Toon posts:

routing in windows nt4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij vertellen hoe ik op nt 4 server routing over 2 netwerkkaarten kan gebruiken. De ene is de chello kaart, de andere van intern netwerk.

Ik krijg het zover dat ik vanaf het interne netwerk de chello kaart in de server kan pingen, maar verder kom ik niet.
Ik hoef toch niet die hele routing table aan te passen (add route)of wel?????

Ben geen leek maar zou graag gedetaileerde info hebben omdat ik al vanalles heb geprobeerd. (wil geen pakketje gebruiken zoals sygate, wingate, of ms proxy ofzo)

b.v.d.

Verwijderd

kan je wel naar buiten pingen dan????

Verwijderd

Topicstarter
op de server zelf wel, daar is alles a ok
maar vanaf clients niet.
alleen de 2 kaarten in de server, maar verder niet??

moet ik "route" gebruiken, of niet?

Verwijderd

hmmm volgens mij heeft NT4 die functie nog niet zoals win2k dat heeft..
mij is altijd geleerd om een proxy pakket te gebruiken op NT4.

kun je niet RAS instaleren op NT4???
of NAT???

Verwijderd

Topicstarter
ras ??????
dat heeft er toch niets mee te maken ....?!?
en NAT is volgen mij Network Allocation Table en naar mijn mening is dit het "route" command in nt4. Maar het "route" commando daar is niet uit te komen.

Verwijderd

Topicstarter
wat is trwns die funcie van 2000 dan ??

Verwijderd

in win2k kun je bij routing and remote acces nat translation gebruiken.
om 2 (of meerdere) netwerken met elkaar te verbinden of in jou geval jou netwerk met dat van chello..
je zou adroute kunnen proberen maar als het werkt.... ik vraag het me af...

Verwijderd

pfff moet ik toch ff in me mail kijken...
NT4 is een poos geleden voor mij *D
maar zover ik weet heb je echt zon proxy pakketje nodig

Verwijderd

kweet niet of je hier wat aan hebt

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
WinNT heeft geen NAT funcionaliteit (NAT = Network Address Translation overigens) zoals win2k, dus dat gaat niet zonder meer werken.
Onder NT simpelweg Winroute 4 (www.winroute.com) gebruiken/

Verwijderd

dacht ik al....

Lang leven win2k *D :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Of Sygate... of je installeert een microsoft add-on, RRAS for NT, en dan kan het wel, die heeft ook NAT ondersteuning... maar wel heeeel errug ingewikkeld.

NT kan standaard wel routen, maar dan heb je geen NAT. En dat zal je toch wel nodig hebben als je niet voor elk werkstation een public ip hebt.

Ik ben flink microsoft fanaat, maar ik ga op mijn nt4 bakken toch voor sygate ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• sverzijl
Wordt het niet eens tijd om te upgraden naar win2k / winXP als 'microsoft fanaat' ?

Verwijderd

Topicstarter
sverzijl kerel
sommige pc's kunnen dat gewoon niet aan.
kun je zeggen "koop een nieuwe"
ik zeg "geef maar geld"

maar toch bedankt!

jongens dat moet toch kunnen. heeft niemand ervaring met "route" commando?

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

jzwarts, het echte probleem lijkt je te ontgaan.
Je routes zijn het probleem niet, je IP-adressen wel.

Je kunt natuurlijk wel je routes netjes opzetten :
- op je NT-bak ipforwarding aanzetten in de eigenschappen van het TCP/IP-protocol;
- op je NT-bak je default-router op de chello-router zetten (heb je vermoedelijk al staan om te kunnen internetten);
- op je andere systemen de NT-bak als default-router definieren.
Handmatige routes zijn alleen nodig wanneer je, zoals ik, je lokale netwerkje in meerdere subnetten met extra routers hebt onderverdeeld.

Je pakketjes gaan met de hierboven beschreven opzet netjes naar buiten en zullen de beoogde computer bereiken.
Alleen, de teruggaande pakketjes hebben een probleem. Want, wat zijn je IP-adressen op je lokale netwerk ?
1. Een lokaal IP-adres (zoals 10.x.x.x, 192.168.x.x, 172.16.x.x.x) ?
Dan weigeren alle routers op het internet pakketjes met die adressen door te sturen.
2. Een wel routeerbaar IP-adres ?
Tenzij je meerdere officiele IP-adressen hebt, zullen de routers de pakketjes routeren naar de systemen die de rechtmatige eigenaar van dat IP-adres.

Je hebt 2 mogelijke oplossingen :
1. Bij je provider een abonnement afsluiten waarbij je meerdere officiele IP-adressen krijgt.
2. NAT gebruiken op je NT4-bak om je interne IP-adressen te mappen naar het IP-adres van de NT4-bak.
Deze laatste is voor de gewone gebruiker de meest aangewezen weg, of je nou iets als WinRoute installeert, of W2K gebruikt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• sverzijl
Op maandag 09 juli 2001 17:12 schreef jzwarts het volgende:
sverzijl kerel
sommige pc's kunnen dat gewoon niet aan.
kun je zeggen "koop een nieuwe"
ik zeg "geef maar geld"

maar toch bedankt!

jongens dat moet toch kunnen. heeft niemand ervaring met "route" commando?
jzwarts kerel, die opmerking was niet voor jou bedoeld, maar toch bedankt voor de reactie ! :)

en nogmaals, pak gewoon een NAT enabled routertje zoals Winroute, Wingate, Sygate, whatever. Met standaard NT routing gaat je dat simpelweg niet lukken. Zie ook uitleg van mvdejong

• axis
Sverzijl,

ik heb thuis als router een nt4 bak staan met Backoffice Server 4.5, IIS4, SQL Server 7 en Exchange Server 5.5, en dat draait als een zonnetje. Kunnen we met z'n allen in huis internetten, mailen, en webapplicaties ontwikkelen.

Het is echter een Pentium 75 met 64Mb. En voor Win2k svr, SQL Server 2000 en Exchange 2000 heb ik op z'n minst een PII-233 nodig met 512Mb RAM. En ik heb geen zin om dat te kopen.

En daar komt nog eens bij dat op onze server nu ingepakt is een een bananendoos gevuld met een laken, alleen een gat aan de achterkant voor de PSU fan. Passieve koeling op de CPU. Geruisloos dus.
Als je dat met een zwaardere pc moet doen, krijg je'm niet geruisloos, of hij vliegt in de fik ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• sverzijl
Op dinsdag 10 juli 2001 15:22 schreef axis het volgende:
Sverzijl,

ik heb thuis als router een nt4 bak staan met Backoffice Server 4.5, IIS4, SQL Server 7 en Exchange Server 5.5, en dat draait als een zonnetje. [..] Het is echter een Pentium 75 met 64Mb.
en dat allemaal op P75/64MB ? toe maar! ( SQL Server en Exchange Server zijn nu niet bepaald de lichtste applicaties die je kunt bedenken)

• axis
Klopt, maar het draait allemaal lekker...
Exchange 5.5 SP4 vraagt maar rond de 50MB RAM, Exchange 2000 vraag rond de 250MB...

Dus iedereen die altijd roept dat je op zo'n oude bak alleen nog maar linux kan draaien.. Ik heb het bewijs dat het ook anders kan :)

Pagina: 1