Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik heb een Canon EOS 600D en ben opzoek naar een goede tweedehandse telelens.
Ik wil er golven (als in water) en wild (herten, ossen, vogels, eekhoorns, vossen, elanden etc.) mee fotograferen. Hoeveel bereik ik nodig ben weet ik niet goed.
Heb een budget van maximaal 600 euro voor een tweedehandse lens dat ik uit zou willen geven.
Iemand een idee welke lens goed bij mij zou passen?

Op dit moment eigenaar van:

- 18-55mm Canon Kit lens
- Tokina 11-16mm F2.8 lens

Bij voorbaat dank.

[ Voor 19% gewijzigd door MDBos op 19-09-2017 00:30 ]

Beste antwoord (via MDBos op 21-09-2017 00:14)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MDBos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:36:
[...]

Ik heb vernomen dat de auto-focus bij de Sigma wat te kort schiet bij bewegende objecten. Is dit van groot belang? Ook heeft de Sigma geen tripod mount. Zal het gebruik van de Sigma op een tripod de Body kunnen beschadigen?
De twee lenzen vallen wel wat buiten het budget. Misschien is een tweedehandse Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM ook een optie? (Op een Crop sensor) Of heeft deze lens wat te weinig reach voor het fotograferen van de bovengenoemde dieren?
Voor dieren in het semi-wild ga je het met de 70-200 niet redden nee, dan is het bereik van 400mm wel echt een meerwaarde.
Ikzelf vind de 100-400 van Sigma niet zo traag focussen als de reviews hier en daar beweren. Sure, mijn 70-200 focust sneller, maar een 150-600 zeker niet bijvoorbeeld. De nieuwe canon 100-400 mark II is ook sneller qua focus, maar ook ruim ruim het dubbele in geld.

De lens is qua gewicht een goede kilo, er zijn meer lenzen rond dat gewicht zonder tripod mount, ik zou mij daar niet te druk om maken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om je een advies te geven is het ook wel fijn om te weten wat je nog meer voor lenzen je al hebt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Ventieldopje schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:02:
Om je een advies te geven is het ook wel fijn om te weten wat je nog meer voor lenzen je al hebt ;)
Ja je hebt gelijk. Dat is niet verkeerd om er even bij te vermelden.

Ik heb op dit moment nog maar twee lenzen. Heb vooral veel landschappen gefotografeerd. Ik heb:

- 18-55mm Canon Kit lens
- Tokina 11-16mm F2.8 lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
Echt heel goed snap ik het niet:

'wild' - Als in op safari in Afrika? Of als in op vogelspeurtocht? Of als in de koetjes in de wei?

'golven' - Eerlijk toegegeven, ik weet geen snars van golven. Maar lijkt me niet dat je echt heel veel van de golfer staat (althans, neem voor t gemak even aan dat we de persoon willlen fotograferen, niet het vliegende balletje). Maar dat kan ik verkeerd hebben. Dus op dit punt graag verduidelijking over wat soort afstanden we het hebben, want ik heb zo het idee dat er niet al teveel golvende fotografen op Tweakers zitten, dus dan wordt advies wat lastig.

Al weet ik niet hoe deze objectieven het tweedehands doen, maar dit zijn voor verschillende afstanden goede kandidaten:
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM
pricewatch: Sigma Contemporary 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM (Canon)
pricewatch: Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Canon EF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Micktator schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:18:
Echt heel goed snap ik het niet:

'wild' - Als in op safari in Afrika? Of als in op vogelspeurtocht? Of als in de koetjes in de wei?

'golven' - Eerlijk toegegeven, ik weet geen snars van golven. Maar lijkt me niet dat je echt heel veel van de golfer staat (althans, neem voor t gemak even aan dat we de persoon willlen fotograferen, niet het vliegende balletje). Maar dat kan ik verkeerd hebben. Dus op dit punt graag verduidelijking over wat soort afstanden we het hebben, want ik heb zo het idee dat er niet al teveel golvende fotografen op Tweakers zitten, dus dan wordt advies wat lastig.

Al weet ik niet hoe deze objectieven het tweedehands doen, maar dit zijn voor verschillende afstanden goede kandidaten:
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM
pricewatch: Sigma Contemporary 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM (Canon)
pricewatch: Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Canon EF)
Ik zal het even wat verduidelijken. Vossen, ossen, vogels, eekhoorns, herten/elanden dit soort dieren. Met golven bedoel ik golven in zee. Ik wil graag golven fotograferen die breken of op het punt staan te breken. Grote golven breken vaak op een redelijke afstand. Ik ben geïnspireerd geraakt door Warren Keelan, die prachtige foto's maakt van golven. Bedankt voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
O ja tuurlijk, dat andere is is golfen, mijn fout.

Maar goed, golven dan. Als ik zo even snel naar de foto's van Warren Keelan kijk lijkt het me niet dat die vanaf het strand zijn geschoten, maar meer vanuit de zee. Dan moet je misschien meer gaan kijken naar een camera die het doet in een, uhmm, zacht gezegd, vochtige omgeving.

Over het wild: aangezien er ook vogels en eekhoorntjes tussen zitten is denk ik de Sigma 100-400 de beste keus. Goedkoop is ie niet in vergelijking met de 55-250 IS STM, maar komt nou net dat stukje verder.

Maar is het niet mogelijk om een keer een willekeurig teleobjectief van iemand te lenen? Veel mensen hebben nog wel een oude 75-300 of iets in die trend. Die gaat niet de beste resultaten opleveren, maar dan kan je wel even kijken wat je het fijnste bereik vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Micktator schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:34:
O ja tuurlijk, dat andere is is golfen, mijn fout.

Maar goed, golven dan. Als ik zo even snel naar de foto's van Warren Keelan kijk lijkt het me niet dat die vanaf het strand zijn geschoten, maar meer vanuit de zee. Dan moet je misschien meer gaan kijken naar een camera die het doet in een, uhmm, zacht gezegd, vochtige omgeving.

Over het wild: aangezien er ook vogels en eekhoorntjes tussen zitten is denk ik de Sigma 100-400 de beste keus. Goedkoop is ie niet in vergelijking met de 55-250 IS STM, maar komt nou net dat stukje verder.

Maar is het niet mogelijk om een keer een willekeurig teleobjectief van iemand te lenen? Veel mensen hebben nog wel een oude 75-300 of iets in die trend. Die gaat niet de beste resultaten opleveren, maar dan kan je wel even kijken wat je het fijnste bereik vindt.
Nee klopt. Voor dat soort foto's heb ik waarschijnlijk een waterdichte behuizing voor nodig. Maar door zijn foot's ben ik wel gefascineerd geraakt naar golven. De 100-400 lijkt mij wel een goede keuze. Hartelijk dank. Ik weet niet of ik deze lens ook tweedehands tegen ga komen. Maar heb geen haast. Helaas ken ik weinig mensen die ook bezig zijn met fotografie.
Deze man schiet ze wel vanaf het land:
YouTube: Chasing Waves - landscape photography on location #9

Mooie foto's bij minuut: 8:55 - 9:03

[ Voor 7% gewijzigd door MDBos op 19-09-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De sigma 100-400 is eigenlijk pas net uit. 2e hands die kunnen vinden gaat wel heel lastig worden. Wel een waardevast lens verwacht Ik, dus in die zin valt het risico op nieuw kopen en afschrijving wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Nomad schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:29:
De sigma 100-400 is eigenlijk pas net uit. 2e hands die kunnen vinden gaat wel heel lastig worden. Wel een waardevast lens verwacht Ik, dus in die zin valt het risico op nieuw kopen en afschrijving wel wat mee :)
Ja zo iets dacht ik al wel. Maar voor de nieuw prijs van de 100-400 is de 150-600 wel tweedehands te koop. Dan moet ik toch wat afwegingen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou de 100-400 in elke situatie verkiezen boven de 150-600.

• MDBos
Nomad schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:22:
Ik zou de 100-400 in elke situatie verkiezen boven de 150-600.
De Canon 100-400mm 4.5-5.6 L IS USM is tweedehands voor ongeveer de zelfde prijs te verkrijgen als de 100-400 Sigma. Is dit een betere optie?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MDBos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:21:
[...]

De Canon 100-400mm 4.5-5.6 L IS USM is tweedehands voor ongeveer de zelfde prijs te verkrijgen als de 100-400 Sigma. Is dit een betere optie?
Nope. De Sigma is beter, maar je kan ook even zelf googlen he :), eigen inzet is ook een vereiste voor welk forum dan ook. "comparison canon 100-400 to sigma 100-400". Als je er dan alsnog niet uitkomt, of een specifieke vraag hebt, dan is het forum de perfecte plek.

• MDBos
Nomad schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:48:
[...]

Nope. De Sigma is beter, maar je kan ook even zelf googlen he :), eigen inzet is ook een vereiste voor welk forum dan ook. "comparison canon 100-400 to sigma 100-400". Als je er dan alsnog niet uitkomt, of een specifieke vraag hebt, dan is het forum de perfecte plek.
Ik heb vernomen dat de auto-focus bij de Sigma wat te kort schiet bij bewegende objecten. Is dit van groot belang? Ook heeft de Sigma geen tripod mount. Zal het gebruik van de Sigma op een tripod de Body kunnen beschadigen?
De twee lenzen vallen wel wat buiten het budget. Misschien is een tweedehandse Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM ook een optie? (Op een Crop sensor) Of heeft deze lens wat te weinig reach voor het fotograferen van de bovengenoemde dieren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MDBos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:36:
[...]

Voor dieren in het semi-wild ga je het met de 70-200 niet redden nee, dan is het bereik van 400mm wel echt een meerwaarde.
Ikzelf vind de 100-400 van Sigma niet zo traag focussen als de reviews hier en daar beweren. Sure, mijn 70-200 focust sneller, maar een 150-600 zeker niet bijvoorbeeld. De nieuwe canon 100-400 mark II is ook sneller qua focus, maar ook ruim ruim het dubbele in geld.

De lens is qua gewicht een goede kilo, er zijn meer lenzen rond dat gewicht zonder tripod mount, ik zou mij daar niet te druk om maken :)

• MDBos
Nomad schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:02:
[...]

Super bedankt voor al je snelle en uitgebreide reacties. Helpt mij enorm met keuzes maken! Nu nog een nieuwe body misschien. De 600D is prima. Maar ik heb nog wel wat spaarcentjes.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zie ook de andere recente adviestopics, de 77d of 80d zijn mooie aanraders qua bodies

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:09
Ik heb de canon 100-400 mark 1 gehad op een een canon 400d. Ik vond het een prachtige lens die ik ook meenam op een dagje dierentuin etc. Ze is ook een paar keer mee naar Afrika gegaan en daar kwam die 400 (x1.6) mooi van pas (ik heb hier nu geen toegang tot mijn foto-archief, maar zal straks eens kijken). In de tijd deze lens verkozen boven de "Bigma".
Als ik foto's maakte uit de losse pols, had ik toch altijd 1 hand onder de lens. Op statief gebruikte ik altijd de tripod mount van de lens. De lens was vele malen zwaarder als het toestel, en ik weet niet tot hoeveel kilo de aansluitring in de body bestand is. Als ze niet gestolen was, had ik ze nu nog. Doch aangezien ik alles moest vervangen, heb ik me momenteel tevreden gesteld met een 70-200.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nbyHEQ/MG_8681_Dx_O.jpg
400mm - F5.6 - 1/200s
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cFUeTk/IMG_7941.jpg
235mm - F5.0 - 1/640s
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eL1tok/IMG_7991.jpg
400mm - F5.6 - 1/500s

[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 21-09-2017 13:01 . Reden: foto's toegevoegd ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Is deze site legit? Hier staat de Sigma 100-400 aangeboden voor 589,99. Bij de meeste winkels is de lens toch wel boven de 800 euro.

https://www.eglobalcentra...cf7mJdW87b4hoCVTQQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:09
Dat had je nu toch ook zelf kunnen vinden? http://bfy.tw/E4oZ

Op verschillende sites (Radar van Tros / Belgiumdigital forum / 9lives / Nikon Club Nederland hebben er allemaal topics over) lees ik dat serienummers niet herkend worden wanneer je ze wil registreren, problemen met douane, geen verzekerde verzending (pakje kwijt, geld dus ook kwijt). Doch andere reviews geven aan dat er geen problemen zijn geweest. Je kan een gokje wagen, en betalen met paypal ivm verzekering (kan je je geld toch terugclaimen mochten er problemen zijn)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDBos schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:40:
Is deze site legit? Hier staat de Sigma 100-400 aangeboden voor 589,99. Bij de meeste winkels is de lens toch wel boven de 800 euro.

Grijze import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

MDBos schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:40:

Zoals al gezegd gaat het om grijze import. Dus je kan mogelijk problemen krijgen met de garantie, maar verder krijg je gewoon waar je voor betaalt (hoewel de levering wellicht wat langer kan duren dan via een NL-shop).

Is de Tamron 18-400mm niets trouwens?

https://www.cameranu.nl/n...-hlX-lebA7BxoCD4QQAvD_BwE

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Als het niet persé 400mm moet zijn, is de Sigma 100-300/4 nog een alternatief. Scherp en gebruikt gunstig. Krijg je een goede voor ~400€ of zelfs minder. Evt. een 1.4x converter erbij zoeken, voor de gevallen dat 300mm iets tekort is. (2x converter kreeg ik er bij mijn gebruikte 70-200/2.8 bij, maar is icm de 100-300 vrij nutteloos. f8 en slecht focussen)
Pagina: 1