Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik woon al een tijdje in een nieuwbouwwoning, hedendaagse Belgische bouwnormen, isolatie tussen de vloeren, gewapende beton en betonelementen met ijzer er in. Een aantal jaar geleden voor het betrekken van de nieuwbouw kwam ik in het bezit van 3 tot 4 Meraki MR18 AP's die ik bij het betrekken van ons huis naar believen kon rondstrooien om de dekking te bereiken die ik nodig had.

Die MR18's werkten op zich "OK". Hier en daar wel eens een hiccup of wat trager af en toe maar all-in-all werkte het prima. Een van de leukste functies was het vlot kunnen roamen tussen alle AP's. Ik weet niet of de Meraki cloud controller daar voor iets tussen zat maar ik zou denken van wel. Ik heb altijd onthouden dat "roamen" of het wisselen van AP altijd een verantwoordelijkheid was van de client. Het lijkt me nu dat de Meraki software een mechanisme had om clients te laten hoppen naar een ander AP (door de PHY-link even te verbreken met het huidige AP ofzo? Geen idee).

De MR18's liepen op hun einde qua licensing en al snel drong zich de vraag op "wat nu?". Meraki producten voor thuis is wel fijn maar met 3 à 4 AP's liep de prijs al snel te hoog op.

Ik heb na wat zoeken en afwegen uiteindelijk een van de laatste versies van LEDE er op geïnstalleerd. Qua configuratie is dit allemaal wat complexer omdat je nu de 3 radio's ziet die in een MR18 zitten en ik moest al wat zoeken om de juiste radio de juiste SSID's te laten broadcasten. Hier ben ik nog niet zeker van of dit allemaal nu al wel goed stond. In het G-tijdperk kon ik nog wel wat mee met alle configuraties maar sinds 2.4 en 5Ghz ABGN heb ik het hele verhaal wat losgelaten, ik wil gewoon een prima wifi wat werkt. Het merendeel van de mobiele apparaten zijn hier op iOS gebaseerd en het valt me op dat die nog al "lang" hun SSID vast blijven houden ook al is er een betere dekking via een ander AP.

Ik zit nu met een situatie waarbij ik een 2.4Ghz en 5Ghz SSID heb en waarbij roaming eigenlijk bijna nooit goed werkt of toch VEEL minder goed dan in de oude situatie met Meraki firmwares. Ik heb thans op alle AP's dezelfde parameters ingesteld muv de channels die ik op iets van 2-8-11 heb gezet. Op de Cisco firmware had ik vroeger ook de mogelijkheid om slechts één SSID uit te zenden en dat was simultaan op alle ABGN 2,4/5Ghz protocollen en frequenties. Dat was zelfs zonder band steering en dat ging prima. Nu mag ik ieder apparaat zelf wijsmaken welke SSID (SSID24 en SSID5) hij moet gebruiken, soms valt om welke reden dan ook het 5Ghz even weg en dan was het bij Meraki wel zo leuk dat het apparaat dan zelf terugviel naar 2.4Ghz, maar dit ging zo goed en transparant dat ik dit vroeger nooit door had. Wifi is voor mij nog belangrijk geworden sinds een groot deel van onze woning bedienbaar is met Homekit en de geluidssystemen ook via de smartphone bedienbaar zijn.

Concreet ben ik aan het kijken voor een performantere/stabielere en simpelere oplossing. Als dit kan met de MR18's door herconfiguratie dan hou ik me aanbevolen maar hoe gaat de moderne veeleisende Tweaker om met de nood aan een homogeen wifi-netwerk en een seamless roaming experience in een groter huis?

TL:DR:
Lede, configuratiehulp mbt roaming en homogeen SSID over 2.4 en 5Ghz ABGN gevraagd
OF
Alternatief product wat voldoet aan de eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 19-09-2017 13:34 ]

Beste antwoord (via HyperBart op 20-08-2018 10:09)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:26:
[...]

Niet helemaal, ik heb nu 2 verschillende SSID's maar die spannen wel over de 3 AP's. Dus SSID24 en SSID5 maar die zijn wel allebei op alle 3 de AP's identitiek ingesteld. Maar ik snap je punt, dat gaf iemand anders hier ook al aan, zet terug een "global" SSID op beide radio's.

[...]

Dat... Had ik nog nooit van gehoord en is iets om te verkennen en op te zoeken.
Dit is een van de beste blogs die ik over dit onderwerp heb gevonden:
http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html

Verder is deze link nog aan te raden, specifiek over ubiquiiti
https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118
of lees nog een keer dit topic door: laurens0619 in "Seamless roaming met APs van verschillende merken mogelijk?"

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2017 14:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
LEDE bevat geen bandsteering. Niets houd je tegen om via alle radios dezelfde SSID uit te sturen. Mijn eigen ervaring is dat 802.11r clients helpt met op tijd en goed roamen. Stel op LEDE dus sowieso 802.11r in. Dat help de clients (zeker ios). Deze reddit-post helpt je bij het instellen van daarvan. Dat is overigens met 6 tot 8 radios best wat werk!

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 19-09-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Groentjuh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:43:
LEDE bevat geen bandsteering. Niets houd je tegen om via alle radios dezelfde SSID uit te sturen. Mijn eigen ervaring is dat 802.11r clients helpt met op tijd en goed roamen. Stel op LEDE dus sowieso 802.11r in. Dat help de clients (zeker ios). Deze reddit-post helpt je bij het instellen van daarvan. Dat is overigens met 6 tot 8 radios best wat werk!
Oh god... :+ Dat is inderdaad niet niks. Dan neig ik eerder naar een kant en klaardere oplossing waarbij ik de MR18's in V&A zet en met de opbrengst iets "simpeler" aanschaf. Ook daar sta ik open voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Een kijken, een Mesh netwerk van Ubiquiti / Unifi misschien? Heb je ook maar 1 SSID voor nodig, en je hebt 2.4 en 5ghz verbindingen in elk access point. Ziet er nog mooi uit ook!

* Ben helaas geen ervaringsdeskundige, kwaliteit zeg ik dus niks over. Op papier zijn het top apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Mesh hoeft niet noodzakelijk, ik heb over het hele huis grofweg een 34 UTP aansluitingen dus aan UTP geen gebrek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
Dan ga je richting unifi waarbij je met een aantal Ubiquiti UniFi AP-AC LITE AP's en mischien een Ubiquiti UniFi Cloud Key waarschijnlijk veel meer in de richting die jij wilt. PoE zal gezien je Meraki MR18 AP's heb, waarschijnlijk geen probleem zijn?!

offtopic:
34 UTP, dat zijn een hoop kabels... Ik heb er slechts 8 thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
802.11r doet vrij weinig aan sticky clients, het brengt alleen de tijdsduur terug tussen het overschakelen (minder packetloss bij roaming)

Je zegt het in je beginpost helemaal goed, is het is een client keuze. Waarom werkt het dan nu wel slechter?
- Je gebruikt nu unieke SSIDs ipv dezelfde, kans dat de clients hier anders mee omgaan. Probeer dit weer naar dezelfde SSID te krijgen
- Je oude setup had een minRSSI setting. Deze zou je opnieuw kunnen aanbrengen maar je kunt beter kijken naar linkrates (zie onder)
- Je oude setup had lagere linkrates uitgeschakeld staan. Vaak is dit de sleutel tot betere roaming. Kijk of je lagere linkrates ook in deze setup uit kunt schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:25:
802.11r doet vrij weinig aan sticky clients, het brengt alleen de tijdsduur terug tussen het overschakelen (minder packetloss bij roaming)

Je zegt het in je beginpost helemaal goed, is het is een client keuze. Waarom werkt het dan nu wel slechter?
- Je gebruikt nu unieke SSIDs ipv dezelfde, kans dat de clients hier anders mee omgaan. Probeer dit weer naar dezelfde SSID te krijgen
Niet helemaal, ik heb nu 2 verschillende SSID's maar die spannen wel over de 3 AP's. Dus SSID24 en SSID5 maar die zijn wel allebei op alle 3 de AP's identitiek ingesteld. Maar ik snap je punt, dat gaf iemand anders hier ook al aan, zet terug een "global" SSID op beide radio's.
- Je oude setup had een minRSSI setting. Deze zou je opnieuw kunnen aanbrengen maar je kunt beter kijken naar linkrates (zie onder)
- Je oude setup had lagere linkrates uitgeschakeld staan. Vaak is dit de sleutel tot betere roaming. Kijk of je lagere linkrates ook in deze setup uit kunt schakelen
Dat... Had ik nog nooit van gehoord en is iets om te verkennen en op te zoeken. Hoe bedoel je met die linkrates?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 19-09-2017 14:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:26:
[...]

[...]

Dat... Had ik nog nooit van gehoord en is iets om te verkennen en op te zoeken.

of lees nog een keer dit topic door: laurens0619 in "Seamless roaming met APs van verschillende merken mogelijk?"

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier eens:

https://www.open-mesh.com/products/access-points.html

dit is een "alternatief" voor Meraki maar dan gratis. Dus geen licentiekosten meer. Maar ik weet niet hoe goed OpenMesh doet aan roaming en handover.

Deze is ook leuk, over Auranet. Semi professionele AP's van TP-Link:"

\[Ervaringen/Discussie] TP-Link Managed Access Points.

Ubiquiti (Unifi) is ook goed, ik heb allen niet getest hoe de roaming gaat etc... Nadeel bij Unifi: Je moet een hardware controller hebben (of die van hun kopen, of zelf op een PC of Raspberry Pi installeren, software is gratis). Dit geldt alleen als je meer dan 3 AP's gaat ophangen.

Wat je ook kan doen, is de controller in de cloud bij Amazon doen. Eerste jaar is gratis. daarna denk ik 2 á 3 euro per maand. Voor dat geld, kan je beter een hardware oplossing nemen (als dan niet dedicated).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:28:
[...]

En opeens is het duidelijk waarom die linkrates zo belangrijk zijn, je zou het bijna durven doorschroeven tot 40+ Mbps?

De MR18 bevat 3 radio's, eentje wordt geschetst als de permanente radio voor Air Marshal'ing, wat Meraki's product name is voor het detecteren van rogue access points op je netwerken.

Als je het volgende screenshot ziet, wat is dan volgens jullie de "SSID Radio"? Met andere woorden, welke zijn de antenne's/radio's die de SSID's moeten uitzenden?

EDIT: volgens de MR18 spec sheet:

Radios
One 2.4 GHz 802.11b/g/n radio, one 5 GHz 802.11a/n radio
Dedicated radio for dual-band WIPS & spectrum analysis

Als er 1 x 2.4Ghz BGN in zit en 1 x 5Ghz AN dan heb ik de radio's dus correct geconfigureerd en is de ABGN radio de zogenaamde Airmarshal radio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ayd7NIRSdnxWRRMydvW8orGV/medium.png
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:46:
Kijk hier eens:

https://www.open-mesh.com/products/access-points.html

dit is een "alternatief" voor Meraki maar dan gratis. Dus geen licentiekosten meer. Maar ik weet niet hoe goed OpenMesh doet aan roaming en handover.
Naar het schijnt doet OpenMesh het niet zo goed, las er net wat over op Reddit, ik hou het op het schap.
Deze is ook leuk, over Auranet. Semi professionele AP's van TP-Link:"

\[Ervaringen/Discussie] TP-Link Managed Access Points.

Ubiquiti (Unifi) is ook goed, ik heb allen niet getest hoe de roaming gaat etc... Nadeel bij Unifi: Je moet een hardware controller hebben (of die van hun kopen, of zelf op een PC of Raspberry Pi installeren, software is gratis). Dit geldt alleen als je meer dan 3 AP's gaat ophangen.

Wat je ook kan doen, is de controller in de cloud bij Amazon doen. Eerste jaar is gratis. daarna denk ik 2 á 3 euro per maand. Voor dat geld, kan je beter een hardware oplossing nemen (als dan niet dedicated).
Ja, met alle goeds wat ik las over Ubiquiti was ik ook wel van plan om daar naar te kijken. Ik heb een ESXi server 24/7 draaien naast mijn NAS. Er is dus genoeg ijzer om dit soort dingen op te draaien maar ik was wel zeer sterk gecharmeerd van het cloud-configureren van Meraki, mijn "core" netwerk laat ik liever niet afhangen van dingen die ik op mijn ESXi draai. Maar ik weet ook niet of het down gaan van die Ubiquiti controller een impact heeft op IP connectiviteit of alleen bij configuratiewijzigingen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 19-09-2017 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:05:

[...]

Ja, met alle goeds wat ik las over Ubiquiti was ik ook wel van plan om daar naar te kijken. Ik heb een ESXi server 24/7 draaien naast mijn NAS. Er is dus genoeg ijzer om dit soort dingen op te draaien maar ik was wel zeer sterk gecharmeerd van het cloud-configureren van Meraki, mijn "core" netwerk laat ik liever niet afhangen van dingen die ik op mijn ESXi draai. Maar ik weet ook niet of het down gaan van die Ubiquiti controller een impact heeft op IP connectiviteit of alleen bij configuratiewijzigingen.
Je bent de Ubiquiti controller in principe alleen nodig voor instellen van de AP's, en als je ook UniFi switches en/of router hebt moet je de controller draaien als je DPI wilt hebben.
Tevens ben je de controller nodig als je een (guest)portal wilt draaien, verder ben je hem in principe nergens meer voor nodig en is het set-and-forget.

Bij 3 of meer AP's is het wel aanbevolen om de controller te laten draaien maar geen must :)
wel makkelijk om je controller-pc een vast ip-adres te laten houden i.v.m. anders nieuwe set-inform's te moeten geven op al je UniFi apparaten als je eens iets wilt wijzigen

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:28:
[...]

Nog enig advies qua linkspeeds? Ik heb nu op het G-netwerk de speeds gecapped op 36000kbps en daar ken ik de linkspeeds en de stapjes nog, maar wat stel ik in op het 5Ghz stuk?

config wifi-iface 'default_radio1'
        option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'SSID2'
        option encryption 'psk2'
        option key 'blabla'
        list 'supported_rates' '36000 48000 54000'
        list 'basic_rate' '36000 48000 54000'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:52:
[...]

Nog enig advies qua linkspeeds? Ik heb nu op het G-netwerk de speeds gecapped op 36000kbps en daar ken ik de linkspeeds en de stapjes nog, maar wat stel ik in op het 5Ghz stuk?

option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'SSID2'
        option encryption 'psk2'
        option key 'blabla'
        list 'supported_rates' '36000 48000 54000'
        list 'basic_rate' '36000 48000 54000'
Ik zou even kijken of je ergens online kunt vinden hoe Unifi het doet, die default waardes lijken het zeer goed te doen (zo goed zelfs dat veel mensen denken dat unifi iets magisch doet mbt roaming ;))

Ik heb deze pagina zover gevonden:
https://help.ubnt.com/hc/...c-Supported-Rate-Controls

Het plaatje spreekt ook boekdelen...

Afbeeldingslocatie: https://help.ubnt.com/hc/article_attachments/115020977508/test.png
Afbeeldingslocatie: https://help.ubnt.com/hc/article_attachments/115011552887/rates_channel_plan-good.png

Misschien heeft @dion_b nog iets toe te voegen/ervaring met meraki?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:05:
[...]

Nee, als de verbinding met de controller verdwijnt, dan zal de AP gewoon door blijven werken. Ook de Meraki's blijven doorwerken, nadat de licentie verlopen is. Het enige is, dat je niets meer kan wijzigen. Dus geen SSID, of ander wachtwoord etc.... Maar ze blijven wel gewoon connecten met clients, en traffic afhandelen.
Dit geldt ook voor de Unifi.

De controller is meer voor het management en statistieken. Je kan zelfs het management via een andere verbinding laten gaan. Bv. het management via een LTE modem (is toch maar een paar kB's die dat ding stuurt), en de echte data via de glasvezel (of kabel internet).
Bij Meraki kan je namelijk VLAN's instellen, óók voor het management. Ik weet niet hoe het zit met Unifi, maar als je bv. de controller off site hebt draaien (lees: Amazon cloud), kan je het IP adres van Amazon (die je van hun krijgt) een andere route geven dan je lokaal traffic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:03:
[...]

Pff, heb een keer een paar jaar terug een kleine Meraki-set ter beoordeling gehad. Was niet enorm onder de indruk - het is prima spul, maar qua antennes niet in zelfde categorie als Ruckus en qua overige features niet in zelfde categorie als Aerohive, maar duurder dan beide en met nare licensing. Daarom niet mee verder gegaan.

Als ik het gratis (incl licenses!) kon krijgen zou ik het zo ophangen, want dit soort spul is andere categorie dan UniFi wat ik nu heb hangen. Maar als ik ervoor moest betalen: nope.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:30:
[...]

Pff, heb een keer een paar jaar terug een kleine Meraki-set ter beoordeling gehad. Was niet enorm onder de indruk - het is prima spul, maar qua antennes niet in zelfde categorie als Ruckus en qua overige features niet in zelfde categorie als Aerohive, maar duurder dan beide en met nare licensing. Daarom niet mee verder gegaan.
Mijn ervaringen zijn niet zo uitgebreid maar fwiw ik vond het wel goed spul. Ik heb het inderdaad ook 3 jaar gratis gekregen via de webinar-promotie. Ja dan ging het wel goed op.
Als ik het gratis (incl licenses!) kon krijgen zou ik het zo ophangen, want dit soort spul is andere categorie dan UniFi wat ik nu heb hangen. Maar als ik ervoor moest betalen: nope.
In welke zin is dat dan nog andere categorie? Hoe uit zich dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HyperBart schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:24:
[...]

Mijn ervaringen zijn niet zo uitgebreid maar fwiw ik vond het wel goed spul. Ik heb het inderdaad ook 3 jaar gratis gekregen via de webinar-promotie. Ja dan ging het wel goed op.

[...]

In welke zin is dat dan nog andere categorie? Hoe uit zich dat?
UniFi is managed maar niet controlled WiFi. Je kunt centraal alle instellingen doen, maar eenmaal ingesteld doet de 'controller' verder niets actiefs met het netwerk. Daarom dat je weg kunt komen met enkel (af en toe zelfs) de controller op je PC te draaien.

Bij Meraki (en andere vergelijkbare enterprise-grade oplossingen) is de controller actief betrokken bij het draaien van het netwerk. Het houdt de load bij per band en per AP, het signaal per client en regelt vervolgens actief dat clients op de optimale AP zitten (ook als dat niet noodzakelijkerwijs het AP met beste signaal).
Bovendien heb je aanzienlijk meer diagnostische mogelijkheden dan bij UniFi (die Ubiquiti overigens wel op andere producten zoals AirMax aanbiedt).

De vraag is hoe relevant dat is voor je toepassing. Als je het hebt over een vrij statische thuisopstelling met een beperkt aantal clients en een beperkte hoeveelheid dataverkeer op die dingen, dan merk je het hooguit door betere roaming bij de domste clients. Maar als je een zaal hebt waar maximaal 100 mensen in kunnen die ook nog eens rond kunnen lopen en daarbij forse datastromen gebruiken (collegezaal, koffieruimte bij conferentiezaal etc) is het andere koek en kunnen de features van echte enterprise-grade spul het verschil maken tussen goede ervaring en onbruikbare WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

• HyperBart
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:03:
[...]
Ook de Meraki's blijven doorwerken, nadat de licentie verlopen is. Het enige is, dat je niets meer kan wijzigen. Dus geen SSID, of ander wachtwoord etc.... Maar ze blijven wel gewoon connecten met clients, en traffic afhandelen.
Ik vrees dat je hier ongelijk hebt. Bij Meraki stopt het echt met werken als je licenses expiren. Alles valt weg.
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:03:
[...]

Ik zou even kijken of je ergens online kunt vinden hoe Unifi het doet, die default waardes lijken het zeer goed te doen (zo goed zelfs dat veel mensen denken dat unifi iets magisch doet mbt roaming ;))

Ik heb deze pagina zover gevonden:
https://help.ubnt.com/hc/...c-Supported-Rate-Controls

Het plaatje spreekt ook boekdelen...

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb ze nu even op 36Mbps en hoger gezet en wonder boven wonder, toen ik boven rondliep van de ene kant van het huis naar het andere ging het bereik omlaag maar bijna instant terug omhoog omdat ik volgens mij geswapped was van AP, het lijkt dus al heerlijk te werken.

Maar nu rijst het vraagstuk: hoe zit dat met alle standaarden? Ik ging er altijd vanuit dat G tot 54Mbps is en N tot 300. Maar ik vind nog steeds niet de linkspeeds van N zoals ik ze bij G heb ingesteld, iemand daar een lijst van? Of moet ik met N-speeds niets instellen verder?

• laurens0619
Je moet sowieso op AC zitten ;)
Ik zou gewoon kijken op welke linkrate je zit als je een sticky client hebt en daar je config op aanpassen.

• HyperBart
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:05:
Je moet sowieso op AC zitten ;)
Ik zou gewoon kijken op welke linkrate je zit als je een sticky client hebt en daar je config op aanpassen.
Die MR18's ondersteunen alleen maar ABGN maar ik was dus ook aan het kijken om een 802.11ac AP bij te zetten/aan te schaffen maar wou eerst het ABGN stuk al op orde krijgen voor ik een andere vendor ging introduceren.

Stiekem kijk ik dan naar een Synology:
Pricewatch linkje met allerlei filters

Maar als ik dan naar de prijs kijk dan heb ik voor het dubbele ongeveer 5 AP's van Ubiquiti:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack)

Dan twijfelt een mens al eens, uniforme hardware, alles hetzelfde, meer garantie op interoperabiliteit en single point of config.

Ik heb nu ook begrepen dat als je N ten volle wilt gebruiken je eigenlijk G en N tegelijk gebruikt, klopt dat? Ik zie nu bv in LEDE het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36yBx3l9t52WMjiqzjlNZUxh/medium.png

Wat wil dat dan exact zeggen voor die clients? Wie zit nu op welke standaard?

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 20-09-2017 11:38 ]

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:58:
[...]

Ik vrees dat je hier ongelijk hebt. Bij Meraki stopt het echt met werken als je licenses expiren. Alles valt weg.

[...]
Hmmmm... raar. Dat werd mij wel door Cisco zelf verteld. Maar dat was 2 jaar geleden. Misschien dat het nieuw beleid is etc....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HyperBart schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:58:
[...]

Ik heb ze nu even op 36Mbps en hoger gezet en wonder boven wonder, toen ik boven rondliep van de ene kant van het huis naar het andere ging het bereik omlaag maar bijna instant terug omhoog omdat ik volgens mij geswapped was van AP, het lijkt dus al heerlijk te werken.

Maar nu rijst het vraagstuk: hoe zit dat met alle standaarden? Ik ging er altijd vanuit dat G tot 54Mbps is en N tot 300. Maar ik vind nog steeds niet de linkspeeds van N zoals ik ze bij G heb ingesteld, iemand daar een lijst van? Of moet ik met N-speeds niets instellen verder?
Daar hoef je niets in te stellen. Grap is dat nieuwere standaarden bovenop de oude komen qua SNR, dus zodra je met WiFi-n verbindt ben je al voorbij alle WiFi-a/g link rates.

Het is theoretisch mogelijk om *alle* WiFi-a/g rates uit te schakelen, dus enkel WiFi-n verbindingen toe te staan, maar de ervaring leert dat veel devices dan slecht of niet verbinden. Je wilt dus altijd minimaal één WiFi-a/g rate overhouden (54Mbps).

Exact hoeveel je daaronder uit wilt schakelen hangt van de situatie ter plekke af. Als je overal goed en zuiver signaal hebt kun je aggressief veel uitschakelen - zoals jij met je 36Mbps al gedaan hebt. Risico is dat je dan zwarte gaten gaat creeren waar je helemaal geen dekking meer hebt, ofwel doordat je eigen signaal er te zacht is (achter muren) danwel doordat er teveel verstoring van buiten is (bij ramen, onder het dak). Ik heb zitten spelen en bij 24Mbps voor mij de sweet spot gevonden: roaming gaat perfect, en nergens dekkingsgaten.
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:33:
[...]

Hmmmm... raar. Dat werd mij wel door Cisco zelf verteld. Maar dat was 2 jaar geleden. Misschien dat het nieuw beleid is etc....
Nee, dat is sinds dag 1 beleid, zelfs voor de overname van Meraki door Cisco. Dus ofwel het is verkeerd uitgelegd, danwel jij hebt het verkeerd begrepen. Het wordt zelfs als verkoopargument gehanteerd door concurrenten. Heb in presentatie van Aerohive letterlijk te horen gekregen als selling point dat bij 'licensing issues' hun systeem gewoon door blijft draaien wat je de tijd geeft zonder downtime die issues op te lossen, in tegenstelling tot een van hun bekendere concurrenten O-)

Oslik blyat! Oslik!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Groentjuh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:23:
Dan ga je richting unifi waarbij je met een aantal Ubiquiti UniFi AP-AC LITE AP's en mischien een Ubiquiti UniFi Cloud Key waarschijnlijk veel meer in de richting die jij wilt. PoE zal gezien je Meraki MR18 AP's heb, waarschijnlijk geen probleem zijn?!

offtopic:
34 UTP, dat zijn een hoop kabels... Ik heb er slechts 8 thuis.
de AC-lite maakt gebruik van passive-poe, niet af of at, gaat niet werken ;)
dion_b schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:07:
[...]

Daar hoef je niets in te stellen. Grap is dat nieuwere standaarden bovenop de oude komen qua SNR, dus zodra je met WiFi-n verbindt ben je al voorbij alle WiFi-a/g link rates.
aj, bijna goed, maar niet helemaal ;)
bij a/b/g stel je inderdaad supported en required link speeds in, voor n en ac stel je MCS rates in (die beginnen bij 6(,5) Mbps):
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009
Wikipedia: IEEE 802.11ac

[ Voor 37% gewijzigd door PerfectPC op 20-09-2017 16:28 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
PerfectPC schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:26:
[...]
[...]
Fout.

Eerst wel, maar sinds een paar maand terug doen ze netjes 802.3af/A :)
Je moet zorgen dat je een versie krijgt met een blauwe sticker op de verpakking. Maar een webshop met beetje doorloop zal de oudere modellen niet meer hebben lijkt me.

Hier overigens een +1 voor Ubiquiti. In m'n eigen woning (rijtjeshuis) in de woonkamer een Lite en op zolder in het trapgat (zodat hij 1e verdieping + zolder pakt) nog een Lite.

Bij m'n ouders ook 3 Lites en werkt allemaal als een trein. Er loopt vanaf hun een VPN-tunneltje naar mijn UniFi-controller waardoor ik de WiFi daar eenvoudig kan managen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2017 16:44 ]

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:29
[...]

Dat dacht ik tot voor kort ook, totdat ik deze post zag.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
ok, blijkbaar zijn ze dan toch wakker geworden en bereid die passive poe (deels) buiten te kieperen, maar voorlopig staat het nog niet in de officiële documenten. (allicht omdat de oude stock nog op moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Kleine update nu, een jaartje later.

De volgende config heb ik al een tijdje in productie staan en die lijkt het eigenlijk prima te doen. Ik heb niet vaak het probleem dat ik geen verbinding of een trage verbinding heb (behalve als ik buitenshuis sta) en dit lijkt het goed te doen:

config wifi-device 'radio0'
        option type 'mac80211'
        option hwmode '11g'
        option path 'platform/qca955x_wmac'
        option htmode 'HT20'
        option channel '1'
        option country 'BE'

config wifi-iface 'default_radio0'
        option device 'radio0'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'Supergeheim'
        option ssid 'Mijn Draadloos'
        list supported_rates '18000 24000 36000 48000 54000'
        list basic_rate '18000 24000 36000 48000 54000'

config wifi-device 'radio1'
        option type 'mac80211'
        option hwmode '11a'
        option path 'pci0000:00/0000:00:00.0'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '104'

option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'Mijn Draadloos'
        option encryption 'psk2'
        option key 'Supergeheim'

config wifi-device 'radio2'
        option type 'mac80211'
        option channel '11'
        option hwmode '11g'
        option path 'pci0000:01/0000:01:00.0'
        option htmode 'HT20'
        option disabled '1'

config wifi-iface 'default_radio2'
        option device 'radio2'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'LEDE'
        option encryption 'none'

Het enige wat ik niet lijk geconfigged te hebben is voor 5Ghz en die MCS rates, daar ben ik icm OpenWRT/Lede nog niet helemaal in mee hoe ik dat dan netjes afregel. @PerfectPC, jij sprak daar over in deze post:
bij a/b/g stel je inderdaad supported en required link speeds in, voor n en ac stel je MCS rates in (die beginnen bij 6(,5) Mbps):
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009
Wikipedia: IEEE 802.11ac
De input die jullie hier leverden was heel nuttig, ik heb de posts dan ook +1'tjes gegeven.
dion_b schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:07:
[...]

Het is theoretisch mogelijk om *alle* WiFi-a/g rates uit te schakelen, dus enkel WiFi-n verbindingen toe te staan, maar de ervaring leert dat veel devices dan slecht of niet verbinden. Je wilt dus altijd minimaal één WiFi-a/g rate overhouden (54Mbps).

Exact hoeveel je daaronder uit wilt schakelen hangt van de situatie ter plekke af. Als je overal goed en zuiver signaal hebt kun je aggressief veel uitschakelen - zoals jij met je 36Mbps al gedaan hebt. Risico is dat je dan zwarte gaten gaat creeren waar je helemaal geen dekking meer hebt, ofwel doordat je eigen signaal er te zacht is (achter muren) danwel doordat er teveel verstoring van buiten is (bij ramen, onder het dak). Ik heb zitten spelen en bij 24Mbps voor mij de sweet spot gevonden: roaming gaat perfect, en nergens dekkingsgaten.
Of begrijp ik van jou @dion_b dat die 5ghz opties niet meegegeven moeten worden? De config die ik nu dan heb wordt dan als protocol-basis gebruikt voor 5Ghz en ik heb dan eigenlijk alles prima draaien? Nadeel van een uniforme SSID is dat ik ook niet altijd door heb of ik nu net op 2.4 zit of op 5Ghz >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@dion_b, @laurens0619 , @PerfectPC en alle anderen die ik vergeten ben nogmaals bedankt voor jullie hulp indertijd, mag ik op die hulp en die van anderen nu nog eens steunen?

Door een verhoogd gebruik van wifi en met name voor 4K media botste ik tegen een limiet die ik niet kan plaatsen of begrijp. Ik heb 1 AP op het benedenverdiep in de woonkamer in een hoekje.
1 AP op de grote slaapkamer (die boven de keuken ligt waarbij de keuken grenst aan de woonkamer)
1 AP op de kleine slaapkamer helemaal vanvoor.

Ik heb meerdere MR18's die volgens wat ik begrijp 600Mbit/s zouden moeten aankunnen. Toch lijk ik deze snelheden niet te halen (max 60 à 70Mbit/s op Speedtest en 90Mbit/s via een SMB transfer van mijn 10 disk ZFS NAS naar mijn laptop. Op iPhones (6S en 8 ) die rond de TV zitten haal ik iets van een 60Mbit/s).

Een recent aangekochte TV slaagt er niet in om een full BluRay af te spelen die van de NAS komt, daar moet regelmatig voor gebuffered worden, dat is een zogenaamde DirectPlay van Plex (dus de file wordt echt 1 op 1 geserveerd). Deze wordt binnenkort wel via ethernet aangesloten, een RJ45 koppelstuk is daarvoor nog onderweg.

Om de een of andere reden verbindt het merendeel van mijn clients met het access point wat verder van de clients verwijderd is (lees: niet met dat van de woonkamer maar met het AP in de slaapkamer).

Ik ben nu sterk aan het denken om naar Ubiquiti te gaan om te profiteren van AC-snelheden maar ik wil zeker zijn dat ik het laatste uit die MR18's heb geperst....

Zo ziet mijn connection list er nu uit:

Grote slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZoGXjrdNGyCrkDLWWWMu2xu8OU=/f/image/wZ8Rdr6ea1Cmcrdvk4J3CvfU.png

Slaapkamer Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4no3PzgncD9vb3mhBJDur5P0m4=/f/image/PR3RpJYUM8BCCPjMplAD7ikT.png

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3NsS4KK64pBliYcG3VznfsiX9A=/f/image/6ovMgWvxo3TwKxYdkHCW4sbU.png

Vragen:
Is dit normaal? 600Mbit theoretical, 90Mbit practical?
Zijn er hier "vertragers" die ik best bv. op het Wifi van de modem zet ofzo om zo airtime vrij te maken voor de rest van mijn clients?
Moet ik 2.4Ghz en 5Ghz 2 SSID's geven? Levert dat iets op?
Transmit power van een van de AP's wat omlaag trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
met je meraki MR18 kan je maximaal voor 2x2 wifi N @ 5ghz gaan..
dit geeft je dan een theoretische maximale sync van 300mbps aan, effectief op een speedtest gaat dat richting de 120/140mbps gaan

dus geen Wifi A , geen Wifi G , geen TKIP sleutel
wel 5ghz & wifi N
die 3e client van je 1e foto.. RSSI-25 , 54mbps sync ? das sowieso een wifi A client ... dringend in wifi N zetten/forceren

dat ze geadverteerd zijn op 600mbps, wil zeggen in dit geval zeggen 300mbps op 2.4ghz (2x2 op 40mhz kanaalbreedte) + 300mbps op 5ghz (ook 2x2 op 40mhz breed)
dat ga je nooit op 1 device kunnen halen, dat is de gecombineerde snelheid van alle antennes tesamen

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 13-04-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
ijske schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:31:
met je meraki MR18 kan je maximaal voor 2x2 wifi N @ 5ghz gaan..
dit geeft je dan een theoretische maximale sync van 300mbps aan, effectief op een speedtest gaat dat richting de 120/140mbps gaan
Dus met wat airtime en vervuiling zijn de snelheden die ik nu dus heb "to be expected"? Kunnen we dat concluderen of zit er nog rek op?
dus geen Wifi A , geen Wifi G , geen TKIP sleutel
wel 5ghz & wifi N
die 3e client van je 1e foto.. RSSI-25 , 54mbps sync ? das sowieso een wifi A client ... dringend in wifi N zetten/forceren
Kun je geloven, dat is een Sonos Play 5 die nota bene bijna fysiek op het AP staat in de woonkamer en TOCH zit dat ding op het AP diagonaal 2 kamers verder (die Play 5 staat in de woonkamer en connect dus met het AP in de grote slaapkamer). Hoe forceer ik zoiets het beste? Kan ik niet simpelweg alles van A gewoon uitzetten via een config in OpenWRT/Lede? Ik vind daar namelijk weinig van terug. Alleen het volgende: https://forum.archive.openwrt.org/viewtopic.php?id=13807

Zet ik dan:
option agmode bg

Onder de radio Atheros AR9580 802.11an (radio1) ?
dat ze geadverteerd zijn op 600mbps, wil zeggen in dit geval zeggen 300mbps op 2.4ghz (2x2 op 40mhz kanaalbreedte) + 300mbps op 5ghz (ook 2x2 op 40mhz breed)
dat ga je nooit op 1 device kunnen halen, dat is de gecombineerde snelheid van alle antennes tesamen
Dat laatste zinnetje maakt het duidelijk.

@ijske zo heb ik de radio's staan op dit moment en daar is sinds ik nu terug ben beginnen posten niets meer aan gewijzigd. Ik heb het altijd raar gevonden dat ik twee niet dezelfde types radio moest gebruiken om het netjes te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07mIhE4HKBqUA496tAakcf525Fo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eJQiD1Syoa2LyxpzG2iAkK7l.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HyperBart schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:51:
[...]

Dus met wat airtime en vervuiling zijn de snelheden die ik nu dus heb "to be expected"? Kunnen we dat concluderen of zit er nog rek op?
In je overzicht zie ik frequentieband niet. Sowieso, veel te weinig info voor een site survey. Maar als daar 5GHz-metingen tussen zitten dan kun je in de 5GHz in ieder geval de throughput verdubbelen door 40MHz kanaalbreedte te gebruiken. In de 5GHz heb je 19 kanalen van 20MHz, dus 9 kanalen van 40MHz. Met 3 AP's heb je dus meer dan genoeg ruimte om ongestoord 40MHz te gebruiken. Dat betekent "HT40" ipv "HT20" in de config voor de 5GHz-radio's. Je link rate zal dan min of meer verdubbelen.

In de 2.4GHz moet je dat nadrukkelijk niet doen, die hele band is maar 80MHz breed, en 40MHz en 20MHZ kanalen werken slecht samen, waardoor alle interferentie van buren (ook je eigen naburige AP'S!) onoverkomelijk is.
[...]

Kun je geloven, dat is een Sonos Play 5 die nota bene bijna fysiek op het AP staat in de woonkamer en TOCH zit dat ding op het AP diagonaal 2 kamers verder (die Play 5 staat in de woonkamer en connect dus met het AP in de grote slaapkamer). Hoe forceer ik zoiets het beste? Kan ik niet simpelweg alles van A gewoon uitzetten via een config in OpenWRT/Lede? Ik vind daar namelijk weinig van terug. Alleen het volgende: https://forum.archive.openwrt.org/viewtopic.php?id=13807
Hoe sterk is het signaal vanaf de Sonos op de verschillende AP's? Je hebt een minimale threshold ingesteld, waarschijnlijk komt dat ding nog steeds te sterk binnen. Conclusie is dat dat je teveel overlap hebt qua dekking tussen AP's en je het best ofwel AP's kunt verplaatsen, danwel zendsterkte ervan kunt verlagen, in ieder geval in de 2.4GHz.

Wat je in ieder geval zou moeten doen is een heatmap maken van dekking in je huis.
[...]

Dat laatste zinnetje maakt het duidelijk.
Had jij je niet in 2017 ingelezen in hoe het zit met link rates / MCS waardes?

"600Mbps" is te allen tijde marketingblaat, want max throughput in beide banden bij elkaar opgeteld, terwijl je maar een van de twee voor een verbinding kunt gebruiken. Maar verder is het vrij rechttoe-rechtaan:

Max link rate in 1 band met WiFi-n bij 2x2 MIMO is 300Mbps bij 40MHz kanaalbreedte en 144Mbps bij 20MHz kanaalbreedte. Als je client geen MIMO doet mag je die waardes ook nog halveren. Je hebt ervoor gekozen om ook in de 5GHz met 20MHz kanalen te werken. Dat helpt niet.

Nu, error correction en protocol overhead slokt iets minder dan 1/3 van die bruto-link rate op. Je kunt dus bij bruto 300Mbps max zo'n 200Mbps netto halen, bij bruto 72Mbps zo'n 50Mbps netto - en dat is met één client in het kanaal (ongeacht netwerk, ook een apparaat van de buren telt mee). Zodra je meerdere clients hebt die tegelijk dataverkeer genereren, deel je die max netto throughput, met nog extra overhead ivm collision avoidance.

Je moet dus bij het dimensioneren van je netwerk uitgaan van netto haalbare snelheden. Nu je het over 4k hebt, daag je het netwerk flink uit. Eerste vraag is: wat noem jij "4k"? Broadcast-quality 4k met HDR is ongeveer 20Mbps, maar BluRay 4k kan richting 60Mbps gaan. Omgekeerd presteert Netflix het om de eerste paar minuten een stream van 11Mbps aan te bieden, maar zodra je "wow!" gezegd hebt laten ze het richting 3Mbps afzakken. Dat is dus een factor 20 lager dan BluRay. Moge duidelijk zijn dat die dingen je WiFi anders belasten...

Nu, als ik de data uit je LEDE GUI bekijk, zie ik meerdere links waar je onder de 20Mbps komt, mogelijk zelfs onder de 4Mbps op een plek. Maar waarom dat zo slecht is, is me niet duidelijk. In de slaapkamer voor staat alles bijv op 24Mbps en/of (?) 54Mbps, terwijl signaalwaardes boven de -65dBm / SNR boven de 35dB zitten en dus eigelijk maximale MCS mogelijk zou moeten zijn.

Oftewel: "Dat laatste zinnetje maakt het duidelijk" - nee, het is nadrukkelijk nog niet duidelijk, want je haalt veel lagere verbindingssnelheden dan mogelijk zouden moeten zijn met jouw apparatuur :o

Kun je wat meer informatie van de andere kant krijgen op die locatie? Misschien met een Windows laptop even netsh wlan show interface draaien als je daar verbonden bent? Allicht dat dan duidelijk is wat er mis gaat...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 01:08:
[...]

In je overzicht zie ik frequentieband niet.
Is de heatmap die ik via DM stuurde nuttig?
Sowieso, veel te weinig info voor een site survey. Maar als daar 5GHz-metingen tussen zitten dan kun je in de 5GHz in ieder geval de throughput verdubbelen door 40MHz kanaalbreedte te gebruiken. In de 5GHz heb je 19 kanalen van 20MHz, dus 9 kanalen van 40MHz. Met 3 AP's heb je dus meer dan genoeg ruimte om ongestoord 40MHz te gebruiken. Dat betekent "HT40" ipv "HT20" in de config voor de 5GHz-radio's. Je link rate zal dan min of meer verdubbelen.

In de 2.4GHz moet je dat nadrukkelijk niet doen, die hele band is maar 80MHz breed, en 40MHz en 20MHZ kanalen werken slecht samen, waardoor alle interferentie van buren (ook je eigen naburige AP'S!) onoverkomelijk is.

Ok, dus alleen op radio1 instellen, want die zit op 5Ghz, correct?

[...]

Hoe sterk is het signaal vanaf de Sonos op de verschillende AP's? Je hebt een minimale threshold ingesteld, waarschijnlijk komt dat ding nog steeds te sterk binnen. Conclusie is dat dat je teveel overlap hebt qua dekking tussen AP's en je het best ofwel AP's kunt verplaatsen, danwel zendsterkte ervan kunt verlagen, in ieder geval in de 2.4GHz.

Wat je in ieder geval zou moeten doen is een heatmap maken van dekking in je huis.

[...]

Had jij je niet in 2017 ingelezen in hoe het zit met link rates / MCS waardes?
Neen, dat stuk was me niet duidelijk, nog altijd niet. Ik was nog mee in dat verhaal van supported link rates en dat dat een belangrijke factor is om te roamen maar MCS nog niet in heldere taal te lezen gekregen.
"600Mbps" is te allen tijde marketingblaat, want max throughput in beide banden bij elkaar opgeteld, terwijl je maar een van de twee voor een verbinding kunt gebruiken. Maar verder is het vrij rechttoe-rechtaan:

Max link rate in 1 band met WiFi-n bij 2x2
2 keer 2, hoe splitst dat uit? Ik ben daar niet in mee.
MIMO is 300Mbps bij 40MHz kanaalbreedte en 144Mbps bij 20MHz kanaalbreedte. Als je client geen MIMO doet mag je die waardes ook nog halveren. Je hebt ervoor gekozen om ook in de 5GHz met 20MHz kanalen te werken. Dat helpt niet.

Nu, error correction en protocol overhead slokt iets minder dan 1/3 van die bruto-link rate op. Je kunt dus bij bruto 300Mbps max zo'n 200Mbps netto halen, bij bruto 72Mbps zo'n 50Mbps netto - en dat is met één client in het kanaal (ongeacht netwerk, ook een apparaat van de buren telt mee). Zodra je meerdere clients hebt die tegelijk dataverkeer genereren, deel je die max netto throughput, met nog extra overhead ivm collision avoidance.
Duidelijk
Je moet dus bij het dimensioneren van je netwerk uitgaan van netto haalbare snelheden. Nu je het over 4k hebt, daag je het netwerk flink uit. Eerste vraag is: wat noem jij "4k"? Broadcast-quality 4k met HDR is ongeveer 20Mbps, maar BluRay 4k kan richting 60Mbps gaan.
Dat laatste, BluRay 4K HDR raw. Deze week gaat de TV naar ethernet maar LG heeft ooit besloten om maar 100Mbit ethernet anno 2020 in te bouwen 8)7 . Dan ben ik van wifi sowieso al af maar ook voor laptops en filetransfers zou ik hogere snelheden dus wel fijn vinden...
Omgekeerd presteert Netflix het om de eerste paar minuten een stream van 11Mbps aan te bieden, maar zodra je "wow!" gezegd hebt laten ze het richting 3Mbps afzakken. Dat is dus een factor 20 lager dan BluRay. Moge duidelijk zijn dat die dingen je WiFi anders belasten...

Nu, als ik de data uit je LEDE GUI bekijk, zie ik meerdere links waar je onder de 20Mbps komt, mogelijk zelfs onder de 4Mbps op een plek. Maar waarom dat zo slecht is, is me niet duidelijk. In de slaapkamer voor staat alles bijv op 24Mbps en/of (?) 54Mbps, terwijl signaalwaardes boven de -65dBm / SNR boven de 35dB zitten en dus eigelijk maximale MCS mogelijk zou moeten zijn.
Dit zijn toevallig allemaal Sonos apparaten. Ik heb er maar 4 (Woonkamer Play 5, Keuken Play 3 Links + Play 3 Rechts stereo, Badkamer Play 1) maar die krengen spelen me al langer parten. Ik had op advies van Sonos ze in "wifi" mode gezet maar ik neig nu terug naar een Sonos-net (da's een eigen netwerk wat de Sonos'en onderling opbouwen)
Oftewel: "Dat laatste zinnetje maakt het duidelijk" - nee, het is nadrukkelijk nog niet duidelijk, want je haalt veel lagere verbindingssnelheden dan mogelijk zouden moeten zijn met jouw apparatuur :o
Ik bedoelde: de uitleg is me duidelijk :P , maar je hebt gelijk.
Kun je wat meer informatie van de andere kant krijgen op die locatie? Misschien met een Windows laptop even netsh wlan show interface draaien als je daar verbonden bent? Allicht dat dan duidelijk is wat er mis gaat...
Op mijn Windows laptop zat ik net in de woonkamer en connect hij op het AP in de grote slaapkamer

There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi
    Description            : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
    GUID                   : 740a9267-85c6-4c97-a679-75101bccad4c
    Physical address       : 00:28:f8:59:1d:fc
    State                  : connected
    SSID                   : xxxxx
    BSSID                  : 00:18:0a:7f:49:f4
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11n
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Profile
    Channel                : 44
    Receive rate (Mbps)    : 144.4
    Transmit rate (Mbps)   : 144.4
    Signal                 : 88%
    Profile                : xxxxxxxx

Hosted network status  : Not available

Als ik naar boven ga op de kleine slaapkamer (die 1 kamer (=badkamer) gescheiden ligt van de grote slaapkamer in rechte lijn) dan besluit de laptop om te connecten met het AP wat het verst van hem verwijderd is, namelijk dat in de woonkamer.

There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi
    Description            : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
    GUID                   : 740a9267-85c6-4c97-a679-75101bccad4c
    Physical address       : 00:28:f8:59:1d:fc
    State                  : connected
    SSID                   : xxxxxxxxx
    BSSID                  : 00:18:0a:7b:13:c1
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11n
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Profile
    Channel                : 1
    Receive rate (Mbps)    : 130
    Transmit rate (Mbps)   : 130
    Signal                 : 93%
    Profile                : xxxxxxxx

Hosted network status  : Not available

Ik zal alvast de configs van de 3 AP's hier posten, ik heb niets via de GUI gedaan, alles is textbased zoals hieronder.

root@LEDE_Woonkamer:~# cat /etc/config/wireless

option type 'mac80211'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option channel '1'
        option country 'BE'

option device 'radio0'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option ssid 'MijnWifiSSID'
        option macaddr '00:18:0A:7B:13:C1'

option type 'mac80211'
        option hwmode '11a'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '104'

option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option macaddr '00:18:0A:7B:13:C2'

option type 'mac80211'
        option channel '11'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option disabled '1'

option device 'radio2'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'LEDE'
        option encryption 'none'

root@LEDE_KleineSlaapkamer:~# cat /etc/config/wireless

option type 'mac80211'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '5'

option device 'radio0'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option macaddr '00:18:0A:7F:5D:13'

option type 'mac80211'
        option hwmode '11a'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '116'

option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option macaddr '00:18:0A:7F:5D:14'

option type 'mac80211'
        option channel '11'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option disabled '1'

option device 'radio2'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'LEDE'
        option encryption 'none'

root@LEDE_GroteSlaapkamer:~# cat /etc/config/wireless

option type 'mac80211'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '10'

option device 'radio0'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option macaddr '00:18:0A:7F:49:F3'

option type 'mac80211'
        option hwmode '11a'
        option htmode 'HT20'
        option country 'BE'
        option channel '128'

option device 'radio1'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option encryption 'psk2'
        option key 'MijnSleutel'
        option macaddr '00:18:0A:7F:49:F4'

option type 'mac80211'
        option channel '11'
        option hwmode '11g'
        option htmode 'HT20'
        option disabled '1'

option device 'radio2'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'LEDE'
        option encryption 'none'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@dion_b overal nu ook die HT40 ingesteld, snelheid is tijdens een filetransfer nu iets van een 11,8 MB/s (MByte/S). Als ik terwijl de filetransfer loopt op Windows daarnaast op mijn iPhone 8 een speedtest start dan zie ik de snelheid op de laptop ook inzakken, lijkt me logisch.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
11,8mbps x8 = 94mbps... das bijna letterlijk de limiet van een 100mbps switch/netwerkkabel

je laptop zou , als je kortbij je accespoint, en op 5ghz verbonden zit , een 300mbps sync moeten opgeven in windows... als dat is zou hij de 100+ moeten kunnen :-)

je kan trouwens bij je intel kaart ook zeggen dat hij 5ghz moet prefereren (configuratie van je wifi kaart - geavanceerd - voorkeursband)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
ijske schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:29:
11,8mbps x8 = 94mbps... das bijna letterlijk de limiet van een 100mbps switch/netwerkkabel
Ik weet het, ik dacht er ook aan, maar alles is hier met 1Gbit uitgerust. Een 48 poorts switch, het hele huis daar op aangesloten, geen gekke aftakkingen met switchje hier of daar. Outlets zijn indertijd allemaal getest met een kabeltester (net om dit soort gezeik te vermijden 8) ), 8 aders = OK en ik zie ook 1000 full duplex op alle AP’s. Als ik dezelfde outlet gebruik en ik hang mijn laptop via ethernet daar aan dan haal ik 108 MByte/s, near line speed.
je laptop zou , als je kortbij je accespoint, en op 5ghz verbonden zit , een 300mbps sync moeten opgeven in windows... als dat is zou hij de 100+ moeten kunnen :-)
Ja, klopt dat zie ik.
je kan trouwens bij je intel kaart ook zeggen dat hij 5ghz moet prefereren (configuratie van je wifi kaart - geavanceerd - voorkeursband)
EDIT: @ijske zelfs zonet nog even een iperf gerund om ook SMB uit te sluiten, 107Mbit/s de ene keer en de andere keer 125Mbit/s

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
HyperBart schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:28:

EDIT: @ijske zelfs zonet nog even een iperf gerund om ook SMB uit te sluiten, 107Mbit/s de ene keer en de andere keer 125Mbit/s
dat zal inderdaad ongeveer de limiet zijn van 2x2 5ghz wifi N ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@ijske , bedankt ;w , ik vreesde er al voor
@dion_b heb jij er nog wat aan toe te voegen of ga ik toch maar de Ubiquiti AC Lite's bestellen? :D

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 15-04-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@ijske
Kleine update: de TV haalt nu ook vlot de 90Mbit/s

Geen stutters of buffering meer met een BluRay met bitrate 53Mbps

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 16-04-2020 00:38 ]

Pagina: 1