Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor lightroom, beeldscherm van belang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt een laptop voor dagelijks gebruik. Games worden er niet op gespeeld. Maar hoofdoverweging voor een nieuwe laptop is dat mijn huidige 8 jaar oude HP laptop niet volstaat voor Lightroom. Ik wil dus foto's kunnen bewerken (RAW).

Wat is je budget?
Bij voorkeur EUR 900,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop is voor thuisgebruik. Waarom dan toch een laptop ipv een desktop met goed IPS scherm? Omdat ik geen desktop in mijn woonkamer wil.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Volgens mij zou de laptop in ieder geval de volgende kenmerken moeten hebben:

- processor i5 (7e gen)
-16GB RAM
-IPS scherm

Een dedicated videokaart is denk ik niet echt nodig zijn. Veel opslagmogelijkheden hoef ik ook niet.

Lenovo Thinkpad E570 goede keuze?
Afgaande op de Best Buy Guide van augustus, heb ik gekeken naar de Lenovo Thinkpad E570. Via de site van Lenovo kom ik dan uit op de E570 20H5CTO1WW (niet te vinden in pricewatch).

Processor : Intel Core i5-7200U-processor (3 MB cache, max. 3,1 Ghz)
Display : 15.6 FHD (1920x1080) IPS Non-Touch
Display Panel : 15,6-inch FHD (1920x1080) IPS anti-reflectiescherm met LED-achtergrondverlichting, zwart
Memory : 16GB(8+8) DDR4-2133MHz SODIMM
Graphics : NVIDIA GeForce 940MX 2 GB
Solid State Drive : Intel 256 GB SSD-station, PCIe-NVMe OPAL2

Ik kom dan op iets meer dan EUR 1.000,-.

Wat kan er geschrapt worden?
Biedt die videokaart mij wel voordeel? Misschien een beetje in de onwikkelingsmodule van Lightroom.
En de SSD? Levert een PCIe echt een significant voordeel tov een SATA SSD?

IPS scherm
Wat vinden jullie van het IPS scherm van deze laptop, met het oog op het bewerken van RAW files?

Alternatieven
Ik heb ook gekeken naar modellen van Clevo omdat het zelf kiezen van de benodigde onderdelen mij wel bevalt. Standaard laptops zijn haast niet te vinden met 16GB RAM. Dan kom je al snel op High End modellen, maar dat is voor mijn doeleinden niet nodig.

Als er andere opties waarnaar ik zou kunnen kijken, verneem ik dat graag. Alvast bedankt!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:00
Hoe groot zijn je RAW bestanden? Die van mijn a7rII zijn 80mb (en daar heeft mijn i5-7200u + 8gb ram + Gefore MX150) toch behoorlijk moeite mee. Ik denk na een jaar dat het niet meer vooruit te branden is. Als ik jou was, en je wilt de laptop in ieder geval nog 4 jaar gebruiken, wacht dan eventjes op de 8e generatie intel processors. Die beloven een prestatiewinst van zn 30/40% voor multicore toepassingen (waar lightroom onder valt). Laptop zullen denk ik net buiten je budget gaan vallen (rond €1200,-). Eerste 8e generatie laptops zullen december wel op de markt komen (dan kan je nog even doorsparen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip @FireBladeX , maar ik wil mijn budget niet verhogen. Er zal namelijk altijd iets beters te krijgen zijn. EUR 900,- tot max EUR 1.000,- heb ik er wel voor over.

Dat een systeem dan iets langzamer is heb ik minder moeite mee, dan dat het beeld niet goed wordt weergegeven. Vandaar mijn vraag over de kwaliteit van het IPS beeldscherm van de E570. Als iemand daar zijn ervaring nog mee wil delen!

En hoe zit dat met de Clevo schermen? Bijvoorbeeld de https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-n850hj?

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 14:49

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
En hoe zit dat met de Clevo schermen? Bijvoorbeeld de https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-n850hj?
https://nl.hardware.info/...rondom-scherm-toetsenbord zit hetzelfde scherm in.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Verwijderd

Topicstarter
@laptopplus : Men is niet al te positief over dit scherm. Dat vind ik juist wel belangrijk. Is het zo dat dit scherm niet goed is, althans niet optimaal voor fotobewerking? Of is het gewoon niet goed standaard afgesteld, maar valt dat te Kalibreren? Bijvoorbeeld met een Datacolor Spyder.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:44
@Verwijderd Over ongeveer 2 weken komt er weer een Laptop BBG uit met misschien daar in een leuke laptop voor jouw. Als het scherm zo belangrijk is voor je dan denk ik dat je professionele laptoptests moet opzoeken via google of youtube. Zoek met je specificaties in de pricewatch een laptop uit en zoek op google naar reviews van dat model.

Verwijderd

Topicstarter
Met een budget van max EUR 1.000,- blijkt het wel erg moeilijk om iets te vinden. Een mat IPS scherm betekent nog niet gelijk dat zo'n laptop geschikt is voor fotobewerking. Daar lijken veel aanbieders wel vanuit te gaan. de sRGB waarde of Adobe RGB waarde is ook van belang. Veel laptops tot EUR 1.000,- hebben bij lange na geen 100% dekking sRGB, laat staan Adobe RGB.

Nu kwam ik nog wel Xnotebooks tegen. Zij claimen: "XNOTEBOOKS bied als eerste notebook leverancier ter wereld de nieuwste ontspiegelde schermen met een kleurechtheid van 100% (IPS)". Dat lijkt interessant.

Weet iemand welk scherm zij gebruiken? Of heeft iemand ervaring met deze laptop:
https://www.xnotebooks.nl...850hc-n850hj-n850hk1.html

Lijkt mij een Clevo, maar dan met een ander scherm dan Laptopplus bijvoorbeeld aanbiedt.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb een clevo n850hk1 (via laptopparts4less.frl) en gebruik deze voor lightroom. Beeld valt me niet tegen, maar ik ben daar ook niet heel kritisch in. Laptop werkt erg vlot (I7, 16 GB geheugen, SSD, gtx1050ti) met lightroom. Bij laptopparts4less heb je ook de mogelijkheid om een ander scherm te kiezen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• laptopplus

laptopplus

Lijkt mij een Clevo, maar dan met een ander scherm dan Laptopplus bijvoorbeeld aanbiedt.
zelfde scherm :(

Verwijderd

Topicstarter
@laptopplus , zeg je dus dat jullie scherm ook 100% sRGB dekking heeft?

• laptopplus

laptopplus

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:03:
@laptopplus , zeg je dus dat jullie scherm ook 100% sRGB dekking heeft?
We kunnen het ons niet indenken dat xNotebooks 100% IPS levert in deze modellen, maar we laten ons graag verrassen :)

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 13:58
Het 4k scherm van dell xps15 claimt dell dat het wel adobe RGB weer kan geven. Maar dat is wel een andere prijsklasse.

[ Voor 20% gewijzigd door rdoorn op 25-09-2017 21:39 ]

Ronald van Doorn

Verwijderd

Topicstarter
De XPS 15 zou inderdaad perfect zijn, maar ligt echt buiten mijn budget.

Zojuist wel met Xnotebooks gebeld. De 100% kleurechtheid, zoals vermeld op hun site, blijkt niet te slaan op de sRGB waarde. Wat de waarde is van hun schermen, weten ze niet.

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 23:09
FireBladeX schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:31:
Hoe groot zijn je RAW bestanden? Die van mijn a7rII zijn 80mb (en daar heeft mijn i5-7200u + 8gb ram + Gefore MX150) toch behoorlijk moeite mee. Ik denk na een jaar dat het niet meer vooruit te branden is.
Zou je toe willen lichten hoe 'erg' het is? Ik had namelijk een Asus UX410 met die i5-7200u op het oog, maar nu begin ik toch te twijfelen. Mijn lightroom gebruik is wel puur onderweg (bijv. fotoreis) dus dat maakt het minder kritisch, maar beetje foto's uitzoeken en bewerken moet wel zonder ergeren gaan...

Verwijderd

Topicstarter
@FireBladeX volgens mij ga je je pas ergeren aan een scherm met lage sRGB waarde op het moment dat je je foto's laat afdrukken. Want dan kan blijken dat je bij het bewerken, kleuren hebt gemist die de afdrukcentrale wel ziet.

Overigens ben ik er vrij zeker van dat ik ook voor de ux 410 ga. Deze heeft namelijk bijna 100% sRGB. En als ik het goed begrijp kun je nog 8gb bijprikken in dit model, in tegenstelling tot de 430.

Edit: zie dat dit niet echt een reactie op je vraag is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 10:19 ]

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:00
Eddey schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:36:
[...]

Zou je toe willen lichten hoe 'erg' het is? Ik had namelijk een Asus UX410 met die i5-7200u op het oog, maar nu begin ik toch te twijfelen. Mijn lightroom gebruik is wel puur onderweg (bijv. fotoreis) dus dat maakt het minder kritisch, maar beetje foto's uitzoeken en bewerken moet wel zonder ergeren gaan...
offtopic:
Lastig, hoe benchmark ik mijn gevoel :9 :D . Nogmaals met mijn RAW-files, kan ik het niet snel noemen. Acceptabel is een woord die mogelijk nog iets te positief is. Mijn vergelijkingen is een 8 jaar oude desktop AMD Phenom processor die het werk evensnel al dan niet sneller doet dan de i5-7200u. Nogmaals, benchmarks en scores zijn in overvloed op het internet.

Verwijderd

Als jullie toch richting 14" gaan, hoe zal dan het 13,5" 3000x2000 IPS scherm uit de Surface Book zijn? Dit is wel een beetje een glossy scherm, maar spiegeling valt reuze mee. Ik heb dat namelijk in mijn https://www.gearbest.com/...jXsj_4U5rwDkaAniTEALw_wcB zitten. Zit wel maar 8GB in en de processor is vergelijkbaar met een i3 7100U. Ik werk er wel dagelijks fulltime op i.c.m. een extern scherm. 10 tabjes open en 10 bestanden in Photoshop en 10 in Illustrator is ook goed te doen (het zijn bij mij wel niet al te grote bestanden, meestal 10MB per stuk). Hij heeft me positief verrast. De complete stilte en het mooie scherm, en snel genoeg voor al mijn werk. Ik wil nooit meer anders. :) Al weet ik niet of jullie er genoeg power aan zullen hebben.
Pagina: 1