Ik heb een idee voor een App. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.698 views

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
(Ik weet niet goed waar ik deze precies moet plaatsen. Ik heb de fora lijst doorlopen maar kan niet een plek vinden waarvan je zegt:"Hier hoort dit thuis".)

Als volgt.
  • Ik loop al lange tijd rond met een idee voor een App. Ik wordt regelmatig geconfronteerd met de wens dat mijn App idee een werkelijkheid is aangezien het me zou helpen in mijn dagelijkse leven.
  • Er is geen app die de functionaliteit heeft die ik nodig heb.
  • Ik denk en ben er van overtuigd dat meer mensen deze functionaliteit zouden kunnen waarderen en daar een klein bedrag voor over hebben.
  • Ik heb meerder verdienmodellen in gedachten voor mijn app.
Kijkend naar bovenstaand lijst klinkt het best goed. Ik ben me er echter van bewust dat meerdere mensen denken dat ze het gouden ei hebben. Een nieuwe instagram of wat dan ook. Maar goed. Tot zo ver goed.

Nu mijn probleem.

Ik ben in principe bereid om tijd, geld en energie te investeren in mijn idee. Het probleem is echter het volgende. Laten we zeggen dat ik mijn App heb gerealiseerd met de beschikbare middelen die ik heb. (dat zijn dus geen honderduizenden euros.) Binnen no time komt er een club met betere middelen die een betere versie maakt. Einde droomverhaal.

Ik ben benieuwd naar jullie visie, ervaring en kennis over hoe ik het beste om kan gaan met mijn idee.

Naar mijn inziens heb ik een heel goed idee. Maar ja, hoe krijg je dat idee verkocht zonder dat het gejat wordt?

Waar begin je zoiets? Is er iemand die het al eens gedaan heeft?

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11 16:19
Ik snap je punt, goed punt ook. Daarbij kunnen Android apps (ook Windows aplicaties btw) gewoon ge-decompiled, aangepast en opnieuw gecompiled worden.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ErA gaat dit topic over de technische kant van een app maken of over de juridische kant van een topic maken?

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
@rens-br Ik zou het graag willen hebben over hoe ik om moet gaan met mijn idee voor een app.

Het gaat dus niet over de technische kant, maar meer over wat een mogelijke route zou zijn om te bewandelen.

Bijvoorbeeld: zoeken naar mensen die de app met je willen maken. Zoeken naar investeerders. Je idee "Verkopen" . etc etc.

Ik ben (net als zoveel mensen trouwens) van mening dat mijn idee origineel en zeker matig tot gemiddeld gewenst is. Ik geloof dat er geld mee is te verdienen.

Ik ben met name benieuwd naar hoe andere tweakers bijvoorbeeld om zijn gegaan met het realiseren van hun App Idee.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-11 16:18
*knip* Een linkje droppen zonder verdere context voegt weinig aan de discussie toe. Wat zou het bedrijf kunnen toevoegen voor TS en wat doen zij wat je niet zelf kunt zijn bijvoorbeeld vragen die interessant zouden kunnen zijn, maar enkel een bedrijf droppen wordt op dit moment als spam gezien.

[ Voor 87% gewijzigd door naitsoezn op 20-09-2017 15:01 ]

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56

Wom

Je zou kunnen kijken voor bescherming van je app, maar enkel het idee zelf gaat niet werken voor een octrooi begreep ik. Maar een jurist kan je daar vast mee verder helpen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Reacties met alleen een linkje zijn niet zo nuttig, kun je even uitleggen waarom jij dat zou doen? Werk je er? Heb je er ervaring mee? Of is dit de eerste Google-hit voor "ik heb een idee voor een app"?

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 20-09-2017 14:59 . Reden: quote aangepast ivm link ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• rens-br
  • Laatst online: 08:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ErA schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:45:
@rens-br Ik zou het graag willen hebben over hoe ik om moet gaan met mijn idee voor een app.
Helder. In dat geval geef ik je topic even een schopje richting de 'AZ'.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56

Wom

CodeCaster schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:50:
[...]

Reacties met alleen een linkje zijn niet zo nuttig, kun je even uitleggen waarom jij dat zou doen? Werk je er? Heb je er ervaring mee? Of is dit de eerste Google-hit voor "ik heb een idee voor een app"?
offtopic:
Toevallig genoeg is de eigenaar een bekende van mijn vriendin zie ik net. Verdere referentie heb ik niet, maar wel toevallig dat zijn bedrijf hier komt bovendrijven.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• iChaos
  • Laatst online: 07-11 18:39

iChaos

It's Lupus.

Je hebt een idee, goed. Heb je het budget om het goed te realiseren door een goed team van ontwikkelaars? Zo niet: dit wordt lastig.

Ik heb in het verleden apps gemaakt en samengewerkt met entrepreneurs die ook apps wilden laten maken, en de meesten hadden het voorstel dat ik 10 tot 40% van de winst zou krijgen van de app. Logisch, ze hebben geen budget om iemand in te huren voor 40 euro per uur. Ik ging hier nooit in mee, omdat andere opdrachtgevers wel het budget hadden en me sowieso konden betalen zonder afhankelijk te zijn van het succes van hun idee.

Mijn gedachte zou dus zijn: ofwel heb je een zak geld liggen om een team in te huren voor de ontwikkeling/grafisch/promotie (en wat reserves voor het juridisch aspect), of je zoekt iemand die je goed kent, en die bereid is om mee te werken in ruil voor het delen in de winst, maar je moet wel echt van hele goeden huize zijn om een goede softwareontwikkelaar daar in mee te krijgen. Andere optie: je kent iemand met een zak geld, die op die manier wil bijdragen. Denk dan ook na over jouw kwaliteiten: ben je organisatorisch sterk? Kun je programmeren? Heb je verstand van financien? Kun je grafisch werk op je nemen? Ben je een echte sloopkogel op het gebied van onderhandelingen?

Een goed idee kan je heel ver brengen, maar je moet meer op tafel kunnen leggen om er echt wat goeds van te maken. Tot je weet hoe je dat wilt aanpakken, idee lekker voor jezelf houden. Ik spreek als softwareontwikkelaar wanneer ik zeg: ieder bedrijf dat zegt 'neem contact met ons op om te kijken wat we voor u kunnen betekenen' in deze fase verwacht ofwel een flinke som geld om te werken voor je, of ze zijn niet zo goed in hun werk als ze beweren, of ze gaan een rare streek uithalen waardoor je met lege handen staat. Waarom? Heel simpel: in mijn ervaring, en namens mensen waarmee ik in het verleden heb samengewerkt, zitten goede ontwikkelaars nooit echt verlegen om werk.

Indien je momenteel niets op tafel kunt leggen om een bijdrage te leveren aan de realisatie, is denk ik het beste dat je kunt doen iemand in de arm nemen die organisatorisch sterk is of weet hoe je een goed plan opstelt. Dat kost wellicht ook wat geld (of niet, als het een hele goede vriend oid. is die wel mee wil denken voor je), maar het is waarschijnlijk betaalbaarder dan 3 man aan bureau's die code kloppen voor je, waarna na 3 maanden blijkt dat je met allerlei aspecten geen rekening hebt gehouden.

Tot die tijd, praat met niemand concreet over je idee, genoeg mensen die roepen dat het geen potentie heeft en na 6 maanden een vergelijkbaar product op de markt brengen.

Anderzijds: er zijn ook genoeg mensen die naar me toekomen, waarschijnlijk niet meer geld hebben liggen dan 3k (veelal studenten), die roepen 'ik heb een idee voor een app, jij ontwikkelt toch software?', waarna ze willen dat ik iets teken om het niet te ontwikkelen zonder hen en aan niets vergelijkbaars te werken voor andere clienten. Daar ga ik nooit in mee, en met wat vertrouwen omdat ze me goed kennen vertellen ze dan maar zonder iets te tekenen wat het idee is. Heb denk ik 10 van zulke gevallen gehad, en nooit dacht ik 'ja, dit heeft potentie'. Veel mensen lopen met 'ik heb een idee voor een app'. Don't be that guy.

[ Voor 10% gewijzigd door iChaos op 20-09-2017 14:44 ]

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 11:44
ErA schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:10:

• Ik denk en ben er van overtuigd dat meer mensen deze functionaliteit zouden kunnen waarderen en daar een klein bedrag voor over hebben.
ErA schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:10:
Waar begin je zoiets? Is er iemand die het al eens gedaan heeft?
Ik zou eerst beginnen met een marktonderzoekje, tussen denken en weten kan nogal een verschil zitten weet ik (helaas) uit eigen ervaring.
Of je moet moet het gewoon een leuke uitdaging vinden dan is het natuurlijk geen probleem als het niet aanslaat.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-11 16:40
Maak de app gewoon om je eigenlijk leven gemakkelijker te maken.
Ook is een app maken een goede leerschool en een leuke opsmuk voor je cv.

Een idee hebben is leuk, maar je gaat er toch iets mee moeten doen, liefst nog iets concreets.
Vaak ga je dan zien dat er toch nog iets aangepast moet worden.

Het doel van de app is dan niet om er rijk van te worden, maar gewoon om te leren en je eigen leven iets makkelijker te maken.

Als je de app eenmaal hebt gemaakt kan je gaan beginnen denken om het eens te laten zien aan een aantal andere personen.
Dan wordt het voor die mensen ook makkelijker om in je verhaal mee te stappen.

Er kan altijd iemand met je idee gaan lopen, dat is gewoon de realiteit.
Als dat je tegenhoudt om je idee concreet te maken => dan is dat eerder het excuus dat je jezelf geeft om nog niet aan de app te werken. Want zolang je er niet aan werkt is je idee fantastisch - het is pas tot het realiteit wordt dat je echt kan weten of je idee goed was of een slag in het water.

Een betere speler gaat vaak ook niet zomaar je idee stelen.
Dat gebeurt enkel met een idee dat zo simpel is dat het makkelijker is om het zelf te maken dan aan te kopen.
Zo een ideeën gaan altijd heel snel gekopieerd worden.

• EeKay
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Een idee is een mooi begin maar daar begint of eindigd het niet bij.

Valideer je idee ASAP
Is je idee (nog) uniek? Mooi, maar je moet wel toetsen - o.a. door vroeg met mogelijke gebruikers te praten of hun problematiek en ervaringen een kans voor jouw idee biedt zonder ze te vragen: dit is mijn idee, kun je daar wat mee? Je wilt zonder dat ze "aardig zijn" namelijk een helder antwoord en iedereen roept altijd "ja leuk, wil ik hebben" maar als er centjes voor betaald moeten worden is het vaak ver zoeken naar die mensen.

Verder belangrijk om te weten dat het verkrijgen van inzichten door die gesprekken vele malen belangrijker en nuttiger is dan "in het geheim je app te bouwen". Als je toetst of het iets is dat gaat werken en hoe het dan gaat werken dan heb je iets dat aansluit bij wensen van anderen. Het risico dat iemand met je idee aan de haal gaat is klein. En, zoals je al aangeeft: het heeft geen zin om daarvoor bang te zijn want de MegaCorp bedrijven kunnen het ten alle tijden zo nabouwen.

Dat brengt me op het volgende punt...

Je strategie is meer waard dan je idee

Een app idee uitwerken en bouwen is één ding, maar dat is zo gekopieerd door mensen met meer resources (tijd/geld/mensen/...). Je moet daarom nadenken wat jouw "competitive advantage" ofwel "unfair advantage" is. Dit geldt voor zowel volledig nieuwe ideeën of een idee dat al min of meer bestaat.

Jij hebt een invalshoek van hoe je een probleem oplost en daar is jouw app de oplossing voor. Door na te denken over de minimale app die daar invulling aan geeft én die geld op kan leveren heb je het "Minimum Viable Product" ofwel MVP gedefiniëeerd. Waarschijnlijk eindigt je app idee daar niet en heb je nog vele features en wijzen waarop je de app zou willen uitbreiden of verbeteren.
Deze vormen tesamen je visie en dat is tevens een onderdeel van je strategie: hoe ga ik mijn oplossing relevant houden, verbeteren en aantrekkelijker maken na de initiële versie.

Deze zaken zorgen ervoor dat je app ook de komende jaren zal overleven en de aansluiting bij de doelmarkt (de gebruikers die je voor ogen hebt) toeneemt, mogelijk voor andere doelgroepen relevant wordt etc.

*snip*

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 23-09-2019 15:27 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
We zijn twee jaar verder... dit skelet mag onder de grond blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.