Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 10:18
Een kennis heeft een nieuwe baan gevonden en wil graag haar MacBook van de zaak overnemen. Dit is bij het bedrijf waar ze zit redelijk gebruikelijk, dus daar gaat het niet om. Wel gaat het om wat de juiste vergoeding zou moeten zijn.

De MacBook was bij aanschaf € 1743,-
Hiervan is € 243,- voor haarzelf (ingehouden van nettoloon). De overige € 1500,- was voor het bedrijf.

Effectief heeft de laptop het bedrijf dus
€ 1743/1,21 - € 243,- gekost. Dit is € 1197,50

Deze MacBook is 21 maanden in bezit.
De afschrijving is dus 21/60 * 1743,-.
De rest is dus het bedrag wat open staat. € 936,-. Hiervan is al € 243,- betaald door werknemer.

A) Klopt deze berekening, of mag er meer/minder afgeschreven worden? Bijv. 39/60 van de 1197,50. De rest is dan € 778,-. Hiervan is dan dus al € 243 betaald en blijft een rest over van € 535,-
B) Als zij een aantal dagen langer doorwerkt en hiermee betaald, dient dit dan bruto of netto verrekend te worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 22:52
De juiste vergoeding lijkt mij de marktwaarde minus het bedrag wat ze al heeft betaald.

Vraag een offerte bij wat bedrijven op die gebruikte MacBooks opkopen en neem het gemiddelde als richtprijs voor het bepalen van de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 17:29
- De MacBook "was bij aanschaf"; dit is wat het bedrijf heeft betaald? Dan hoef je daara nog niet nogmaals de BTW verrekenen (/1,21)
- Als die "was bij aanschaf" over de consumentenprijs ging, dan kun je die nog niet gebruiken want de werknemer krijgt vast korting (als ie zoveel MacBooks afneemt)
- Is het zo dat een laptop in vijf jaar wordt afgeschreven?
- Welke afschrijving je ook kiest, ik zou hem dan vanaf het bedrag wat de werkgever heeft betaald (in jouw geval 1500) en niet over de hele aanschafprijs (bijdrage van werknemer wordt denk ik meteen weggestreept)

Daarnaast heb je misschien gewoon niks aan bovenstaande, werkgever kan vragen wat hij wil :), daar heeft ze ongetwijfeld voor getekend bij die betaling van 243.

Dus: vraag de werknemer, en kom anders met een goed bod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-06 22:55
Je berekening klopt niet doordat je bij de afschrijving eerst de BTW eraf moet halen. Maar de waardes die je krijgt kloppen wel. Dus waarschijnlijk is dat gewoon een fout in de startpost.

Het bedrag dat jij nu berekend is vanuit een lineaire afschrijving welke erg onvoordelig is voor je kennis. Dan is het beter om een tweedehands te kopen die even oud is.

Ik zou uitgaan van de aktuele marktwaarde verminderd met de aanbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt er helemaal aan wat het bedrijf qua financiele afschrijvingstermijn en -methode hanteert voor hardware. Laptops doen meestal 3 of 5 jaar. De vraag is dan alleen of het, zoals jij voorstelt, een lineaire afschrijving is. En wat ze in de boekhouding doen met die zelf betaalde 243 euro; aanschaf is namelijk 1743 geweest en daar moet ie dan ook de boeken voor in. Die 243 euro zijn simpelweg overige inkomsten.

Aangenomen lineaire afschrijving over 3 jaar, is er nu 21 x (1743/36) = 1016 afgeschreven en dat ding nog 726 euro waard. Trek daar de reeds betaalde 243 vanaf en je komt uit op 483 euro.

Dat is dus bij een lineaire afschrijving van 3 jaar. Is de periode langer of de methode andes, dan staat ie anders in de boeken en heeft ie een andere dagwaarde. Financiele afdeling moet dat kunnen zeggen :)

Ik zou 450 a 500 euro overeen komen, dan heb je voor weinig een prima macbook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Handig als je gewoon type/model/scherm erbij zet, kunnen we ook helpen rond snuffelen vor de waarde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

Waarom al die berekeningen? Gewoon zeggen wat je het waard vind, dat bedrag voorleggen aan je baas en dan wachten op een 'deal' of 'no deal' antwoord.

De werkgever blijft er anders ook maar mee zitten.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
MacBook Pro 2016 model met Touchbar. 256GB en 8GB RAM. Afschrijving is volgens mij altijd lineair en 5 jaar (al kan hij natuurlijk eerder kapot zijn, maar dat is ondernemersrisico.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het is handiger op Tweakers om een link of meer data te hebben.... er zijn zoveel modellen en een 3.4GHz kost nu eenmaal meer dan een 2.5GHz..... en jouw blauwe ogen kunnen we niet zien hier.. ;)

pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,9GHz 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18
Paultje3181 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:11:
MacBook Pro 2016 model met Touchbar. 256GB en 8GB RAM. Afschrijving is volgens mij altijd lineair en 5 jaar (al kan hij natuurlijk eerder kapot zijn, maar dat is ondernemersrisico.)
Weet je zeker dat hij 21 maanden oud is? Dat lijkt mij echt heel sterk ;)
Volgens mij werden deze laptops pas vanaf oktober/november vorig jaar geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
februari 2016 geleverd. Dus dan is dat 21 maanden... Dacht in ieder geval dat het model met touchbar was. Anders is het het 2015 model en dan kan marktwaarde inderdaad wel eens interessanter zijn... Maar het nieuwe model snij je jezelf alleen in de vingers als je marktwaarde wil...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Zet svp de Tweakers link nu even er neer... dan praten we allemaal dezelfde taal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Paultje3181 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:37:
februari 2016 geleverd. Dus dan is dat 21 maanden... Dacht in ieder geval dat het model met touchbar was. Anders is het het 2015 model en dan kan marktwaarde inderdaad wel eens interessanter zijn... Maar het nieuwe model snij je jezelf alleen in de vingers als je marktwaarde wil...
Touchbar is pas vanaf oktober 2016 leverbaar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Spoilt milk....gewoon een link, hoe moeilijk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Hij staat er met 256GB niet tussen in de pricewatch... Dus best moeilijk... Maar hoeveel boeit het voor de initiële vraag? Dat de insteek kan zijn dat je kijkt naar de marktwaarde is natuurlijk een optie, maar niet persé hét antwoord. Het zal in ieder geval niet de meest logische optie zijn die de werkgever voorschotelt...

Daar is de vraag al gesteld en ze wil gewoon niet gepiepeld worden. Dus probeer ik te kijken wat de meest logische uitkomst is van een berekening.

Vervolgens komen we met een "dit is het ons waard"-voorstel, maar voor nu echt geen reden om zo te reageren...

Ik heb de MacBook niet bij de hand en dacht dat het de versie met Touchbar was. Die kans is nihil aangezien ze hem in februari 2016 gekregen heeft. Maar blijkbaar dus ook geen standaard optie dat ie in de pricewatch staat...

Het zal dus pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB zijn, maar dan met 256GB SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Aha zat er niet ver naast... _/-\o_
pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,9GHz 512GB
Truste... was een lange dag morgen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:20
De uitvoering met 256GB en 8GB RAM was de meest verkochte variant, echter is deze inmiddels niet meer leverbaar.

Vanwaar de angst om gepiepeld te worden? Doe zelf een redelijk voorstel (bereken iets met afschrijving en gemiddelde prijs op Marktplaats). Wat kan er misgaan? Vind je het te duur, dan betaal je het niet. Mag hopen dat deze mevrouw niet ooit een huis zal moeten gaan kopen, dat zal dan echt nachtmerries opleveren.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 18-09-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik vind het vrij opmerkelijk dat je als werknemer bij moet dragen aan je werkmachine, maar dat zal wel aan mij liggen. Waarom moest ze 243 euro zelf inleggen? Is dat misschien al de afkoopsom voor overname aan het eind van de rit (van de machine, nu toevallig ook einde van de arbeidsovereenkomst)?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hillie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 04:13:
Ik vind het vrij opmerkelijk dat je als werknemer bij moet dragen aan je werkmachine, maar dat zal wel aan mij liggen. Waarom moest ze 243 euro zelf inleggen? Is dat misschien al de afkoopsom voor overname aan het eind van de rit (van de machine, nu toevallig ook einde van de arbeidsovereenkomst)?
Hier lopen ook wat kantoor-people met een afwijkende laptop.
Er is een 'budget' per functie, dus zal in dit geval ook zo zijn.
Wil je "meer" betaal je zelf bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
FreshMaker schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 05:30:
[...]

Hier lopen ook wat kantoor-people met een afwijkende laptop.
Er is een 'budget' per functie, dus zal in dit geval ook zo zijn.
Wil je "meer" betaal je zelf bij
Inderdaad, verschil was alleen dat bootcamp noodzakelijk was voor haar functie en de 128GB dan redelijk krap was. Vond het toen ook redelijk raar, j maar je gaat bij je nieuwe baan ook niet meteen zeuren... (Al is het eigenlijk juist wel hèt moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ach... mss speelt het ook mee dat ze blijkbaar (? check.... vrijwillig of einde contract?) al na 21 maanden al weg gaat... dan zit zo'n bedrijf ook niet te wachten om een mooie deal te maken voor die kennis...??

Budget per functie niveau zie je idd wel vaker, maar als het werk echt een "zwaarder" type vergt en dat kan zwart op wit aangetoond worden... dan zou die er normaliter bij een goede relatie moeten komen. Ik heb een collega die veel aan modeling doet.. .die heeft er zelfs een 2e systeem bij.

Zelf heb ik mijn ruim 3 j oude 32 bits laptop "uit de lease" niet in te hoeven leveren, die gebruik ik als er applicaties zijn die absoluut niet onder 64 bits draaien. Boekhoudkundig was toch geloof ik afgeboekt als slechts 80 euro restbedrag op ons afdelingsbudget... (Dell van prijs range iets boven de 1000 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
Paultje3181 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:14:
[...]

Inderdaad, verschil was alleen dat bootcamp noodzakelijk was voor haar functie en de 128GB dan redelijk krap was. Vond het toen ook redelijk raar, j maar je gaat bij je nieuwe baan ook niet meteen zeuren... (Al is het eigenlijk juist wel hèt moment)
Dus eigenlijk had ze een Windows Machine nodig, maar wilde een MacBook? Of begrijp ik dat nu verkeerd? Ik vind het helemaal niet raar dat er een budget staat en als je een duurdere device wil kopen je moet bijbetalen.

Zou trouwens ook een aanbod neerleggen, maar de werkgever hoeft er niet mee akkoord te gaan natuurlijk. Afschrijving geeft een indicatie, zou ook rond de 500 euro aanhouden op basis van de gegevens die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13
Paultje3181 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:56:
Daar is de vraag al gesteld en ze wil gewoon niet gepiepeld worden.
Dan ga je naar de winkel en niet zeveren over een laptop bij je oude werkgever.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1) vraag de werkgever wat na afschrijving de resterende waarde is als percentage
2) vraag dat percentage van de eigen bijdrage terug (edit: afhankelijk van de bewijsbare afspraken toentertijd over dit bedrag) en lever de laptop in.

Of:

Als er redenen zijn om per se de laptop te willen houden dan is het simpelweg een kwestie van onderhandelen. Beargumenteer dat de laptop voor het bedrijf niet meer waard is dan wat er tweedehands voor is te krijgen op V&A / Marktplaats / ... -met alle gedoe van dien. En betaal, of betaal niet en lever laptop in.

Let op dat het niet per se alleen om de laptop gaat maar ook om eventuele softwarelicenties er op die je al dan niet mee krijgt. En let op of de bedrijfsdata achterblijft, maar eventuele persoonlijke data niet.
Paultje3181 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:43:
Als zij een aantal dagen langer doorwerkt en hiermee betaald, dient dit dan bruto of netto verrekend te worden?
Als gratis of lager dan de boekwaarde wordt gegeven aan een werknemer, is het loon in natura waar formeel inkomstenbelasting over mag wordt betaald (als het ism andere zaken boven de 1,2% van het fiscale loon komt, WKR). Als niet gratis wordt gegeven aan een ex-werknemer is het gewoon verkoop dus netto en mag er BTW over worden betaald. Hoe er in de praktijk mee wordt omgegaan door het bedrijf is een ander verhaal.
/mening, check een boekhouder oid

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:31:
[...]

Als gratis of lager dan de boekwaarde wordt gegeven aan een werknemer, is het loon in natura waar formeel inkomstenbelasting over mag wordt betaald
Je moet niet kijken naar de boekwaarde maar naar de werkelijke waarde kijken (art. 13 LB).
(als het ism andere zaken boven de 1,2% van het fiscale loon komt, WKR).
WKR is een keuze, die voor de werkgever vrij duur uit kan pakken. De werkgever kan er ook voor kiezen om gewoon extra loonbelasting in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
ok, duidelijk. Ik zat zelf ook rond de € 500,- te denken. Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:56
De marktwaarde zou ik nooit betalen, de ex-werkgever mag je hier best een beetje mee matsen door gewoon een lage boekwaarde te berekenen. 500 euro lijkt me inderdaad een mooi bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ascension schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:55:
De marktwaarde zou ik nooit betalen, de ex-werkgever mag je hier best een beetje mee matsen door gewoon een lage boekwaarde te berekenen. 500 euro lijkt me inderdaad een mooi bedrag.
Dat kan je wel vinden, maar waarom zou de werkgever dat moeten? Met een beetje pech vindt de belastingdienst dat namelijk gewoon verkapt loon.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 20:40

aliencowfarm

ˑ•●☻

Je zou het percentage kunnen uitrekenen van de eigen bijdrage over het originele bedragen en dit percentage van de dagwaarde aftrekken. Lijkt me zo dat de waarde van je eigen bijdrage ook minder word naar mate de laptop minder waard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:34
Los van hoe de werkgever aan een bepaald bedrag komt, het is zoals ik het zie nog altijd een 'gunst'.

De werkgever kan in principe vragen wat hij/zij wil. Bij ons hanteren we (voor zo ver het voorkomt) meestal gewoon de resterende boekwaarde. Dat dit niet altijd even gunstig uitpakt als je hem over wil nemen, jammer dan. Waar wij altijd rekening mee houden bij een eventuele verkoop is dat de boekwaarde niet altijd hetzelfde is als de vervangingswaarde. Een laptop van zeg 3 jaar oud die op papier volledig is afgeschreven kan nog prima gebruikt worden voor een stagiair, tijdelijke medewerker of overbrugging van een defecte laptop die ingestuurd is voor reparatie/garantie. Heb je deze niet, zul je hier iets anders voor moeten aanschaffen.
Pagina: 1