Radiator maakt herrie als een bubbelbad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 09:50
Mensen, klein probleempje waar ik niet uit kom. Voor de zomervakantie is bij ons een nieuwe keuken geplaatst. Daarom was het noodzakelijk dat het verwarmingssysteem leeg werd gemaakt omdat er een radiator verwijderd moest worden. Verwarmingssysteem weer opgevuld en ontlucht. Nu wordt het wat kouder en de verwarming gaat weer aan, af en toe dan. Een van de radiatoren in onze woonkamer maakt lawaai alsof je in een bubbelbad zit en wordt maar gedeeltelijk warm. De rest van de radiatoren werkt probleemloos. Google is your friend en daarom verschillende tips uitgevoerd, nog niets heeft geholpen.
  1. Ketel gecontroleerd op druk
  2. Alle radiatoren ontlucht vanaf boven naar beneden
  3. Alle radiatoren dicht en de slechte radiator alleen open
  4. Filmpje bekeken van Feenstra en handelingen uitgevoerd
Er wordt ook vaak verwezen naar ontluchten maar de gouden tip heb ik nog niet gevonden. Huis heeft 2 verdiepingen, ketel (Agpa Econforte HMC23) staat op zolder. Radiatoren zijn van het oude type en hebben geen thermostaat kranen. Ontluchtings-ventielen zitten onderin. Wie heeft de gouden tip? Bedankt alvast voor het meedenken.

Leonardus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Weet je zeker dat de ontluchtingsvertielen onderin zitten? Lucht zit namelijk bovenin je radiator. Onderin heb je vaak een voerventiel om de doorstroming mee te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Punt 4.
Filmpje spreekt van beneden naar boven.
Punt 2 is verkeerd om.

Zoals @schakenraadjuh zegt, de lucht zit bovenin, de bovenzijde moet dan ook ontlucht worden.
Begin bij de laagste radiator en eindig bovenin.
Ik kan mij ook herinneren dat op mijn oude ketel een ontluchting zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
leonardus schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 06:40:
...omdat er een radiator verwijderd moest worden.
...
Ontluchtings-ventielen zitten onderin.
Radiator op de kop teruggehangen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ontluchting kan nooit onderin zitten.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt evt ook op de koppeling ontluchten. Maakt wel meer zooi.

Staan de radiatorknoppen en eventueel voetventielen goed open? Hoe hoog is de druk in rust?

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 19-09-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 23:09

dr.lowtune

Deugt niet

Volgens mij zijn de tips al gegeven:
- Check of de druk in orde is (bij ons hangt de ketel op zolder, dus zitten we rond de 1.8 bar)
- Ontlucht je radiatoren aan de bovenzijde van de radiator
- Check ook even of je ketel automatische ontluchting heeft en of dat nippeltje niet stiekem dicht is gedraaid
- Check na het ontluchten de druk en vul weer bij indien nodig
- Check meteen even of al je koppelingen goed zijn aangedraaid

Weet je overigens zeker dat de radiator goed is aangesloten en dat je niet warm en koud hebt verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Je hebt in dit topic: K.. radiator (TL-XS vereist) al de nodige tips gehad, inclusief het andersom ontluchten dan wat je gedaan hebt. Heb je dat nou al uitgevoerd? Anders wordt dit een herhaling van zetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27
Kan het niet met de pomp te maken hebben? Toen ik net mijn huis kocht stond deze namelijk zo hoog dat ik de turbulente flow kon horen. Dit zou je kunnen oplossen door de pomp zachter te zetten of door de radiator wat verder open te zetten, zeker als je per ongeluk toch het voetventiel hebt aangedraaid. Rendementtechnisch heeft optie 1 trouwens wel de voorkeur lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Conono schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:56:
[...]

Radiator op de kop teruggehangen? :o
Ik gok dat hij in de war is met het punt waar je de ventilator leeg laat lopen. Onderin zit een ventiel om hem leeg te laten lopen, bovenin een ventiel om hem te ontluchten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 18:15
Misschien nog een optie:
- Radiator hangt een kleine beetje scheef waardoor de lucht aan de andere kant zit dan waar je ontluchtingsventiel zit. Optillen tijdens ontluchten kan dan al voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Een kennis, werkzaam in de installatiebranche, geeft aan dat in aardig wat gevallen een radiator op de kop wordt opgehangen. Zij het om esthetische redenen of gewoon onkunde. Dit verklaard mogelijk ook waarom bij jou het ontluchtingsventiel aan de onderzijde zit.

Heb je daarnaast aan de extra stappen gedacht, zoals het uitschakelen van je cv ketel, het opendraaien van je radiatoren (inschakelen) en het ontluchten van alle radiatoren in je huis? Die instructies zie ik niet allemaal terug komen bij het filmpje hierboven, maar wel bij een aantal anderen. Mogelijk dat hierdoor wat lucht achterblijft?

Beetje offtopic, maar:
Misschien een ontzettend amateuristische vraag 8)7 , maar wanneer een radiator in feite een gesloten buizensysteem is (met aan- en afvoer) en geen 'open' ruimtes heeft waar de lucht kan opstijgen, dan is het toch irrelevant waar het ventiel zit? Als er lucht in leiding zit zou dit toch logischerwijs door het water rond worden bewogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BannerFigurezZz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:22:

Beetje offtopic, maar:
Misschien een ontzettend amateuristische vraag 8)7 , maar wanneer een radiator in feite een gesloten buizensysteem is (met aan- en afvoer) en geen 'open' ruimtes heeft waar de lucht kan opstijgen, dan is het toch irrelevant waar het ventiel zit? Als er lucht in leiding zit zou dit toch logischerwijs door het water rond worden bewogen?
Ware het niet dat lucht lichter is dan water, en dus bovenin radiatoren blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:23
BannerFigurezZz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:22:

Als jij een flesje water hebt, is het ook gesloten, maar toch zit de lucht ook altijd boven... Als je dan een radiator even beschouwt als een plat, breed metalen flesje, zit je er :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:52:
[...]

Als jij een flesje water hebt, is het ook gesloten, maar toch zit de lucht ook altijd boven... Als je dan een radiator even beschouwt als een plan breed metalen flesje, zit je er :)
MikeyMan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:24:
[...]

Ware het niet dat lucht lichter is dan water, en dus bovenin radiatoren blijft hangen.
Top! Beide bedankt. Nu ik het weet, is het logisch, maar soms heb je van die momentjes dat de twijfel en pure onkunde toeslaan. :+

Ik ben wel benieuwd wat de TS nu nog aan het proberen is of gaat proberen. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat voor de OP altijd een restje lucht achter blijft in zijn leidingwerk en dus het 'probleem' nooit echt opgelost raakt. Tenzij de TS natuurlijk zo'n radiator heeft met onder en boven een ontluchtingsventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
Klopt snotverdorie, probleem opgelost!
Tsurany schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:22:
[...]

Ik gok dat hij in de war is met het punt waar je de ventilator leeg laat lopen. Onderin zit een ventiel om hem leeg te laten lopen, bovenin een ventiel om hem te ontluchten.

Leonardus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonardus
Mensen, bedankt voor het meedenken. Het is idd waar dat ik dacht dat de ontluchting op de plaats zat van de aftapnippel. Vanavond beter gekeken en de juiste gevonden. Het siste wel een halve minuut en het probleem is opgelost, geweldig!!!

Leonardus

Pagina: 1