Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS en computers niet benaderbaar via hostnaam, wel via IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Beste Tweakers,

Wie weet raad met het volgende:

In een lokaal netwerk (192.168.178.x met subnetmasker 255.255.255.0) heb ik twee NASsen van Synology. Deze zijn benaderbaar via hostnaam en IP-adres. Nu hebben we ook een iSCSI storage systeem. Via sommige computers is deze gekoppeld met een extra netwerkkaart, met IP 172.x.x.x en subnetmasker 255.255.0.0 Via deze computers met tweede netwerkkaart heb ik prima iSCSI connectie maar ook Internet via de eerste netwerkkaart en kan ik de computers en NASsen via hostnaam benaderen.

De iSCSI storage hangt aan een cisco-switch; deze krijgt ook een lijntje vanuit het andere netwerk (ziggo modem waaraan ook andere pc's en NASsen hangen). Deze zijn dus fysiek met elkaar verbonden.

Probleem:
In een computer met maar 1 netwerkkaart (en bv ook laptop) wil ik zowel de iSCSI storage benaderen, kunnen internetten en de NAS kunnen benaderen.

Dat werkt tot op zekere hoogte. In de IPv4 instellingen heb ik twee IP-adressen toegevoegd; het vaste 192.168.178.x adres met subnetmask 255.255.255.0 voor internet/lokaal netwerk en een 172.x.x.x adres met subnetmask 255.255.0.0. De gateway (Ziggo modem) 192.168.178.1 heb ik ook ingesteld.

In de computer met maar één netwerkkaart kan ik niet door het netwerk "browsen"; ik zie alleen de server waaraan de iSCSI hangt. Als ik via 192.168.178.x de NAS benader, kan ik wel de gedeelde shares openen, niet via hostnaam.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 7, Windows 10
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
NetBIOS via TCP inschakelen (ik zag dan opeens de NAS in de netwerkomgeving, maar als ik deze probeer te openen geeft Windows een fout dat deze niet bestaat.

Sluit ik een laptop aan met de iSCSI via de netwerkkabel, en de WiFi via het "lokaal" netwerk, dan kan ik uiteraard wel de shares benaderen via hostnaam.

Een zoektocht op internet heeft me nog niet verder kunnen helpen.

Wie weet raad?
...