Vertical banding/DSE anno 2017

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704882

Topicstarter
Ik heb vorige week vrijdag een 4k LG LED televisie (UH850V) aangeschaft. Alles bevalt inprincipe, het beeld is haar scherp. Hij volgt een bijna 10 jaar oude full-hd sony bravia op, dus het is een flinke verbetering.

Echter heeft de TV last van vertical banding, ook wel dirty screen effect (DSE) genoemd. En dit is nogal vervelend voor een fervent voetbal liefhebber. Na wat google sessies leek dit een veelvoorkomend probleem te zijn geweest bij televisies rond 2010-2012. Maar we zijn inmiddels al wat jaren verder, en dus vroeg ik me af of ik hier nog steeds genoegen mee moet nemen anno 2017. Of dat het wel degelijk mogelijk is om een LED, of wellicht OLED TV te vinden zonder dit probleem.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Alle reacties

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dat gaat wel wat verder dan alleen 2010-2012, eigenlijk is het nooit weggeweest (zeker als je vanuit een hoek kijkt). Volgens mij is het bij modellen met een IPS paneel nog prominenter aanwezig ook gemiddeld genomen. Van de modellen van vorig jaar leek de Samsung KS reeks er weinig last van te hebben en dit jaar lijkt de XE9005 van Sony de uitzondering te zijn en misschien nog de QLED reeks. OLED zou ook een mogelijkheid moeten zijn (al heb ik ook daarbij meldingen gezien van vertical banding bij sport; op Youtube staan ook een aantal filmpjes genomen tijdens voetbalwedstrijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704882

Topicstarter
Dus LED heeft het, Full-HD heeft het, zelfs OLED heeft het. Moet men er dan maar genoegen mee nemen?

Of is het wel degelijk mogelijk om een televisie anno 2017 te vinden zonder vertical banding? Daar heb ik eigenlijk nog steeds geen antwoord op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een exemplaar vast wel ja maar een model dat gegarandeerd geen vertical banding heeft niet. Als je het bijv. van voren niet kunt zien is er best nog kans dat als je vanuit een hoek moet kijken/kijkt dat je het wel nog kan zien. Het is maar hoe kritisch je erop bent en je kijkpositie speelt ook een rol ...
Dat gezegd hebbende heb ik al enkele modellen genoemd waar je grote(re) kans op succes hebt.