Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25
Hallo allemaal,
Ik zit met dat ik goede en betrouwbare wifi wil in mijn huis. Op dit moment ben ik niet tevreden. Maar voor jullie duidelijkheid zal ik eerst mijn huidige thuissituatie schetsen.
Ik woon in een jaren 80 woning, veel beton, geen loze leidingen in de meterkast, Kabels trekken is dus geen optie. Verder gebruik ik drie verdiepingen, begaande grond, eerste verdieping en zolder.

Mijn Ziggo Ubee modem (wifi heb ik uit laten zetten door Ziggo) komt binnen in de woonkamer via de TV-kabel. Daarachter zit een TP-link router (TP-Link TL-WR1043ND) en aangesloten Devolo dLAN 500 AV Wireless+ zodat ik bij de eerste verdieping mijn vaste PC kan verbinden via data via stopcontact.
Op zolder heb ik nog 2 kleine DEVOLO DLAN 500 WIFI punten gemaakt.
Allen hebben dezelfde SSID wifi naam en dezelfde wachtwoord.

Nu merk ik verschillende dingen:
- In de woonkamer heb ik redelijk goede wifi verbinding
- Achter mijn pc zittende is soms de verbinding even een minuutje weg
- Op zolder lukt het niet goed om via de ipad een filmpje te streamen via Netflix of Uitzending gemist.
- Er zijn vele wifi punten door mijn buren in de omgeving. Woon in een drukke woonwijk.

Graag zou ik in huis gewoon goede data en wifi willen, zonder problemen.
Nu zie ik ik al de TP-Link Deco M5 Multiroom wifi Maar 265 euro vindt ik nog erg veel geld.
Zijn er door jullie andere ideeën of oplossingen?

Groetjes en alvast ontzettend bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn tig oplossingen die straks heel veel mensen gaan aanraden.

ga eerst nadenken:

WAT wil ik bereiken. Hoeveel "snelheid" wil ik ECHT hebben (dus niet: IK WIL 500 MBps.... want mijn Ziggo is 500 Mbps, dus WiFi moet dat ook kunnen). DAT gaat dus NIET werken.

Ja, 500 Mbps haal je bedraad, en daar doe je het ook voor. WiFi heeft die snelheden NIET nodig. Er is geen enkele applicatie die op je mobiel of tablet 500 Mbps haalt Zelfs met 15 Mbps heb meer dan zat.

Pas als je weet hoe en wat, kan je gaan kijken waar de AP's moeten komen (liefst centraal per iedere verdieping). en ga ook ECHT kabels trekken. Ook als is dat "onmogelijk"!
Als je het zelf niet wilt of kan, laat het doen. Een AP presteert het beste als deze tegen de wand of plafond hangt. En deze AP heeft óók stroom nodig. Deze gaat dan via de UTP kabel, zodat je niet ergens op het plafond een stroom aansluiting moet maken (lelijk).

Later, als dat eenmaal goed geïnstalleerd is, ga je spelen met vermogens van de AP's. Ze mogen niet hard staan, maar ook weer niet te zacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Krode schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:03:
Kabels trekken is dus geen optie.
Kabels trekken is altijd een optie, het is meer de vraag hoeveel moeite je er in wilt steken! Als het niet door de muur kan, moet het op een andere manier. Denk dan aan kabelgoten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Ik zie hier 1 beperkende factor, je Powerline adapters. Je geeft aan dat de verbinding via wifi in de woonkamer redelijk goed is. Het wegvallen begint zodra je er een Powerline adapter tussen hangt.

Een goede wifi verbinding is stap 2, eerst zul je moeten gaan zorgen dat het signaal goed bij je accespoints aan komt. Verder lijkt me 2 wifi punten op 1 zolder overkill, of je moet wel erg groot wonen.

Wat is de snelheid die je bedraad via je pc haalt? Over de Powerline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Als je echt geen kabels wilt dan moet je de portomonee werken. Wireless uplinks kunnen best werken als er maar kwalitatief goede,dedicated verbindingen voor worden gebruikt. Een voorbeeld is de netgerar orbi (340 euro)

Deze tplink mesh kende ik nog niet maar lijkt een nieuwe speler te zijn in de mesh markt voor een betere prijs :) enige nadeel is dat het geen dedicated radio heeft voor wireless uplink :-/ wel tof dat het 802.11k/v doet, eerste consumenten product die ik zie dat dat doet. https://www.techzine.nl/r...i-systeem-mesh-massa.html

Je kunt ook 2x unifi ac lite kopen voor 160 euro. voor een gemiddeld huis vaak meer dan genoeg :)
Sterker nog met 1 red je het ook vaak, als de plaatsing een beetje ok is (niet de metermast dus...)

[ Voor 45% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2017 20:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:18:
...(dus niet: IK WIL 500 MBps.... want mijn Ziggo is 500 Mbps, dus WiFi moet dat ook kunnen). DAT gaat dus NIET werken.
Dat klopt, 500MBps op een 500Mbps abo gaat bedraad ook niet werken ;)
Je hebt hier maar 1 keuze: kwaliteit (kabels trekken door de muren) of gemak en aangezien gemak niet een goed genoeg resultaat geeft zal je wel met de kabels moeten gaan werken.
Dan laat je de kabel door de muur gaan, die doen dat veel makkelijker dan Wifi signaal.

Verder heb je een mogelijk probleem omdat alles hetzelfde SSID etc. heeft dat clients op een AP blijven hangen die een minder goed signaal geeft, dan zou je een managed (duur) wifi netwerk moeten hebben of per AP een ander SSID moeten gebruiken zodat je makkelijk kan zien op welke AP je zit en eventueel kan schakelen naar een betere.
Sowieso kan je een PC altijd het beste een kabel geven, die staat altijd op dezelfde plek :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:23:
Als je echt geen kabels wilt dan moet je de portomonee werken.
_/-\o_
Je kunt ook 2x unifi ac lite kopen voor 160 euro. Heb je nog bijna 200 euro over om de kabels te trekken ;)
Een andere optie is een MoCa32 setje wanneer je wel al coax door het huis hebt liggen. Past volledig in de opmerking van laurens0619, want ook deze zijn niet goedkoop, je hebt er minimaal 2 nodig en dan heb je boven nog geen wifi. De accespoints komen hier nog boven op.
RGAT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:31:
[...]
Verder heb je een mogelijk probleem omdat alles hetzelfde SSID etc. heeft dat clients op een AP blijven hangen die een minder goed signaal geeft, dan zou je een managed (duur) wifi netwerk moeten hebben of per AP een ander SSID moeten gebruiken zodat je makkelijk kan zien op welke AP je zit en eventueel kan schakelen naar een betere.
Dat hoeft niet per se. Zendvermogen omlaag, andere kanalen kiezen en zo min mogelijk overlap creëren. Dan kan het best netjes werken. Je clients bepalen namelijk wanneer ze gaan roamen, niet je accespoints. Managed hoeft niet per se 'duur' te zijn. Ubiquiti doet dit voor een niet al te schokkend bedrag prima met de AC lite. Duur vind ik geld uitgeven aan een netwerk wat vervolgens niet werkt.
Sowieso kan je een PC altijd het beste een kabel geven, die staat altijd op dezelfde plek :)
En als je die kabel dan toch trekt, sluit daar je AP op aan ;)

[ Voor 46% gewijzigd door gastje01 op 19-09-2017 20:36 ]

Pagina: 1