Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology NAS Quickconnect faal na reset router

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:30
Tweakers,

Ik heb thuis een synology NAS draaien die ik op werk via quickconnect benader om wat downloads te triggeren. Helaas is de NAS niet meer benaderbaar via het internet sinds ik de router automatisch laat resetten en ik vraag me af waarom.

De NAS zet een VPN tunnel op naar NordVPN. (dit werkt al een jaar zo)

De router is een Edgerouter PoE die aan een gebridgte Ziggo modem is aangesloten.
Snachts wordt eerst (met tijdschakelaars) de modem gereset en 15 minuten later de edgerouter. (met daarbij alle via PoE aangesloten Ubiquiti UniFi accespoints).

Ik ging ervan uit dat zodra de Edgerouter restart, hij een nieuw IP geeft aan de NAS (welke niet reset!) zodat de verbinding weer up is. Wat zou de reden kunnen zijn waarom dit toch niet werkt? Iemand een idee?

Internet zelf werkt perfect.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En heb je de NAS ook een fixed IP adres gegeven binnen je router? Zijn de problemen dan nog aanwezig?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 12:59
ander publiek IP adres gekregen vn Ziggo na de reboot? DynamicDNS?

• procyon
Thanks voor de reacties.
Nee geen statisch IP gegeven omdat hij gewoon weer netjes een nieuw adres krijgt. Ik kan het vanavond wel even proberen maar zie niet waarom dat een verschil zou kunnen maken. Echter niet geschoten...

Het externe IP van Ziggo blijft hetzelfde.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Waarom laat je je router en modem herstarten 's nachts? Ik zou je Nas ook een fixed IP geven via je router (NAS wel op DHCP laten staan) en kijken of de problemen dan nog voorkomen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42
Het kan ook nog zijn dat je NAS wel een 'fixed' IP heeft, en dat je router IP's uit van een andere range uitdeelt dan voorheen en de deze de NAS dus niet oppakt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• procyon
gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:19:
Waarom laat je je router en modem herstarten 's nachts? Ik zou je Nas ook een fixed IP geven via je router (NAS wel op DHCP laten staan) en kijken of de problemen dan nog voorkomen.
Ga ik proberen idd. Wellicht is dat het.
Soms wordt de verbinding instabliel of traag en moet ik de hele zaak met de hand resetten. Doe je dit elke nacht zijn gedurende de dag alle buffertjes etc leeg. Tot nog toe gaat het goed.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Heel benieuwd welke provider je hebt!

Waarom maak je gebruik van QuickConnect? Heb je al overwogen om gewoon een VPN server te draaien op je EdgeRouter?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• procyon
lier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:04:
Heel benieuwd welke provider je hebt!

Waarom maak je gebruik van QuickConnect? Heb je al overwogen om gewoon een VPN server te draaien op je EdgeRouter?
Ik ben geen ster in het configureren van dat ding om eerlijk te zijn. Kom er uiteindelijk wel uit na wat zoekwerk maar de momenten waarop ik kan en wil gaan pielen wil mijn vrouw graag internet in huis :+

Stel dat ik dat voor elkaar krijg, moet ik dan een VPN client gebruiken op mijn werk laptop (want geen local admin) of kan dit webbased? We gaan wel iets offtopic nu maar dat quickconnect is idd vertrouwen op een derde partij..

Heb ziggo btw ;)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Weet je zeker dat het door de reset komt? Bij mij heeft quickconnect nooit gewerkt als ik mn synology had verbonden met een VPN. Sterker nog, remote management werkte dan helemaal niet (het vinkje van multiple gateways oid maakte niet uit)

CISSP! Drop your encryption keys!

• procyon
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:27:
Weet je zeker dat het door de reset komt? Bij mij heeft quickconnect nooit gewerkt als ik mn synology had verbonden met een VPN. Sterker nog, remote management werkte dan helemaal niet (het vinkje van multiple gateways oid maakte niet uit)
Dat weet ik zeker, quickconnect via VPN werkt al een hele poos goed. (connect met een server in NL.)

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11 14:01
Zomaar een idee: ik vermoed dat Synology voor Quickconnect een techniek als NAT traversal gebruikt, om te voorkomen dat je zelf porten moet forwarden in je router. Via een externe server kan dan een verbinding met je Synology tot stand worden gebracht, en vervolgens kan je met je externe apparaat de Synology rechtstreeks benaderen.
Dat werkt echter alleen maar als de router z'n interne NAT tabellen in stand kan houden, en na een reset zijn die verdwenen. Je moet dan eerst wachten tot de Synology weer contact heeft gezocht met de Quickconnect server (ik heb geen idee hoe vaak-ie dat doet).

Je kunt dat voorkomen door de Quickconnect port (ik dacht 6690) in je router naar je Synology te forwarden, dan ben je niet afhankelijk van de interne NAT tabellen in de router.

• procyon
ReneK schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:50:
Zomaar een idee: ....in de router.
Dit was het! Dank!

Vraagje gezien mijn zeer beperkte kennis van veiligheid:
Is het slim om deze poort "open" te hebben staan? Iedereen die een poortscan doet en deze poort open ziet staan weet gelijk dat er een synology nas achter staat te luisteren. Is het nu wachten op een exploit die misbruikt wordt?

Ik zit hier toch wel mee aangezien op dat ding al je bestanden staan (plus bestanden van anderen als offsite backup) , vrij ruk als anderen daarbij kunnen.

Is er wellicht een slim alternatief? (die werkt vanaf een bedrijfslaptop waarop ik geen programma's kan installeren).

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
procyon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:31:
Is er wellicht een slim alternatief? (die werkt vanaf een bedrijfslaptop waarop ik geen programma's kan installeren).
Je router niet herstarten?
ReneK schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:50:
Dat werkt echter alleen maar als de router z'n interne NAT tabellen in stand kan houden, en na een reset zijn die verdwenen. Je moet dan eerst wachten tot de Synology weer contact heeft gezocht met de Quickconnect server (ik heb geen idee hoe vaak-ie dat doet).

• procyon
Dank voor de suggestie, maar dat wil ik behouden om altijd een vers en stabiel netwerk te hebben.
Ik heb inmiddels een intelligente oplossing te pakken:

Automatische dagelijkse restart van de synology ingesteld en probleem opgelost. ;)
Pagina: 1