 125% bezetting. Dus er is grofweg 25% reserve capaciteit in de hoofdkabel. En dat was bedoeld voor nieuwbouw woningen en andere extra aansluitingen. Dat scheelt best veel in de kosten van kabels, kabelverdelers, centrales etc..

De reden dat elke woning wel nog steeds 2 aderparen heeft is simpel: een 2 aderige invoerkabel is moeilijker te krijgen en scheelt maar heel weinig in prijs met de 4 aderige. Dan maar gewoon standaard overal de vieraderige blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor je stukje geschiedenisles! Ik weet niet bij welke jaartallen men is overgegaan van 200% naar 125% bezetting maar misschien is die omschakeling de reden dat bij mij in de straat (jaren '50 bouw) alleen de bedrijvenpanden en een enkele woning pair bonding hebben. Ongeveer één op de vier zijn bedrijvenpanden, dus dat komt precies overeen met die 125%. Misschien is de hoofdkabel dus al helemaal in gebruik en hebben ze naderhand ervoor gekozen om alleen de bedrijvenpanden van mogelijke pair-bonding te voorzien?
Pagina: 1