Azrou schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:19:
[...]
Hoofdreden: De kamers zijn veels te koud in de winter, ik heb te maken met enkelglas en de muren voelen ook altijd koud aan.
Ik wil zeker nog 10 jaar huren mits de ramen goed geïsoleerd zijn, daarbij gaat het mij niet om de besparing. Zoals ik eerder heb gezegd, de kosten maken mij niet zo veel uit. Ik zoek gewoon de beste oplossing binnen de mogelijkheden de ik heb.
Als alle muren ook erg koud zijn verplaats je het probleem gewoon als je alleen wat aan de ramen doet en zal je waarschijnlijk weinig verschil merken (er van uit gaande dat de spouw helemaal niet geïsoleerd is).
Als dat het geval is heb je wat mij inziens 2 opties:
- Met de huurbaas toch om tafel zitten, het er over hebben dat het niet comfortabel is, en voor te stellen om de spouw na te laten isoleren, en de ruiten te vervangen voor dubbele beglazing. Hierbij kun je aangeven dat je bereid bent om (tot een bepaald percentage) mee te betalen in de kosten. Voor hem/haar kan het natuurlijk ook interessant zijn (waarde-vermeerdering, hoger comfort, lagere huurprijs mogelijk door lagere lasten etc.).
- Als je van binnenuit iets wilt doen op je eigen houtje, en de spouw is niet geïsoleerd, denk ik dat je inderdaad iets met de beglazing moet doen, maar ook met de wanden (soort voorzetwand creëren?). Dit is echter niet makkelijk, goedkoop, makkelijk te slopen als je weer weg gaat en het origineel moet opleveren, en zal er voor zorgen dat je oppervlakte kleiner wordt.
Een optie kan zijn om een soort honinggraad plastic plaat met tape voor de ruiten te zetten, puur om een paar dagen te kijken of het enig merkbaar verschil maakt. Gebaseerd hierop kun je wellicht inschatten of uitsluitend iets aan het raam doen van binnenuit het gewenste resultaat zal bieden.