Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sun_Hsiao
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05-2024
Beste mede-Tweakerts,

Mijn eerste post op dit forum sinds ik lid ben...
Meestal vergaar ik informatie, maar nu zou ik graag informatie verkrijgen op basis van mijn vraag. Een vraag die nergens beter gesteld kan worden dan op het Tweakers forum.

In het kort:
Ik ben toe aan een upgrade van mijn desktop. Zit nog met een oude kast die ik ruim 8 jaar terug zelf heb gebouwd. Mijn huidige build bestaat uit:
  1. Phenom II X3 2.8 GHZ processor
    Cooler Master PSU Real Power 520W (deze neem ik mee tijdens upgrade)
    SSD Crucial MX 100 256 GB (deze neem ik mee tijdens upgrade)

GTX 570? Random via werk verkregen, mijn HD4770 was dood aan het gaan :)
    Mugen Scythe 2 CPU cooler (weet niet of dit op een nieuwe generatie processor nog past
    8GB RAM DDR3 (kan weg)
    Moederbord ga-mx790xt-ud4p ook niks meer mee te doen..
Mijn upgrade budget ligt rond €800 en ik zie in veel topics dat men toch geneigd is advies daar boven te geven, dus laten we zeggen dat €800 wel echt max is incl. shipping.
Het betreft een upgrade, omdat ik al een SSD, Voeding en evt. koeler heb.
Mijn voorkeur gaat uit naar een future proof mini-itx build PC die de huidige games met gemak op high/ultra 1080P moet aankunnen en evt. 1440. Op dit moment heb ik nog een Samsung TFT scherm P2370, 2ms, maar wel 60hz vermoed ik..

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk kunnen gamen en hoef niet ultra high, maar high zou mooi zijn op 1080p. Dit in combinatie met thuis werken en de optie hebben om eventueel te experimenteren met video editing dan wel streamen. Mijn werk bestaat uit veel SaaS programma's die wel heavy loads hebben in een browser en veel en grote Excel rapporten bewerken en PowerPoints vice versa

Wat mag het systeem gaan kosten?
MAX: €800 dit is incl. verzending.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Cooler Master PSU 520W Real Power, SSD Crucial MX100 256GB, Samsung HDD : 1TB 32MB SATA (SpinPoint F1), (evt. Mugen 2 CPU koeler als dit werkt op Ryzen), Toetsenbord, Muis, Speakers, Scherm P2370 Samsung.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ryzen 5 1600 is een must, net zoals een videokaart a la 1060 6gb of RX 580 8gb. Ook moet het een Mini-itx build worden met als mogelijk LPX 16GB Ram op zo hoog mogelijk werkbaar mhz voor Ryzen. Ook zou een mobo met ingebouwde WiFi wel erg fijn zijn. En ondersteuning van M.2 voor OS running purposes in de nabije toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal Design, Gigabyte, MSI, Asus

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter, uitbreidmogelijkheden maakt het systeem meer future proof en dat is wel erg belangrijk. Ik doe nu een upgrade van ca. €800,- maar betekent niet dat ik later niet evt. een RAM uitbreiding wil of bijv. een GPU wil kunnen vervangen. Dus uitbreidmogelijkheden van MINI-ITX kast en MOBO spelen een rol

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op basis van de kennis van vele Tweakers hier een ideaal advies te ontvangen. Uiteraard sta ik open hiervoor en mogen goed onderbouwde adviezen, afwijken van mijn 'eisen'. Ben benieuwd welke samenstelling voor mij het beste overkomt. Het is lang geleden dat ik een PC heb gebouwd en nog mooier zou zijn als ik een build kan realiseren bij bijv. een Azerty die dan ook assemblage kan regelen voor €60,- alleen moet dat wel binnen de €800,- vallen :)

3...2..1.. GO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:15
Ik zie dat je perse voor AMD wilt gaan terwijl je voornamelijk wilt gaan gamen en dan ook nog eens op 1080P
Intel doet het echt een stuk beter met de meeste games dan welke ryzen processor dan ook, zeker op 1080P.
Volgende maand komen de nieuwe Intel processoren die het nog een stukje beter zullen doen, dus ik vraag mij af, weet je het echt zeker dat je bij AMD wilt blijven?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

JohanNL schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:39:
Ik zie dat je perse voor AMD wilt gaan terwijl je voornamelijk wilt gaan gamen en dan ook nog eens op 1080P
Intel doet het echt een stuk beter met de meeste games dan welke ryzen processor dan ook, zeker op 1080P.
Volgende maand komen de nieuwe Intel processoren die het nog een stukje beter zullen doen, dus ik vraag mij af, weet je het echt zeker dat je bij AMD wilt blijven?
O ja?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ja

http://www.eurogamer.net/...-amd-ryzen-7-1800x-review
http://www.hardwarezone.c...g-benchmarks-overclocking
https://www.tomsguide.com...nchmarks,review-4232.html

https://nl.hardware.info/...ames-de-uitslag-conclusie
https://www.pcworld.com/a...eam-power-cpu.html?page=3
( er is nog wel ergens een youtube video die andere resultaten geeft )

maar als je tot volgende maand wacht krijg je ze met 2 cores en/of 4 threads extra plus nog eens wat extra IPC verbetering, denk dat dat een veel betere koop gaat zijn dan wat AMD dan te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eurogamer zijn dezelfde als van die video welke je waarschijnlijk bedoeld. Voor de review op hun website:
AMD Ryzen 5 1600/1600X vs Core i5 7600K review

Dit is ook meteen een goed voorbeeld van dat alleen naar niet-realtime nummers kijken lang niet alles zegt.
Allemaal van vlak na de release van de betreffende Ryzen CPU's of geen goede testmethode. Intussen zijn voor best wat games al optimalisaties uitgebracht (bijv. Rise of the Tomb Raider en Player unkown's Battleground) en kom je dus uit op de resultaten van die video van Digital Foundry/Eurogamer. Bij hardware info gebruiken ze 2666MT/s geheugen waar Ryzen veel baat heeft bij sneller en hun testmethode is ook niet alles. Aan de resultaten van PC world heb je sowieso niets omdat zij alleen de gemiddelde framerate laten zien. Ja een i7 7700k is alsnog meestal wel sneller, maar dan verschil ga je alleen op 1080p merken met een GTX 1070 of hoger.

Zie bijvoorbeeld deze recente video:
YouTube: Ryzen 5 1600 vs. Core i7-7700K using Vega 64 & GTX 1080
waar je ziet dat een Ryzen 5 1600 eigenlijk maar heel weinig onder doet voor een 7700k en soms zelfs beter, terwijl hij wel echt veel minder kost. Het is dus sowieso een betere keuze van een i5 7600k.

Het probleem is ook dat de meeste sites maar iets van 6 games testen en daar een conclusie uit maken. Ja als net 5 van die 6 games goed multithreaded zijn of juist andersom geeft dat natuurlijk een vertekend beeld (al is het voor moderne games wel steeds vaker dat ze beter multithreaded zijn). Maar Hardware Unboxed test dus meteen heel veel games voor een betere conclusie.

Maar goed voor een i7 is het budget er toch niet.
maar als je tot volgende maand wacht krijg je ze met 2 cores en/of 4 threads extra plus nog eens wat extra IPC verbetering, denk dat dat een veel betere koop gaat zijn dan wat AMD dan te bieden heeft.
Dat is uiteraard de moeite waard om even af te wachten :)

@Sun_Hsiao Het is eigenlijk de bedoeling dat je zelf met een lijstje komt, maar je topic start is redelijk uitgebreid, dus hier een lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 122,19€ 122,19
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 60,50€ 60,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 141,95€ 141,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,59

Ook een nieuwe voeding, want een pricewatch: Cooler Master Real Power M520 moet je alleen mee willen nemen als je je nieuwe pc wilt slopen op termijn. Die is namelijk al lang over zijn betrouwbare levensduur heen en de kans is redelijk groot dat de condensatoren binnen in al zijn gaan lekken.

De Nano S behuizing: Redelijk klein en bestemd voor een Mini-ITX moederbord, maar toch vrij ruim met uitbreidingsmogelijkheden.

Bij de Ryzen 5 1600 zit al een goede koeler waarmee je zelfs nog prima wat kunt overklokken. Daarnaast ontbreekt een Mugen 2 het aan juist bevestigingsmateriaal voor socket AM4.

Nog geen videokaart gekozen. Met jouw eisen om de huidige games met gemak op high/ultra te spelen zou een GTX 1060 6GB wel een aardige optie zijn, maar dan kom je ruim boven budget. Wellicht kun je op V&A kijken voor een tweedehands GTX 970:
Vraag & Aanbod: Videokaarten - GTX 970

Of een tweede hands GTX 1060 3GB, al zijn ze nieuw ook niet zo heel duur meer zo te zien:
categorie: Videokaarten

Alleen dan zul je wel zelf in elkaar moeten zetten om binnen budget te blijven. Een andere optie is een pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC of pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G waarmee je op high settings ook nog wel uit de voeten kunt.

Maar zoals @JohanNL ook aanhaalt is het handig om even te kijken wat Coffee Lake gaat doen over een paar weekjes.

• Sun_Hsiao
Dank alvast voor de eerste paar reacties! Goed discussie punt en ook interessant voor mij om zo te leren van de verschillen tussen de 2 competitors.

@JVRadeon ontzettend uitgebreid en goed toegelicht verhaal! Goed om te horen dat ik iig een nieuwe voeding moet nemen om risico te mijden. En wist niet dat het de bedoeling was zelf al een lijst aan te dragen. Is een 1050 4g voldoende om ook 1080p op high te spelen met bijv. Bf1 of andere moderne fps games? Heb het idee dat fps vaak meer vergt van videokaarte dan bijv een rpg zoals the witcher 3.

Wanneer wordt coffee lake verwacht eigenlijk?

Andere mensen nog build advies? De eerste ziet er in ieder geval veel belovend uit. Een gtx 970 klinkt minder future proof dan een 1060 6gb. Heb ook het een en ander gelezen over de 3gb uitvoering dat het niet een volwaardige 1060 betreft wegens lack in cudacores en uiteraard de vram zelf die de kaart al snel zal remmen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
JohanNL schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 02:11:
[...]

ja

http://www.eurogamer.net/...-amd-ryzen-7-1800x-review
http://www.hardwarezone.c...g-benchmarks-overclocking
https://www.tomsguide.com...nchmarks,review-4232.html

https://nl.hardware.info/...ames-de-uitslag-conclusie
https://www.pcworld.com/a...eam-power-cpu.html?page=3
( er is nog wel ergens een youtube video die andere resultaten geeft )

-Nooit bedacht dat 150 vs 125 fps dus geen bal uitmaakt als je een 60 Hz monitor hebt?

-Nooit bedacht dat deze tests veelal gedraaid worden met een 1080 Ti en in een systeem met mindere gpu de verschillen veel kleiner zijn en de gpu veel sneller de beperkende factor wordt?

-Nooit bedacht dat een i7 van €320 excl koeler misschien wat overdone is bij een budget van € 800,- en er dan relatief erg weinig overblijft voor een gpu? En dat Coffee Lake misschien nog wel wat duurder wordt? (De i7 7700k was € 400 bij de introductie)

Alléén bij genoeg budget voor een gebalanceerd systeem en high frame-rates is de 7700k een goede en de komende Coffee Lakes waarschijnlijk een nog betere optie.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 20-09-2017 07:45 ]

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07 09:24
Is een ryzen 5 1600 voldoende om alleen te gamen? ik zit te twijfelen tussen die en de ryzen 7 1700. of is die r7 overbodig voor als je er alleen op wilt gamen?

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

• JohanNL
daltona schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:53:
Is een ryzen 5 1600 voldoende om alleen te gamen? ik zit te twijfelen tussen die en de ryzen 7 1700. of is die r7 overbodig voor als je er alleen op wilt gamen?
Ja een ryzen 1600 is veel al " voldoende " voor gaming.
Een i7 7770(k) zal het echter altijd beter doen.
De 1700 heeft meer cores maar games kunnen meestal niet overweg met die extra cores die de 1700 heeft.
Daarnaast draait hij op een lagere frequentie waardoor hij meestal gewoon langzamer is.

Echter is de grafische kaart het belangrijkst.
Als voorbeeldje; een computer met een gtx 1080 en een simpele celeron processor zal het meestal beter doen ik games dan een gt 1030 met een i7 7770k

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

White Feather schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:42:
Alléén bij genoeg budget voor een gebalanceerd systeem en high frame-rates is de 7700k een goede en de komende Coffee Lakes waarschijnlijk een nog betere optie.
Sterker nog, ik heb dus een dergelijke 1080P/144Hz build, met een R7 1700 en een RX Vega 56. Geloof me, de framerates zijn meer dan voldoende. :P

Met een 7700K had ik er een paar extra kunnen behalen, big deal. Ik begrijp ondertussen wel dat meer dan vier fysieke cores hebben enorme voordelen oplevert, en gaat opleveren voor gaming. We zitten niet meer in 2012 toen twee cores het maximale was. Nee de voordelen van de R5 1600 over de i5 7600K zijn er al in veel recentere titels, en dat gaat alleen maar oplopen, en de 7700K gaat daar ook niks aan veranderen.
daltona schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:53:
Ja, ruim voldoende voor de komende jaren. Doe zoals ik zeg, niet zoals ik doe. Ik was een zeer vroege adopter toen er nog geen R5 1600 op de markt was. :P

@Sun_Hsiao Coffee Lake is er waarschijnlijk volgende maand, maar goedkoop gaat dat waarschijnlijk niet worden. In ieder geval zit je vast aan een Z370 bordje, want de goedkopere bordjes komen volgend jaar pas. Prijsgeruchten zijn ook niet mals. Ik zou het lijstje van @JVRadeon pakken. Niks mis mee en presteert gewoon goed, zeker in games zoals de Witcher 3, en al helemaal BF1.

Dan de GPU. Tja, de GPU markt is weer eens volslagen gestoord geworden door cryptomining, en nu is er ook nog een tekort aan GDDR5 geheugenchips bij gekomen. Het is dus ellende. Een GTX1050Ti is eigenlijk nog de enige optie die niet veel te duur is. Een GTX1060 3GB is naar mijn mening een slechte koop. Voor je budget zou een RX570 4GB of een RX580 4GB ideaal zijn geweest, maar die zijn al sinds juni niet normaal meer te krijgen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• jonathan2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Modbreak:Je eigen zaken spammen doen we niet aan.

[ Voor 111% gewijzigd door br00ky op 21-09-2017 08:18 ]

jonathan

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
jonathan2000 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:01:
*knip* quote dan ook niet de volledige reactie.
Hier is hij duidelijk niet naar op zoek en denk niet dat de mods met self-advertising blij gaan zijn...?

[ Voor 60% gewijzigd door br00ky op 21-09-2017 08:18 ]

• jonathan2000
Hier is hij duidelijk niet naar op zoek en denk niet dat de mods met self-advertising blij gaan zijn...?
in hoeverre ik zie is dit waar hij naar opzoek is, maar ik kan fout zitten;
-budget matched
-vereiste snelheid matched
-uitbreidings mogelijkheden waar hij om vraagt
-veel opslag voor expirimenteren videoediten en grote exel files

en je kan soms mensen helpen met iets waar je zelf ook wat aan hebt, in mijn ogen niks mis mee.

maar zoals ik al zij ik kan er naast zitten, ik ben redelijk nieuw bij tweakers.

[ Voor 11% gewijzigd door jonathan2000 op 20-09-2017 15:14 ]

jonathan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
@jonathan2000 wellicht inderdaad goed bedoeld maar ik zou het naar vraag & aanbod verhuizen, en dan even pm naar TS met de link. dan houden wij het netjes. just my 2 cents.

@Sun_Hsiao even terug on topic, ik ben geen fan van amd maar voor jouw budget NU is denk ik een Ryzen de meest verstandige. Want ipv de huidige i5 kan je beter wachten voor de nieuwe.
En op moment dat de nieuwe i5 uit is, mocht het toch te duur/ niet interessant is, kun je nog altijd de amd halen. Lijstje van @JVRadeon hierboven is prima. Kom je dan op 575, en een gpu bijv de 1050ti is ong 150eur. pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1050 Ti Compact Hou je geld over om het te laten bouwen.

De 1050ti is zo slecht niet en kan redelijk mee - wellicht iets lagere setting maar 1080p zou gewoon prima zijn.
En je scherm is 60Hz dus de verschil van mega hoge fps merk je wellicht niet.

[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 20-09-2017 16:08 ]

Life is too short to drive boring cars

• jonathan2000
wellicht inderdaad goed bedoeld maar ik zou het naar vraag & aanbod verhuizen, en dan even pm naar TS met de link. dan houden wij het netjes. just my 2 cents.
is goed, zal ik vanavond gelijk doen, ik zal de oude berichten verwijderen!

edit:
als iemand mij verteld waar ik dat kan doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door jonathan2000 op 20-09-2017 16:29 ]

jonathan

• Sun_Hsiao
Dank voor jullie reacties en zie dat wederom een onderlinge discussie is opgewaaid. Alleen maar interessant voor het onderbouwen van builds naar mijn wens.

Ik merk nu in de afgelopen berichten dat Ryzen dus geen slechte keus is en Coffee lake een maand verder is en het wachten waard is mocht de prijs goed uitvallen.
Naar verwachting zal dat icm moederbord te duur voor mijn budget zijn.. Ik kan prima nog een maand wachten, twijfelde 3 jaar terug al om te upgraden, dus een maand erbij kan ook wel.

Nu merk ik ook dat de GPU naar 1050 in advies gaat. Ik was overtuigd met wat research dat een 1060 6gb in mijn budget zou passen van €800,-.

Iemand die nog een mooie build advies kan bouwen met hierin de Ryzen 5 1600, GTX 1060 6gb en een mini-itx? Laten we assemblage wat meer los.

Ik zag tijd terug ook PC's van boostboxx voorbij komen en vroeg mij af of jullie wellicht hier ervaring mee hebben.
Ze hadden een aanbieding voor een i5-7500 build met GTX 1060 6gb, 8gb ram 2400mhz ballistix, 1tb schijf, voor €720(incl verzending). Echter was het een vrij grote kast en duidelijk geen mini-itx.

https://www.boostboxx.com/basic/basic-1480.html

Daarnaast hadden ze een build met AMD Ryzen 5 1600, gtx 1060 6gb, 8gb ram 2400 mhz ballistix, 1tb en dezelfde kast.
https://www.boostboxx.com/basic/basic-1420.html

Bij beide is assemblage al inbegrepen en zit er uiteraard een voeding in. De 1tb schijf is een leuke extra, gezien ik wel al een tb schijf heb, maar die is verouderd.

Ben benieuwd naar jullie mening!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij dat soort systemen bezuinigen ze altijd op onderdelen. Het lijkt goed, maar er zitten altijd wel wat adertjes onder het gras. In ieder geval zou ik de huidige i5 totaal negeren. Die zijn zo goed als EOL, en gewoon een slechte koop.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
@Sun_Hsiao ha die had ik ook gezien maar na verdere navraag is uit eindelijk de keuze om het zelf te bouwen. Je weet dan precies wat je hebt. En mocht er iets mis is, is nederlandse bekende webshops zoals alternate, informatique, of megekko gewoon super met after sales service. Is maar een vraag of deze duits ook dat uberhaupt doet.

Life is too short to drive boring cars

• Sun_Hsiao
Andere mensen nog input voor een build?

i5-7500 is dus EOL? Hmm...

Is een AMD Ryzen 5 1400 evt. de moeite waard? Of kan ik beter voor 5 1600 dan gaan.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:02

Clush

Do as I say...

Volgens mij kan je nog best iets besparen op het moederbord:

pricewatch: ASRock AB350M Pro4 is ook prima.

... not as I do.

Pagina: 1