Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ram draait maar op 2133 mhz?

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views

Vraag

• snixxxxxx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01-2021
Mijn vraag
Ram draait maar op 2133mhz terwijl ik 3000mhz heb?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 158,50€ 158,50
1MSI B350M Bazooka€ 82,40€ 82,40
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 168,50€ 168,50
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,28€ 38,28
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 84,95€ 84,95
1Corsair CX450M€ 49,01€ 49,01
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Xmp aangepast pc voel toen uit. Iemand tips?

Alle reacties

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:13
Ik kan je voor deze vraag het beste verwijzen naar het ryzen topic. Daar staan veel tips hoe je het geheugen kunt proberen hoger te zetten. Ryzen is erg gevoelig nog steeds mbt overclocken geheugen.

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-11 12:30
Gebruik/heb je de meest recente EUFI/BIOS?

• snixxxxxx
MonkeyJohn schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:40:
Gebruik/heb je de meest recente EUFI/BIOS?
Nee die ben ik nu wel aan het updaten, misschien dat ie het erna doet

• snixxxxxx
snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:49:
[...]

Nee die ben ik nu wel aan het updaten, misschien dat ie het erna doet
Nu heb ik een bios uodate gedaan maar hij is nu al een minuut klaar nadat ie uit viel en het cpu lampje brand nu, problemen?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
Welke bios heb je er op gezet en hoe ?

• snixxxxxx
dylan111111 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:53:
Welke bios heb je er op gezet en hoe ?
De laatste versie en via een usb stick met m-flash en dan de bios geselecteerd

• snixxxxxx
Het lampje brand nu nog steeds?, computer uitzetten of wat moet ik doen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Even buiten het BIOS flash probleem.

Geheugen heeft vaak een SPD (default setting, stabiele instelling die op de meeste PC's gewoon werkt), en een XMP profiel (high performance profiel, hogere snelheid, vaak de snelheid waar fabrikanten mee adverteren).

Dat XMP profiel moet je vaak zelf aanzetten in de BIOS, de BIOS zelf laad namelijk default het SPD profiel.

• snixxxxxx
Nemesizz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:04:
Even buiten het BIOS flash probleem.

Geheugen heeft vaak een SPD (default setting, stabiele instelling die op de meeste PC's gewoon werkt), en een XMP profiel (high performance profiel, hogere snelheid, vaak de snelheid waar fabrikanten mee adverteren).

Dat XMP profiel moet je vaak zelf aanzetten in de BIOS, de BIOS zelf laad namelijk default het SPD profiel.
Laatst had ik het xmp profiel aangepast en het ram op 2933mhz gezet toen viel me pc ook uit en moest ik de bios resetten?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:05:
[...]

Laatst had ik het xmp profiel aangepast en het ram op 2933mhz gezet toen viel me pc ook uit en moest ik de bios resetten?
Er zijn (nog) wat problemen met hoge snelheden RAM geheugen icm Ryzen CPU's (wat jammer is, omdat Ryzen erg veel baat heeft bij snel RAM).
In het ervaringen topic is veel te vinden over welke RAM modules (vaak) wel werken en welke vaker problemen geven. Soms is het ook beetje domme pech dat na een BIOS update ineens het RAM niet meer op een bepaalde snelheid wil draaien.

Zijn een beetje 'kinderziektes' van Ryzen die waarschijnlijk na verloop van tijd wel gefixed worden.

• snixxxxxx
Nemesizz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:08:
[...]

Er zijn (nog) wat problemen met hoge snelheden RAM geheugen icm Ryzen CPU's (wat jammer is, omdat Ryzen erg veel baat heeft bij snel RAM).
In het ervaringen topic is veel te vinden over welke RAM modules (vaak) wel werken en welke vaker problemen geven. Soms is het ook beetje domme pech dat na een BIOS update ineens het RAM niet meer op een bepaalde snelheid wil draaien.

Zijn een beetje 'kinderziektes' van Ryzen die waarschijnlijk na verloop van tijd wel gefixed worden.
Dus gewoon afwachten eigenlijk?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:20:
[...]

Dus gewoon afwachten eigenlijk?
Gek veel meer kun je ook niet doen.
En ook opletten met BIOS updates, alleen updaten als het daadwerkelijk wat fixed (en even ervaringen van anderen afwachten :+ ). Want soms word een probleem opgelost, maar heb je ineens een ander erbij. Want heb al wat posts gezien dat mensen het geheugen op een bepaalde snelheid hadden (vaak rond die 2900Mhz) en na een BIOS update ineens niet verder kwamen dan 2666Mhz (of iets in die geest, hou de exacte getallen ook niet bij).

Heb het zelf ook wel eens gehad (met Intel systemen), BIOS update lost een probleem op, en creërd er gratis en voor niks een ander (soms groter) probleem erbij...

• snixxxxxx
Nemesizz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:35:
[...]

Gek veel meer kun je ook niet doen.
En ook opletten met BIOS updates, alleen updaten als het daadwerkelijk wat fixed (en even ervaringen van anderen afwachten :+ ). Want soms word een probleem opgelost, maar heb je ineens een ander erbij. Want heb al wat posts gezien dat mensen het geheugen op een bepaalde snelheid hadden (vaak rond die 2900Mhz) en na een BIOS update ineens niet verder kwamen dan 2666Mhz (of iets in die geest, hou de exacte getallen ook niet bij).

Heb het zelf ook wel eens gehad (met Intel systemen), BIOS update lost een probleem op, en creërd er gratis en voor niks een ander (soms groter) probleem erbij...
Oke dankjewel!, dan wacht ik nog maar af

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-11 12:30
Nu zie ik op de MSI site dat de meest huidige BIOS ook niet "zeer recent" te noemen is (28-07) eigenlijk. Nu weet ik ook niet precies hoe het bij andere MoBo fabrikanten ervoor staat maar de "M" bordjes lijken overal de minste prioriteit te krijgen bij BIOS updates.

• snixxxxxx
MonkeyJohn schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:02:
Nu zie ik op de MSI site dat de meest huidige BIOS ook niet "zeer recent" te noemen is (28-07) eigenlijk. Nu weet ik ook niet precies hoe het bij andere MoBo fabrikanten ervoor staat maar de "M" bordjes lijken overal de minste prioriteit te krijgen bij BIOS updates.
Ah oke

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het geheugen dat je gebruikt staat ook niet op de QVL van het mobo dus dan moet je sowieso mazzel hebben dat het werkt. De QVL voor jouw bord.
Wat je wel kunt proberen is een beta bios flashen, MSI onderhoudt vrij regelmatig de diverse bios'en en met een beetje geluk hebben ze net jouw geheugen in de QVL meegenomen.

• snixxxxxx
regmaster schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:34:
Het geheugen dat je gebruikt staat ook niet op de QVL van het mobo dus dan moet je sowieso mazzel hebben dat het werkt. De QVL voor jouw bord.
Wat je wel kunt proberen is een beta bios flashen, MSI onderhoudt vrij regelmatig de diverse bios'en en met een beetje geluk hebben ze net jouw geheugen in de QVL meegenomen.
Aha maar dus eigenlijk is het afwachten tot mijn geheugen wel officieel compatible wordt?

• regmaster
  • Niet online
snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:38:
[...]

Aha maar dus eigenlijk is het afwachten tot mijn geheugen wel officieel compatible wordt?
Wachten of retour sturen en geheugen kopen dat wel op de QVL staat..

• snixxxxxx
regmaster schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:43:
[...]

Wachten of retour sturen en geheugen kopen dat wel op de QVL staat..
Ik wacht wel (denk ik)😜

• regmaster
  • Niet online
Bedenk wel dat het risico bestaat dat jouw geheugen misschien wel nooit wordt toegevoegd. Als je nog binnen de retour termijn mocht zitten zou ik het zeker overwegen om het geheugen om te ruilen. En anders is het inderdaad een kwestie van afwachten of een beetje spelen met timings en voltage, het betere overklok werk dus.

• snixxxxxx
regmaster schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:53:
[...]

Bedenk wel dat het risico bestaat dat jouw geheugen misschien wel nooit wordt toegevoegd. Als je nog binnen de retour termijn mocht zitten zou ik het zeker overwegen om het geheugen om te ruilen. En anders is het inderdaad een kwestie van afwachten of een beetje spelen met timings en voltage, het betere overklok werk dus.
Ik zit nog binnen het retour termijn, 13 september is het afgeleverd, als ik nu de ram sticks verander zou ik dan weer alles opnieuw moeten instellen of werkt hij dan gewoon weer meteen?

• snixxxxxx
Zou iemand me dan een linkje of iets kunnen geven waar alle ram staat wat wel compatible is (dus op 3000mhz draait).

• snixxxxxx
snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:58:
Zou iemand me dan een linkje of iets kunnen geven waar alle ram staat wat wel compatible is (dus op 3000mhz draait).
Ik heb trouwens ook in elke game fps drops zou dit met me ram te maken kunnen hebben?

• regmaster
  • Niet online
snixxxxxx schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:03:
[...]

Ik heb trouwens ook in elke game fps drops zou dit met me ram te maken kunnen hebben?
Dat zou idd met jouw ram te maken kunnen hebben. Check vooral ff die qvl link die ik eerder vermeld heb voor jouw bord en zoek vooral naar ervaringen. Ik vrees dat niemand een lijst heeft van welk geheugen werkt met een bepaald bord en ook nog i.c.m. een cpu dus je zult zelf een stuk research moeten doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat was hier onduidlelijk aan?
Je hebt een uiterst magere topicstart gemaakt, je gaat niet in op groot deel van de vragen en opmerkingen van anderen, doet er nog minder mee en post alleen oneliners - soms meerdere keren achter elkaar (weer die haast?).

Zo werkt het hier niet. Als je "HELP!" eist zonder eigen inzet bel je de helpdesk maar. Op GoT helpen we mensen die zichzelf helpen. Dicht.

Zie ook:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Het algemeen beleid
Zo werkt het ook vandaag niet. Dicht..

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.