Verwijderen doorstroombegrenzer boiler - Gevolgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:04
Beste medetweakers.
Ik zit met de volgende situatie: Bij het betrekken van mijn huidige woning was hier een Inventum Aquasafe boiler aanwezig. Dit is een toestel dat wordt gehuurd bij Eneco en waarvan ik de huur moest overnemen* van de vorige bewoners.

Nou ben ik er al snel achter gekomen dat er maar een klein zeikstraaltje uit deze boiler komt (de brochure spreekt over 2,7 L/m) en dat dit nergens in te stellen is. Echt lekker douchen lukt dus niet. In de installatiehandleiding zie ik dat er een doorstroombegrenzer is geplaatst in het kraanblok en dat deze redelijk makkelijk te vervangen is. Ik vraag mij dus af wat de consequenties zijn als ik deze er helemaal tussenuit haal. Het lijkt me niet dat de boiler sneller leegloopt dan dat er koud water wordt toegevoegd en m.i. hoort de uitstroomsnelheid van een boiler ook gewoon hetzelfde te zijn als de koudwater-instroomsnelheid. De bovenstaande handleiding zegt dat er tussen de 2,5 en 3 Liter per minuut moet uitstromen, maar niet waarom.

Ik heb het idee dat de begrenzer er alleen tussenzit zodat ze er een "kijk-ons-eens-eco-zijn" sticker op kunnen plakken. Zie ik iets over het hoofd, of kan ik de begrenzer er gewoon tussenuit halen?

*"Moeten" is misschien een groot woord. Het werd mij dringend verzocht dit te doen, omdat hij anders door Eneco werd verwijderd op mijn kosten 8)7 En om nou zonder warm water te zitten is ook zoiets.

Edit: Ik wist niet zeker of dit in het Witgoed-forum thuishoorde, dus daarom maar hier.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ik hou het op WVB, witgoed had ook gekund.

Wat is de capaciteit van de boiler? Je kan niet zeggen 10 graden in = 60 graden uit met dezelfde snelheid. Haal je de begrenzer weg, dan heb je misschien wel meer water, maar ook een commandotraining met een koude douche. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
Het gaat om een tijdgestuurde boiler, zorgt de doorstroombegrenzer er niet voor dat er geen koud water in loopt tot het apparaat er toestemming voor krijgt?
Daarbij het aantal liters per minuut is laag, door een begrenzing eruit te halen zou je theoretisch korten meer warm water krijgen, leuk maar niet echt praktisch om na 7-8 minuten een periode zonder warm water te zitten.

Aantal vragen er nog bij
Is het een huurwoning? Wat voor woning is het (en zonodig verdieping)

Jij betaalt blijkbaar zelf voor de boiler? In hoeverre mogen andere typen toestellen of zijn er alternatieven beschikbaar/toegestaan?

edit:
Dat de boilercapaticeit heel beperkt is, is op te maken uit de productinformatie. Maar als ik goed lees kan je dus 70 (ECO) of 110 (COM) liter warm water (verbruikstemperatuur 60 graden) tappen (afhankelijk van ECO of COM stand) en zal de boiler zich pas hervullen in de nachtelijke uren of als er op de boost knop gedrukt wordt.

edit2:
Even gespiekt, maar er zijn van Itho Daalderop elektroboilers die wel 6 l/min kunnen halen, toch stuk comfortabeler. Maargoed, is maar een voorbeeld er zijn zoveel soorten, maten en modellen, is wat degelijker onderzoek voor nodig voor juiste merk/type

[ Voor 33% gewijzigd door Suicyder op 19-09-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:54:
Ik hou het op WVB, witgoed had ook gekund.

Wat is de capaciteit van de boiler? Je kan niet zeggen 10 graden in = 60 graden uit met dezelfde snelheid. Haal je de begrenzer weg, dan heb je misschien wel meer water, maar ook een commandotraining met een koude douche. :+
Hij heeft een capaciteit van 70 Liter. Afhankelijk van de instelling (2, 3 of 4 personen) wordt dit 's nachts verwarmd tot 65, 75 of 88 graden. De boiler mengt dit vervolgens tot een uitgangstemperatuur van 60 graden.
Suicyder schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:56:
Het gaat om een tijdgestuurde boiler, zorgt de doorstroombegrenzer er niet voor dat er geen koud water in loopt tot het apparaat er toestemming voor krijgt?
Daarbij het aantal liters per minuut is laag, door een begrenzing eruit te halen zou je theoretisch korten meer warm water krijgen, leuk maar niet echt praktisch om na 7-8 minuten een periode zonder warm water te zitten.

Aantal vragen er nog bij
Is het een huurwoning? Wat voor woning is het (en zonodig verdieping)

Jij betaalt blijkbaar zelf voor de boiler? In hoeverre mogen andere typen toestellen of zijn er alternatieven beschikbaar/toegestaan?
Nee, de begrenzer is niet meer dan een een plastic dopje met een klein gaatje erin. Volgens de schematische tekening zit deze direct tussen de kraan en het mengventiel.

Ik heb een tijdje terug geïnformeerd bij Eneco, maar voor vervanging moet het contract worden afgekocht en moet er worden betaald voor verwijdering en plaatsing. Ik geef toe dat ik hier nog voor het tekenen van het contract beter naar had moeten informeren, maar ik wist toen nog niet dat dat apparaat dermate hulpeloos is. Ik was van die kleine keukenboilertjes gewend waar het loeihete water met een noodgang eruit komt zetten. Mijn gedachte was dat dat bij zo'n groot toestel ook wel zou zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door jordje op 19-09-2017 16:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
Hmm.... lastige situatie, je zit dus eigenlijk vast aan een hopeloos systeem (neem aan koopwoning/appartement) waar je niet onderuit komt.
Ze zullen het gooien op onderzoeksplicht toen je het contract over nam. Ondanks dat ik van mening ben dat ze dergelijk hulpeloze systemen moeten verbieden :P

Misschien Inventum zelf er eens over lastig vallen? Op deze manier is het best slechte reclame en gezien de verhalen op internet zijn meer mensen het apparaat beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Suicyder schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:56:
edit:
Dat de boilercapaticeit heel beperkt is, is op te maken uit de productinformatie. Maar als ik goed lees kan je dus 70 (ECO) of 110 (COM) liter warm water (verbruikstemperatuur 60 graden) tappen (afhankelijk van ECO of COM stand) en zal de boiler zich pas hervullen in de nachtelijke uren of als er op de boost knop gedrukt wordt.

edit2:
Even gespiekt, maar er zijn van Itho Daalderop elektroboilers die wel 6 l/min kunnen halen, toch stuk comfortabeler. Maargoed, is maar een voorbeeld er zijn zoveel soorten, maten en modellen, is wat degelijker onderzoek voor nodig voor juiste merk/type
De boiler die jij voor je hebt is waarschijnlijk een ander model. De originele productpagina werkt niet meer en Inventum gebruikt geen modelnummers, alleen de naam Aquasafe. Maar de temperatuur uit de kraan is inderdaad altijd 60 graden.

Ik ben trouwens zelfs boilers van 7,5 L/m tegengekomen, maar ik denk dat 3 à 4 L/m al een hoop zal schelen.
Suicyder schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:16:
Hmm.... lastige situatie, je zit dus eigenlijk vast aan een hopeloos systeem (neem aan koopwoning/appartement) waar je niet onderuit komt.
Ze zullen het gooien op onderzoeksplicht toen je het contract over nam. Ondanks dat ik van mening ben dat ze dergelijk hulpeloze systemen moeten verbieden :P

Misschien Inventum zelf er eens over lastig vallen? Op deze manier is het best slechte reclame en gezien de verhalen op internet zijn meer mensen het apparaat beu.
Ik ben de verhalen inderdaad tegengekomen. Het is eigenlijk triest, zeker omdat Inventum beweert dat je comfortabel kunt douchen. Nou, dan verschilt dat toch met mijn interpretatie van comfortabel.

Het betreft overigens een huurwoning, maar dat maakt volgens mij niks uit.

Ik ga vanavond gewoon proberen om de begrenzer er tussen uit te halen. Als het niet bevalt qua capaciteit o.i.d. kan ik hem altijd nog terugplaatsen. Het ging mij er in ieder geval om dat er niks stuk gaat.

Het is sowieso een shit-apparaat wat 'eco' betreft. Op een slechte nacht gaat er zo'n 3 Liter water rechtstreeks de gootsteen in. Misschien dat ze dat een beetje willen compenseren met een lage uitstroomsnelheid

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 19-09-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Be
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-05 17:23
Hoi Jord,
Beetje late reactie, maar heeft het gewerkt om de doorstroombegrenzer te verijderen of heb je een andere oplossing gevonden. Heb 2 aquasafe 70 liter boilers met inderdaad een pisstraaltje. Groet, Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
@Johan Be Jazeker, vlak na deze post moest er een monteur voor een ander probleem langskomen. Nou laat mijn geheugen mij een beetje in de steek of hij nu een grotere erin heeft gezet of hem volledig heeft verwijderd, maar functioneel was er volgens hem geen belemmering om het aan te passen. Het heeft daarna tot mijn verhuizing prima gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door jordje op 08-05-2025 18:20 ]

Pagina: 1