videokaart is *AUW!* heet

Pagina: 1
Acties:

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een Diamond Monster Fusion 16mb agp, en dat kreng is toch al zo'n 2 a 3 jaar oud. Ging ik vandaag leuk eens meten met een huis, tuin en keuken termometer, geeft dat ding gewoon bijna 60c graden aan! Dit is alleen nog maar gemeten met de fan uit, en alleen gemeten op de heatsink.

Als je die heatsink nu aanraakt, doet het echt pijn. (Geen geintjes, want ik heb gewoon een lichte brandwond op mijn vinger nu :( )

Ik had er eerst een el-cheapo 40mm fannetje opzitten, maar deze heb ik vervangen met een YS TECH 50mm fan, die 6800rpm draait (straaljager!) als ik die aan zet, wordt mijn heatsink ongeveer 35c graden.

Mijn vragen nu:

1. Hoe komt het dat zo'n oude videokaart zo ontzettend heet wordt?
2. Hoe kan ik um koelen, zodat ie niet zo heet wordt, want dit lijkt me toch niet echt goed voor zo'n videokaart.

Nou zal je misschien denken: Dan laat je die fan toch aan staan, dan is er toch niets aan de hand! Nou dan heb je het mooi mis! Luister en huiver:

Aan de achterkant van de videokaart zit een een of ander donkerrood stukje printplaat, wat ook nog eens heel erg warm wordt (ook zo'n 60c graden) en of ik nu de fan aan of uit doe, koelen kan je dat ding toch niet.

Plz help mensen, want zo'n hete videokaart lijkt me toch niet gezond :?

Alvast bedankt.

iStockphoto

Verwijderd

Kan er waarschijnlijk wel tegen...

AMD's kunnen ook 85 graden worden (al isset niet aan te raden!)

• BlizzarD
  • Niet online
ja oke maar die amd's zijn erop gemaakt, maar een 2 a 3 jaar oude videokaart toch niet :?

zelfs sommige g-force kaarten worden nog niet warmer dan mijn videokaart

iStockphoto

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
Voor zover ik weet worden al die voodoo banshee kaart zo heet, vraag me niet waarom maar ut is zo:)

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Waarom zou een oude kaart niet warm kunnen worden met de stand van de techniek van toen was hitte natuurlijk hetzelfde probleem als nu? Of zie ik dat nu verkeerd?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Is vrij normaal lijkt mij!

Zeker niet veel ventilatie, of zelf geen heatsink op de chip!?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vraag het eens aan Bansheeboy (SE), die zal het wel weten :) De ouwe garde weet wat ik bedoel :)

• BlizzarD
  • Niet online
Op maandag 09 juli 2001 16:19 schreef Flipke het volgende:
Is vrij normaal lijkt mij!

Zeker niet veel ventilatie, of zelf geen heatsink op de chip!?
ik dacht het wel he. D'r zit een vrij grote heatsink op + 50mm ys tech fan

iStockphoto

• kRyPtO
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 22:50
ik heb dat ook met me voodoo ook als ie niet overgeclockt is ik heb er een standaart pentium box koeler op zitten de heatsink word nou wel goed gekoelt maar onder de heatsink (andere kant van het kaartje) word ie ook super heet volgens mij hoort dat gewoon
Pagina: 1