Website AliExpress vraagt toegang tot microfoon en camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 13:55

niekw

Can('t) do with(out)

Topicstarter
Mijn Android telefoon heb ik dit weekend een factory restore gegeven en vandaar dat Firefox ook weer 'fris' op mijn device staat. Nu bezocht ik vandaag toevallig via Google een productpagina van AliExpress waardoor ik tot mijn verbazing de Android systeemvraag kreeg of Firefox toegangsrechten tot mijn camera en microfoon mag krijgen. Dat komt dus door de AliExpress site.

Ik heb de rechten nu nog niet gegeven, maar als ik in de toekomst voor een andere legitieme site Firefox wel toegang geef, dan kan AliExpress daarna ook bij mijn camera en microfoon. Dat wil ik niet vanwege mogelijke privacy risico's.

Ublock Origin staat geïnstalleerd maar houdt dit blijkbaar ook niet tegen. Hoe kun je dergelijk misbruik door een website als AliExpress dan wel voorkomen?

~~ Friebel ~~

Beste antwoord (via niekw op 20-09-2017 09:13)

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Ublock Origin staat geïnstalleerd maar houdt dit blijkbaar ook niet tegen. Hoe kun je dergelijk misbruik door een website als AliExpress dan wel voorkomen?
Het valt me op dat de meeste mensen die problemen hebben met dergelijke functies, meteen uitgaan van misbruik. Zoals eerder gezegd in dit topic, wordt de camera gebruikt voor het zoeken naar een soortgelijk product wanneer je een foto maakt. Waarom is dat niet iets wat het eerste in je opkomt, maar meteen uitgaat van misbruik?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij vraag Firefox het sowieso per site (domein) of je toegang wilt geven. Maar voor wat voor sites denk jij het ooit wel toe te willen staan dan? Firefox heeft bij mij die toegang in ieder geval niet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekw

niekw

Can('t) do with(out)

Topicstarter
Eigenlijk wil ik idd website helemaal geen toegang geven. Maar ik vroeg me dus meer af hoe dit werkt; mocht ik het ooit toch een keer voor een site moeten gebruiken. Als het inderdaad per domein geldt zou het geen probleem zijn, maar ik vermoed dat het eenmalig rechten voor Firefox als app betreft en dat daarna alle site, inclusief AliExpress dus toegang hebben. De gemiddelde gebruiker zal die rechten sowieso wel geven...

[ Voor 0% gewijzigd door niekw op 18-09-2017 23:55 . Reden: typo ]

~~ Friebel ~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

niekw schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:54:
...maar ik vermoed dat het eenmalig rechten voor Firefox als app betreft en dat daarna alle site, inclusief AliExpress dus toegang hebben...
Dat kun je toch eenvoudig testen? Login op een andere site die toegang tot mic en cam vraagt, sta dat toe en ga vervolgens naar aliexpress.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Is een feature van Aliexpress. Met de app kan je een foto maken van een product en dan wordt naar dit soort product gezocht. Misschien dat de feature in Firefox werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekw

niekw

Can('t) do with(out)

Topicstarter
@Brahiewahiewa ik weet zo geen site te bedenken die dergelijke toegangsrechten nodig heeft. Goede suggesties? Ik wil het wel even testen...

~~ Friebel ~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 23:34
niekw schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:19:
@Brahiewahiewa ik weet zo geen site te bedenken die dergelijke toegangsrechten nodig heeft. Goede suggesties? Ik wil het wel even testen...
omegle? 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Het valt me op dat de meeste mensen die problemen hebben met dergelijke functies, meteen uitgaan van misbruik. Zoals eerder gezegd in dit topic, wordt de camera gebruikt voor het zoeken naar een soortgelijk product wanneer je een foto maakt. Waarom is dat niet iets wat het eerste in je opkomt, maar meteen uitgaat van misbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Makkelijke oplossing: installeer de AliExpress applicatie en ontneem de rechten die je wilt.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 23:03
B00st3r schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:52:
[...]

Zoals de waard is.......... ;)

• niekw

niekw

Can('t) do with(out)

Topicstarter
Een waard van tegenwoordig houdt zijn gasten met een schuin oog in de gaten... ;-)
Bedankt voor het meedenken!

~~ Friebel ~~

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:07
B00st3r schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:52:
[...]

Omdat je als alerte gebruiker rekening houdt met de mogelijkheid dat dergelijke toestemmingen misbruikt kunnen worden, zonder dat je dat doorhebt. In een tijd waarin je gegevens en informatie over jou als persoon steeds waardevoller worden, wordt het ook steeds aannemelijker dat partijen deze informatie in handen willen krijgen. Het verkrijgen van deze informatie zullen ze altijd 'sugarcoaten' met handige functionaliteiten die je als gebruiker graag wilt hebben.

Ik hoop oprecht dat het in de meeste gevallen overbodige waakzaamheid is, maar ik vind het tegenwoordig een beetje naïef om maar uit te gaan van de goede wil van dergelijke (grote) partijen. Een gezonde dosis paranoïde is in mijn ogen wel op zijn plek en het is vooral belangrijk dat je er bewust voor kiest welke toestemmingen je zo'n partij geeft.
Pagina: 1