Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer crashed bij games - Oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Phyrex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-09 17:39
Ik heb een probleem met mijn computer. Deze crashed namelijk bij een aantal games.
Ik dacht eerst dat het een probleem van het spel zelf was, (aangezien Total War Warhammer geen problemen heeft en ook een intensief spel is) maar vermoed nu toe een probleem bij de temperatuur, of de voeding.

Screenshot van Hardware Monitor:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/ewRLp

Als ik een Furmark test doe crashed de PC ook. Hebben jullie ook advies?
Ik hoop dat Tweakers kan helpen.

Beste antwoord (via Phyrex op 21-09-2017 19:44)

• WahWah
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 10:02
Ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij was het ook mijn oude voeding. Bij het starten van een spel deed de computer het gewoon. Toen ik echt begon te spelen viel hij uit. Dit deed hij meerdere keren en bij een opstart kreeg ik dus een foutmelding in de trend van power/voltage/watt ofzo. Toen ben ik gaan rondspeuren en las ik dat dit vaak een probleem is bij "slechte" / minder kwalitatieve voedingen.

Ik had een pre-build toendertijd. Was een jaartje of 5 oud. Wat voor computer heb jij staan? Zoals @Mavamaarten zegt, post eens je specs. Wat voor voeding, hoeveel watt, hoe oud, welke videokaart, etc. Anders blijven we gokken hier.

Ik lees dat het bij Total War niet crashed. Beetje google en ik vind dit:
1)
TW is generally known as a CPU-leaning series. The CPU bottlenecks before the GPU in most circumstances throughout the history of their titles where we are talking about 'Mainstream' resolution where that is ~1920 x 1080. Where we are talking about current GPUs and current titles, that would also apply up to around ~2k resolution for most gamer-tier cards performing around GTX 1070 levels or better.

https://forums.totalwar.c...more-cpu-or-gpu-demanding

Dus ik gok ook gewoon dat het je voeding is die niet genoeg stroom kan leveren aan je videokaart.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je de computer herstarten en kijken in de bios of de temperaturen overeenkomen? Ik denk dat het een ' liegende' sensor is (zie ook https://www.reddit.com/r/...76f_and_why_is_it_so_hot/ / http://www.tomshardware.c...mperature-monitoring.html)

Is je kast van binnen al eens schoongeblazen en zie je ook foutmeldingen in de logboeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 19-09-2017 13:24 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Phyrex
Outerspace schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:24:
Kan je de computer herstarten en kijken in de bios of de temperaturen overeenkomen? Ik denk dat het een ' liegende' sensor is (zie ook https://www.reddit.com/r/...76f_and_why_is_it_so_hot/ / http://www.tomshardware.c...mperature-monitoring.html)

Is je kast van binnen al eens schoongeblazen en zie je ook foutmeldingen in de logboeken?
Bedankt voor de reactie Outerspace.
In het Bios zie ik 2 temperaturen: CPU geeft aan 29.0, en MB 26.0 celcius.
Lijkt wel overeen te komen denk ik? Maar wat is dan die "Temperature #1" die 86 graden aangeeft? Zo heet is het namelijk niet (plaatje genomen tijdens 'Idle')

Is dat een liegende censor? Is er iets wat ik kan doen om dat te fixen of misschien te disablen? Zoja: moet ik dan ook een extra brandverzekering afsluiten?

ps, ik dacht zelf ook aan de optie: misschien oude koelpasta ofzo? PC is alweer een paar jaartjes oud en heeft een extra heatsink met ventilator op de CPU. Met normaal gebruik buiten gamen om nooit problemen met de PC overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Phyrex op 19-09-2017 13:56 ]

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Heeft de PC in deze configuratie eerder wel de games en benchmarks stabiel gedraaid? Het kan ook zo zijn dat de voeding niet krachtig genoeg is of onstabiel is. Als je een moderne nVidia kaart hebt zou je met het tweak-tooltje van de fabrikant van je grafische kaart eens kunnen proberen om de power target een stuk lager te zetten. Als hij het dan wel doet dan is dit een teken dat je grafische kaart niet genoeg prik krijgt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:55

MiliaanR

Just for fans.

Zou misschien een soort van hitte bescherming aan staan die de PC uit gooit op het moment dat #temp1 95 graden bereikt?
Je kan even kijken of er zoiets aan staat in de BIOS, maar ik heb geen idee waar je dan moet beginnen te kijken. In iedergeval iets in de richting van Thermal Overprotection.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:44

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk aan een probleem dat ik met mijn oud systeem ook had, de voeding was kaduuk waardoor de PC uitviel als er opeens veel stroom werd getrokken door de GPU. Daar bood een nieuwe voeding een oplossing. Heb je toevallig nog een voeding liggen of ken je iemand met een voeding op overschot?

EDIT: mss handig om ineens je specs te posten. Helpt altijd! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mavamaarten op 19-09-2017 16:56 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Phyrex
Is er ook een manier/test om de voeding te checken op dergelijke defecten?

Of waar/hoe kan ik de instelling uitzetten die zorgt voor een "auto-shutdown" bij een te hoge temperatuur (uitgaande van verkeerde meting)?

Acties:
  • Beste antwoord

• WahWah
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 10:02
Ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij was het ook mijn oude voeding. Bij het starten van een spel deed de computer het gewoon. Toen ik echt begon te spelen viel hij uit. Dit deed hij meerdere keren en bij een opstart kreeg ik dus een foutmelding in de trend van power/voltage/watt ofzo. Toen ben ik gaan rondspeuren en las ik dat dit vaak een probleem is bij "slechte" / minder kwalitatieve voedingen.

Ik had een pre-build toendertijd. Was een jaartje of 5 oud. Wat voor computer heb jij staan? Zoals @Mavamaarten zegt, post eens je specs. Wat voor voeding, hoeveel watt, hoe oud, welke videokaart, etc. Anders blijven we gokken hier.

Ik lees dat het bij Total War niet crashed. Beetje google en ik vind dit:
1)
TW is generally known as a CPU-leaning series. The CPU bottlenecks before the GPU in most circumstances throughout the history of their titles where we are talking about 'Mainstream' resolution where that is ~1920 x 1080. Where we are talking about current GPUs and current titles, that would also apply up to around ~2k resolution for most gamer-tier cards performing around GTX 1070 levels or better.

https://forums.totalwar.c...more-cpu-or-gpu-demanding

Dus ik gok ook gewoon dat het je voeding is die niet genoeg stroom kan leveren aan je videokaart.

• Phyrex
GPU : AMD Radeon HD 7800 Series
CPU : Intel Core i3 CPU 3.10GHz
Voeding : Recom PE-M600

Hier nog een screenshot van het programma: Speedfan
https://imgur.com/a/gsJeJ
Weet nog of de voltages onderin misschien kunnen helpen.

Ook bij deze geeft hij echter 87 graden aan bij de cpu en de heatsink is zo koel als het maar kan. Dus ik zou zeggen óf de sensor werkt niet, of de heatsink is niet meer goed geconnect met koelpasta? Of komt dat laatste eigenlijk niet voor?

Ik denk wel dat het probleem terug te brengen is naar voornamelijk de opties: temperatuur of voeding. Ik wil best een nieuwe voeding kopen maar zou nog graag eerst de andere optie willen uitsluiten.
Voeding meten is nogal lastig zonder gereedschap denk ik. Is de optie "temperatuur" ook beter te testen?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:44

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat laatste is zeker mogelijk. Als je koelpasta hebt liggen is het zeker geen slecht idee om de koelpasta eens te vervangen. Maak je heatsink goed proper met een alcoholdoekje oid, en breng een druppel/erwt pasta aan in het midden van het oppervlak. Dan goed vastmaken. Dit kan sowieso geen kwaad :)

Voeding vervangen lijkt me daarna de volgende stap, moest het probleem zich nog voordoen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Phyrex
Update:

Heb gisteren de koelpasta vervangen. Temperatuur van de CPU is daarna niet echt omlaag gegaan maar opzich nooit verkeerd om even te doen. Heb gelijk ook de heatsink getest die prima werkt (man in de repairshop zei dat zoiets ook nog wel eens stuk kan gaan, als het gas binnenin lekt)

Heb vandaag de voeding vervangen met een Corsair RM 550X. Heb na een half uurtje nog geen crash gehad in de game maar zoiets is lastig te testen aangezien er ook een patch-update was.
Tijdens de stress test van Furmark crashte de PC nog wel gewoon, maar ik hoop dan dat dat ook gewoon de bedoeling is van die test... Hij leek voor m'n gevoel wel iets langer door te gaan maar zonder exacte concrete metingen is het lastig te zeggen.

Nog even afwachten, maar indien ik niet meer post hier dan is het probleem dus opgelost met de voeding. _/-\o_
Thanks guys!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De pc hoort niet te crashen tijdens Furmark, ik denk dat de 86 graden van je GPU is. Dat is vrij hoog.
Pagina: 1