Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga binnenkort naar Noorwegen met een drone en wil graag het noorderlicht filmen. Ik heb eerder in dit gebied gewoond en een aantal foto's genomen die plezant voor het oog zijn, maar wil graag even overleggen in hoeverre het mogelijk is een video te maken van het noorderlicht met de inmiddels gevorderde technollogie.

Alle video's die ik gemaakt heb, zijn gemaakt in time lapse varianten.Ik was echter in Tromso in 2014 en vraag me af in hoeverre mijn ervaringen momenteel nog relevant zijn.
Toen ik in Noorwegen zat had ik een NIkon d3000 en een 35mm f/1.8 lens in mijn bezit. Hiermee kon ik geen time lapse videos maken. Of nouja, ik moest fysiek een sateprikker in de sluiterknop rammen voor het maken van foto's. Daarbij ging mijn camera maar tot ISO1600. Ik wil graag weten of het mogelijk is het noorderlciht op te nemen in video en wat daarvoor nodig is.

Destijds had ik een Nikon D3000, nu heb ik een Nikon D3300 met afstandsbediening (bedraad). Ik gebruikte toen settings als 4 seconden, f/1.8 en ISO400. Mijn nieuwe camera gaat een stuk hoger tot ISO 25600. Echter wil ik (denk ik?) sluitertijden van 1/30 seconde gebruiken.

Mijn vraag is: kan dit? Welke ISO is wenselijk? Welke F waarde? Kan dit gedaan worden met een drone? Kan een video van het noorderlicht uberhaupt in realtime? Wat zijn jullie ervaringen, tips en tricks? Is dit iets wat kan met de nodige aanschaf van lensen of moet ik dit gelijk al opgeven? Een foto van mijn camera nu in ISO25600 is praktisch onbruikbaar heb ik het idee.

De meest lichsterke lens die ik heb is een takumar 50mm f/1.4 die niet op mijn Nikon camera werkt. Graag verneem ik wat de opties zijn een video van het noorderlicht te realiseren.
Wellicht is het mogelijk een camera te lenen - ik weet niet per se waar ik moet beginnen met zoeken en wat ongeveer de bottlenecks zijn.

Ik denk dat ik ongeveer 800 gram onder de drone kan hangen. Het betreft de Blade 350QX.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
Gaaf idee!

Bij dit soort ideeen google ik zelf altijd eerst even naar video's:

https://vimeo.com/180028553

https://youtu.be/s6zR2T9vn2c

Het kan dus zeker, maar ik zie wel dat er "pro" gear wordt gebruikt.

Mijn inschatting is dat jou drone dit niet gaat redden. Te licht en te weinig vliegminuten. Waarschijnlijk ook instabiel met dat gewicht eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik denk dat foto's maken en zelfs filmen (afhankelijk van je max iso die bruikbaar is) best gaat lukken. Je moet alleen even kijken wat je doet met je drone:
Op aarde is deze zonneactiviteit rond de polen goed te zien, in de vorm van het poollicht. Hevige zonneactiviteit vertaalt zich in een prachtig lichtspel, doordat de zonnedeeltjes interacteren met de atmosfeer van de aarde. Maar helaas kunnen de plasmadeeltjes die de zon uitstoot ook verstorend werken op de GPS-signalen die ervoor zorgen dat je drone tijdens een vlucht continu exact weet waar deze zich bevindt.

Een verstoorde GPS-ontvangst kan ertoe leiden dat je drone zijn oriëntatie kwijtraakt. Daardoor wordt de positiebepaling onnauwkeuriger, en in het ergste geval weet de drone helemaal niet meer waar deze zich bevindt. Als je op dat moment niet de volledige controle over je drone hebt, of je ziet niet welke kant deze opvliegt, kan dat resulteren in een fly-away, mogelijk met een crash tot gevolg.
Check even het hele artikel hier

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zie dat je drone 580 gram weegt? Die gaat nooit 800gram tillen, hooguit een GoPro.