[Hulp gevraagd] Pc valt zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 13:27
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort mijn oude q9550 weg gedaan en overgestapt op de budget G4600 icm een B250M PRO-VD, 8 gb ram en mijn oude HD 7850. Tevens heb ik mijn oude voeding (OCZ StealthXStream 500W) meegenomen naar mijn nieuwe build.

Deze simpele en goedkope upgrade is gebeurt omdat, ondanks dat ik amper nog game, zo af en toe nog wel eens een potje World of tanks of cities skylines wil doen.

HET PROBLEEM is dat hij nu al 4x over spontaan is uitgevallen (zover ik me herinner elke x onder het spelen van WoT). Met uitvallen bedoel ik spontaan een reboot. Vervolgens is hij elke x nog tijdens het opnieuw opstarten wat hij uit zichzelf doet minimaal 1x opnieuw uitgevallen.

Graag zou ik jullie mening willen horen betreffende het probleem en de mogelijke oorzaak en oplossingen willen opsporen. Ik heb niet veel verstand van log-programma's. Ik monitor normaal gesproken met HWmonitor of via Afterburner(Het systeem is niet overclocked). Echter geven die mij geen waarden na het spontaan uitvallen.

Wel blijft mijn CPU onder 100% load door bijvoorbeeld Prime keuring 50% en ook de GPU blijft rond de 60% met genoeg headruimte voor extra koeling. De fan draait onder full load een keer op 30 - 40 %.

Relevante software en hardware die ik gebruik
G4600
B250M PRO-VD
HD 7850
8 GB ram
2x HDD waarvan een uit een oude externe harde schijf (Wordt enkel als back-up schijf gedraaid)
OCZ StealthXStream 500W (minstens 7 jaar oud)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Temperaturen monitoren. Stresstesten door middel van Prime en door 3Dmark.
Echter tijdens het uitvallen kan ik niets registreren!

Ik zie jullie reacties tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Emiel
...

Beste antwoord (via Esso21 op 18-10-2017 09:59)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Probeer eens een andere voeding. Leen er eentje van een vriend en kijk hoe dingen gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Esso21 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:55:
Ik heb niet veel verstand van log-programma's.
De logboeken van Windows kun je oproepen door win+r
code:
1
eventvwr

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Esso21
Als ik de eventviewer moet geloven is hij uitgevallen door ofwel vastlopen / niet meer reageren of door geen stroom. Gezien ik het eerste niet mee heb gemaakt zou dus de geen stroom de oorzaak moeten zijn.

Enig idee of kortsluiting oid kan ontstaan onder een zware load? neem het aan van niet toch?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Je moet ook niet registeren tijdens het uitvallen, wat inderdaad moeilijk gaat, maar kijken naar de waarden tijdens het gamen. Temperatuur, gpu gebruik etc etc.

De vraag is of alles normaal is, zo nee dan ligt hier dus ergens het probleem, bijv. cpu wordt veel te heet.

Als alles normaal is dan zou ik eens kijken of je een oude voeding kunt testen voor een week om te zien of je pc dan nog steeds uitvalt.

• Esso21
@Nopheros

Zoals vermeldt heb ik enkele stresstests gedaan en dan loopt alles stabiel. Core temps komen niet boven de 50 graden en ook de GPU blijft 60 graden. Het is tot nu toe echter alleen onder World of Tanks gebeurd.(gelukkig niet onder solid works oid).

Vandaar dat ik niet meteen aan mijn PSU dacht.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Dit soort problemen zijn altijd lastig, mijn ervaring met uitvallen kwamen meestal bij de voeding uit.

World of tanks zwaarder dan skyline? Dan zal de pc meer stroom vragen, kan zijn dat de voeding het niet aan kan, of te licht of defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk knoops
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 18:25
De voeding zou inderdaad een probleem kunnen zijn. Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is de drivers opnieuw te installeren. Is dit niet het probleem is het waarschijnlijk de voeding. Maar er kan ook een defect zijn op de videokaart of eventuele andere hardware.

Drivers AMD videokaart http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Sorry voor de late reactie, de machine liep een tijdje redelijk stabiel. Echter viel hij gister weer uit. Ik denk dat ik de volgende x bij het uitvallen de PSU maar eens ga voelen of deze niet erg warm is oid. Het blijft een apart fenomeen. Mocht hij blijven uitvallen ga ik een andere PSU proberen.

@luuk knoops Ik heb alle drivers up to date.

Toen hij gister uitviel was het op een moment dat ik net een game CTRL-F4'de. Toen die uitviel drukte ik meteen de uitknop in. Toen begon hij ineens alsnog in windows af te sluiten, nadat hij een kleine seconde was weggevallen. Beetje een raar fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk knoops
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 18:25
Gaf het apparaat een blue screen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Met spontaan reboot bedoelde ik geen blue screen, gewoon alsof je de stekker eruit trekt en er weer in doet. Alleen start hij dan uit zichzelf opnieuw op.

In de logboeken staan

fout: "Crashdumpinitialisatie is mislukt!" Bron volmgr

Kritiek: Kritiek "Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen." waarvan bron kernel-power

[ Voor 52% gewijzigd door Esso21 op 04-10-2017 18:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Probeer eens een andere voeding. Leen er eentje van een vriend en kijk hoe dingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Mensen,

Indedaad een andere voeding werkte. Hij kreeg last van volt spikes of hoe je ze noemt onder zware load. Als enkel de CPU en GPU getriggerd werden gebeurde er niets, maar als ook het ram vol belast werd ging het mis. Wel vreemd want RAM gebruikt toch niet zoveel? Het is iig verhopen nu bedankt voor het meedenken!

Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Als de voedingsspanning varieert dan beïnvloedt dat het punt waarop RAM van 0 naar 1 en van 1 naar 0 schakelt. Als die variatie te groot is dan verandert de timing en daarmee de data.

Ik weet niet hoe groot de belasting van de CPU en RAM zijn bij het testen van RAM die de voedingsspanning teveel doen variëren maar bij testen van RAM wordt het hele RAM rondje voor rondje getest en daarmee neemt de kans toe dat er timing problemen optreden veroorzaakt door variaties van de voedingsspanning.
Pagina: 1