Voorzetramen of gelaagd glas ? (ivm isolatie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste Tweakers,

Momenteel woon ik in een slecht geïsoleerd appartement.
Ik heb te maken met enkel glas en ben op zoek naar een alternatief. Dubbelglas is helaas niet mogelijk ivm huurwoning.(De eigenaar wil dit niet)
Dus ben ik nu op zoek naar een alternatief, heeft iemand ervaring met voorzetramen of gelaagd glas.

De hamvraag is, met welke optie isoleer ik de kamers het best?

Edit: De kosten zijn voor mezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Azrou op 19-09-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Azrou schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:45:
Beste Tweakers,

Momenteel woon ik in een slecht geïsoleerd appartement.
Ik heb te maken met enkel glas en ben op zoek naar een alternatief. Dubbelglas is helaas niet mogelijk ivm huurwoning.(De eigenaar wil dit niet)
Dus ben ik nu op zoek naar een alternatief, heeft iemand ervaring met voorzetramen of gelaagd glas.

De hamvraag is, met welke optie isoleer ik de kamers het best?
Ik zou toch echt in verder gesprek met de verhuurder.
Tenzij je zeker weet dat je er nog een ruime tijd blijft wonen, zou ik zelf niet snel in ramen investeren.
Opstal is zijn pakkie an :)

Trouwens enig idee waarom de verhuurder geen dubbelglas wil? Zou logischerwijs alleen maar meerwaarde voor hem betekenen namelijk

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Idd. Bedoel je dat de verhuurder er niet voor wil betalen, of dat de verhuurder een door jou betaalde 'gratis upgrade' weigert? Dat tweede zou vreemd zijn,maar je bedoelt vast het eerste. Suggestie: dubbelglas in ruil voor lichte huurverhoging.

https://www.rijksoverheid...een-woning-aan-te-brengen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Als huurder zou ik ook niet aan de opstal klussen. Da's werk voor de verhuurder. Je zou eens kunnen kijken of je dat nog een korting op je huur kan opleveren :)

Qua comfort kan je eens kijken of je dikke gordijnen kan ophangen. Dat isoleert ook en levert echt wel comfort op. En als je een beetje je best doet, staat het ook nog wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Azrou schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:45:
...
Dubbelglas is helaas niet mogelijk ivm huurwoning.(De eigenaar wil dit niet)
...
lees de verhuurder heeft er geen baat bij en alleen maar kosten.

Aanvullende opties (ook te combineren):
  • Raamfolie (Isoleerfolie voor enkel glas tesa Transparant)
  • Plisse gordijnen (ikea Hoppvals)
edit:
Ik heb zelf vorige maand voor de woon en slaapkamer hoppvalls gescoord ondanks dat ik al dubbel glas heb. Zeker van de openslaande deuren komt toch een hoop kou. Kijken of dit scheelt in comfort. :)

Bij het Gelaagdglas zie ik niet echt in hoe dat een oplossing moet zijn en de voorzet ramen vind ik erg duur. Ze zullen waarschijnlijk op maat gemaakt moeten worden en je kan ze niet meenemen. Of betaald de verhuurder hier aan mee?

@Rmg
Die zocht ik om nog toe te voegen:Ik ken zelf de tesa variant

[ Voor 37% gewijzigd door Tazzios op 19-09-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
Bedankt voor jullie reacties, nee het gaat niet om het betalen, maar de objecteigenaar wil het gewoon niet.
Dus ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met voorzetramen of gelaagd glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56

Rmg

Je hebt windows insulation van 3M ( https://www.amazon.com/3M...tor-Windows/dp/B00002NCJI ) dit is folie die je op het kozijn aanbrengt en strak fohnt. Veel gebruikt voor oude panden waar ook geen dubbel glas of voorzet/achterzet ramen in gezet mogen.

Dubbelglas is uiteraard tig keer beter, maar ten opzichte van enkel glas scheelt het zeker wel

[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 19-09-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Gelaagd glas doet niks. Dat is alleen een laagje plastic tussen twee glasplaten en is meer voor de veiligheid (doorval/inbraak). Er is wel een systeem voor renovatie van heel dun dubbel glas. Zitten een soort 'stipjes' als afstandhouders in. Doet overigens nog niet zoveel als HR++ hoor, maar verbetert wel iets. Is een vorm van renovatieglas o.i.d. Zoek op dun isolatieglas.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:02:
Gelaagd glas doet niks. Dat is alleen een laagje plastic tussen twee glasplaten en is meer voor de veiligheid (doorval/inbraak). Er is wel een systeem voor renovatie van heel dun dubbel glas. Zitten een soort 'stipjes' als afstandhouders in. Doet overigens nog niet zoveel als HR++ hoor, maar verbetert wel iets. Is een vorm van renovatieglas o.i.d. Zoek op dun isolatieglas.
Ik kreeg van een glaszetter het volgende bericht:
"Als u enkel glas heeft en de sponning niet groot genoeg is voor dubbelglas kunt u er voor kiezen voor gelaagd glas dit heeft ongeveer dezelfde isolatie waarde. "

Mag ik ervan uit gaan dat dit dus niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik neem aan dat ie gasgevuld gelaagd glas bedoeld. Normaal gelaagd glas is glasplaat - folie - glasplaat. Die folie houdt niet veel tegen.

Vraag naar de U-waarde, hoe lager hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik heb gezocht op de uwaarde van gelaagdglas maar kan weinig vinden. Maar zou de verhuurder gelaagdglas dan wel goed vinden om te plaatsen op zijn kosten en dubbel niet?

Hier van de overige glas types de isolatiewaardes
http://www.luchtdichtbouwen.nl/nieuws/u-waarde-en-r-waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
Bedank, ik zal vragen om de uwaarde. Nogmaals, de kosten zijn voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

En waar moet dat gelaagde glas dan geplaatst worden? i.p.v. het huidige glas neem ik aan. Dan moet de verhuurder als nog toestemming geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gelaagd glas heeft vanuit isolatieperspectief geen meerwaarde boven enkel glas. Zoals gezegd is gelaagd glas alleen nuttig vanuit veiligheidsperspectief: door het gebruik van twee glasbladen en een taaie folie daartussen is het doorvalrisico minder. Het wordt gebruikt als je zelfs bij glasbreuk nog een fysieke barrière moet hebben, zoals in glazen trappenhuizen op hoogte.

Als de verhuurder tegen 'dubbel glas' is, dan zal hij ook tegen gelaagd glas zijn.

De goedkoopste oplossingen zijn al genoemd: raamfolie en goede, dikke gordijnen (wel even zorgen dat ze neit vóór de radiator hangen natuurlijk ;)).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
Ik kreeg deze reactie:

"Gelaagd glas is 2 platen met een folie er tussen veiligheids glas is dit
Inbraakwerender dan gewoon enkel glas
U waarde ongeveer het zelfde als standaard dubbel glas"

Mijn vermoeden is dat voorzetramen een beter alternatief is.

[ Voor 14% gewijzigd door Azrou op 19-09-2017 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Pas wel op met voorzetramen, want je kunt ongewenste condensvorming krijgen waardoor kozijnen kunnen gaan rotten. De 'spouw' tussen het voorzetraam en de eigenlijke ruit is in de praktijk niet luchtdicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Flinke focus op een extra glaslaag, terwijl volgens mij in jouw situatie gordijnen toch echt de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:02:
Jij bedoelt vacuumglas. Dat is gruwelijk duur en heel teer. Ik heb het zelf uitsluitend gezien in gebouwen waarbij geld geen rol speelt, zoals bij de renovatie van de Hermitage in Amsterdam.

Voor praktisch gebruik in monumenten kun je beter Da Vinci-glas gebruiken; dat is ook 'echt' dubbel glas, met een gasgevuld spouw(tje), maar wel een stuk goedkoper. Ik heb dat destijds in mijn appartement gebruikt in 3-2-2 variant. Het is goed betaalbaar, maar heeft wel zijn beperkingen; de ruiten mogen namelijk maximaal maar zo'n 0,5 m2 zijn (maar voor een ouderwets roedekozijn is dat vaak wel genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Azrou schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:44:
Ik kreeg deze reactie:

"Gelaagd glas is 2 platen met een folie er tussen veiligheids glas is dit
Inbraakwerender dan gewoon enkel glas
U waarde ongeveer het zelfde als standaard dubbel glas"

Mijn vermoeden is dat voorzetramen een beter alternatief is.
Volgens mij haalt hij wat termen door elkaar.
Dubbel glas is glas met een luchtspouw, zonder edelgas. Maar dubbelglas kan ook gelaagd zijn i.v.m. veiligheid. U-waarde van dubbel glas is nooit gelijk aan enkel gelaagd glas. Waar enkel gelaagd 6,3-8,3 mm dik is (afhankelijk van samenstelling) is dubbelglas vaak 4-10-4 o.i.d. Dat wordt al snel te dik voor historische kozijnen.
nare man schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:57:
[...]

Jij bedoelt vacuumglas. Dat is gruwelijk duur en heel teer. Ik heb het zelf uitsluitend gezien in gebouwen waarbij geld geen rol speelt, zoals bij de renovatie van de Hermitage in Amsterdam.

Voor praktisch gebruik in monumenten kun je beter Da Vinci-glas gebruiken; dat is ook 'echt' dubbel glas, met een gasgevuld spouw(tje), maar wel een stuk goedkoper. Ik heb dat destijds in mijn appartement gebruikt in 3-2-2 variant. Het is goed betaalbaar, maar heeft wel zijn beperkingen; de ruiten mogen namelijk maximaal maar zo'n 0,5 m2 zijn (maar voor een ouderwets roedekozijn is dat vaak wel genoeg).
Klopt, ik heb Da Vinci glas ook gezien. In de regel zijn grote glasvlakken in enkel glas winkelpuien of doorzonwoningen. Daar gaat niks verloren als het vervangen wordt voor HR glas.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:07

Amphiebietje

In de blubber

Is het kitwerk rond de enkelglas ramen in goede conditie? Hoe zit het met tochtstrippen e.d.?

Zelfs al mag je geen dubbelglas (laten) aanbrengen, dan kan het wegnemen van eventuele tocht al voor een flinke verbetering zorgen. Plus inderdaad dikke gordijnen.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat is de hoofdreden dat je je ramen wil isoleren? Gasverbruik? Comfort? Heb je veel tocht? Beslaan de ramen?
Hoe lang wil je er nog wonen/huren? Als je het voor het besparen wil doen en je gaat er binnen 10 jaar weer weg zal het lastig worden om dit terug te verdienen.
Is het voor de luchtval/tocht van de ramen, heb je dan radiatoren onder de ruiten die je kunt inzetten? Tocht het ook door deuren, kieren, ventilatieroosters etc. zoals Amphiebietje aangeeft?

Met de vraag, ik heb een slecht geisoleerd appartement, krijg je van iedereen een ander advies.

Trust me, I'm an engineer

• Azrou
Paragon93 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:40:
Wat is de hoofdreden dat je je ramen wil isoleren? Gasverbruik? Comfort? Heb je veel tocht? Beslaan de ramen?
Hoe lang wil je er nog wonen/huren? Als je het voor het besparen wil doen en je gaat er binnen 10 jaar weer weg zal het lastig worden om dit terug te verdienen.
Is het voor de luchtval/tocht van de ramen, heb je dan radiatoren onder de ruiten die je kunt inzetten? Tocht het ook door deuren, kieren, ventilatieroosters etc. zoals Amphiebietje aangeeft?

Met de vraag, ik heb een slecht geisoleerd appartement, krijg je van iedereen een ander advies.
Hoofdreden: De kamers zijn veels te koud in de winter, ik heb te maken met enkelglas en de muren voelen ook altijd koud aan.

Ik wil zeker nog 10 jaar huren mits de ramen goed geïsoleerd zijn, daarbij gaat het mij niet om de besparing. Zoals ik eerder heb gezegd, de kosten maken mij niet zo veel uit. Ik zoek gewoon de beste oplossing binnen de mogelijkheden de ik heb.

• Raymond
Bij wie huur je dan, dat je geen afspraken kan maken over verbetering als je er nog zo lang wilt blijven zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:19:
[...]

Hoofdreden: De kamers zijn veels te koud in de winter, ik heb te maken met enkelglas en de muren voelen ook altijd koud aan.

Ik wil zeker nog 10 jaar huren mits de ramen goed geïsoleerd zijn, daarbij gaat het mij niet om de besparing. Zoals ik eerder heb gezegd, de kosten maken mij niet zo veel uit. Ik zoek gewoon de beste oplossing binnen de mogelijkheden de ik heb.
Als alle muren ook erg koud zijn verplaats je het probleem gewoon als je alleen wat aan de ramen doet en zal je waarschijnlijk weinig verschil merken (er van uit gaande dat de spouw helemaal niet geïsoleerd is).
Als dat het geval is heb je wat mij inziens 2 opties:
- Met de huurbaas toch om tafel zitten, het er over hebben dat het niet comfortabel is, en voor te stellen om de spouw na te laten isoleren, en de ruiten te vervangen voor dubbele beglazing. Hierbij kun je aangeven dat je bereid bent om (tot een bepaald percentage) mee te betalen in de kosten. Voor hem/haar kan het natuurlijk ook interessant zijn (waarde-vermeerdering, hoger comfort, lagere huurprijs mogelijk door lagere lasten etc.).
- Als je van binnenuit iets wilt doen op je eigen houtje, en de spouw is niet geïsoleerd, denk ik dat je inderdaad iets met de beglazing moet doen, maar ook met de wanden (soort voorzetwand creëren?). Dit is echter niet makkelijk, goedkoop, makkelijk te slopen als je weer weg gaat en het origineel moet opleveren, en zal er voor zorgen dat je oppervlakte kleiner wordt.

Een optie kan zijn om een soort honinggraad plastic plaat met tape voor de ruiten te zetten, puur om een paar dagen te kijken of het enig merkbaar verschil maakt. Gebaseerd hierop kun je wellicht inschatten of uitsluitend iets aan het raam doen van binnenuit het gewenste resultaat zal bieden.

• Azrou
Raymond schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:29:
Bij wie huur je dan, dat je geen afspraken kan maken over verbetering als je er nog zo lang wilt blijven zitten?
Ik huur in de vrije sector, zoals ik al heb aangegeven is dat niet mogelijk. Dat heb ik allemaal al geprobeerd.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:39
Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:39:
[...]

Ik huur in de vrije sector, zoals ik al heb aangegeven is dat niet mogelijk. Dat heb ik allemaal al geprobeerd.
Ik zou eerst navragen aan de eigenaar waarom het niet mogelijk is om de woning te isoleren. Zonder dit helder te krijgen, weet je toch ook niet welke opties je wel of niet toe kunt/mag toepassen in je woning?
Als je wel weet waarom de (raam)isolatie niet in de woning mag worden toegepast is het misschien handig om dat te vermelden; dat kan immers de denkrichting en mogelijke antwoorden van de mensen hier veranderen.

Nu dragen mensen oplossingen aan, maar krijgen ze als antwoord dat dat niet mag. In dat opzicht snap ik de insteek van je topic niet.
Pas als je zelf weet wat je wel en niet mag in de woning, kun je besluiten welke opties je hebt.

• Azrou
m181087 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:04:
[...]

Ik zou eerst navragen aan de eigenaar waarom het niet mogelijk is om de woning te isoleren. Zonder dit helder te krijgen, weet je toch ook niet welke opties je wel of niet toe kunt/mag toepassen in je woning?
Als je wel weet waarom de (raam)isolatie niet in de woning mag worden toegepast is het misschien handig om dat te vermelden; dat kan immers de denkrichting en mogelijke antwoorden van de mensen hier veranderen.

Nu dragen mensen oplossingen aan, maar krijgen ze als antwoord dat dat niet mag. In dat opzicht snap ik de insteek van je topic niet.
Pas als je zelf weet wat je wel en niet mag in de woning, kun je besluiten welke opties je hebt.
Ik heb volgens mij duidelijk in de titel aangegeven welke opties ik heb. :)

Mijn vraag was volgens mij wel helder geformuleerd, wat is beter qua isolatie: Voorzetramen of gelaagd glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:39
Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:42:
[...]

Mijn vraag was volgens mij wel helder geformuleerd, wat is beter qua isolatie: Voorzetramen of gelaagd glas?
Excuses. Door alle antwoorden en reacties haalde ik niet uit je topic dat de keuze wordt beperkt tot voorzetramen of gelaagd glas.
Een klein beetje googlen levert het volgende op:
Tekst met U-waarden van gelaagd glas http://www.kozijnmaatwerk.nl/page/veelgestelde-vragen.aspx
Tabel met U-waarden van voorzetramen https://houhetwarm.nl/isolatie/glasisolatie/voorzetramen/

Ik ben zelf geen glas expert, maar volgens mij komen zowel het gelaagde glas en het voorzetraam gemiddeld net onder de 3,0 U uit. Het ontloopt elkaar dan weinig.
Volgens mij is voor je keuze de sponning bepalend; die bepaalt hoe dik je ramen en spouw kunnen worden. En dus hoe isolerend je glas maximaal kan zijn.

In je vorige bericht gaf je echter ook aan dat de wanden erg koud aanvoelen. Dat in het achterhoofd houdend, betwijfel ik in hoeverre alleen geïsoleerd glas je van de kou in huis af helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat het misverstand het volgende is:

Als de vraag zo "simpel" is als, de U-waarde van beide oplossingen, dan had je dit zo zelf kunnen Googelen.

Meestal als mensen hier een vraag stellen, ligt het probleemgeval ingewikkelder, en willen mensen advies/ervaringen.
Is dat laatste het geval, dan is het handig om zo veel mogelijk informatie over de situatie te geven. Ook een voordeel er van kan zijn dat mensen alternatieven kunnen aanreiken, waar je misschien nog niet aan gedacht had, dit kan ook niet zonder context.

Je gaat in je openingsvraag van ramen naar slecht geisoleerde ruimte, naar de eigenaar wil dit niet (waarom niet? heb je hier al goed over gesproken? wat was zijn/haar reden?).
Snap je dat dit voor ons een onduidelijk geheel is om een onderbouwd antwoord op te geven?

• Azrou
Paragon93 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat het misverstand het volgende is:

Als de vraag zo "simpel" is als, de U-waarde van beide oplossingen, dan had je dit zo zelf kunnen Googelen.

Meestal als mensen hier een vraag stellen, ligt het probleemgeval ingewikkelder, en willen mensen advies/ervaringen.
Is dat laatste het geval, dan is het handig om zo veel mogelijk informatie over de situatie te geven. Ook een voordeel er van kan zijn dat mensen alternatieven kunnen aanreiken, waar je misschien nog niet aan gedacht had, dit kan ook niet zonder context.

Je gaat in je openingsvraag van ramen naar slecht geisoleerde ruimte, naar de eigenaar wil dit niet (waarom niet? heb je hier al goed over gesproken? wat was zijn/haar reden?).
Snap je dat dit voor ons een onduidelijk geheel is om een onderbouwd antwoord op te geven?
Ik begrijp je punt,maar volgens mij heb ik in mijn openingspost expliciet gevraagd om ervaringen met voorzetramen of gelaagd glas. Ik hecht veel meer waarde aan ervaringen van MedeTweakers dan aan websites die voornamelijk theoretische info geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:53:
[...]

Ik begrijp je punt,maar volgens mij heb ik in mijn openingspost expliciet gevraagd om ervaringen met voorzetramen of gelaagd glas. Ik hecht veel meer waarde aan ervaringen van MedeTweakers dan aan websites die voornamelijk theoretische info geven.
Yes, en nu zijn we er!
Om buiten die theoretische info te komen hebben we dus alle context om de simpele vraag nodig, hoe meer context, hoe meer relevante ervaringen tips wij kunnen geven ;)

Anyway, let's get back to on-topic :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Paragon93 op 20-09-2017 15:02 ]

Pagina: 1