Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows laptop of Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJ Ranzijn
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo allemaal
Mijn Asus laptop wordt al een dagje ouder en dus komt het moment eraan om afscheid te nemen.
Ik twijfel tussen een Windows laptop of een Macbook pro van Apple.
Wat ga ik met de laptop/MacBook doen?
Ik ben beroepsmusicus en wil eind dit jaar m'n eigen studio uitbreiden, opnemen doe ik altijd via hardware, maar mixen en masteren van albums of andere produkties laat ik altijd over aan een bevriend producer. Nu wil ik dat allemaal zelf gaan leren en doen. Er komt dus studio en Mastering software op . Daarbij ben ik amateur fotograaf en werk met een tweetal Nikon nabewerkingsprogramma's, die uiteraard ook op de nieuwe laptop/Macbook worden geinstalleerd.
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2300 Euro.
Veel bevriende collega's in de muziek en foto branche werken met een MacBook.
Voor mij zal eventueel m'n allereerste Apple produkt worden.
Gamen doe ik helemaal niet.
Zijn er meer mensen die voor deze keus hebben gestaan? Waar zouden jullie voor gaan in dit geval? Windows of Apple?
Alvast bedank voor het lezen van mijn verhaal.
...

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:42
Ik zou eerst kijken of de software die ik gebruik geschikt is voor een van beide en dan pas kijken welke hardware ik nodig ben.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Check voor de zekerheid even of de licenties van je huidige software uberhaubt meegenomen kunnen worden naar Mac Os.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Wat hierboven staat + als je collega's allemaal een macbook gebruiken, en jij bereid bent om dezelfde software aan te schaffen zou ik een macbook kopen. Het lijkt mij handig als je elkaar kunt helpen en ervaringen kunt delen.

Ik neem overigens aan dat je dezelfde vraag al aan hen hebt gesteld ;). Zij weten vast meer over de voor en nadelen, wellicht kennen ze ook iemand die op Windows draait.

Als je erg gehecht bent aan je Nikon programma's en hier geen OSX alternatief van is, kun je Windows als tweede besturingssysteem installeren. Houd er dan wel rekening mee dat je daarvoor moet overschakelen van besturingssysteem, alles onder hetzelfde systeem is makkelijker.

[ Voor 45% gewijzigd door discy op 19-09-2017 17:11 ]

• Broodspot
  • Laatst online: 21-08-2021
DJ Ranzijn schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:32:
Hallo allemaal
Mijn Asus laptop wordt al een dagje ouder en dus komt het moment eraan om afscheid te nemen.
Ik twijfel tussen een Windows laptop of een Macbook pro van Apple.
Wat ga ik met de laptop/MacBook doen?
Ik ben beroepsmusicus en wil eind dit jaar m'n eigen studio uitbreiden, opnemen doe ik altijd via hardware, maar mixen en masteren van albums of andere produkties laat ik altijd over aan een bevriend producer. Nu wil ik dat allemaal zelf gaan leren en doen. Er komt dus studio en Mastering software op . Daarbij ben ik amateur fotograaf en werk met een tweetal Nikon nabewerkingsprogramma's, die uiteraard ook op de nieuwe laptop/Macbook worden geinstalleerd.
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2300 Euro.
Veel bevriende collega's in de muziek en foto branche werken met een MacBook.
Voor mij zal eventueel m'n allereerste Apple produkt worden.
Gamen doe ik helemaal niet.
Zijn er meer mensen die voor deze keus hebben gestaan? Waar zouden jullie voor gaan in dit geval? Windows of Apple?
Alvast bedank voor het lezen van mijn verhaal.
...
Hiervoor zou ik op het forum voor van het type Digital Audio Workstation dat je wenst te gebruiken (e.g. Ableton forum dus). Verder zou ik de beoogde laptopkeuze beredeneren vanuit de gewenste specificaties en niet zozeer vanuit het OS. Beide werken voor dit soort doeleinden prima, mits de juiste specificaties aanwezig zijn.

• DJ Ranzijn
Dank jullie wel voor de reacties, de software en hardware gaan over beide systemen. 1 van m'n vrienden draait z'n studio op Windows en hij is erg erg tevreden over, maar veel draaien alles over Apple en roemen het merk vanwege stabiliteit en betrouwbaarheid, Macbook pro wordt door velen aangeprezen als een echt werkpaard.

• Broodspot
  • Laatst online: 21-08-2021
DJ Ranzijn schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:31:
Dank jullie wel voor de reacties, de software en hardware gaan over beide systemen. 1 van m'n vrienden draait z'n studio op Windows en hij is erg erg tevreden over, maar veel draaien alles over Apple en roemen het merk vanwege stabiliteit en betrouwbaarheid, Macbook pro wordt door velen aangeprezen als een echt werkpaard.
Op basis van deze post (en de vorige) proef ik dat de keuze voor de Macbook pro in je hoofd al redelijk gemaakt is, maar lijkt de knoop nog niet geheel doorgehakt. De Windows-systemen bieden ongetwijfeld vergelijkbare specificaties tegen een lagere prijs incl. een besturingssysteem dat je reeds gewend bent. Toch geef je de Mac de voorkeur vanwege een lastig toetsbare stabiliteit en betrouwbaarheid.

2200 euro is een extreem hoog bedrag voor de beoogde doeleinden. Het loont om de softwarespecificaties af te stemmen op het beoogde systeem en je keuzemogelijkheid uit te breiden. Op basis hiervan kan je een objectief besluit nemen i.p.v. af te gaan op subjectieve meningen van anderen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

DJ Ranzijn schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:31:
Maar zijn jouw licenties ook over te zetten?
Als je b.v. kijkt naar Office voor Mac en Office voor Windows zijn dit 2 andere producten en kun je de licentie niet zomaar overzetten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als de licenties machine gebonden zijn... dan loop je ook bij een Macbook Pro een risico, neem dat dus mee...
Alhoewel je tegenwoordig verrassend goedkope licneties kunt kopen, soms staan ze zelfs in de Tweakers pricewatch...
En ik kan me van een gecertificeerd Marktplaats verkoper, die door de belastingen in de gaten gehouden worden me ook niet voorstellen dat die illegaal vezig zijn als ze al jaren actief zijn. Wel oppassen voor de gasten die recent./snel komen en nadat ze de buit binnen hebben zo weer weg zijn...das vast niet legaal....
Wat ik lees is dat die goedkopere zaken, rest partijen sleutels opkopen uit bijvoorbeeld een faillissement.

Mijn zoon heeft het helemaal gehad met de Macbooks, hij is veel onderweg als documentaire fotograaf en vindt dan de duurzaamheid tov prijs tegen vallen. Ben benieuwd wat hij van de Asus ZenBook UX310 gaat vinden (zelf nog een extra data disk in gezet)...

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Gezien je collega's ervaring hebben met een MacBook zou ik daarvoor gaan. Zelf zou ik (net als vermoedelijk veel tweakers) geen MacBook aanschaffen.

Uitzonderingen zijn voor mij de branches waar dit de "norm" is. Voorbeelden zijn de grafische industrie en blijkbaar ook (een deel van) de muziek industrie. Eén van de voordelen die je zou kunnen hebben is dat je elkaars tooltjes kunt gebruiken en de mate waarin het eco systeem is ontwikkeld rondom de software die jij gebruikt. Het is naar mijn inziens altijd een voordeel als je "hetzelfde als de meesten" hebt.

De bouwkwaliteit van MacBooks is prima en ik hoor binnen de grafische branch veel positieve verhalen over Osx.

Wat betreft de stabiliteit. Apple hoeft geen rekening te houden met zoveel verschillende hardware combinaties als bij een Windows laptop. Ondanks dat het lastig te meten is, heeft Apple het zichzelf wel makkelijker gemaakt om een stabiel systeem neer te zetten. Hetzelfde geldt voor iPhone/Android. Gek genoeg hoor je ook daarbij veel dezelfde opmerkingen als "het werkt gewoon".
De conclusie laat ik even in het midden omdat het inderdaad niet te meten is :).

[ Voor 23% gewijzigd door discy op 21-09-2017 13:11 ]

• route99

route99

Blijft altijd die eeuwige discussie...
Als je alleen voor 100% compatibiliteit wilt gaan... dan is een Macbook Pro mogelijk de beste keuze.
Mijn zoon heeft er in middels een aantal gehad, maar was nooit zo tevreden over de duurzaamheid, hij resit heel veel.
Laat je dus dat los.. dan gaat er volgens mij een wereld aan opties open, die veel minder duur zijn.
Ik heb een voorbeeld van een Asus prijs filter genomen, zie onder...
Redelijke eisen gesteld en kom je dan in een range terecht van ca 1500-2100 euro. Vergelijk een paar uitersten op specs... bovenste en onderste... en kijk in welke range je terecht denkt te komen.
Of pas de filters aan omdat het jou beter lijkt...
En dan met gerichte vragen terug... (als het geen Macbook wordt...)

categorie: Laptops

Verwijderd

Beide laptops zijn goed Ik hou van Apple Macbook meer dan Windows Laptop, maar sommige MacBook geven problemen met sommige software, zoals soms wil je een software downloaden die je problemen kan veroorzaken, omdat MacBook geen software kan ondersteunen, maar in Windows is het gratis gebruiker die je kan download software voor deze reden Windows laptop is het beste voor Apple Macbook. MacBook Pro of Windows laptop hetzelfde als iPhone of Android. 8) ;)

• route99

route99

Zo'n verhaal moet je wel een paar keer lezen.... . :o Oef... ligt erg zwaar op de maag zulke zinnen... :X

Als je niet kunt kiezen is deze mix-oplossing nog iets...
https://support.apple.com/nl-nl/HT201468
Zoals ik al eerder schreef blijf ik erbij dat de Macbook dan wel handig mogen zijn en met de look is ook niks mis... maar de duurzaamheid valt me ontzettend tegen. Als je dat zwaar laat wegen dan koop je bijv voor 800-1000 euro prima zo'n Asus Zenbook UX410. Daar zit ook nog ruimte naast de SSD voor een extra HD (of SSD). En dan toch vrij dun nog steeds! Dat biedt de Macbook so wie so niet.

Ja maar ik heb alles in de cloud...
  1. is cloud wel een opslag maar geen backup... geldt ook voro de Asus maar daar heb je een 2x disk optie...
  2. Bij de Asus: je kunt altijd nog naast een lokale grote HD opslag een cloud erbij hebben... dat biedt de Asus iig wel voor veel data, een extra grote SSD voor en Macbook gaat je veel geld kosten. Grote HD's zijn vaak traag of vreten stroom... (bij de Asus kun je hem apart idle laten gaan...!!!)
  3. Cloud.. .o ja dan moet je wel verbinding hebben. Wifi in NL en en paar andere landen is prima, maar kom eens verder in Europa dan merk je heeeel snel dat dit niet overal zo van zelf sprekend is.
Ga goed na waar jouw toekomst lig/jouw gebruik zal zijn... er is meer dan alleen Apple...
War mijn zoon altijd een Macbook EN Iphone kocht.. ziet hij nu toch in dat er best veel erg goed en toch leuk anders spul is, vaak tegen betere prijzen, dus voor de prijs/kwaliteitsverhouding is dat super gunstig......

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik heb dit topic even zitten doorlezen maar ik kan nu niet ontdekken waar hij de MBP nu tegenover wilt zetten. Dat is redelijk cruciaal wat mij betreft want "een windows" is behoorlijk ruim. Het hangt er bijvoorbeeld al vanaf of je genoeg hebt aan 16GB RAM. Als dat niet zo is kun je bij Apple al niet terecht.
Ik heb ook al veel mensen uit de grafische industrie zien overstappen naar merken als HP en lenovo en nu vooral naar Microsoft door de surface producten. Dat zijn dan voornamelijk tekenaars moet ik zeggen.

Als je gaat voor bouwkwaliteit en een soortgelijke degelijkheid wilt zou ik kijken naar een lenovo Thinkpad Carbon van de laatste generatie. Die kunnen ook met een IPS high resolution scherm uitgerust worden. 16GB ram en meer dacht ik. Het is echt net wat je wilt en ik lees zoals andere dat je eigenlijk al een keuze gemaakt hebt. Als je MacOs wilt leren en de overstap wilt maken is dat een prima idee. Het zijn nu eenmaal mooie laptops maar échte werkpaarden wil ik het nu ook niet noemen :p Daar komen de Thinkpads en Zbooks toch echt boven te staan. Meer poorten en daar kun je zelf nog wat aan veranderen als dat moet. Bijvoorbeeld een extra SSD erin steken of verwisselen, meer RAM etc.

Keuze moet je helemaal zelf maken natuurlijk. Wij kunnen hier enkel onze mening geven en veel tweakers willen meer keuze. Andere tweakers zeggen "tijdens mijn werk heb ik al genoeg, geef mij maar iets "simpels". Nu is een Macbook zeker niet simpel en heeft het naar mijn idee nog een best steile leercurve gezien het een Unix OS is. Je kunt dus de terminal gebruiken. Maar zolang je daar niet komt is het een prima OS. Al kan mijn vriendin er niet mee werken. Ook het toetsenbord vind zij vreselijk irritant omdat Apple er een eigen ding mee doet. Niet alle karakters staan op de "juiste" plaats. Ik werk met beide en vind een Macbook prima werken.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• DJ Ranzijn
Beste mensen !
Excuses voor de late reactie, ik was op reis :-)
Ik ben er vooralsnog niet echt uit. Ik ben een totale Apple maagd, nooit een I-Phone gehad, nooit een I pad, enz...
Daarom twijfel ik nog ten zeerste met wat ik wil en wat ik ga doen. Ik heb alle reacties uitvoerig gelezen en ben er uit dat Apple niet zaligmakend is, ik hoor ook verschillende meningen.
Nogmaals dank voor alle reacties.
Pagina: 1