Upgrade huidige gamepc na 6 jaar. (videokaart/ram?)

Pagina: 1
Acties:

• Bijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 15:16
Ik zoek een?
Ik zoek een manier om mijn pc wat te actualiseren. Wat ik voornamelijk doe met deze pc is gamen (momenteel alleen LoL en Overwatch, zodra Star Citizen weer een fase verder is ook die game weer, vrouwlief soms de Sims :X ) en Photoshop/Lightroom/Premiere.
De twijfel is momenteel: huidige pc wat moderniseren of een volledig nieuw systeem bouwen. Momenteel heeft mijn voorkeur moderniseren, als mijn i5 2500K een niet te grote bottleneck gaat vormen.

1) Momenteel is de i5 stock gekoeld en geclockt, toenertijd was mijn voorkeurskoeler niet leverbaar dus maar de stock koeler gemonteerd. Wellicht is een nieuwe koeler en een overclock noodzakelijk om een bottleneck te verminderen.

2) Op 't moment is er geen SSD aanwezig. Deze komt er (bij modernisering en nieuwbouw) sowieso in.

3) Ik kan niet inschatten of 8GB RAM nog toereikend is en/of de moeite waard is voor de huidige prijzen een setje van 8GB bij te kopen. Als ik nu Overwatch/LoL speel raakt de 8GB niet vol, vandaar mijn vraag aan jullie of dit wel zou zijn met een overclockt/andere grafische kaart en wat zwaardere spellen.

4) De huidige monitor is een *staat absoluut niet in de pricewatch* van Packard Bell met een vermogen van 250W. De resolutie schijnt wel iets van 1080pixels horizontaal te zijn.... Ook aan vervanging toe dus. Ik twijfel hierbij tussen een 1440p, 1920p en 4k monitor. Heeft 4k echt een meerwaarde zonder een nieuw bakbeest te bouwen. Heb met beide resoluties nog nooit gewerkt. het scherm zou zo rond de 26" worden. Hierover ga ik eerst nog eens nadenken en is wellicht ook afhankelijk van het te gebruiken systeem.

5) Videokaart. Heb de HD5970 bios met unlocked shaders. Ook hiervan heb ik niet echt het gevoel dat deze nu volledig belast wordt (zeggen ook de metertjes in Afterburner). Maar bij een nieuwe monitor/andere games wellicht wel.

Wat is je budget?
Ik zat te denken aan ca. €1000. Als voor €100 meer het systeem zeer veel zou verbeteren, is dat ook mogelijk. Als het maar bang4buck blijft.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben niet echt een fanboy, alles mag, alles kan hier thuis.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Extreme4 Gen3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 207,99€ 207,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,49

Wat ik al heb gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 565,-€ 565,-
1Dell Ultrasharp U2412M Zilver, Zwart€ 240,-€ 240,-
1Samsung U28E590DS Zilver, Zwart€ 328,87€ 328,87
1Scythe Mugen 4€ 43,28€ 43,28
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 63,50€ 63,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.630,55

Mochten jullie tips en advies hebben dan hoor ik het graag. Mochten je dingen opvallen waaraan ik waarschijnlijk niet heb gedacht, meld het dan vooral ook.

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Ik zou een koeler kopen voor overclocken en een ssd en maybe een monitor niet meer aan deze pc verspillen, alles hierboven kan namelijk sowieso mee naar een nieuw systeem. Ik zou express geen nieuw systeem nu kopen wegens de videokaart prijzen en het opkomende coffee lake. Veel succes!

• Bijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 15:16
LucaDeTweaker schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:19:
Ik zou een koeler kopen voor overclocken en een ssd en maybe een monitor niet meer aan deze pc verspillen, alles hierboven kan namelijk sowieso mee naar een nieuw systeem. Ik zou express geen nieuw systeem nu kopen wegens de videokaart prijzen en het opkomende coffee lake. Veel succes!
Zo erg zijn de nvidia prijzen toch niet momenteel? En ik meen gelezen te hebben dat deze CPU overclocked nog geen 5% lagere resultaten haalt op hogere resoluties wanneer ik 'm zou combineren met bv. een 1080 in vergelijking met een nieuwe CPU. Weet je daar meer van toevallig?

• nathandetroyer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-05-2018
Dag Bijk,
met wat ik kan afleiden uit je post kan je pc wel een grote upgrade gebruiken. Ik heb speciaal voor jou een lijst opgesteld met wat ik denk de beste build voor jouw budget. Deze vind je via onderstaande link: https://pcpartpicker.com/list/WtKPCy . Ik zou case en HDD houden (en eventueel je PSU als die sterk genoeg is). Voor je beeldscherm zou ik vooral kijken naar de refresh rate. Dat is het belangrijkste als je vooral gamet. Ik hoop je op weg geholpen te hebben, bij verdere problemen mag je altijd mijn advies vragen.

• Videokaartwaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-04-2022
Bijk schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:43:
[...]

Zo erg zijn de nvidia prijzen toch niet momenteel? En ik meen gelezen te hebben dat deze CPU overclocked nog geen 5% lagere resultaten haalt op hogere resoluties wanneer ik 'm zou combineren met bv. een 1080 in vergelijking met een nieuwe CPU. Weet je daar meer van toevallig?
Prijzen op dit moment zijn 2x-3x MSRP

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 19:12
Met een gtx 1080 zou ik voor een Dell QHD gaan, die zijn niet veel duurder dan full hd.

Ik heb net een u2518d gekocht. Sinds mijn oude ultrasharp 27” het begeven had na 12jaar trouwe dienst.

De u2518d is een pracht van een scherm, goede kleurenweergave ( zelf getest tegenover eizo en calibratiemeter)en een super egaal beeld en super kleine bezels rondom. Het nog maar een goede week beschikbaar. Je voelt onmiddelijk dat het goed zit. Soms werk ik op een 27” LG 4K maar ondanks de hogere resolutie heeft de dell mijn voorkeur. (Geen idee welk typenhet is van LG, maar er zitten mini glinsteringen in)

Als uw buget het toelaat zou ik voor de nieuwe i7 of anders i5 8700k gaan. De 7700k deed het al uitstekend in games en de nieuwe coffee lake met de Z370 chipset zou daar nog een schepje bovenop doen. Intel beweerd 25% meer fps. Deze komt begin oktober uit.

Als je in budget issues zit zou je nog een maand kunnen wachten op een nieuwe RX vega 56, die zou uitkomen om een betere price/performance te bieden tegenover de gtx 1070ti (die ook eind oktober zou uitkomen)

8Gb ram is voldoende voor gaming. Er zijn zover ik weet geen zware frame drops in games met 8gb ram als uw OS clean blijft. Je zou later nog 8gb kunnen bijsteken als het nodig wordt, zo kan je de kosten wat drukken bij aankoop.

Ik zou sowieso nog een maand wachten tot de eerste reviews van de nieuwe coffeelake en vega verschijnen alvorens uw keuze te maken.

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
8GB ram is denk ik niet voldoende, ik heb benchmarks van bv. GTA 5 gezien waar het na een half uurtje spelen al richting de 12GB gebruikt ram geheugen gaat.

16GB is de nieuwe standaard.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:32
[b]Coolstart schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:43
Als je in budget issues zit zou je nog een maand kunnen wachten op een nieuwe RX vega 56, die zou uitkomen om een betere price/performance te bieden tegenover de gtx 1070ti (die ook eind oktober zou uitkomen)
Ik zou sowieso nog een maand wachten tot de eerste reviews van de nieuwe coffeelake en vega verschijnen alvorens uw keuze te maken.
Vega 56 is al 1 1/2 maand uit en de reviews zijn overal te vinden, alleen de verkrijgbaarheid is slecht en de prijzen liggen ook op abnormaal niveau. Als de TS niet gaat undervolten en overclocken zou ik gewoon een gtx 1060/1070/1080 aanraden ivm met de huidige prijs en verkrijgbaarheid wat de komende maand niet veel zal veranderen.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-02 23:15
Zal voor een 1060 6g en een ssd gaan en proberen je ram naar 16 gb te krijgen. Misschien nog een goede bang for the Buck cm evo 212 halen en je 2500k op 4ghz draaien dan zit je de komende tijden wel goed wat games en werk betreft.
Pagina: 1