Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-08 10:57

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
He Tweakers.

Ik heb sinds kort een simpel homelab'je lopen.

Dit bestaat uit een servertje lopend op ESXi 6.5.0, via een usb stick. Ik heb 1 SSD erin als datastore.
Daarnaast een HBA die via passtrough in de Xpenology vm zit. Aan die HBA zitten mijn NAS schijven.
Als mijn SSD er nu mee ophoud, ben ik dus mijn hele datastore en vm's kwijt.

Ik heb een aantal opties bekeken, maar ik kan niet echt iets passends vinden. Ik ben momenteel Unitrends Free aan het downloaden, om dit uit te testen.

Hoe backen jullie de VM's up?

Ik ben er later achtergekomen dat je een redundant USB stick array kunt maken. Weet iemand of ik nu nog een USB stick kan toevoegen voor een array bij al een bestaande ESXi installatie?

Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:51
Veeam Free?
https://www.veeam.com/vir...backup-solution-free.html

Je usb stick redundant uitvoeren heb je niet zo bijzonder veel aan. Daar staat, neem ik aan, alleen je ESXi installatie op. Als die eruit ligt dan installeer je ESXi opnieuw en import je de virtual machines uit de datastore en alles draait weer.

Als je met Veeam de vm's van je SSD backupped dan heb je die in ieder geval. Als die SSD eruit ligt dan koop je een nieuwe en restore je de vm's. Dat is ook geen rocket science. De disks die je via de HBA aan xpenology hebt hangen zijn dan weer een heel ander verhaal qua backup. Wil je die ook meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
VMWare esx Free ondersteund geen backup sollutions.

omdat de storage api uit staat in de free versie... dus ook de gratis veeam versie werkt daar niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@ThinkPad heeft een oplossing volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 13:48
Dirtyrockers schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:36:
VMWare esx Free ondersteund geen backup sollutions.

omdat de storage api uit staat in de free versie... dus ook de gratis veeam versie werkt daar niet mee.
Dit kan ik inderdaad bevestigen. Veeam werkt niet op de gratis versie van VMWare ESXi. Waar je naar zou kunnen kijken is Thinware vBackup: http://www.thinware.net/P...up/tabid/202/Default.aspx
Hiervoor kun je een gratis standard edition license aanvragen en werkt bij mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan met ghettoVCB dat wel doen maar echt snel is anders.. zolang het kleine vm's (<80GB) zijn werkt het prima.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Klopt. Ik ben ook een poosje op zoek geweest. ghettoVCB werkte wel aardig (dat het langzaam was maakte mij niet zoveel uit, liet het toch 's nachts backuppen) maar vond ik wel wat complex om te installeren.

Heb nu 'xsibackup' in gebruik en dat werkt ook wel mooi. Het gebruikt volgens mij ook andere commando's dan ghettoVCB waardoor het backuppen veel sneller gaat.

Ik pomp de backups via NFS naar m'n Synology die ik als datastore in ESXi heb gemount. Een VM van 31GB duurt ongeveer 7-8 minuten om te backuppen. Restoren is volgens mij een kwestie van de .vmdk / .vmx terugkopieren en opnieuw importeren in ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Sorry voor de late response.. net een verhuizing achter de rug.

@Craven Veeam was bij mij al bekend, dat dit niet werkte op de free edition van ESXi. Had ik wel ff kunnen vermelden in de startpost.

@DukeBox Mijn vm's zijn hooguit 20-30GB dus dat is geen probleem.

@ThinkPad Dat klinkt erg leuk ;)
Als ghettoVCB complexer is, ga ik eens met xsibackup stoeien.

Je hebt een losse synology box naast je ESXi box staan? Dus dan heb je een datastore waar de backups op gaan en deze datastore wordt gesynct met je syno box? Of begrijp ik dat verkeerd? :)

Dank voor de antwoorden!

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
In mijn Xpenology heb ik 2x4TB hangen in raid 1. Ik kan altijd 1 van de twee schijven uit de ESXi box halen en deze aan mijn ubuntu pc hangen om hem te kunnen lezen.

Is het dan een goed idee om de backups van de VM's(Windows Server, Ubuntu server, Xpenology,) naar de schijven van de Xpenology VM te laten lopen? Mocht er iets stuk gaan, kan ik de backup van de schijf plukken en de vm's terugzetten. Of zie ik iets over het hoofd?

Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
nickxofficial schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:52:
[...]
@ThinkPad Dat klinkt erg leuk ;)
Als ghettoVCB complexer is, ga ik eens met xsibackup stoeien.

Je hebt een losse synology box naast je ESXi box staan? Dus dan heb je een datastore waar de backups op gaan en deze datastore wordt gesynct met je syno box? Of begrijp ik dat verkeerd? :)
[...]
Ja, heb m'n server en nog een Synology (DS214+). Die is gemount als datastore, zodat ik makkelijk de backups erheen kan schrijven. De backups gaan rechtstreeks naar de Synology, niet eerst naar een interne datastore oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:50:
[...]

Ja, heb m'n server en nog een Synology (DS214+). Die is gemount als datastore, zodat ik makkelijk de backups erheen kan schrijven...
Dat heb ik nou werkend. Samen met de XSI cron een autobackup 2x per week. Thanks voor de tip!

Heeft iemand nog een ander idee? Of is dit zo veilig genoeg op de manier die ik hierboven heb beschreven?

Ik zag trouwens ook dat hot backup van Xpenology niet werkte. Ik weet zo niet wat de error was. Iemand een idee?

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

nickxofficial schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:25:
[...]

Dat heb ik nou werkend. Samen met de XSI cron een autobackup 2x per week. Thanks voor de tip!

Heeft iemand nog een ander idee? Of is dit zo veilig genoeg op de manier die ik hierboven heb beschreven?

Ik zag trouwens ook dat hot backup van Xpenology niet werkte. Ik weet zo niet wat de error was. Iemand een idee?
Wellicht omdat je passthrough aan hebt staan. Snapshotten lukt dan alleen als de VM uit staat.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
stuffer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:32:
[...]
Wellicht omdat je passthrough aan hebt staan. Snapshotten lukt dan alleen als de VM uit staat.
Aaah dat zal hem zijn. Denk je dat het dan wel lukt als ik hem backup naar bijvoorbeeld een losse nas?

Nick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stuffer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:32:
Wellicht ten overvloede, maar een snapshot is geen backup, voordat andere mensen hier volop gaan snapshotten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

CH4OS schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:03:
[...]
Wellicht ten overvloede, maar een snapshot is geen backup, voordat andere mensen hier volop gaan snapshotten. ;)
Idd goed om te benoemen dat een snapshot geen backup is. Ik weet wel dat een snapshot niet gaat als je passthrough hebt aanstaan. Weet echter niet hoe de free-varianten met een backup hier mee om gaan.
nickxofficial schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:57:
[...]

Aaah dat zal hem zijn. Denk je dat het dan wel lukt als ik hem backup naar bijvoorbeeld een losse nas?
Dan heb je nog steeds passthrough aan staan...of bedoel je als die uitstaat?

Ik heb zelf van de vm's die bij mij draaien config/db backups en in hoge nood installeer ik gewoon een nieuwe vm en importeer daar de betreffende configs. Het is wel meer werk maar dat vind ik niet erg voor thuis.

[ Voor 37% gewijzigd door stuffer op 26-09-2017 19:58 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
stuffer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:54:
[...]

Dan heb je nog steeds passthrough aan staan...of bedoel je als die uitstaat?

Ik heb zelf van de vm's die bij mij draaien config/db backups en in hoge nood installeer ik gewoon een nieuwe vm en importeer daar de betreffende configs. Het is wel meer werk maar dat vind ik niet erg voor thuis.
Klopt, ik heb voor de schijven voor de Xpenology VM een HBA die via passtrough wordt doorgegeven.

Ik zal ff moeten kijken of dat ook kan met Xpenology. De rest wil wel backuppen, dus die zou dan op die manier wel kunnen. Ook ga ik ff kijken of het backuppen naar een losse nas wel wil.

Nick

Pagina: 1