Electronica in de diepvries; welke batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik wil een stukje electronica (esp8266) in de diepvriezer plaatsen met een batterij voeding.

Nu zat ik zelf te denken aan 2 AA eneloop of een 18650 batterij. Deze zouden bij -20 nog te gebruiken moeten zijn volgens specificaties.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Elke batterij zal bij -20 flink slechter werken dan bij kamertemp, dat is gewoon de chemie in zo'n ding.
Een esp8266 kan best pieken trekken, dus weet niet of dat lukt, maar met een flink overschot aan batterijen misschien...

2 countervragen:
- Je zegt een esp8266, wil je wifi doen? vriezers zijn meestal van staal en met de deur dicht zijn ze vrij goede kooi van faradays, denk niet dat je wifi ontvangst zo goed zal zijn.
- Is het iets 'permanents' in de vriezer, kan je dan niet de sensoren in de vriezer plaatsen en de esp achterop met een gewone adapter?
Kabels een vriezer in/uit is vrij simpel, zoek vanaf de thermostaat de draad naar binnen en duw er wat draden bij, is me tot nu toe bij 3 vriezers en 4 koelkasten probleemloos gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een stukje flatcable? Bijvoorbeeld van een oude ATA kabel. Stukje plakband er over en klaar. Al is doorvoeren bij de thermostaat mooier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:12
Als het echt bij zeer lage temperaturen moet werken: Lithium Thionyl Chloride batterijen.
Niet oplaadbaar, een beetje tricky om te gebruiken (je moet ze activeren middels depassivation), maar
ze zijn wel bruikbaar tot -55C.

Zie bijvoorbeeld: http://eemb.com/battery/p...ery/li-socl2-battery.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
SA007 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:24:

2 countervragen:
- Je zegt een esp8266, wil je wifi doen? vriezers zijn meestal van staal en met de deur dicht zijn ze vrij goede kooi van faradays, denk niet dat je wifi ontvangst zo goed zal zijn.
Wifi ontvangst heb ik al getest. Werkt prima in mijn vriezer.
- Is het iets 'permanents' in de vriezer, kan je dan niet de sensoren in de vriezer plaatsen en de esp achterop met een gewone adapter?
Kabels een vriezer in/uit is vrij simpel, zoek vanaf de thermostaat de draad naar binnen en duw er wat draden bij, is me tot nu toe bij 3 vriezers en 4 koelkasten probleemloos gelukt.
Ja het is permanent. Wist niet dat ik er een draad bij zou kunnen drukken. Dat zal ik nog eens onderzoeken want dat is natuurlijk wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
In een koelkast heb ik wel eens een paar gaten door de achterwand geboord.
Bij een vrieskist is het lastiger omdat de condensor en verdamper in de wand zit gebouwd, maar als je weet waar ze zitten (en vooral waar niet) en voorzichtig te werk gaat......

Afbeeldingslocatie: https://www.refrigeratordiagrams.com/wp-content/uploads/2011/02/chest-type-freezer-parts.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik wil geen extra gaten boren in mijn vriezer. Het is trouwens een staande vrieskast. Kan alles wel zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
OK. Wat betreft de batterij ben ik het eens met @ReneK. Bij voorbeeld de Saft LS14500 3.6V Lithium AA Batterij. Helaas niet oplaadbaar maar met 3.6V*2.6Ah zit er een hoop energie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Wat je zoekt is een dun koper buisje (dikte van een gestripte 2,5mm ader ongeveer) die uitmond in een dikker buisje.
Dit is de thermostaat en die loopt de vriezer uit naar de thermostaat.
Gezien het dikkere buisje door het gat moest passen is er daar genoeg ruimte om er kabels bij te drukken.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

jobr schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:40:
Ik wil geen extra gaten boren in mijn vriezer. Het is trouwens een staande vrieskast. Kan alles wel zien zitten.
Zit er geen gat onderin om het water af te voeren wanneer deze ontdooit?

• jobr
StapelPanda schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:45:
[...]

Zit er geen gat onderin om het water af te voeren wanneer deze ontdooit?
Nee, dat zit achter de deur.

Ik zal dat buisje nog opzoeken alleen moet de vriezer dan eerst van zijn plaats af en dat is niet zo maar gedaan.

Maar niemand dus ervaring met eneloop of 18650 bij lage temperatuur?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

jobr schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:36:
[...]

Nee, dat zit achter de deur.

Ik zal dat buisje nog opzoeken alleen moet de vriezer dan eerst van zijn plaats af en dat is niet zo maar gedaan.

Maar niemand dus ervaring met eneloop of 18650 bij lage temperatuur?
Balen. Wellicht hier wat info: http://toolguyd.com/flashlight-tool-batteries-cold-weather/

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:51
Ik gebruik zelf altijd Lithium batterijen voor buitenshuis die de winter moeten overleven. Dan bedoel ik geen oplaadbare, maar gewoon Lithium zoals boven al aangegeven door Renek, Ploink en StapelPanda.
Je kunt ze ook in 1.5V krijgen, AA of AAA. Gaan tot -40. Bijvoorbeeld die van Energizer. Beetje goede webshop heeft ze wel.
Het zijn dan wel geen Li-SOCl2 maar Li-FeS2, maar presteren ook prima bij lage temp.
Ander groot voordeel van Lithium batterijen is dat ze niet lekken.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 20-09-2017 19:10 ]

Pagina: 1