Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarming niet op temperatuur - storing CV en vloerverwarm.

Pagina: 1
Acties:

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09
Ik ben een leek op dit gebied en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Onlangs verhuisd naar een woning uit 1992 met radiatoren.
Afgelopen zondag voor het eerst de verwarming aan en ervaar een aantal problemen.

Opstelling
- Remeha Quinta C35
Warmwateraanvoertemperatuur is ingesteld op 65 graden, tapwater 60 graden.

- Remeha Celsia 20 (in de woonkamer)

- Begaande grond is voorzien van vloerverwarming convectoren verwarming en radiatoren
Vloerverwarming staat ingesteld op 20 graden.

- In alle kamers op het 1e en 2e verdieping hangt een radiator

Er zijn 2 momenten op de dag dat het huis verwarmd moet worden naar 19,6 graden. In de ochtend tussen 6:30-8:00 en 's avonds van 18:00-22:00.

Vanochtend om 7:15 gaf de thermostaat 19,3 en niet de gevraagde 19,6.

Een mogelijk oorzaak is dat mijn CV vaak een code 6 geeft wat betekent: de ketel uit is omdat de aanvoertemperatuur hoger is dan de gewenste aanvoertemperatuur (tijdens CV bedrijf)

Nadat de CV is gekoeld gaat hij weer in bedrijf (code 3) en na een tijdje weer in code 6.
Iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Verder zijn 2 radiatoren deels warm.
Het gedeelte bij de kraan is warm maar de rest van de radiator is koud.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Vloerverwarming
Dit is nieuw voor me en heb totaal geen ervaring hoe ik het best kan afstellen.
Ik heb een pompschakelaar om te voorkomen dat het 24/7 draait en ingesteld op 28 graden (ergens gelezen op het internet). Temperatuur heb ik op 20 graden (draaikraan).

Moet ik iets instellen op mijn thermostaat om de vloerverwarming op temperatuur te houden?
Ik heb namelijk gelezen dat het zuiniger is om de vloer op temperatuur te houden.

Vloerverwarming

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
Begin eens met het verder openzetten van de vloerthermostaat, naar bijvoorbeeld 35 graden.

En staan de radiatoren ook wel voldoende open?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ChiMan
hesselbeertje schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:41:
Begin eens met het verder openzetten van de vloerthermostaat, naar bijvoorbeeld 35 graden.

En staan de radiatoren ook wel voldoende open?
Ja, alle radiatoren staan voldoende open.

Vloerverwarming naar 35 graden, tijdelijk?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
de cv krijgt te warm water terug, met andere woorden het systeem kan de warmte niet kwijt.

Zet eerst alles eens terug naar de stand waarop het stond, en kijk dan of het goed gaat. Wat de radiatoren betreft: is het zo''n designbadkamer radiator? Daar wordt nog wel eens de stijgbuis vergeten waardoor het warme water direct terug kan zonder door de hele radiator te stromen. Draait de vloerverwarmingspomp?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik geloofde het bijna niet toen ik het las: 19,6 °C ingesteld vs. 19,3 °C op de thermostaat afgelezen,
dat is absoluut (en relatief en überhaupt) zonder enige betekenis.
Wat denkt de topicstarter wat de diverse temperatuurfluctuaties in de ruimte en in de tijd zijn
en dat alleen in de referentieruimte.
Invloeden zoals: deurtje open deurtje dicht, geen persoon, twee, drie personen etc., zoninstraling, wind noem maar op.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ChiMan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:36:
Vanochtend om 7:15 gaf de thermostaat 19,3 en niet de gevraagde 19,6.
Verwacht je niet teveel als je het op 0,3 graden nauwkeurig wil regelen? Dit lijkt me een prima acceptabele afwijking.
Verder zijn 2 radiatoren deels warm.
Het gedeelte bij de kraan is warm maar de rest van de radiator is koud.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
De oorzaak is dat het niet vriest buiten, als je radiatoren nu helemaal 65 graden zouden zijn, zit je huis vrij snel op 25 graden. Dat wil je niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29
Het klinkt alsof de installatie niet in balans is. Kijk eens naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II en dan met name het hoofdstuk 'waterzijdig inregelen'.

Hint: kleine radiatoren dichtbij de ketel wil je flink knijpen en grote radiatoren ver weg van de ketel wil je (bijna) helemaal open zetten.

Je hebt overigens nog flink wat draadlengte van die sensor van de pompschakelaar over, ik zou kijken of je die sensor nog dichter bij de ketel kunt krijgen. Dat is niet dé fix voor dit probleem, maar helpt wel om de pompschakelaar sneller te laten reageren.

De pomp zal daardoor sneller aanslaan en kan de warmte sneller afgevoerd worden naar de plekken waar je het wilt hebben. Pompschakelaar wel laten zitten trouwens, scheelt flink veel elektriciteit. En zorg dat de sensor op de aanvoer zit (leiding die als eerste warm wordt wanneer CV aanspringt).

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 12:27 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ChiMan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:36:

Vloerverwarming
Dit is nieuw voor me en heb totaal geen ervaring hoe ik het best kan afstellen.
Ik heb een pompschakelaar om te voorkomen dat het 24/7 draait en ingesteld op 28 graden (ergens gelezen op het internet). Temperatuur heb ik op 20 graden (draaikraan).

Moet ik iets instellen op mijn thermostaat om de vloerverwarming op temperatuur te houden?
Ik heb namelijk gelezen dat het zuiniger is om de vloer op temperatuur te houden.
Vloerverwarming is nieuw voor je zeg je. Wat je op een vloerverwarming instelt is niet de gewenste ruimtetemperatuur, maar het is de maximale temperatuur van het water dat de vloer ingaat.

Je hebt hem nu op 20 graden staan, dat betekent dat er nooit warmer water dan 20 graden in gaat.
Je vloer moet wamer zijn dan de ruimtetemperatuur om warmte af te kunnen geven. En om die vloer warm te stoken moet er dus een stuk warmer water in.

Verder staat je pompschakelaar op 28, dus die zet de vloerverwarming pas aan als er water van 28 graden aangevoerd wordt. Kortom: Je vloerverwarming staat effectief uit.

Zoals al gesuggereerd: zet de thermostaat van je vloerverwamring wat hoger, mag ook nog wel naar 40 of 45, tenzij je een nieuwe of hele speciale vloer hebt.

Je kunt ook tijdelijk de pompschakelaar er tussenuit halen. Die is nl. enkel voor electriciteitsbesparing, niet noodzakelijk voor de goede werking (maar kan wel roet in het eten gooien als hij te hoog staat waardoor de pomp niet op tijd aan gaat).
Probeer eerst het systeem te begrijpen en goed af te stellen, desnoods zonder pompschakelaar of de pompschakelaar of de laagste stand (20-25). Dan kun later wel gaan optimaliseren.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
is de boel wel ontlucht en goed op druk? Want het lijkt er op dat daar de oorzaak zit..

even van de vloerverwarming afblijven..eerst zorgen dat je radiatoren warm worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Speedfightserv op 19-09-2017 12:58 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• ChiMan
Allemaal bedankt voor de feedback, ga er mee aan de slag.

Ga de temperatuur van de vloerverwarming verhogen naar 35-40 graden en pompschakelaar naar 20 graden.

Houd jullie op de hoogt op een latere tijdstip.

• ThinkPad
Vergeet niet om de pompschakelaar dan weer terug te zetten op een hogere inschakeltemperatuur.
Een inschakeltemperatuur van 20 graden red je in de zomer ook wel zonder dat de CV gebruikt wordt. Dan staat je pomp dus alsnog te draaien terwijl het niet hoeft ;) Beetje pomp doet zo 60-70W, dus dat vreet stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 14:24 ]

• ChiMan
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:24:
Vergeet niet om de pompschakelaar dan weer terug te zetten op een hogere inschakeltemperatuur.
Een inschakeltemperatuur van 20 graden red je in de zomer ook wel zonder dat de CV gebruikt wordt. Dan staat je pomp dus alsnog te draaien terwijl het niet hoeft ;) Beetje pomp doet zo 60-70W, dus dat vreet stroom.
Dus zomers (zoals nu) op 28 graden bijvoorbeeld en in de winter 20 graden?

• ThinkPad
Nee, 28 zou prima moeten zijn. Zodra de CV een beetje wat gaat doen is het al gauw water van 35-40 graden wat door de leidingen gaat dus 28 red hij makkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 14:42 ]

• ChiMan
Nog een vraagje omtrent mijn vloerverwarming.

Vloerverwarming 2

Wat voor draaiknoppen zijn de grijze en zwarte?

Ik wil weten op welke stand de pompschakelaar staat om de aanvoer te regelen.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

ChiMan schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:48:
Nog een vraagje omtrent mijn vloerverwarming.

[afbeelding]

Wat voor draaiknoppen zijn de grijze en zwarte?

Ik wil weten op welke stand de pompschakelaar staat om de aanvoer te regelen.
Je weet er niet heel veel van merk ik.
Die zwarteknop kan je je groep (in)regelen. De grijze is voor je totale flow.

Maar met de info die je hebt moet je niet alles gaan verdraaien.
Pas iets aan als je de werking er van weet wat het doet.
En zet die thermostaat knop van je vloerverwarming a.u.b. op 35 a 40.
Ik vindt het niet gek dat het niet goed warm wordt...

Lees je eerst in voordat je van alles gaat verdraaien en verkeerd instelt.

Je ketel is nu flink aan het gassen terwijl je thermostaatknop van de vloerverwarming keihard de rem/anker trapt/uit gooit.
En dan gek vinden dat hij op 19.3 blijft staan ipv de setpoint haalt.

Lees ook zoals hierboven het cv topic door om iets wijzer te worden.
Kan je een hoop ellende en frustratie besparen ;)
Succes

Edit: De klacht van je radiator die half warm wordt, is die aan de bovenkant wel warm maar onder lauw?
Of is hij bij de radiatorkraan warm en aan de andere kant boven koud?
Dan moet je ontluchten bij de radiatoren.

Check ook even je waterdruk op de ketel.
Is dat nog voldoende??
Tik ook niet te hard met een pen of schroevendraaier op het glaasje (rustig in de zin dat je hem niet stuk slaat).
Mijn ervaring met de oudere Quinta is dat de cv drukmeter vast is komen te zitten door cv vervuiling.
Door er op te tikken wil die nog wel is verspringen naar de actuele stand.
Zal me niks verbazen dat hij dan naar 0 springt en je installatie leeg is als ik de klachten zo hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door DJKroon op 23-09-2017 21:39 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een soortgelijke meting werd bij mij veroorzaakt door een defecte temperatuursensor. Voor de zekerheid kun je ze met een multimeter doormeten. Bij mij was hij verlopen, hij had nog wel een ohmse waarde maar die klopte bij een hogere temperatuur niet meer. Na het steken van een nieuwe sensor de storing nooit meer terug gezien.

• ChiMan
DJKroon schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:18:
[...]

Je weet er niet heel veel van merk ik.
Die zwarteknop kan je je groep (in)regelen. De grijze is voor je totale flow.

Maar met de info die je hebt moet je niet alles gaan verdraaien.
Pas iets aan als je de werking er van weet wat het doet.
En zet die thermostaat knop van je vloerverwarming a.u.b. op 35 a 40.
Ik vindt het niet gek dat het niet goed warm wordt...

Lees je eerst in voordat je van alles gaat verdraaien en verkeerd instelt.

Je ketel is nu flink aan het gassen terwijl je thermostaatknop van de vloerverwarming keihard de rem/anker trapt/uit gooit.
En dan gek vinden dat hij op 19.3 blijft staan ipv de setpoint haalt.

Lees ook zoals hierboven het cv topic door om iets wijzer te worden.
Kan je een hoop ellende en frustratie besparen ;)
Succes

Edit: De klacht van je radiator die half warm wordt, is die aan de bovenkant wel warm maar onder lauw?
Of is hij bij de radiatorkraan warm en aan de andere kant boven koud?
Dan moet je ontluchten bij de radiatoren.

Check ook even je waterdruk op de ketel.
Is dat nog voldoende??
Tik ook niet te hard met een pen of schroevendraaier op het glaasje (rustig in de zin dat je hem niet stuk slaat).
Mijn ervaring met de oudere Quinta is dat de cv drukmeter vast is komen te zitten door cv vervuiling.
Door er op te tikken wil die nog wel is verspringen naar de actuele stand.
Zal me niks verbazen dat hij dan naar 0 springt en je installatie leeg is als ik de klachten zo hoor.
Thanks for the info!
Ik heb meer verstand van andere zaken dan het inregelen van mijn CV en radiatoren 8)

- Beide draaiknoppen (grijs en zwart) staan helemaal open (heb zelf niets aan gedaan).
- Thermostaat van de vloerverwarming staat nu op 40 graden.
- Radiatoren die niet goed warm worden zijn inmiddels gefixt, blijkt inderdaad niet goed te zijn ontlucht.
- Waterdruk is 1.6 op dit moment.

Ik merk wel dat de aanvoertemperatuur in mijn huidige huis snel oploopt.
In mijn oude woning waar een Nefit ketel en thermostaat staat ging de temperatuur geleidelijk omhoog.

Effe wachten op wat kouden dagen om te zien hoe de CV en radiatoren reageren.

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 20:49
Waterdruk dient 2 te zijn als de CV aan staat. Koud ca.1.8. Zakt deze verder dan is er een grote kans dat je expansievat stuk is. Wordt vaak gedacht dat die dingen nooit stuk gaan. Maar deze dienen eigenlijk iedere 5 jaar te worden vervangen. Kosten tegenwoordig ook bijna niks meer.
Pagina: 1