• MasteRoDisastr
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dag iedereen,

Een keuze tussen vraag of ervaringstopic was lastig en eigenlijk is dit topic beide. Mocht mijn verhaal onduidelijk zijn of extra toelichting nodig hebben, hoor ik het graag.

Allereerst mijn situatie:
Ik heb succesvol een sollicitatietraject doorlopen waarna ik een baan aangeboden hebben gekregen bij een Amerikaanse startup (18 werknemers). Een leuke uitdagende baan, met veel vrijheid en doorgroeimogelijkheden.

Dit werk zal ik op afstand doen voor het Amerikaanse bedrijf. Eerst in China waar ik word getraind en op locatie bezig ga en daarna mogelijk vanuit huis in Nederland. Ik blijf ingeschreven in Nederland en krijg geen werkvisum voor Amerika (ga ik ook niet heen). Voor China heb ik een zakenvisum.

Mijn vraag:
Hoe kan het bedrijf mij op een gemakkelijke manier legaal in dienst nemen, zodat overal correct de juiste belastingen worden betaald?

Extra toelichting:
In eerste instantie kwam de eigenaar met de suggestie om mij als 'contractor' aan te nemen (1099 in USA). Na enig zoeken met Google kwam ik tot de conclusie dat de Nederlandse Belastingdienst mij echter als werknemer zou zien en niet als ZZP'er (wat in mijn optiek de directe vertaling van 'contractor' (1099) is). In mijn ogen ben ik ook gewoon een werknemer. Ik heb een baas waar ik verantwoordelijkheid aan afleg, een semi-vaste werkplek en maar één opdrachtgever.

Mogelijke oplossing?
Inmiddels ben ik op het idee gekomen dat het bedrijf mij via een Payroll constructie in Nederland zou kunnen aannemen. Het Nederlandse payroll bedrijf is de legale werkgever terwijl ik toch voor het Amerikaanse bedrijf in het buitenland bezig ben. Kan dit werken?

Wie heeft advies of ervaring met een dergelijke situatie? Werken voor een Amerikaans bedrijf in Nederland (of ander land) zonder Nederlandse entiteit.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
Ten eerste, gefeliciteerd! (althans daar ga ik van uit ;))

Ten tweede, Ik denk dat deze Amerikaanse startup nog geen vestiging in Nederland heeft, dan lijkt mij payrolling of detachering de meest eenvoudige oplossing. Jij komt in dienst van een bedrijf in NL, heb daardoor nog 'gewoon' toegang tot ons soc. zekerheidsstelsel. Voor je Amerikaanse werkgever ben je gewoon een rekening die iedere maand betaald moet worden... Nadeel, dit is wel een prijzige oplossing.....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Maar payrolling zou misschien de betere optie zijn let wel op de regels zijn aardig slecht als werknemer onder de payrolling constructie..

Maar als alternatief zou je misschien een BV kunnen starten en vanuit daar je facturen laten sturen naar de VS dan heb je geen last van de belastingdienst omdat je als een BV heb. Zorg wel dat iemand ontslag recht over jouw uit je BV anders werk het niet. (Wet DBA)

Er zijn wat standaardoplossingen die dit regelen voor je zoals UniForce (https://www.uniforce.nl/) en zijn er meer heb geen ervaring verder mee maar dan los je de meeste issues op en je kan gewoon facturen sturen en dan je zelf laten betalen voor nederlandse belastingen. Dit is goedkoper dan payrolling en je hebt zelf meer hand in hoe je je bedrijf vorm geeft. Maar je ben dan wel een zelfstandige ipv werknemer.
Uniforce neemt een aandeel in je BV waardoor ze ontslag recht krijgen over jouw waardoor je een gezagsverhouding heb dus val je binnen de wet zelf en heb je geen problemen.

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je vermoedt dus dat je werknemer bent / zou moeten zijn.

Nou is bij een remote job voor een buitenlandse klant de feitelijke arbeidsrelatie lastig te beoordelen. Als je dingen op de juiste manier op papier zet dan blijft die papieren representatie waarschijnlijk de enige werkelijkheid.

Wat wil je zelf liever, zelfstandige zijn of werknemer?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
Voor hoelang ga je naar China? Want als je daar werkt (in dienst bent), zijn er heel aantrekkelijke expat regels, waardoor je bv veel minder belasting hoeft te betalen. (sowieso is de belasting daar een stukje lager dan in NL).

Afgezien daarvan, heeft die startup wel een entity in China? Anders zou het visum ook nog wel eens lastig kunnen worden!

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!

Een verdere toelichting op mijn situatie:
Momenteel ben ik al enige tijd in China, echter werk ik hier niet. Mijn vrouw is Amerikaanse en werkt hier als docente op een internationale school tot de volgende zomer.

Ons idee is als volgt: Ik ga voor het bedrijf in China aan de slag tot in ieder geval volgende zomer. Daarna verhuizen ik en mijn vrouw samen naar Nederland of Amerika. In beide situatie's blijf ik mogelijk werkzaam voor het bedrijf.

Gebruik van een Payroll bedrijf lijkt mij het gemakkelijkst. Het Amerikaanse bedrijf betaalt een bedrag en verder regelt het Payroll bedrijf alle wettelijke verplichtingen in Nederland. Ik heb voordelen zoals WW-uitkering, lagere inkomstenbelasting dan een ZZP'er en uitbetaling bij ziekte. Echter zou dit voor het Amerikaanse bedrijf te duur kunnen worden voor maar één werknemer. Heeft iemand enig idee wat voor kostenpost dit kan zijn?

De suggestie voor Uniforce of iets dergelijks klinkt mooi, echter is het aangeboden salaris niet afdoende om de bijbehorende kosten te dekken. Mogelijk zou ik eventueel een hoger salaris kunnen onderhandelen vanwege deze situatie, maar dat is afwachten. Dus deze houd ik in mijn achterhoofd. Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee?

Het bedrijf heeft ook een Chinese entiteit. Dus een zakenvisum moet geen probleem zijn.

Mochten er nog andere suggesties zijn, dan hoor ik deze graag!

Edit: Mijn 'gut feeling' is dat ik liever werknemer ben. Dit lijkt mij het meest logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door MasteRoDisastr op 20-09-2017 10:37 . Reden: Kleine toevoeging ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat gaat jouw vrouw doen volgende zomer in Nederland of Amerika? Is het niet veel makkelijker om nu gelijk samen naar Amerika te verhuizen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MasteRoDisastr schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:46:

[..]
In eerste instantie kwam de eigenaar met de suggestie om mij als 'contractor' aan te nemen (1099 in USA). Na enig zoeken met Google kwam ik tot de conclusie dat de Nederlandse Belastingdienst mij echter als werknemer zou zien en niet als ZZP'er (wat in mijn optiek de directe vertaling van 'contractor' (1099) is).[..]
Wat je stelt klopt, maar de consequenties daarvan zijn volgens mij vooral voor de werkgever (die extra lasten en verantwoordelijkheid moet dragen) en niet voor de werknemer (die wordt immers beschermd door deze wet). Aangezien jouw werkgever niet onder de Nederlandse wet valt kun je prima een constructie hebben waarin je vanuit je bedrijf facturen stuurt aan de Amerikaanse opdrachtgever. Vergeet niet om zelf ook een AOV af te sluiten, pensioen te regelen en te kijken wat je aan belasting zal moeten betalen. Reken je dus vooral niet rijk. Al levert het meer op dan werken via een Payroll bedrijf.

Verder:
Dit werk zal ik op afstand doen voor het Amerikaanse bedrijf. Eerst in China waar ik word getraind en op locatie bezig ga en daarna mogelijk vanuit huis in Nederland.
Ik zou me maar voorbereiden op veel en lange tripjes naar Azië als dit de bewoording is uit je overeenkomst ;)

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
MasteRoDisastr schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:35:

Momenteel ben ik al enige tijd in China, echter werk ik hier niet. Mijn vrouw is Amerikaanse en werkt hier als docente op een internationale school tot de volgende zomer.

Ons idee is als volgt: Ik ga voor het bedrijf in China aan de slag tot in ieder geval volgende zomer. Daarna verhuizen ik en mijn vrouw samen naar Nederland of Amerika. In beide situatie's blijf ik mogelijk werkzaam voor het bedrijf.

Gebruik van een Payroll bedrijf lijkt mij het gemakkelijkst.
Stel dat je naar de VS gaat, hoe kom je aan een werkvergunning?

De beste route lijkt me een L1 visum (intra company transfer), maar daarvoor is het beter als je al voor die tijd op de payroll van het bedrijf staat en niet die van een payrolling bureau in NL.
Het Amerikaanse bedrijf betaalt een bedrag en verder regelt het Payroll bedrijf alle wettelijke verplichtingen in Nederland. Ik heb voordelen zoals WW-uitkering,
Voordeel? Het payrollbedrijf onttrekt 1500 euro per jaar uit je salarispot om de premie te betalen en je gaat er vanwege je emigratieplannen waarschijnlijk nooit gebruik van maken.
lagere inkomstenbelasting dan een ZZP'er
Lager ?
en uitbetaling bij ziekte.
De eerste 13 weken heb je hier geen * aan (payrolling werkt typisch met nulurencontract. Na 13 weken heb je wel rechten op basis van het rechtsvermoeden van arbeidsomvang.
Echter zou dit voor het Amerikaanse bedrijf te duur kunnen worden voor maar één werknemer. Heeft iemand enig idee wat voor kostenpost dit kan zijn?
Payrollbedrijf kost meestal 5% bovenop de loonkosten. Als jij een all-in tarief van 70 euro per uur afspreekt, betaalt de opdrachtgever 73,50. De kosten zitten meer tusen de 70 en wat jij netto ontvangt (sociale zekerheid, loonbelasting) dan tussen de 70 en 73,50.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 07:33

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Wat is de functie en zoeken ze nog meer mensen? :p Ik g deze wel volgen qua info.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

MasteRoDisastr schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:35:

Het bedrijf heeft ook een Chinese entiteit. Dus een zakenvisum moet geen probleem zijn.
Een zakenvisum (F/M) is bedoeld voor (vaak korte) business trips voor bijv seminars / business meetings etc. Niet om te werken in China.
Zeker nu de wetgeving strakker wordt aangehouden (waar ze voorheen nogal makkelijk waren met het verstrekken van F/M visa) wordt dit steeds lastiger.
Best kans dat je maar een 14 / 30 dagen F/M visa krijgt.

Wil je echt aan de slag dan zal het bedrijf toch echt een work-permit moeten regelen.

(ja, er zijn zat mensen die in China werken op een F/M visa, zeker non-native "english teachers" maar mocht je gepakt worden (en in de provincie waar ik zit krijgen tipgevers zo'n RMB 5000 als ze iemand aangeven voor illegaal werken) dan kan je een flinke boete + uitzetting verwachten, in het ergste geval ook uitsluiting van nieuw visa voor x jaar.

• MasteRoDisastr
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:09:

Stel dat je naar de VS gaat, hoe kom je aan een werkvergunning?
Green card vanwege mijn huwelijk.
Voordeel? Het payrollbedrijf onttrekt 1500 euro per jaar uit je salarispot om de premie te betalen en je gaat er vanwege je emigratieplannen waarschijnlijk nooit gebruik van maken.
Ik zit momenteel al in China en heb geen plannen om binnenkort terug te vliegen, heb geen KVK-nummer of iets anders opgezet. Ook omdat ik niet weet hoelang ik daadwerkelijk voor dit bedrijf aan de slag ga. Misschien maar een maand of 10. Vandaar dat het mij gemakkelijker lijkt. Mocht ik dit verkeerd zien, hoor ik het graag.
Payrollbedrijf kost meestal 5% bovenop de loonkosten. Als jij een all-in tarief van 70 euro per uur afspreekt, betaalt de opdrachtgever 73,50. De kosten zitten meer tusen de 70 en wat jij netto ontvangt (sociale zekerheid, loonbelasting) dan tussen de 70 en 73,50.
Valt mij nog mee, bedankt voor de info en reactie.
Falcon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:42:
Wat gaat jouw vrouw doen volgende zomer in Nederland of Amerika? Is het niet veel makkelijker om nu gelijk samen naar Amerika te verhuizen?
Momenteel nog geen idee. Mijn vrouw heeft nu een zeer goed betaalde baan bij een internationale school hier. Haar contract loopt tot eind juli van volgend jaar, dus dat maken we graag af. Zover ik weet kan het ook ongeveer 6 maanden duren na aanvraag voordat ik een green card ontvang. Maar we hebben nog niet besloten waar we willen wonen, dus dat hangt nog een beetje in de lucht. Wie weet blijven we nog langer in China als deze nieuwe baan bevalt.
makkie ;) schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:59:
Wat is de functie en zoeken ze nog meer mensen? :p Ik g deze wel volgen qua info.
Voornamelijk content generation voor de verscheidene social media platformen om de merknaam te verstevigen. Video-tours langs fabrieken, interviews, toffe technologische nieuwtjes uit China en Thailand laten zien. Hiernaast customer support en sales. Ik verwacht ook na een aantal maanden op beurzen langs te gaan in verschillende landen.

Voor zover ik weet is dit de enige positie welke ze nu willen vullen. Hiernaast zoeken ze mensen die al een tijdje in China zitten en niet schreeuwend weg zijn gerend.

Helaas is het salaris niet zo geweldig, maar ik verwacht dat ik er in de toekomst meer uit kan halen. Het is in ieder geval beter dan thuis de hele dag op m'n handen zitten.

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Kenzi schreef op donderdag 21 september 2017 @ 02:50:

Een zakenvisum (F/M) is bedoeld voor (vaak korte) business trips voor bijv seminars / business meetings etc. Niet om te werken in China.
Zeker nu de wetgeving strakker wordt aangehouden (waar ze voorheen nogal makkelijk waren met het verstrekken van F/M visa) wordt dit steeds lastiger.
Best kans dat je maar een 14 / 30 dagen F/M visa krijgt.

Wil je echt aan de slag dan zal het bedrijf toch echt een work-permit moeten regelen.

(ja, er zijn zat mensen die in China werken op een F/M visa, zeker non-native "english teachers" maar mocht je gepakt worden (en in de provincie waar ik zit krijgen tipgevers zo'n RMB 5000 als ze iemand aangeven voor illegaal werken) dan kan je een flinke boete + uitzetting verwachten, in het ergste geval ook uitsluiting van nieuw visa voor x jaar.
Ik laat het regelen van de visum aan het bedrijf over. Indien zij geen visum kunnen regelen, houdt het hele verhaal op en blijf ik gewoon op mijn huidige visum (deze is gekoppeld is aan die van mijn vrouw).

Mijn redenering wat betreft een M visa is dat ik periodiek toch China verlaat, dus dat moet geen probleem zijn. Hiernaast werken meerdere Amerikaanse medewerkers op locatie op een M visa. Niet dat dit betekent dat het allemaal 100% correct is, maar zij hebben in ieder geval geen problemen gehad de afgelopen jaren.

Wel ben ik nieuwsgierig naar welke provincie jij momenteel zit. Dit heb ik nog niet eerder gehoord.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
MasteRoDisastr schreef op donderdag 21 september 2017 @ 03:03:
[...]

Ik laat het regelen van de visum aan het bedrijf over. Indien zij geen visum kunnen regelen, houdt het hele verhaal op en blijf ik gewoon op mijn huidige visum (deze is gekoppeld is aan die van mijn vrouw).

Mijn redenering wat betreft een M visa is dat ik periodiek toch China verlaat, dus dat moet geen probleem zijn. Hiernaast werken meerdere Amerikaanse medewerkers op locatie op een M visa. Niet dat dit betekent dat het allemaal 100% correct is, maar zij hebben in ieder geval geen problemen gehad de afgelopen jaren.

Wel ben ik nieuwsgierig naar welke provincie jij momenteel zit. Dit heb ik nog niet eerder gehoord.
Provincie maakt niet zoveel uit, business visum is niet bedoeld om te werken en als je gepakt zou worden ben je de lul. Hoe groot die kans precies is, is natuurlijk moeilijk in te schatten, waarschijnlijk niet zo heel groot, hoewel er dus wel meer controle op is gekomen de afgelopen jaren.

Niet echt lekker aangepakt door dat bedrijf zou ik zeggen, maar goed, of het een dealbreaker is, zal je zelf moeten bepalen.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

MasteRoDisastr schreef op donderdag 21 september 2017 @ 03:03:
[...]

Neem aan dat je nu een S visa hebt dan?

Zhejiang province, maar ook Shanghai en Guangdong kennen zo'n (onofficiele) tipgever lijn.
Is al paar jaar maar de laatste tijd gebeurd het vaker. Vooral bij illegale 'english teachers'.

Het politieke klimaat in China is de afgelopen jaren maar zeker dit jaar behoorlijk veranderd. Aan één kant willen ze graag meer foreign talent binnen halen om de leegloop op te vangen (zeker top executives zijn steeds lastiger te vinden), aan de andere kant is er een enorme push voor nationalisme en wordt het expats steeds lastiger gemaakt.
Ken aardig wat expats die hier al 10 / 20 jaar zijn en nu ineens problemen krijgen met visums. Niks is zo veranderlijk als de interpretatie van wetgeving in China.

Hou ook rekening met je zorgverzekering, als je langer dan 3 maanden in het buitenland verblijft moet je je uitschrijven, en bijv een expat zorgverzekering nemen.
Tevens is in China wonen en ingeschreven blijven in het GBA in Nederland fraude. ;)

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Snowdog schreef op donderdag 21 september 2017 @ 03:54:
Provincie maakt niet zoveel uit, business visum is niet bedoeld om te werken en als je gepakt zou worden ben je de lul.
Hmm, dus hoe werkt dat dan als je een baan hebt bij een buiten China gevestigd bedrijf, je China bezoekt om bijvoorbeeld QC bij meerdere fabrieken over meerdere weken of zelfs langer te doen? Je gaat dan niet elke week weer het land uit. Werkt deze persoon dan in China? Is dat dan ook illegaal via een M visa?

Het is voor dan mij niet geheel duidelijk wat de grens tussen werken en niet werken is. Ik was in de overtuiging dat als je voor een buitenlands bedrijf werkt een M visa afdoende is. Indien je direct voor een Chinees bedrijf werkt zal je uiteraard altijd een Z visa nodig hebben. Dan behoor je ook Chinese belasting te betalen etc.
Kenzi schreef op donderdag 21 september 2017 @ 03:55:
Hou ook rekening met je zorgverzekering, als je langer dan 3 maanden in het buitenland verblijft moet je je uitschrijven, en bijv een expat zorgverzekering nemen.
Tevens is in China wonen en ingeschreven blijven in het GBA in Nederland fraude. ;)
Zover dat ik weet beschouwt de Chinese overheid mij als een bezoeker van mijn familie (vrouw) en niet een inwoner. Dus als ik mij uitschrijf in Nederland, woon ik dan nergens?

Laat ik voorop stellen dat ik het allemaal zo netjes en legaal mogelijk wil doen. Vandaar ook dit topic. :P

[ Voor 3% gewijzigd door MasteRoDisastr op 21-09-2017 05:13 . Reden: Toevoeging ]

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Zoals alle wetgeving in China is het heel open tot interpretatie. Het is afhankelijk van provincie / stad / persoon hoe strikt de wetgeving gehandhaafd wordt.

Voor QC etc is een M visa voldoende inderdaad. Echter bij langdurige projecten moet het via een work permit. M visa is bedoeld voor kortere duur, vandaar ook de vaak 14 / 30 dagen periode.
De werkzaamheden die jij beschrijft is twijfelachtig of je een M visa of work permit nodig hebt. Dat ligt ook nog aan hoe / waar je betaald krijgt, sluit je een contract met de buitenlandse vestiging, of via de Chinese tak etc.
Artikel 2.43 van Burgerlijk Wetboek:

1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.
Als je tot de zomer wil blijven in China en al een aantal maanden hier in China bent zal je je dus moeten uitschrijven.
Ook hier, er zijn er zat die het niet doen, maar achteraf kan je aardig in de problemen komen

Als je hier bent op een S visa, heb je ook een (temporary) residence permit.
Het klopt dat je gezien wordt als bezoeker, daar is een S visa ook voor bedoeld (kort / langdurig bezoek van familieleden in China) en daarom mag je op een S visa ook niet werken.

Mocht je het fijne er van willen weten kan je het beste langs het consulaat, weet niet welke provincie je zit maar die in Shanghai en HK zijn wel goed in advies op dit gebied.

Ook de BENCHAM kan je aardig goed van advies voorzien

[ Voor 3% gewijzigd door Kenzi op 21-09-2017 05:36 ]

Verwijderd

Dit is commercieel, en daarmee *spam.*

[ Voor 90% gewijzigd door Krisp op 21-09-2017 12:55 ]

Pagina: 1