Hoe groot is dat lokale archief? Mijn ervaring is dat je zo'n PST file maar 1 keer geopend mag hebben staan, dus op 1 cliënt. Mocht je wisselen van cliënt en Outlook gewoon afgesloten hebben op de andere machine, was deze PST toch vaak nog in gebruik. Hoop ellende mee gehad kan ik je zeggen.
Daarom staat mijn mail allemaal gratis in de cloud bij Gmail.
Ik heb 1 Gmail adres voor mijzelf en 1 Gmail adres voor de vrouw en 2 voor de kids. Heb zelf ook nog een aantal secundaire mail adressen, maar die mail haal ik allemaal op via mijn Gmail account. Je kunt daar POP3 accounts in toevoegen. Al mijn mail van vroeger (toen ik nog ophaalde via POP3 e.d.) heb ik met Outlook geïmporteerd naar mijn Gmail account m.b.v. IMAP. Bij Gmail kun je 15GB gratis opslaan. Daar zit ik nog lang niet aan en ik ruim slecht mail op......
Je kunt zo met elke browser op elk type apparaat bij je e-mail mits een internetverbinding. Daarnaast heb ik op al mijn Mac's MS Outlook staan en het Gmail account gekoppeld per gebruiker, dit account communiceert via IMAP. Daarnaast staat er nog een Exchange account van mijn werk apart gekoppeld, maar dat doet hier verder even niet ter zake. Naast Outlook zou je ook gewoon de Mail app kunnen gebruiken, maar ik gebruik persoonlijk liever Outlook omdat dat wat uitgebreider is.
Op mijn iPhone en iPad gebruik ik wel gewoon de Apple Mail app en/of Gmail app (kun je naast elkaar draaien). Ook daar gewoon het Gmail account gekoppeld en klaar. Alles draait heerlijk synchroon.
Maar!!! Stel nu dat Gmail er mee stopt of wat dan ook, dan heb je nog geen back-up!!
Daarom heb ik nog een QNAP NAS waarop ik een Back-up app gebruik die dagelijks een kopie draait van al onze Gmail mailboxen. Ik gebruik de NAS uiteraard voor meer dingen, maar dat doet hierin ook niet ter zake.
Ik heb de mail vroeger nog wel eens met een klein Windows servertje ge-backupped met Outlook erop en dan kopieën ophalen m.b.v. POP3, maar dat was een heel gedoe en had veel onderhoud nodig. Maar ja dat is Microsoft Windows :-)
Dit is hoe ik het doe. Vind je het wat, doe er dan je voordeel mee ;-)
Succes!