Toon posts:

PC upgraden of nieuwe aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Forumleden,

Mijn vraag luidt als volgt:
Ik heb een pc die een upgrade nodig heeft.
Graag wil ik wat kunnen gamen (shooter/simulatie/strategy), en ik wil (indien mogelijk) mijn pc in de toekomst gebruiken als een soort mediacenter.
Als ik het een beetje goed interpreteer heb ik een upgrade van mijn RAM, HD en GPU nodig.

1) Klopt dit bovenstaande ?
2) Wat zouden jullie adviseren?
3) Indien componenten vervangen welke en kan dit met mijn huidige voeding ?

Wat is je budget?
Als de kosten rond een medium game PC uitkomen dan koop ik waarschijnlijk een nieuw systeem.
Ik zit zelf te denken aan €700 tot €850 ?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Systeem:

Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD3R

Processor: Intel Core i7 930

Video kaart: ATI Radeon HD 4300

Opslag: 500GB HD502HJ Samsung

RAM: Hyperx DDR3 4x 2GB (8GB DIMM)

Voeding: Cooler Master Silent Pro 500W

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 18:35 . Reden: Informatie toegevoegd ]

Alle reacties

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:38
Je zou het vrij budget-friendly kunnen houden door wat onderdelen tweedehands te kopen.
De processor zou je bijvoorbeeld kunnen upgraden naar een Xeon X5660 6 core, deze zijn voor $28~ te krijgen van chinese sites of V&A en deze dan te overklokken.
Dan nog een GTX 970 van V&A voor zo ongeveer 150 - 175 euro en je hebt een mooie upgrade voor ongeveer 200 euro in totaal.

Als je toch echt je volledige budget wilt gebruiken zou ik even wachten tot volgende maand, dan komen de nieuwe Intel processoren uit die een stuk beter zullen zijn dan de huidige.

Wat ik mij nog wel afvraag is wat je precies met '' soort van mediacenter '' bedoelt en hoeveel TB's je denkt nodig te hebben hiervoor.
Ben ook wel benieuwt naar het model van de voeding

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 18-09-2017 23:01 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:59:
De processor zou je bijvoorbeeld kunnen upgraden naar een Xeon X5660 6 core
Is het nodig om mijn processor te vervangen?
JohanNL schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:59:
Wat ik mij nog wel afvraag is wat je precies met '' soort van mediacenter '' bedoelt en hoeveel TB's je denkt nodig te hebben hiervoor.
Ben ook wel benieuwt naar het model van de voeding
Denk dat ik een minimaal 1TB HD erbij koop. Misschien nog wel meer, ligt even aan de prijs/kwaliteit verhouding.
Model van de voeding kan ik vanavond even bekijken.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Bedenk je wel dat die oudere CPUs wat meer stroom nemen; als je er echt een mediacenter van wilt maken en vaak gaat streamen dan is een nieuwe zuinigere CPU wellicht aan te raden. je RAM zou ik lekker laten zitten; 8gb is op zich genoeg voor gamen; zeker op medium

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:07:
Bedenk je wel dat die oudere CPUs wat meer stroom nemen; als je er echt een mediacenter van wilt maken en vaak gaat streamen dan is een nieuwe zuinigere CPU wellicht aan te raden. je RAM zou ik lekker laten zitten; 8gb is op zich genoeg voor gamen; zeker op medium
En de Videokaart, als ik die alleen update ?
Of kan dit niet en moet ik mijn moederbord ook een update geven ?

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:38
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:25:
[...]

Is het nodig om mijn processor te vervangen?

[...]

Denk dat ik een minimaal 1TB HD erbij koop. Misschien nog wel meer, ligt even aan de prijs/kwaliteit verhouding.
Model van de voeding kan ik vanavond even bekijken.
Het is niet perse nodig de processor te upgraden maar wel wenselijk.
Wat ik wel sowieso zou doen is de processor overklokken.

Een 3 of 4TB HDD geeft op dit moment de meeste TB's / Euro
Zie: categorie: Interne harde schijven

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
Oke, stel ik zet er een zwaardere grafische kaart in. (á € 300/€ 400).
Denken jullie dat ik er dan ben (qua het draaien van zwaardere games?).

Tegen welke problemen loop ik dan mogelijk tegen aan ?

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Gezien de huidige grafische kaart is zelfs een gtx1050 al een verademing.
Dat is tevens een zeer prettige mediacenter videokaart.
Welke voeding heb je exact? Deze zou je ook nieuw kunnen nemen.
(En een SSD zal de hele pc ook een stevige speedbump geven)

[ Voor 13% gewijzigd door steff85 op 20-09-2017 10:21 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik zou geen geld meer uitgeven aan geheugen of proc op een 1156 platform. Als je mobo kapot gaat is vervangen praktisch onmogelijk en voor nu moet het nog voldoen; de volgende upgraderonde zal met DDR4 zijn.

Het eerste wat mij opvalt: geen ssd?

Het gevoel dat je PC een upgrade nodig heeft kan ik begrijpen als je alles van een HDD doet. Het is 2017, je overweegt €400 euro uit te geven aan een videokaart, maar in je dagelijks gebruik is dat geen verbetering. Verdeel je geld liever, met een SSD voelt je hele PC sneller.

Voordat je de videokaart upgrade moet je wel even luisteren naar de vorige posters en wat meer info geven over je voeding. Zonde als je na een upgrade iets overbelast en met een instabiel systeem komt.

Uiteindelijk gaat het bij een systeem voor dagelijks gebruik om balans, dus denk vooral niet dat ff één onderdeel van 300+ euro kopen je hele systeem sneller gaat maken.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:10

skoozie

SCSI

Als ik jou was zou ik inderdaad beginnen met een redelijke videokaart (zelf vind k de GTX1060 wel een mooie kaart), maar ook zeker een SSD (250GB-500GB afhankelijk van budget), hele verademing na een HDD en dan kijken hoe dat bevalt.
Als je de GPU redelijk ruim neemt voor je systeem zou je op den duur je CPU+Mobo+RAM kunnen vervangen en je GPU behouden.
Voor mediacenter heb je geen upgrades nodig, dat trekt en simpele CPU met geintegreerde GPU al. Enkel wat extra opslag is leuk als je zelf je media wilt opslaan, dan zou ik er een 3TB bij zetten.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik denk dat ik ook een SSD ga aanschaffen.
En de GTX1060 was mij ook al opgevallen.

Samsung 850 Evo 500GB
€ 165

GTX1060 3G / 6G
+/- € 300 / € 350

Dus met deze configuratie kan ik weer even door denken jullie?

Vanavond kijk ik nu echt even naar mijn voeding.
Gister na werk niet meer aan toegekomen.

Voeding: Cooler Master Silent Pro 500W
Specs: https://tweakers.net/pric...t-pro-m500/specificaties/

Allen alvast bedankt voor het advies!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 18:34 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Pagina: 1